Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget
der forslagsstillerne presenterer ulike tiltak for 5- og 6-åringer
i skolen. Komiteen merker seg at forslagsstillerne
henviser til evalueringen av seksårsreformen som ble overlevert
til Kunnskapsdepartementet i 2024.
Komiteen vil fremheve
viktigheten av at alle barn får en god og utviklende oppvekst, og
vil i den sammenheng understreke viktigheten av lek og fysisk aktivitet
i skolen. Både frilek i friminuttene og ulike former for lekbasert
læring er viktig for barnas trivsel og utvikling, særlig i de yngste
aldersgruppene. Komiteen mener det er
viktig at skolene legger best mulig til rette for både frilek, et
mangfold av læringsformer og fysisk aktivitet.
Komiteen viser til
at komiteen også har behandlet to andre representantforslag om skolestart.
Det er Dokument 8:103 S (2024–2025), jf. Innst. 310 S (2024–2025)
fra Sosialistisk Venstreparti, og Dokument 8:184 S (2024–2025),
jf. Innst. 288 S (2024–2025) fra Rødt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener en god skolestart
er avgjørende for barns trivsel og læring, og støtter arbeidet med
å styrke lek og utforskende arbeidsformer i småskolen. Samtidig
mener disse medlemmer det må være opp
til profesjonen og den enkelte skole å finne en god balanse mellom
lek, læring og struktur, fremfor å detaljstyre innholdet gjennom nasjonale
pålegg. Høyre ønsker en skole med høye ambisjoner for alle elever,
der trygghet og mestring går hånd i hånd med faglig utvikling.
Disse medlemmer er
opptatt av at skolestarten skal være god og trygg for alle barn,
men mener dette best ivaretas gjennom faglig solide rammer og lokale
tilpasninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter forslagsstillernes engasjement
for en god skolestart for de yngste elevene. En god skolestart legger
et viktig grunnlag for kommende skoleår. Disse medlemmer mener
det er behov for tiltak for å gjøre skolen generelt mer praktisk,
og for de yngste spesielt mer lekbasert. Disse
medlemmer mener at leken skal ha en plass i skolen. Leken
har en verdi i seg selv, og den er viktig for trivsel, og for faglig
og sosial læring og utvikling. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet i regjering har varslet flere grep for å
endre skolen for de minste.
Disse medlemmer støtter
intensjonen i forslaget og viser til at Arbeiderpartiet i regjering
nylig har kommet med flere endringer som blant annet innebærer å
fjerne obligatoriske kartleggingsprøver for 1. klasse, med hensikt
å sikre mer lek og mindre stillesitting i skolehverdagen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil trekke fram at seksårsreformen første
gang ble behandlet i Stortinget i 1993, der Arbeiderpartiet, Høyre og
Fremskrittspartiet vedtok å senke skolestarten til 6 år uten at
det ble flertall for å forlenge grunnskolen. Disse
medlemmer minnes at Arbeiderpartiet og Senterpartiet inngikk
kompromiss i 1994, der Senterpartiet blant annet stilte krav om
at innholdet skulle basere seg på førskolepedagogikk, nok finansiering
av kommunene, lærertetthet og et annerledes skoleforberedende år.
Etter at den endelige evalueringen kom i 2024, mener disse medlemmer at offensive tiltak for
frilek og styrking av skolestarten er viktigere enn noen gang før.
Selv etter å ha utvidet skolen med skoletimer tilsvarende to skoleår,
lærer ikke elevene mer.
Disse medlemmer viser
til at omsider i april 2024 kom evalueringen av Seksårsreformen
og konsekvensene av at skolestartalderen i Norge ble senket fra syv
til seks år i 1997. Rapporten slår blant annet fast at det er behov
for mer lekbasert læring og undervisning, samt at særlig de yngste
elevene er sårbare for at skolestartalderen ble senket. Lærere ytrer
også en bekymring for at tidlig bokstavinnlæring blir ekstra krevende
å mestre for de mer umodne elevene. En studie som nylig ble publisert
i European Sociological Review, viser at det er vesentlige forskjeller
i skoleresultater mellom tidlige og sene skolestartere. Lite har
skjedd for å følge opp evalueringen etter at den ble overlevert
til Kunnskapsdepartementet i juni 2024.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til evalueringen av seksårsreformen, som
viser at aktivitet og lek ikke har fått den plassen i 1. klasse
som intensjonen med reformen var. Skolen skal være et godt sted
å lære for alle skolestartere, det må derfor legges til rette for
dager med lek, aktivitet og læring på den enkeltes nivå og forutsetninger.
Skal det være mulig, må læreren og andre i klasserommet gis tid og
mulighet for å legge til rette.
Dette medlem kjenner
til Tønsberg kommune, som har en satsing på mer lek, under overskriften
Lekende lett skolestart. Det er tilsvarende prosjekter flere steder
i landet, og etter dette medlems erfaring
er resultatene gode. Men skal dette være mulig, så må læreren og
laget rundt elevene få tillit og handlingsrom til å legge opp undervisning
og aktivitet for den enkelte klasse.
Medlemen i
komiteen frå Raudt takkar forslagsstillarar for å setja fokus
på situasjonen for norske førsteklassingar. Dette er eit tema som
er viktig for Raudt, og Raudt har difor føreslått å reversere seksårsreforma,
jamfør Dokument 8:184 S (2024–2025). Denne medlemen vil
understreka at dette er Raudt sitt primærstandpunkt. Likevel er
alle tiltak som kan gjera det betre for norske førsteklassingar,
velkomne.
Denne medlemen er
samd i at det må leggjast til rette for meir frileik i skulen, men
meiner at dette må sjåast i samanheng med det totale læringstrykket,
slik Utdanningsforbundet peiker på i sitt høyringsinnspel. Avvikling
av kartleggingsprøvar, slik også statsråden har varsla, kan bidra
til dette. Det same kan ei kartlegging av skuletimar og følgjande
reduksjon av desse.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre i sitt alternative budsjett
foreslo å øke kontaktlærertiden. Dette medlem mener
det er en bedre innramming for å sikre at lærerne har mer tid til
å følge opp elevene sine enn løsningen skissert i representantforslaget.