Søk

Sammendrag

I proposisjonen foreslår Justis- og beredskapsdepartementet en endring i utlendingsloven § 100 som gir adgang til å utlevere ansiktsfoto fra utlendingsregisteret til pass- og ID-kortmyndigheten dersom det er nødvendig for politiets oppgaver etter passloven og ID-kortloven. Tilsvarende foreslås det endringer i passloven § 10 og ID-kortloven § 11 som gir adgang til å utlevere ansiktsfoto fra pass- og ID-kortregistrene til utlendingsmyndighetene dersom det er nødvendig i forbindelse med opptak og registrering av ansiktsfoto etter utlendingsloven § 100.

Det pekes i proposisjonen på at forslagene vil gi adgang til utlevering av ansiktsfoto i form av direkte søk og tilrettelegge for biometrisk én-til-mange-sammenligning mellom pass- og ID-kortregistrene og utlendingsregisteret i behandlingen av søknad om pass og nasjonalt ID-kort og i utlendingssaker. Slik sammenligning av ansiktsfoto mellom pass- og ID-kortmyndighetens og utlendingsmyndighetenes registre vil foregå ved bruk av politiets system for automatisert biometrisk sammenligning ABIS (Automated Biometric Identification System).

De foreslåtte endringene inngår i arbeidet med å tilrettelegge for utstedelse av nasjonalt ID-kort til utenlandske statsborgere og med å realisere kvalitetsindikatoren «unik» i Folkeregisteret. Det vises i proposisjonen til at nærmere regler om omfanget av kontrollen må fastsettes i forskrift.

I proposisjonens punkt 2 gis en omtale av bakgrunnen for forslaget, også om at et lovforslag ble sendt på høring i 2019.

I proposisjonens punkt 3 gis en omtale av gjeldende rett, herunder om passloven og ID-kortloven, om utlendingsloven og om personvernforordningen.

I proposisjonens punkt 4 gis en omtale av forslagene i høringsnotatet.

I proposisjonens punkt 5 gis en omtale av høringsinstansenes syn. Det vises blant annet til at det bare er Utlendingsdirektoratet (UDI), Politidirektoratet (POD), Kripos, Politiets utlendingsenhet (PU), Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) og Skattedirektoratet som har uttalt seg om forslagene til hjemmelsgrunnlag for biometrisk sammenligning mellom pass- og ID-kortregistrene og utlendingsregisteret. Ingen har innvendinger mot at det tilrettelegges for gjensidige søk mellom disse registrene, men de har merknader til forslagene.

I proposisjonens punkt 6 fremkommer departementets vurdering. Først gis en innledende omtale av utviklingen etter høringen, deretter en vurdering av de ulike forslagene.

I proposisjonens punkt 7 omtales økonomiske og administrative konsekvenser. Det vises blant annet til at de foreslåtte lovendringene har nær sammenheng med den planlagte innføringen av en rett til nasjonalt ID-kort for utenlandske statsborgere og ikke vil settes i kraft før øvrig tilrettelegging for lansering er gjennomført. Systemteknisk vil det være behov for endringer i politiets saksbehandlingssystemer, Kripos vil få flere saker til behandling, og det kan bli behov for tekniske tilpasninger i Kripos sine systemer. Det pekes på at kostnader må utredes nærmere.

I proposisjonens punkt 8 gis merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.

Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av punktene nevnt over.