Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til representantforslaget (Dokument 8:46 S (2022–2023)) fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Bård Hoksrud om å be regjeringen om å gjennomføre Stortingets vedtak 960 (2020–2021) og fremme sak senest innen utgangen av mars 2023. Videre innebærer forslaget å be regjeringen om å endre førerkortregelverket slik at personer med grønn stær, slagrammede og eventuelt personer som har en arvelig sykdom, og som automatisk nektes å beholde førerkortet, kan få muligheten til å benytte simulator og/eller praktisk prøve for å kunne få en ny vurdering og få tilbake førerkortet gjennom dispensasjon fra regelverket.

Komiteen viser til statsrådens svarbrev 5. desember 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Videre har komiteen merket seg at det kom inn syv høringsinnspill til saken.

Komiteen viser til at statsråden i sitt svarbrev opplyser om at han har mottatt en utredning fra Statens vegvesen og Helsedirektoratet som en del av oppfølgingen av Stortingets vedtak 960, og at statsråden i samråd med helseministeren gjennomgår denne utredningen og vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Komiteen er opptatt av at endringer i regelverket om dispensasjoner knyttet til førerrett ikke må utfordre trafikksikkerheten.

Komiteen merker seg at flere av høringsinnspillene stiller spørsmål ved om dagens testregime er godt nok når det gjelder å måle faktisk trafikksikkerhet, og at nye metoder kan gi grunnlag for å gjøre endringer i regelverket.

Komiteen registrerer at statsråden i sitt svarbrev beskriver at fagmiljøene er med på å utvikle og skal prøve ut en ny og bedre synsfelttest. Det opplyses også at eventuelle positive resultater fra svenske fagmyndigheter kan føre til ytterligere bruk av kjørevurdering og kjøresimulator for å vurdere om helsekravene til synsfelt er oppfylt.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, er opptatt av at endringer i regelverket knyttet til dispensasjon etter førerkortregleverket ikke må utfordre trafikksikkerheten.

Flertallet har forståelse for at det å miste retten til å kjøre bil er en stor inngripen i folks liv, og en slik beslutning må ha en god faglig begrunnelse.

Flertallet viser til statsrådens svarbrev 5. desember 2022, som understreker at statsråden tar problemstillingen på alvor og ønsker å sikre seg et godt faglig grunnlag for eventuelt å kunne foreslå endringer.

Flertallet registrerer at ny forskning, nytt utstyr for vurdering av synsfelt samt erfaringer fra andre land skal hensynstas i det samarbeidet som allerede er i gang mellom Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Statsråden har varslet at han kommer tilbake til Stortinget om saken, og flertallet er tilfreds med at man legger til rette for en grundig faglig vurdering før beslutning tas om eventuelle endringer i lov og forskrift.

Komiteens medlemmer fra Høyre merker seg at Norge har et av de strengeste regelverkene i Europa, og at det oppleves som urettferdig blant mennesker som er rammet av grønn stær, slag eller andre synssykdommer, og som er blitt fratatt retten til å kjøre bil. Disse medlemmer er opptatt av at alle får en god og objektiv vurdering av egnethet som sjåfør, og at de som ikke har så store synstap at det går ut over trafikksikkerheten, skal kunne beholde førerkortet. Disse medlemmer merker seg den forskningen som foregår for å finne gode og objektive vurderinger, og forventer at slike vurderinger blir tatt i bruk så snart det er mulig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det ikke er noen grunn til at Norge skal praktisere dette regelverket strengere enn andre europeiske land. Påstanden om at dagens strenge praksis fremmer trafikksikkerhet, er udokumentert og fremstår for disse medlemmer bare som et politisk argument for å begrense adgangen til å kunne beholde førerkort. Disse medlemmer mener det er grunn til å bemerke at Norge står i en særstilling med en uholdbart streng fortolkning av regelverket. Dagens norske praksis rammer bilistene urimelig og må mykes opp. Disse medlemmer viser til at grunnlaget for å følge opp Stortingets vedtak 960 ble overlevert Samferdselsdepartementet allerede i mai 2022, og disse medlemmer forventer at det kommer en sak til Stortinget i løpet av mars 2023.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre Stortingets vedtak 960 (2020–2021) og fremme en sak om dette senest innen utgangen av mars 2023.»

«Stortinget ber regjeringen endre førerkortregelverket slik at personer med grønn stær, slagrammede og eventuelt personer som har en arvelig sykdom, og som automatisk nektes å beholde førerkortet, kan få mulighet til å benytte simulator og/eller praktisk prøve for å kunne få en ny vurdering av om de kan få tilbake førerkortet.»

«Stortinget ber regjeringen endre førerkortregelverket slik at personer med grønn stær, personer som har vært slagrammet, og andre personer som har en arvelig sykdom som automatisk fratar dem retten til å kjøre bil, skal få muligheten til å benytte en kjøresimulator eller ta en praktisk prøve for å få en ny vurdering av deres kjøreferdigheter og -egnethet. I de tilfeller der kjøreegnetheten anses tilfredsstillende, skal det kunne dispenseres fra regelverket, og retten til å kjøre bil skal gis tilbake.»