Forslag 2 og 3 om likeverdig tilgang til palliativ
behandling og nasjonal plan for utbygging av spesialposter og palliative team
(Dokument 8:119)
Komiteen viser til
forslagene.
Komiteen viser til
Stortingets behandling av meldingen om lindrende behandling og omsorg
(Meld. St 24 (2019–2020) og Innst. 73 S (2020–2021)) og vedtak nr. 91
(2020–2021) fattet i forbindelse med stortingsbehandlingen:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en egen forpliktende handlingsplan for lindrende behandling og omsorg
og fremlegge den for Stortinget på egnet måte. Planen bør blant
annet sikre:
-
at sykehusene har
en plan for å forhindre overbehandling mot livets slutt
-
at helseforetakene har en plan for hvordan
de i et samarbeid med kommunene kan forhindre uverdige transporter
av pasienter i livets sluttfase
-
at ingen som mottar hjelp fra helsetjenesten
– i den grad det er mulig – skal dø alene eller være alene i livets
sluttfase. Dette målet gjelder også i pandemier og tilsvarende kriser
-
bedre samarbeid om den alvorlig syke pasienten ved
at det opprettes samarbeidsavtaler mellom kommuner og sykehus om
felles utvikling og bruk av pasienttilpassede forløp innenfor palliasjon,
og ved å involvere pasientorganisasjonene i arbeidet – en plan for
å styrke kompetansen til å ivareta menneskers åndelige og eksistensielle
behov, slik at pasienter og pårørende sikres helhetlig behandling og
omsorg.»
Komiteen viser også
til vedtak nr. 92 (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen ta en gjennomgang
av finansieringsordningen, slik at måten veiledning og ambulerende
virksomhet finansieres på for spesialisthelsetjenestens palliative
team, ikke blir et hinder for å oppnå gode oppfølgingsløp.»
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev til komiteen, der statsråden peker på at de
regionale helseforetakene skal sørge for å ha personell med tilstrekkelig kompetanse
innen palliasjon og organisere det palliative tilbudet i tråd med
den nasjonale faglige retningslinjen for palliasjon, slik at tilbudet
i størst mulig grad ivaretar befolkningens behov. Statsråden peker
også på at palliasjon utøves innen de fleste fagområder, og på alle nivåer
i helsetjenesten – og i stor grad utenfor spesialiserte palliative
enheter. Komiteen merker seg at statsråden
skriver at det i tråd med den nasjonale retningslinjen for palliasjon
gis lindrende behandling ikke bare i egne lindrende enheter, men
også i ulike avdelinger der pasienten allerede er innlagt og/eller
hjemme med støtte fra spesialisert kompetanse i lindrende team –
i samarbeid med den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Statsråden
svarer også at ifølge de regionale helseforetakene gis en viktig
og stor del av lindrende behandling i den kommunale tjenesten og
hjemme ofte i et samarbeid mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten.
Statsråden mener derfor at det palliative tilbudet er organisert
godt, i tråd med faglige råd og organisert på en bærekraftig måte,
og med stegvis modell der opplæringstilbud i bredde prioriteres
først, før spesialisert kompetanse tilpasses og avpasses breddetilbudet.
Komiteen bemerker
at statsråden ikke har omtalt eventuelle økonomiske konsekvenser,
ut over dagens modell der Helse- og omsorgsdepartementet har valgt
å prioritere breddekompetanse, ikke spesialisering innen palliasjon.
Statsråden viser til at det i 2025 er bevilget 13,2 mill. kroner
til tilskuddsordning for kompetansehevende tiltak for lindrende
behandling ved livets slutt. Statsråden trekker også fram tiltak
som fremmer tverrfaglig teamarbeid, samhandling og en mer hensiktsmessig
organisering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet viser til Dokument 15:1517 (2024–2025),
svar på skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe, der statsråden skriver
at Stortingets vedtak nr. 91 (2020–2021) om en egen forpliktende
handlingsplan er fulgt opp i Prop. 1 S (2020–2021), gjennom omtale
av status for tiltak i tråd med Stortingets anmodning og kommende
planer for arbeidet med å styrke palliasjonsfeltet.
Disse medlemmer viser
også til Dokument nr. 15:1518 (2024–2025), svar på skriftlig spørsmål
fra Kjersti Toppe om utvikling i døgnplasser for palliasjon siden 2020,
der det kommer frem at det har vært liten økning i døgnplasser på
feltet trass i målene for stortingsmeldingen, og i noen helseforetak
legges døgnplasser ned.
