Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til at regjeringen fremmer
forslag til enkelte endringer i statsansatteloven. Regjeringen foreslår
å lovfeste at deltidsansattes fortrinnsrett til utvidet stilling
også skal gjelde fremfor ny innleie i virksomheten. Det foreslås
videre at deltidsansatte gis fortrinnsrett til ekstravakter og lignende
i virksomheten. Det foreslås at retten for innleide til å velge
fast ansettelse i virksomheten klargjøres til å ikke bare omfatte
vikartilfeller, men også situasjoner der arbeidsgiver og tjenestemannsorganisasjoner
i virksomheten skriftlig har avtalt tidsbegrenset innleie. Lovforslaget
omfatter videre en endring som vil gjøre det mulig å ansette statsansatte
på åremål på Jan Mayen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til endringen i statsansatteloven
§ 10 som vil gjøre det mulig å ansette statsansatte på åremål på
Jan Mayen. Per i dag gjelder ikke statsansatteloven for statsansatte
som ansettes med tjenestested Jan Mayen, noe som skaper utfordringer
for bemanningen på øya. Disse medlemmer bemerker at
Jan Mayen har en helt spesiell karakter med et isolert og krevende
miljø. Forsvarsdepartementet har i høringen selv understreket at
det ikke er ønskelig at personell tjenestegjør i et slikt isolert
miljø over lengre perioder. Disse medlemmer viser
til at det nåværende regelverket fungerer tilfredsstillende for
personell som har sin hovedstilling på fastlandet og bare tjenestegjør
midlertidig på øya. Utfordringen gjelder spesifikt for personell
som utelukkende skal tjenestegjøre på Jan Mayen. Disse
medlemmer mener at det for denne gruppen er åremålsansettelser
som er den mest hensiktsmessige løsningen. Fast ansettelse er ikke
et praktisk alternativ gitt tjenestens spesielle karakter. Disse medlemmer mener derfor at proposisjonens
forslag om å åpne for åremålsansettelser representerer en fornuftig
tilpasning til de særegne behovene ved tjeneste på Jan Mayen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Prop. 76 L (2024–2025) er en oppfølging
av Prop. 133 L (2021–2022), som Høyre ikke støttet.
Disse medlemmer ser
positivt på at en innleid arbeidstaker får rett til fast ansettelse
etter tre år, jf. endringsforslaget i statsansatteloven § 11. Dette
er arbeidstakere som har god tilknytning til arbeidsplassen. Disse medlemmer viser for øvrig til merknader
i Prop. 131 L (2021–2022), Innst. 108 L (2022–2023).
Disse medlemmer viser
til endringsforslaget til statsansatteloven § 13 og at det i 2017
ble vedtatt en klargjøring av fortrinnsretten i arbeidsmiljøloven,
slik at deltidsansatte har fortrinnsrett til en del av en stilling. Dette
ble gjort på bakgrunn av Høyesteretts avgjørelse i 2016 som konkluderte
med at daværende fortrinnsrettsbestemmelse ikke åpner for at deltidsansatte
kan utvide sin stillingsbrøk uten å måtte ta hele den utlyste stillingen. Disse medlemmer mener at den utvidede
fortrinnsretten som regjeringen nå foreslår, vil innebære at virksomhetene
må legge om rutiner for anskaffelse av midlertidig arbeidskraft,
og dette er bemanning som ofte trengs på svært kort varsel, eksempelvis
ved sykdom. Disse medlemmer merker seg
at flere høringsinstanser er negative til endringen i statsansatteloven
§ 13. Disse medlemmer viser spesielt
til Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) sitt
høringssvar, der organisasjonen skriver at det ikke er hensiktsmessig
med en utvidelse av fortrinnsretten, og peker i denne sammenheng
på at departementsfellesskapet står overfor en periode med store
endringer som fører til varierende bemanningsbehov også når det
gjelder innleie og vikarer. Videre uttaler DSS at det er ønskelig
å bevare en fleksibilitet som gir rom for å ikke måtte oppbemanne
i forbindelse med omorganiseringer og deretter eventuelt måtte nedbemanne.
På denne bakgrunn støtter ikke disse medlemmer den
foreslåtte endringen i statsansatteloven § 13. Disse
medlemmer viser for øvrig til merknader og forslag i Innst.
53 L (2022–2023), jf. Prop. 133 L (2021–2022).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet stemte
imot endringene i Prop. 133 L (2021–2022), jf. Innst. 53 L (2022–2023)
og Lovvedtak 4 (2022–2023).
Disse medlemmer mener
at endringene om at deltidsansatte skal ha fortrinnsrett til ledige
ekstravakter og lignende, fremfor at slike vakter tilbys tilkallingsvikarer
eller dekkes ved innleie, vil føre til en byråkratisk ekstrajobb
for arbeidsgiver. Disse medlemmer viser
til at det i 2017 ble vedtatt en klargjøring av fortrinnsretten,
slik at deltidsansatte har fortrinnsrett til en del av en stilling.
