1.2.1 Kvotesystemets lovgrunnlag
Havressurslova og deltakerloven er de sentrale
lovene for reguleringen av norske fiskerier. Havressurslova skal
sikre ansvarlig, helhetlig ressursforvaltning, og tar derfor opp
i seg viktige elementer som føre var-prinsippet og økosystembasert
forvaltning. Loven har bidratt til en mer helhetlig forvaltning
av alle viltlevende marine ressurser. Havressurslova er en vid fullmaktslov
som gir hjemler for kvotefastsettelse og fordeling av kvoter mellom
fartøygrupper, regulering av utøvelsen av fiske og øvrig høsting
av viltlevende marine ressurser, verne- og bevaringstiltak samt
kontroll og sanksjonering ved brudd på fiskerilovgivningen.
Havressurslova § 2 fastslår at: «(…) dei viltlevande marine
ressursane ligg til fellesskapet i Noreg». Fiskeressursene er med
andre ord verken gjenstand for privat eller statlig eiendomsrett.
Samtidig følger det av både deltakerloven og havressurslova at staten
har rett til og ansvar for å forvalte disse ressursene på fellesskapets
vegne. Forvaltningen skal støtte opp om formålene i fiskerilovgivningen.
Adgangen til fiske i sjøen er i utgangspunktet
en allemannsrett som er modifisert i betydelig utstrekning i fiskerilovgivningen.
Adgangen til å drive ervervsmessig fiske er regulert i deltakerloven
som stiller en rekke krav til hvem som kan delta i fiske som eier
av fiskefartøy.
Gjennom regler fastsatt i og med hjemmel i deltakerloven
er adgangen til å delta i de sentrale fiskeriene ytterligere begrenset.
Det er denne type adgangsbegrensninger som skaper en lukket gruppe
og dermed legger grunnlaget for at selve adgangen til å delta i
en slik gruppe får en økonomisk verdi. Denne verdien, ut over fartøyets
tekniske verdi, kan beregnes på fartøyeierens hånd, og kan realiseres
for eksempel når et fartøy selges for fortsatt drift, uavhengig
av om kjøperens siktemål er å drive fartøyet videre i fiske eller
ta fartøyet permanent ut av fiske gjennom en strukturkvoteordning.
Adgangen til å delta i ulike fiskerier har blitt
og blir gitt vederlagsfritt fra statens side. Ved lukkingen av norske
fiskerier har tillatelse til å delta fordelt fartøyene basert på
tidligere aktivitet i fisket.
Med færre og mer effektive aktører, stabilt
høye kvoter og økte priser har verdien av denne adgangen økt betraktelig.
Mulighet for å samle et større kvotegrunnlag på samme båt har også
bidratt til å øke kvoteverdiene.
Det at det betales et vederlag for kvoteverdien
ved kjøp av et fiskefartøy som skal drives videre, endrer ikke tillatelsenes
rettslige status. Vederlaget mellom de private partene gir ikke
et nytt innhold i tillatelsen, den er det myndighetene som tildeler
etter en vurdering av om søkeren (kjøperen) fyller de krav som gjelder
i det enkelte tilfellet. Disse tillatelsene har et definert innhold,
som følger særlig av hjemmelsloven, aktuelle forskrifter og de vilkår
som måtte være fastsatt i det enkelte vedtak. Dette innholdet kan
også endres, enten i samsvar med hjemmelsloven som den er i dag,
eller slik den til enhver tid måtte være som følge av lovendringer.
Dette følger av at virksomheten er basert på, og avhengig av, offentlige tillatelser
og årlige forskrifter om kvotefastsettelse og fordeling.
De enkeltpersoner eller foretak som eier fiskefartøy, og
som har adgang til å delta i fiske på ulike fiskebestander, har
dermed ingen juridisk eiendomsrett til fiskeressursene, heller ikke
i form av noen ideell andel.
Dette kvotesystemet bygger på næringskomiteens uttalelse
i Innst. S. nr. 93 (1998–99) kapittel 2.2 om at «(f)isken er ein
nasjonal fellesressurs som skal forvaltast og utnyttast til beste
for samfunna langs kysten». I Innst. O. nr. 38 (1998–99) til deltakerloven
ble dette utdypet i kapittel 2.3, hvor det heter følgende:
«Komiteen vil påpeke at fiskeressursene
tilhører det norske folk, i fellesskap. Det er derfor i utgangspunktet ingen
enkeltpersoner eller enkeltselskaper som kan gis evigvarende eksklusive
rettigheter til vederlagsfritt å høste av (og tjene på) disse ressursene,
mens andre stenges ute fra å delta i fisket. Komiteen erkjenner
samtidig behovet for å begrense ressursuttaket av hensyn til en langsiktig
og bærekraftig utnytting av ressursene i havet. Komiteen mener derfor
at deltakerloven er viktig i forhold til å regulere deltakelsen
i fisket og derved den samlede kapasitet i fiskeflåten.»
Havressurslova § 1 angir at formålet med loven
er «å sikre ei berekraftig og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning
av dei viltlevande marine ressursene (…), og å medverke til å sikre
sysselsetjing og busetjing i kystsamfunna».
Deltakerloven § 1 har et liknende innhold og
sier at formålet er å tilpasse fiskeflåtens fangstkapasitet til
ressursgrunnlaget for å sikre en rasjonell og bærekraftig utnyttelse
av de marine ressurser, å øke lønnsomheten og verdiskapingen i næringen
og gjennom dette trygge bosetting og arbeidsplasser i kystdistriktene,
og å legge til rette for at høstingen av de marine ressurser fortsatt
skal komme kystbefolkningen til gode. Det er også et grunnleggende
hensyn at «forvaltningstiltak er med og sikrar det materielle grunnlaget
for samisk kultur», jf. havressurslova § 7 annet ledd.