Søk

3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Trine Lise Sundnes og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til Prop. 9 L (2022–2023) Endringar i folketrygdlova og enkelte andre lover (oppfølging av forslag i statsbudsjettet 2023).

Endringer i opptjeningsperioden for rett til dagpenger under arbeidsløshet – folketrygdloven §§ 4-4, 4-11 og 4-15

Komiteen viser til at regjeringen foreslår å endre opptjeningsreglene for dagpenger, slik at grunnlaget for dagpengene blir avgrenset til inntekten fra de tolv siste avsluttede kalendermånedene før søknadstidspunktet. Samtidig foreslås det at sykepenger etter folketrygdloven kap. 8 og omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger etter kap. 9 skal inngå i minsteinntekten etter folketrygdloven § 4-4. Forslaget er beregnet å gi en innsparing på om lag 190 mill. kroner under kap. 2541 Dagpenger post 70 Dagpenger i 2023 og om lag 360 mill. kroner i 2024. Helårseffekten inntrer i 2025 og er beregnet til om lag 425 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til enigheten om statsbudsjett, der det foreslås å ikke avvikle lang opptjeningsperiode for rett til dagpenger/dagpengegrunnlaget. Som følge av dette utgår disse lovendringsforslagene.

Endringer i barnetillegget for dagpenger under arbeidsløshet – folketrygdloven § 4-12

Komiteen viser til at dagpengemottakere som forsørger barn under 18 år, får et tillegg til dagpengesatsen. Dersom begge foreldrene er dagpengemottakere, får bare én av dem barnetillegget. Regjeringen foreslår at begge forsørgerne skal få et barnetillegg dersom begge får dagpenger, slik det gjelder for de som får arbeidsavklaringspenger. Forslaget vil øke utbetalingene over kap. 2541 Dagpenger post 70 Dagpenger med om lag 2,8 mill. kroner i 2023, jf. Prop. 1 S (2022–2023) Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Endringen gjør behandlingen av dagpengesakene enklere og mindre ressurskrevende.

Innføring av et ferietillegg til dagpenger under arbeidsløshet – folketrygdloven §§ 4-14 og 8-49

Komiteen viser til at regjeringen foreslår å gi et ferietillegg på 9,5 pst. til de som har fått dagpenger i minst åtte uker året før (opptjeningsåret). De som får sykepenger på grunnlag av dagpenger etter reglene i folketrygdloven § 8-49, får et tilsvarende ferietillegg til disse sykepengene. Forslaget vil øke utbetalingene over kap. 2541 Dagpenger post 70 Dagpenger, om lag 995 mill. kroner i 2023. Videre vil retten til ferietillegg av sykepenger på grunnlag av dagpenger øke utbetalingene under kap. 2650 Sykepenger post 75 Feriepenger av sykepenger, med om lag 59 mill. kroner i 2023.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at gjeninnføring av ferietillegget er et lite målrettet grep. Utbetalingen kommer året etter opptjening, på et tidspunkt da de fleste allerede er tilbake i jobb. Disse medlemmer vil derfor hegne om dagens ordning og samtidig prioritere mer ressurser til tiltak for å få folk ut i jobb.

Disse medlemmer understreker at dagens ordning er mer målrettet og bedre, der langtidsledige som har mottatt dagpenger i mer enn 52 uker, kan ta ferie med dagpenger i inntil fire uker. De langtidsledige beholder da dagpengene i ferien. I ferieperioden er mottakerne midlertidig fritatt fra kravet om å være aktive jobbsøkere og å være tilgjengelig for ethvert jobbtilbud.

Disse medlemmer viser til at fire ukers ferie med dagpenger for mange vil gi en høyere utbetaling enn i den modellen regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti nå vil innføre. Dagens ordning gir langtidsledige en mer reell mulighet til å kunne ta ferie, og er derfor mer treffsikker ved at den sikrer en ytelse på det tidspunktet den ledige faktisk tar ferie. Samlet er dagpengeordningen nå bedre balansert enn tidligere. Det er ferieadgang for dem som har en lang dagpengeperiode bak seg, samtidig som man stimulerer til overgang til arbeid for dem med kortere ledighet. Disse medlemmer støtter på denne bakgrunn ikke denne endringen i folketrygdloven, og viser for øvrig til Høyre og Fremskrittspartiets alternative budsjetter.

Oppheving av særregler om gjenopptak av dagpenger når avbruddet skyldes deltagelse i arbeidsmarkedstiltak, avtjent verneplikt eller sykdom som skyldes graviditet – folketrygdloven § 4-16

Komiteen viser til at regjeringen foreslår å oppheve folketrygdloven § 4-16 andre ledd, om at de som har deltatt i arbeidsmarkedstiltak, avtjent verneplikt eller som har vært syke på grunn av graviditet, slik at de har hatt brudd i dagpengeperioden på mer enn 52 uker, likevel kan gjenoppta dagpengeperioden sin. Det er ikke ventet at endringen har økonomiske konsekvenser, men den innebærer en administrativ forenkling.

Ny ordning for stønad til briller til barn – folketrygdloven ny § 10-7 a

Komiteen viser til at regjeringen med virkning fra 1. august 2022 har innført en ny støtteordning for barn som trenger briller. Det foreslås at den nye ordningen hjemles i folketrygdloven kapittel 10 om stønad for å kompensere for utgifter til bedring av arbeidsevnen og funksjonsevnen i dagliglivet. Forslaget har ikke økonomiske eller nevneverdige administrative konsekvenser.

Komiteens medlemmer fra Høyre er opptatt av målrettede ordninger for dem som trenger det mest. Disse medlemmer merker seg at regjeringen nå foreslår en rettighetsordning, hvilket betyr at størrelsen på kostnadssiden er usikker. Disse medlemmer mener man må følge med på kostnadsutviklingen, og ser frem til at resultatet av evalueringen blir lagt frem.

Retting av feil, presiseringer og lovtekniske endringer

Komiteen viser til at det i proposisjonen foreslås flere rettinger av feil, presiseringer og lovtekniske endringer i hhv. folketrygdloven, tre tjenestepensjonslover og flere andre lover. Komiteen viser til proposisjonen for nærmere omtale av endringene.