Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, lederen Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Stortingsvedtak 743 av 10. juni 2022:

«Stortinget ber regjeringen utrede krav om at spillvarme utnyttes fra prosesser som avgir mye varme, for eksempel industrianlegg, avfallsforbrenning, datasentre, hydrogenproduksjon og energiproduksjonsanlegg, der det er egnet.»

Komiteen viser videre til at dokumentene som ligger til grunn for vedtaket, er Meld. St. 36 (2020–2021), Meld. St. 11 (2021–2022) og Innst. 446 S (2021–2022). Komiteen vil også vise til at Olje- og energidepartementet har gjennomført høring av forslaget til endringer i energiloven om krav til gjennomføring av kost-nytteanalyser for bruk av overskuddsvarme fra energiintensive anlegg. Dette forslaget til lovendringer fremmes blant annet for å etterkomme Stortingets vedtak. Komiteen viser for øvrig til proposisjonen.

Komiteen behandler en annen proposisjon med forslag om endringer i energiloven, jf. Prop. 96 LS (2022–2023). Både Prop. 100 L (2022–2023) og Prop. 96 LS (2022–2023) inneholder forslag om endringer i energiloven § 10-7 første ledd nr. 1. Sakene skal behandles av Stortinget på samme dato, og komiteen fremmer derfor kun forslag om endringer i bestemmelsen i tilrådingen i denne innstillingen.

Komiteen viser til at den mest miljøvennlige energien er den som ikke brukes. I Norge har vi et stort potensial for energieffektivisering, altså å utnytte tilgjengelig energi best mulig. Norge er forpliktet til å lage en plan for energieffektivisering i bygg som kan frigjøre 10 TWh innen 2030. Spillvarme fra industri eller avfallsforbrenning kan benyttes som energikilde i fjernvarmeanlegg. Fjernvarme er en viktig del av energisystemet og er etablert i alle større byer i Norge. Til tross for det utgjør fjernvarme fortsatt en liten del av energibruken her i landet. I 2019 ble det brukt om lag 6 TWh i norske bygg. Både fjernvarme og bergvarme kan bidra til redusert forbruk av strøm og kan dermed frigi elektrisitet til andre formål.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser til at energieffektivisering har fått en sentral rolle i europeisk energi- og klimapolitikk i «Fit for 55». I revidert utgave av EUs energieffektiviseringsdirektiv fra 2021 påpeker EU-kommisjonen at energieffektivisering skal regnes som en kilde til fornybar energi, og at det alltid skal settes som førende prinsipp i utforming av ny politikk. En rapport utarbeidet av EUs miljøbyrå i København (EEA) etterlyser mer energieffektivisering dersom EUs klimamål skal nås. Under pandemien kuttet EU energiforbruket med 20 pst., men rapporten påpeker at EUs 27 medlemsland må sette inn mer effektive tiltak for energieffektivisering fremover.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at representanter fra Høyre fremmet følgende forslag i Dokument 8:222 S (2021–2022):

«Stortinget ber regjeringen stille krav om at spillvarme utnyttes fra prosesser som avgir mye varme, for eksempel industrianlegg, avfallsforbrenning, datasentre, hydrogenproduksjon og energiproduksjonsanlegg.»

Komiteens medlem fra Rødt viser til følgende i Dokument 8:169 S (2022–2023):

«Stortinget ber regjeringen sørge for at et vilkår for tilknytning til strømnettet for datasentre og batterifabrikker er å ha en plan for bruk av overskuddsvarme.»

Dette medlem mener at det bør være mulig å pålegge bedrifter bruk av overskuddsvarme, men registrerer at regjeringen ikke foreslår dette. En mulighet til å gi pålegg om at overskuddsvarmen skal utnyttes, før det gis tillatelse, selv der nytten overstiger kostnaden, også for anlegg som går på elektrisitet, ville styrket tiltakets bidrag til energieffektivisering.

Dette medlem mener at regjeringen må prioritere å raskt innføre nye, fornuftige regler for energieffektivisering og lokal energiproduksjon i bedrifter og industri, gjerne inspirert av EU. Dette medlem mener at å vente på utredninger av hvordan EU-direktiver kan implementeres i norsk lov, truer med å forsinke innsatsen.

Komiteens medlemmer fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne påpeker at bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet, vedtatt i EU i henholdsvis 2010 og 2012, ennå ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Disse medlemmer mener disse må implementeres i norsk rett så raskt som mulig. Disse medlemmer påpeker at det skjer en rivende utvikling innen energieffektivisering, energikartlegging og klimaomstilling i EU gjennom Fit for 55 og RePowerEU, og at det kommer en oppdatering av gjeldende energieffektiviseringsdirektiv i løpet av kort tid. Disse medlemmer påpeker at Europaparlamentet og Europarådet i mars 2023 ble enige om at medlemsstatene kollektivt må redusere sluttbruk av energi med 11,7 pst. innen 2030, sammenlignet med framskrivningene for 2030 foretatt i 2020. I tillegg er det enighet om at medlemsland årlig må renovere minst 3 pst. av gulvarealet i offentlige bygg.

Disse medlemmer er opptatt av at Norge må holde følge med det som skjer i EU. For at Norge skal kunne følge utviklingen i EU nå, er det viktig at Norge raskt implementerer de direktivene som ikke er innlemmet i norsk rett på energifeltet. Disse medlemmer understreker at Norge må implementere de nye direktivene som kommer fra EUs klima- og energiomstillingspakker, fortløpende.

Kost-nytteanalyse for å utnytte overskuddsvarme

Komiteen merker seg at alle som har kommet med høringssvar, i utgangspunktet stiller seg positive til at det innføres en form for krav knyttet til utnyttelse av spillvarme, men flere av høringsinstansene er også opptatt av at Norge ikke bør stille strengere krav enn andre europeiske land, ettersom det kan føre til at selskaper velger å ikke etablere seg i Norge. Komiteen vil vise til at energilovens formål blant annet er å sikre at bruk av energi skjer på en samfunnsmessig rasjonell måte, og at dette samsvarer med formålet med forslaget om plikt til å gjennomføre kost-nytteanalyser.

Energikartlegging i store foretak

Komiteen merker seg at høringsinstansene i utgangspunktet er positive til forslaget om krav til energikartlegging i store foretak. Komiteen vil påpeke at energikartlegginger bør kunne gjennomføres på en effektiv måte til lavest mulig kostnad.

Måling og fakturering

Komiteen merker seg at en rekke høringsinstanser støtter forslaget om å innføre en hjemmel for å gi forskrift om måling og fakturering. Høringsinnspillene er i all hovedsak knyttet til hvordan en forskrift om måling og fakturering av varme og kjøling bør utformes. Komiteen vil vise til at flere av de som har gitt høringsinnspill, er opptatt av hvordan kravene skal utformes, og at kravene ikke må være uhensiktsmessige og kostbare å oppfylle.