Disse medlemmer mener
at Stortingets vedtak om en egen, forpliktende handlingsplan ikke
er fulgt opp på en god nok måte, og er bekymret for at fagområdet
ikke får den oppmerksomhet og utvikling som lå til grunn for vedtakene
og Stortingets behandling av Meld. St. 24 (2020–2021).
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem en egen forpliktende handlingsplan for lindrende behandling
og omsorg for Stortinget, som oppfølging av vedtak nr. 91 (2020–2021)
og for å sikre likeverdig tilgang til palliativ behandling. Inntil
slik handlingsplan legges frem, settes eventuelle planer for avvikling
av døgntilbud på vent.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til statsrådens svarbrev, hvor det
blir slått fast at befolkningen i hele landet skal ha god tilgang
til lindrende behandling og omsorg når livet går mot slutten. Derfor
er det viktig at en sikrer spesialisert kompetanse, men også breddekompetanse
innen palliativ behandling.
Disse medlemmer vil
bemerke at palliativ omsorg i dag gis både i spesialisthelsetjenesten
og i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og at flere personellgrupper
ivaretar pasienter i livets sluttfase. Derfor må dette organiseres
på en måte som vil være bærekraftig, ut fra de tilgjengelige ressursene
i henhold til personell og kompetanse. Disse
medlemmer viser til at statsråden skisserer en trinnvis tilnærming,
hvor en nettopp bygger ut et kompetansetilbud som dekker behovet
til både spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Det er de regionale helseforetakene som har fått i oppdrag å etablere
et opplæringstilbud i palliasjon.
Disse medlemmer vil
påpeke at «Nasjonal Helse og samhandlingsplan 2004–2007» og «Fellesskap
og meistring – Bu trygt heime» har vektlagt behovet både for generalist
og breddekompetanse for å kunne gi gode helse- og omsorgstjenester,
dette innebærer også innen palliasjon. Her har arbeidsgiver ansvar
for å kartlegge den enkelte ansatte sin kompetanse, men også å gi
kompetanseheving der det er nødvendig for å nettopp å gi god palliativ
behandling ut fra den enkeltes behov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil
samtidig understreke at palliativ medisin er et tverrfaglig fagfelt
der leger, sykepleiere og annet helsepersonell samarbeider om å
gi helhetlig omsorg til pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom.
Sykepleiere har her en nøkkelrolle i symptomlindring, i å ivareta
pasientenes psykososiale og eksistensielle behov og for å sikre
kontinuitet i omsorgen gjennom hele behandlingsforløpet, både innen
spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten og hjemmetjenesten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil videre understreke
betydningen av å styrke kompetansen hos både sykepleiere og fastleger. Flertallet viser her til uttalelsen fra
Kreftsykepleierne NSF på side 3:
«Fastleger har et stort og bredt ansvar
og mange opplever å få for lite mengdetrening i dette arbeidet.
I praksis erfarer en at fastlegene har behov for å kunne rådføre
seg med spesialister i palliasjon.»
Flertallet vil derfor
fastholde at en formalisert spesialisering innen palliasjon er nødvendig
for å sikre helhetlig og faglig forsvarlig behandling til alle pasienter
med alvorlig sykdom, og at breddekompetansen i resten av helsevesenet
må bygges på denne grunnleggende spesialiseringen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at lindrende behandling og omsorg bør gis til alle som har behov
for det uavhengig av diagnose, prognose, alder, bosted eller andre
forhold. Høyre mener man må tilrettelegge for god livskvalitet gjennom
aktiv livshjelp, smertelindring og omsorg til pasienter i avslutningsfasen
av livet. For å bedre forstå hva den enkelte og deres pårørende
ønsker, trengs mer åpenhet om alvorlig sykdom, og vi må snakke om
døden.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
det er viktig å sikre valgfrihet for pasienter i en sårbar situasjon.
