Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Nils-Ole Foshaug, Steinar Krogstad og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune, Ola Borten Moe og Trygve Slagsvold Vedum, fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, viser til regjeringens forslag og merker seg at formålet med de foreslåtte endringene er å sikre et klart internrettslig grunnlag for gjennomføring av kortvarige arrangementer i regi av De forente nasjoner (FN), som Norge i folkerettslig avtale har påtatt seg å være vertsstat for.

Komiteen merker seg at regjeringen foreslår at Kongen i statsråd uten hinder av norsk lov kan gi midlertidig forskrift til gjennomføring av vertsstatsavtale om kortvarige FN-arrangementer, herunder bestemmelser om bruk av utpekte områder og bestemmelser om ansvaret for og gjennomføring og håndheving av nødvendige sikkerhets- og kontrolltiltak. Komiteen merker seg at regjeringen videre foreslår en snever forskriftshjemmel for å kunne gi begrenset immunitet og privilegier til en noe videre krets enn personer som etter gjeldende rett faller innenfor § 1 i lov om immunitet og privilegier for internasjonale organisasjoner m.v. om gjennomføring av bestemmelser i vertsstatsavtaler om FN-arrangement.

Komiteen understreker at forskriftshjemmelen bare skal gjelde for arrangementer i regi av FN, som Norge i folkerettslig avtale har påtatt seg å være vertsstat for. Avtaler om slike arrangementer har en særlig forankring i konvensjoner som Norge allerede er part i, og som etablerer premisset om ukrenkelighet for lokalene som FN midlertidig disponerer. Hjemmelen skal kun gjelde for kortvarige arrangementer, og forskriften som gis, skal inneholde en bestemmelse om forskriftens varighet.

Komiteen understreker videre at all håndheving av sikkerhets- og kontrolltiltak må være nødvendig og forholdsmessig. Dette følger av det alminnelige prinsippet som ligger til grunn for all maktbruk i Norge.

Komiteen viser til at forslaget er fremmet med korte frister for høringsinnspill og for Stortingets behandling. Komiteen merker seg at flere av høringsinstansene har påpekt det samme og har innsigelser mot forslaget. Flere av innvendingene er relevante.

Komiteen merker seg videre at flere av høringsinstansene har påpekt, og departementet er enig i, at det i utgangspunktet er inngripende og fremmed i en norsk kontekst å tillate væpnet sikkerhetspersonell fra FN i forbindelse med et FN-arrangement i Norge. Komiteen mener derfor at den utenrikspolitiske gevinsten av å være vertskap for et arrangement, hvor FN krever bevæpning av sitt sikkerhetspersonell, må vurderes som høy for at Norge skal kunne akseptere en slik vertslandsavtale.

Komiteen vil understreke betydningen av Utenriksdepartementets kommentar om at immunitet som innvilges i forskrift med hjemmel i den foreslåtte endrede loven, ikke kan omfatte tidligere begåtte straffbare handlinger og handlinger som ikke har direkte tilknytning til funksjonen vedkommende har på et FN-arrangement.