2.7 Plan for energiøkonomisering
Komiteen vil understreke viktigheten
av forutsigbar, trygg og rimelig energi til norske husholdninger
og næringsliv. En plan for energiøkonomisering vil være en viktig
faktor for å oppnå dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svar til komiteen til representantforslagene, hvor ble det varslet
at NVE vil bes bidra med mer detaljert rapportering om status for
arbeidet med energieffektivisering samt bidra med et kunnskapsgrunnlag
for arbeidet med energieffektivisering i ulike sektorer.
Disse medlemmer viser til
at det pågår et lovarbeid om krav til energikartlegging i store
foretak (over 5 GWh) som vil bli sendt til Stortinget før påske.
Det vil også i lovproposisjonen bli fremmet forslag til endringer
i energiloven knyttet til energieffektivisering. I lovproposisjonen
vil det stilles krav til energikartlegging i store virksomheter
utført av kvalifisert personell og krav om kost–nytte-analyser ved
bruk av overskuddsvarme ved etablering av nye kraftverk, industrianlegg
og energiproduksjonsanlegg og fjernvarme- og fjernkjøleanlegg med
mer enn 20 MW samlet innfyrt termisk effekt (varmeeffekt) og datasenter
med mer enn 2 MW samlet elektrisk effekt. Lovendringene skal gi
hjemler for å stille krav om at foretak som etablerer energiintensive
anlegg, gjennomfører kost–nytte-analyser av mulighetene for å utnytte
overskuddsvarme, krav til energikartlegging i store foretak og krav
til måling og fakturering av varme.
Disse medlemmer mener at det
i arbeidet med handlingsplanen kan vurderes å sette i gang et arbeid med
å utrede et strengere krav til energiutnyttelse og -gjenvinning
i utslippskonsesjoner.
Disse medlemmer viser til
at det i representantforslagene foreslås å vurdere om det kan knyttes strengere
krav til energiutnyttelse og -gjenvinning i utslippskonsesjoner,
og at det foreslås å innføre et nasjonalt effektiviseringsløft for
boliger, flerbolighus og yrkesbygg med en tiltaksperiode på 7 år,
og videre at det foreslås å raskt innføre energistandarder for bygningskomponenter.
Standarder må tilpasses ulike bygningstyper og samordnes med energimerke-
og økonomiske støtte- og finansieringsordninger samt taksonomien
for bærekraftig finans. Disse medlemmer viser til
at disse forslagene allerede i stor grad er innført gjennom krav
til minimumsnivå for energieffektivitet i TEK17 § 14-3. Kravene
gjelder for nybygg og for arbeider i eksisterende bygg som er omfattet
av plan- og bygningsloven, når det er relevant.
Disse medlemmer viser til
at det i plan- og bygningsloven § 31-2 reguleres hvilke krav som
gjelder ved tiltak på eksisterende bygg. Med tiltak menes arbeider som
omfattes av byggesaksbestemmelsene. Det er kun relevante krav som
gjelder. Med «relevante krav» menes for det første at kravene gjelder
for den delen av bygget tiltaket omfatter. For det andre innebærer
det at de tekniske kravene må ha en effekt i det konkrete tilfelle.
For eksempel må oppfyllelse av energikrav føre til at bygget blir
mer energieffektivt. Disse
medlemmer viser til at EU-kravene i Økodesign- og byggevareforordningen også
er relevante og legger føringer for handlingsrommet.
Disse medlemmer viser til
at det i dag er krav om at alle bygg som selges eller leies ut,
skal energimerkes. For yrkesbygg må dette gjøres av en ekspert.
Det stilles også krav om regelmessig energivurdering av tekniske
anlegg, noe som også medfører en oppfølgning av energibruken, gjeldende
for yrkesbygg. Disse medlemmer viser
til at det i de lovendringene som er varslet, skal gis hjemler fot
å stille krav om at foretak som etablerer energiintensive anlegg,
gjennomfører kost–nytte-analyser av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme,
krav til energikartlegging i store foretak og krav til måling og
fakturering av varme.
Disse medlemmer viser til
at det i byer med et stort utvalg av lokaler til leie kan fungere
at staten stiller energikrav i leiekontraktene. Ulempen er at leie
av lokaler på mindre steder kan bli vanskelig, og at økningen i leiepris
ikke vil stå i et fornuftig forhold til energibesparelse/miljøgevinst.
Leie av kulturhistoriske eiendommer kan bli vanskeligere, fordi
lokalene ofte ikke kan oppfylle et slikt energikrav. Det kan hindre
fornuftig gjenbruk og at kulturhistorisk eiendom får ny bruk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til Energikommisjonens rapport NOU 2023:3. Kommisjonen
mener at det må
«utarbeides en nasjonal
handlingsplan for energieffektivisering. Handlingsplanen skal ha
et energisystemperspektiv og vise retning. I handlingsplanen skal
det klargjøres hvordan energieffektivisering, lokal energiproduksjon,
lokale varmekilder og forbrukerfleksibilitet kan bidra til en god
forsyningssikkerhet for strøm».
Kommisjonen peker
videre på en rekke punkter en slik handlingsplan må inneholde, og
at ansvaret må ligge hos NVE. Det sistnevnte er i tråd med regjeringens forslag
i Prop. 1 S (2022–2023).
Disse medlemmer mener at dette,
og alle Energikommisjonens anbefalinger, raskt må følges opp av regjeringen.