Mennesker som er alvorlig syke og deres pårørende skal ha rom til
å dele sine ønsker og behov om hjelpetilbudet. Disse
medlemmer vil også legge til rette for at flere aktører kan
bidra til å styrke og etablere lindrende enheter. Disse
medlemmer vil legge til rette for et mangfold i det palliative
behandlingstilbudet og peker på det viktige arbeidet som gjøres av
ideelle aktører, som for eksempel Stiftelsen Nordre Aasen og Frambu.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener også
det er behov for tiltak som på sikt særlig kan styrke kommunehelsetjenestens
kompetanse innenfor palliasjon, og at alle yrkesgrupper som vil
være involvert i palliative forløp, får styrket sin kompetanse innenfor fagområdet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan lindrende behandling, omsorg
ved livets slutt og barnepalliasjon kan styrkes i grunn-, etter-
og videreutdanningene i fag- og yrkesopplæringa, fagskolene og universitets-
og høyskolesektoren.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Innst. 73 S (2020–2021), der Senterpartiet
sto bak flere forslag som ikke fikk flertall på Stortinget, om å
styrke den palliative kompetansen i hele helsetjenesten, og det
er viktig at også utdanningene lager en god plattform for slik kunnskap. Disse medlemmer mener at en plan for
dette hører hjemme i den handlingsplanen for palliativ omsorg som
Senterpartiet mener at regjeringen nå må fremme for Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til at barn i palliative forløp har helt andre behov enn voksne. Disse medlemmer mener det er avgjørende
at barn får behandling og oppfølging som er tilpasset deres alder,
utviklingsnivå og familiesituasjon. For å kunne tilby helhetlig
og forutsigbar oppfølging, må det sikres tverrfaglige og robuste
team med spesialisert kompetanse i barnepalliasjon i hele landet.
Disse medlemmer påpeker
at mange barnepalliative team i dag består av helsepersonell i små
og midlertidige stillinger, noe som gjør det krevende å bygge stabile
og faglig sterke tilbud. Barnepalliative forløp er ofte langvarige
og komplekse, og forutsetter personell med spisskompetanse. Slike
fagmiljøer lar seg ikke etablere gjennom kortsiktige eller midlertidige
tiltak. Det kreves langsiktig satsing, trygge arbeidsvilkår og forutsigbare
rammer.
Disse medlemmer viser
til at det i Prop. 1 S (2024–2025), kap. 732 post 71, er satt av
33 mill. kroner til videreføring av barnepalliative team. Disse
midlene var øremerket i perioden 2023–2024, men fra 2025 inngår
de i helseforetakenes basisfinansiering og er ikke lenger øremerket
barnepalliasjon.
Disse medlemmer understreker
at det nå er opp til hvert enkelt helseforetak å prioritere hvordan midlene
benyttes. For å sikre at de faktisk går til å styrke barnepalliative
tjenester, må det opprettes faste stillinger i teamene. På den måten
kan vi sikre faglig kvalitet, kontinuitet og forutsigbarhet for
alvorlig syke barn og deres familier.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre kontinuitet og kompetanse i det barnepalliative arbeidet gjennom
flere faste stillinger til palliative team i hele landet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at barnepalliasjon
må bygges opp i de offentlige sykehusene. Dessverre valgte Solberg-regjeringen
og stortingsflertallet i stedet å satse på barnehospice, og flere
millioner kroner ble bevilget til et tilbud som nå er avviklet. Disse medlemmer viser til følgende forslag
som Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti sto bak i Innst.
73 S (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen følge opp
anbefalingen i NOU 2017:16 På liv og død, og ikke prioritere midler
til oppretting av et barnehospice i Norge, men i stedet sikre rask
oppbygging av barnepalliative sentre og ambulerende barnepalliative
team i alle helseregioner for å gi alle alvorlig syke barn et tilbud
i hjemmet eller i nærheten av der de bor.»
Disse medlemmer viser
også til forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i samme innstilling om å be regjeringen sørge for at
det etableres barnepalliative team ved alle regionssykehus i Norge,
og at disse finansieres gjennom øremerkede midler i en oppbyggingsfase.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre en likeverdig tilgang til god palliativ behandling i hele
landet, slik at ingen står uten nødvendig lindrende omsorg. Tilbudet skal
sikres uavhengig av bosted eller lokale prioriteringer.»
«Stortinget ber regjeringen
innføre en nasjonal plan for utbygging av palliative spesialposter
og mobile palliative team for å møte fremtidens behov i helsevesenet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus mener det er viktig
å sikre et godt palliativt tilbud til alle som trenger det. Disse medlemmer viser til regjeringens
nedbygging av tilbudet, eksempelvis gjennom nedleggelse av palliativ enhet
ved UNN Harstad. Det har skapt stort engasjement i lokalmiljøet,
og har møtt motstand fra blant annet Kreftforeningen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
stoppe nedleggelsen av palliativ enhet ved UNN Harstad.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener det ikke er en ny plan vi trenger
når tilbud legges ned og tilbudet blir dårligere, det vi trenger
er å faktisk gjøre noe.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre de palliative tilbudene som allerede eksisterer, og aktivt
arbeide for å utvikle nye tilbud der dette mangler i dag.»