Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fungerende leder Tage
Pettersen, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra
Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kathy Lie, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser til regjeringens
fremlegg av Prop. 52 L (2024–2025) om ny lov om dokumentasjon og
arkiv (arkivlova), som erstatter gjeldende lov av 4. desember 1992
nr. 126 om arkiv.
Komiteen viser til
at gjeldende arkivlov er fra 1992, og vil fremheve at siden den
gang har digitaliseringen skutt fart og arbeidsformene til forvaltningen
har endret seg radikalt. Komiteen mener
derfor det er på høy tid at en får en oppdatert arkivlov tilpasset
vår tid.
Komiteen viser til
at lovforslaget innebærer at hovedtrekkene i gjeldende rett blir
videreført, men tilpasset den teknologiske utviklingen og moderne
dokumentasjonsforvaltning, og støtter dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil fremheve at den nye loven
vil bidra til en forsvarlig og etterrettelig offentlig forvaltning
ved at dokumentasjon i forvaltningen blir arkivert. Loven vil bidra
til at dokumentasjonen blir tilgjengelig for allmennheten, og slik
sikre en åpen og opplyst offentlig samtale. Flertallet vil
fremheve viktigheten av at innbyggerne på denne måten kan føre kontroll
med forvaltningen, få innsyn i viktige demokratiske prosesser og
slik også få styrket sin rettssikkerhet.
Flertallet viser
til at loven også legger til rette for at arkivene er viktige bærere
av vår felles kulturarv, er kilde til historisk kunnskap og gir
grunnlag til forskning.
Komiteens medlem
fra Venstre mener at det foreliggende lovforslaget er ambisjonsløst
og beheftet med så store svakheter at det bør sendes tilbake til regjeringen. Dette medlem viser til at regjeringen selv
bekrefter sine lave ambisjoner når den selv oppsummerer hovedinnholdet
i proposisjonen med at gjeldende rett for det meste blir videreført
i den nye loven. Dette medlem stiller
seg undrende til at regjeringen ser behov for å innføre en ny lov,
dersom den i all hovedsak bare skal videreføre de arkivfaglige prinsippene som
allerede følger av arkivloven fra 1992.
Dette medlem viser
til at Arkivlovutvalget leverte et av de mest fremtidsrettede lovforslagene
noensinne, med en solid forståelse for nyutsprungne problemer med
forsvarlig arkivering, herunder utfordringer knyttet til e-postklienter,
SMS-er og digitale samhandlingsplattformer.
Dette medlem er
skuffet over flere av de sentrale grepene i Arkivlovutvalgets NOU
ikke blir fulgt opp. Som eksempel vil dette
medlem vise til at Arkivlovutvalget foreslo å erstatte postjournalen
med en generell plikt til innebygd arkivering. Arkivering ville
da skje løpende og automatisk, integrert i arbeidsprosesser og systemer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Venstre deler Norsk Journalistlags syn
på at fullautomatisert håndtering av arkivpliktig dokumentasjon
er en løsning som ville vært optimal for fremtidens arkivsystemer. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til at Norsk Journalistlag i sitt høringsinnspill skriver følgende:
«En slik løsning ville styrket innsynsretten
– ikke bare for forvaltningen selv, men også for innbyggere og journalister.
Offentlige virksomheters dokumentasjon ville vært lettere tilgjengelig,
og friere søk i metadata ville gitt en mer moderne og åpen tilnærming
til offentlig innsyn. Dette ville i større grad enn i dag gjort
det mulig å spore beslutningsprosesser og de underliggende vurderingene
i forvaltningens saksbehandling.»
Komiteens medlem
fra Venstre er av den formening at dersom dette forslaget
hadde blitt fulgt opp, og man hadde bevilget nødvendige midler til
å utvikle tekniske løsninger, kunne man ha eliminert tidstyver,
forbedret kvaliteten på offentlig saksbehandling og med det det
styrket borgernes rett til informasjon. Dette
medlem viser til at en fungerende arkivstruktur er en garanti
for at vedtak og saksbehandling i offentlig sektor kan etterprøves,
og en forutsetning for undersøkende journalistikk og demokratisk
kontroll.