Dette ble gjort på bakgrunn av Høyesteretts avgjørelse i 2016 som
konkluderte med at daværende fortrinnsrettsbestemmelse ikke åpner
for at deltidsansatte kan utvide sin stillingsbrøk uten å måtte
ta hele den utlyste stillingen. Den utvidede fortrinnsretten som
regjeringen nå foreslår, vil innebære at virksomhetene må legge
om rutiner for anskaffelse av midlertidig arbeidskraft, og dette
er bemanning som ofte trengs på svært kort varsel, eksempelvis ved
sykdom. Disse medlemmer viser til at
det vil dukke opp tilfeller der det ikke vil være mulig på kort
tid å skaffe oversikt over hvorvidt det finnes deltidsansatte i
virksomheten som ønsker å fylle behovet. Disse
medlemmer viser også til at det kan være perioder hvor det
skjer mange endringer som fører til varierende bemanningsbehov,
også når det gjelder innleie og vikarer (ofte på kort varsel). Disse medlemmer viser til at Departementenes
sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) problematiserer dette i
høringsinnspill til lovproposisjonen:
«Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon
(DSS) går imot forslaget. DSS mener at det ikke er hensiktsmessig
med en utvidelse av fortrinnsretten, og peker i denne sammenheng
på at departementsfellesskapet står overfor en periode med mye endringer,
som fører til varierende bemanningsbehov, også når det gjelder innleie
og vikarer (ofte på kort varsel). Videre uttaler DSS at det er ønskelig
å bevare en fleksibilitet som gir rom for å ikke måtte oppbemanne
i forbindelse med omorganiseringer og deretter eventuelt måtte nedbemanne.
DSS peker på at virksomheten i forbindelse med en rekke større prosjekter
og omorganiseringer i tiden fremover vil måtte benytte ekstravakter
til å dekke oppdrag på kort varsel. Det vil være tidkrevende og
omfattende å ha en hovedregel om fortrinnsrett for deltidsansatte,
og avklare om noen ønsker å benytte denne, i hvert enkelt tilfelle.»
Disse medlemmer viser
til at Politidirektoratet (POD) og Politiets IT-enhet (PIT) er kritiske
i lovproposisjonen vedrørende forslaget om rett til fast ansettelse
i statlig virksomhet etter innleie som har vart mer enn tre år sammenhengende. Disse medlemmer viser til deres høringssyn,
som fremkommer i lovproposisjonen:
«POD har vist til tall per 1. november
2023 som viser at med unntak for POD, PIT og Politiets fellestjenester (PFT),
er det lite eller ingen bruk av innleie i politidistriktene og de
øvrige enhetene i etaten. PIT skiller seg for øvrig ut med hensyn
til omfanget av innleie, ettersom innleien primært gjelder spesialistkompetanse
(altså på grunnlag av statsansatteloven § 9 bokstav a og politiets inn
leieavtale), som trengs for en begrenset tid, men som likevel kan
vare utover 3 år.
PIT viser til avtale om utvidet adgang til innleie
fra bemanningsforetak inngått mellom Politidirektoratet og organisasjonene,
jf. statsansatteloven § 11 annet ledd. PIT er av den oppfatning
at arbeid av midlertidig karakter og innleie av spesialistkompetanse
fortsatt vil være gjeldende fremover.
Spesialistkompetansen kan være kompetanse PIT har
utfordringer med å rekruttere, men ofte er dette spesialistkompetanse
som virksomheten kun har behov for i en tidsbegrenset periode. PIT
viser til at bruken av innleide i de fleste tilfeller gjelder innleie
av spesialistkompetanse som etaten kun har behov for i en kortere periode,
men som likevel kan ha varighet ut over tre år. Dette kan være spesialistkompetanse
som det er vanskelig og kostbart å vri, hvis PIT har behov for annen kompetanse
på et senere tidspunkt.»
På denne bakgrunn kan ikke disse
medlemmer støtte endringene i lovproposisjonen vedrørende
deltidsansattes rett til utvidet stilling i en statlig virksomhet
– statsansatteloven § 13 og rett til fast ansettelse i statlig virksomhet
etter innleie som har vart mer enn tre år sammenhengende – statsansatteloven
§ 11.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter de foreslåtte
endringene i statsansatteloven og mener dette er viktige forbedringer. Disse medlemmer mener at heltid skal være
hovedregelen, og at alle som vil, skal få mulighet til å jobbe heltid.
Statlig sektor har også behov for styrkede rettigheter for arbeidstakere
når det gjelder retten til faste, hele stillinger, som i arbeidslivet
ellers. Disse medlemmer mener likevel
at endringene kunne gått lenger, og mener at hovedregelen bør, for
å hindre omgåelser av retten til fast ansettelse, være at man ansettes i
minimum en stillingsprosent som tilsvarer det man har jobbet de
siste tolv månedene.