Dette trenger ikke vente på en ny stortingsmelding og et arbeid
som starter etter høringsfristen på Energikommisjonens rapport som
starter i mai.
Disse medlemmer viser til
Energikommisjonens grundige vurderinger og forslag til tiltak for
energieffektivisering. Rapporten viser potensial for 15–20 TWh energieffektivisering
i bygg sammenlignet med 2015, samt 1–5 TWh energieffektivisering
i industrien. Dette vil ha mye å si for den norske kraftbalansen.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om i løpet av våren 2023 å utarbeide en nasjonal
handlingsplan for energieffektivisering. Handlingsplanen skal ha
et energisystemperspektiv og vise retning. I handlingsplanen skal
det klargjøres hvordan energieffektivisering, lokal energiproduksjon,
lokale varmekilder og forbrukerfleksibilitet kan bidra til en god
forsyningssikkerhet for strøm.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å endre Enovas mandat slik at det omfatter energieffektivisering
for alle sektorer i løpet av våren 2023.»
Komiteens medlemmer
fra, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en klar definisjon av energieffektive
bygg i tråd med kravene i EUs taksonomi, slik at den norske bygg-
og eiendomssektoren kan få tilgang på gunstig grønn finansiering.»
«Stortinget
ber regjeringen om å endre byggteknisk forskrift slik at den gir
insentiv til å anvende varmepumper og andre energieffektive løsninger
til oppvarming og solenergi for egenproduksjon.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette et mål om at det totale energiforbruket i
bygg ikke skal overstige 69 TWh i 2030. Stortinget ber regjeringen
innen revidert nasjonalbudsjett for 2023 legge fram en plan for
hvordan regjeringen skal rapportere på målet.»
«Stortinget
ber regjeringen om å følge opp, måle og regelmessig rapportere om
resultater innen energieffektivisering og energifleksibilitet i
alle sektorer, ikke bare bygg.»
«Stortinget
ber regjeringen om å etablere en klar rolledeling mot andre virkemiddelaktører.
Resultater og anbefaling om justering skal inngå som grunnlag for regelmessige
redegjørelser for Stortinget.»
«Stortinget
ber regjeringen om å fremme lovforslag om krav til energikartlegging
i store virksomheter (med energibruk over 5 GWh).»
«Stortinget
ber regjeringen stille strengere krav til både energieffektivisering
og varmeutnyttelse i industrien.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hva som er nåværende potensialer for energieffektivisering
i industrien, og hvilke konkrete barrierer som er til hinder for
å utløse potensialene.»
«Stortinget
ber regjeringen om å legge fram forslag til endringer i energiloven
med krav til utredning av lønnsomheten ved å utnytte overskuddsvarme
i ny industrivirksomhet og datasenter for Stortinget.»
«Stortinget
ber regjeringen om å vurdere å innføre krav om at nye industrietableringer
som avgir overskuddsvarme over en gitt energimengde, må gjenvinne denne.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere om det kan knyttes strengere krav til energiutnyttelse
og -gjenvinning i utslippskonsesjoner.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre et nasjonalt energieffektiviseringsløft
for boliger, flerbolighus og yrkesbygg med en tiltaksperiode på
7 år (til 2030).»
«Stortinget
ber regjeringen om raskt å innføre energistandarder for bygningskomponenter.
Standardene må tilpasses ulike bygningstyper og samordnes med energimerkeordninger
og økonomiske støtte- og finansieringsordninger samt taksonomien
for bærekraftig finans.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre tydelige og etterprøvbare krav til energistandard
i yrkesbygg, som blant annet inkluderer minimumskrav til komponenter
og bygningsmessige løsninger ved trinnvis rehabilitering.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre krav om energirevisjon av alle yrkesbygg
med høyt energiforbruk eller som har energimerke E eller lavere.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede krav til offentlige leietagere om at de kun
kan leie kontorlokaler med energikarakter A og B.»
«Stortinget
ber regjeringen sette et ambisiøst mål for den årlige rehabiliteringstakten
for offentlige bygg.»
«Stortinget
ber regjeringen utvikle markedsmekanismer som legger til rette for
at energisystemet kan gjøre nytte av potensialet for fleksibel energibruk
i bygg.»
«Stortinget
ber regjeringen om å revidere energimerkeordningen for bygg slik
at den kan fungere som et sterkt og målrettet virkemiddel for energieffektivisering av
bygg.»
«Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre og utvide støtteordningene for energieffektivisering
som Enova hadde for næringsbygg og boligbygg. Ordningene må omfatte
tilskudd til modne og velprøvde energitiltak etter nærmere definerte
kriterier.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere tidsavgrenset investeringsstøtte eller lån
hvor deler av lånet ettergis som tilskudd ved gjennomført enkelttiltak
med høy energistandard i eneboliger og flerbolighus.»
«Stortinget
ber regjeringen om å skjerpe energikravene for nybygg i byggteknisk
forskrift.»
«Stortinget
ber regjeringen i løpet av våren 2023 legge fram en stortingsmelding
for Stortinget om oppfølgingen av Energikommisjonens anbefalinger
om energieffektivisering og lokal energiproduksjon.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til prosessen
knyttet til EUs Klar for 55, RePowerEU og arbeidet med forsterkninger
av energieffektiviseringsdirektivet og fornybardirektivet. Disse medlemmer legger
til grunn at disse regelverkene implementeres i Norge så snart disse
er vedtatt i EU.