Dette medlem mener
derfor at det er avgjørende at hovedintensjonene fra Arkivlovutvalget
i større grad fanges opp i det videre arbeidet, også dersom lovforslaget
ikke sendes tilbake til regjeringen. Forskriftene må etter dette medlems syn bidra til å sikre automatisk
og helhetlig arkivering av offentlige virksomheters arbeid, inkludert
dokumentasjon av automatisert saksbehandling. Dette er nødvendig
både for effektiv oppgaveløsning, historisk bevaring og demokratisk
kontroll.
Dette medlem vil
understreke behovet for å møte utfordringene knyttet til digital
informasjonsforvaltning, herunder omfattende arkivtap, høy grad
av manuelt arbeid og mangelfull innsynsmulighet i eksisterende systemer.
Videre mener dette medlem at forskriftsarbeidet
må skje i tett dialog med relevante aktører, blant annet Foreningen
INIO og Norsk Journalistlag, og ses i sammenheng med annen pågående
lovgivning.
Dette medlem viser
til at bestemmelser i forslaget til ny forvaltningslov – særlig
§§ 9 til 11 om skriftlighet, digital kommunikasjon og automatisering
– reiser viktige spørsmål om dokumentasjonsplikt og sporbarhet.
Tilsvarende gjelder NOU 2024:14 Med lov skal data deles, der §§ 5
og 6 om krav til dataformater og publisering av metadata er særlig
relevante. Harmonisering med disse bestemmelsene er nødvendig for
å sikre at dokumentasjon er tilgjengelig og gjenfinnbar over tid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Venstre vil i tillegg understreke at
en moderne arkivlovgivning også er avgjørende sett fra et beredskapsperspektiv.
Disse medlemmer viser
til at «Digital sikkerhet i sivil sektor» er listet som en av de
kritiske samfunnsfunksjonene i Justis- og beredskapsdepartementets oversikt
over nasjonal beredskap. I beskrivelsen av funksjonens kritiske
evner trekkes det eksplisitt frem at det handler om «å sikre registre,
arkiver mv.». Det fremgår tydelig at robust arkivhåndtering ikke
bare er en forvaltningsmessig støttefunksjon, men en sentral del
av samfunnets evne til å håndtere kriser, katastrofer og alvorlige
hendelser – både digitale og fysiske.
Komiteens medlem
fra Venstre ønsker å understreke at uten en helhetlig og teknologisk
oppdatert arkivstruktur svekkes både evnen til koordinering under
kriser og muligheten til ettertid å forstå hva som skjedde, hvem
som gjorde hva, og hvorfor. Under alvorlige hendelser – som cyberangrep,
naturkatastrofer, pandemi eller krig – må offentlige virksomheter
kunne få tilgang til og dele relevant dokumentasjon raskt og sikkert.
Dette forutsetter systemer med høy tilgjengelighet, integritet og
sporbarhet. Fullautomatisert og innebygd arkivering, som foreslått
av Arkivlovutvalget og støttet av Foreningen INIO og Norsk Journalistlag,
vil sikre at kritisk informasjon dokumenteres og bevares i sanntid
– uten at man er avhengig av manuell inngripen i pressede situasjoner.
Dette medlem mener
derfor at en fremtidsrettet arkivlov ikke bare vil styrke åpenhet,
innsyn og demokratisk kontroll, men også være en grunnpilar i samfunnets
digitale beredskap og motstandskraft. En mer ambisiøs og teknologisk
oppdatert arkivlovgivning er med andre ord også sikkerhetspolitikk.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem prinsipalt følgende forslag:
«Prop. 52 L (2024–2025) Lov om dokumentasjon
og arkiv (arkivlova) sendes tilbake til regjeringen.»
Subsidiært, forutsatt at dette forslaget
ikke får flertall, fremmer komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen revidere
eller supplere oppdragsbrevet til Arkivverket, slik at sentrale
anbefalinger fra Arkivlovutvalget og innspill fra høringsinstansene
inngår i det videre forskriftsarbeidet. Arbeidet må ha som mål å
sikre en mer helhetlig og moderne regulering av arkivpliktene i
offentlig sektor, tilpasset den digitale utviklingen og med et særlig
blikk på automatisert saksbehandling.»
Komiteens medlem
fra Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å fremme et nytt og helhetlig forslag til endringer i arkivlova,
som i større grad enn Prop. 52 L (2024–2025) følger opp sentrale
anbefalinger fra Arkivlovutvalget, innen egnet tid.»