Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 120 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen,
Helge André Njåstad, Silje Hjemdal, Roy Steffensen, Dagfinn Henrik Olsen
og Bengt Rune Strifeldt om statlig overtakelse av fylkeskommunale
ferjesamband.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne legger til grunn at det er en betydelig
underfinansiering når det gjelder statlig kompensasjon til fylkeskommunenes drift
av ferjene, og at det i dag er mangelfull sammenheng mellom behovet
på de enkelte strekningene og den frekvensen og kapasiteten på ferjene
som legges til grunn for standarden. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne ber om at staten overtar ansvaret for dagens
fylkeskommunale ferjer, under forutsetning av at det er sikret finansiering
som dekker reelt ferjebehov og med nødvendig standard, kapasitet
og frekvens.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev, der det fremkommer at hovedprinsippet for
styringen av kommunesektoren er økonomisk rammestyring, og at kostnadene
til fylkesveiferjene dekkes etter kriteriet «normerte kostnader». Komiteen merker seg at statsråden peker
på behovet for en standard på servicenivå for å gi et felles referansegrunnlag
uavhengig av fylkeskommunenes eget servicenivå, selv om det ikke
er nasjonale krav eller føringer for standarden på tilbudet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, konstaterer
at gratis ferjer for øyer og andre samfunn uten veiforbindelse,
samt alle samband med under 100 000 passasjerer, har vært en suksess.
Ordningen har redusert avstandsulemper for folk og næringsliv, og
har mange steder bidratt positivt til økt aktivitet hele året. Disse medlemmer mener det er viktig at
denne ordningen fortsetter for å understøtte en positiv utvikling
i kystsamfunnene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre anerkjenner forslagsstillernes problembeskrivelse
og at det er krevende å få «ferjenøklene» til fullt ut å imøtekomme
de behov ferjefylkene har. Fylkeskommunene peker på at ferjedriften
er underfinansiert og at dimensjonering av samband er ytterligere
vanskeliggjort med innføring av gratis ferjer til enkelte øysamfunn,
noe som har gitt økt trafikk og innstramming av hviletider for mannskap
i beredskapssamband. Dette har ført til økte kostnader og mannskapsmangel.
Fylkeskommunene bruker i dag midler ut over det som blir gitt gjennom kostnadsnøkler,
noe som går ut over øvrige fylkeskommunale tjenester. Disse medlemmer merker seg også at det
har vært stor usikkerhet hos fylkeskommunene når det gjelder kompensasjon
for innføring av nullutslipp, og at regjeringen har gitt uklare
signal på hvordan dette skal kompenseres.
Likevel mener disse medlemmer at
en overføring av de fylkeskommunale ferjesambandene fra fylkeskommunen
til staten må inngå i en større helhetsvurdering av oppgavefordeling
mellom de forskjellige forvaltningsnivåer. Kollektivtrafikk, der
ferjer inngår som del av rutetilbudet, er en stor oppgave som dagens fylkeskommune
har ansvar for. Dersom kun ferjer tas ut, vil dette skape grensesnitt
som nøye må vurderes.
Disse medlemmer mener
at det gjennom et større arbeid bør vurderes om strukturen for de
fylkeskommunale kollektivselskapene er en rett måte å organisere
transportsektoren på, ettersom også denne organiseringen skaper
uheldige grensesnitt og fører til dobbeltarbeid, og at denne organiseringen
etter hvert bør bli gjenstand for en evaluering. Dette også med
tanke på den teknologiutviklingen vi har sett de siste årene. Disse medlemmer mener det er viktig at
det sikres god interaksjon mellom beslutningstakere og de som er brukere
av tjenestene, slik at dimensjonering av transporttjenestene blir
best mulig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er riktig med tre forvaltningsnivåer
i Norge. Fylkeskommunene sikrer demokrati på et regionalt nivå med
forvalteransvar for regionale oppgaver med lokal kunnskap og forankring.
Fremfor å frata fylkeskommunene ansvar for ferjedriften bør den
fylkeskommunale økonomien styrkes, slik at de lokale transportbehovene
kan løses på en måte som kommer næringsliv og folk langs kysten
til gode. Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet i regjering som et ekstraordinært grep høsten 2024
fikk økt overføringene til fylkeskommunene for 2024 og 2025 med
700 mill. kroner, en varig økning i de frie inntektene som øker
det fylkeskommunale handlingsrommet. Disse
medlemmer mener det fortsatt bør være fylkeskommunene som
forvalter ferjesambandene på fylkesveiene slik at man får større
lokal forankring og tilpasning av tilbudet.
Disse medlemmer vil
understreke at det har vært en sterk prisvekst på hurtigbåt- og
ferjedrift som langt har oversteget den generelle prisveksten, noe
som gir fylkeskommunene ekstra store utfordringer ved inngåelse
av nye anbud eller anskaffelse av nytt ferjemateriell. Konsekvensen
er en situasjon der mange samband går med underdimensjonert eller
utdatert materiell som ikke møter behovene til de reisende. Disse medlemmer påpeker at dette er en
generell utfordring knyttet til ferjedriften og at innføring av
gratis ferjer ikke utgjør den største faktoren i den forbindelse.
Disse medlemmer vil
legge til rette for videre vekst og aktivitet langs kysten. Et av
de viktigste tiltakene for å bygge opp om den positive utviklingen
vil være å øke ferjekapasiteten, og disse
medlemmer mener derfor at fylkeskommunene må sikres full kompensasjon
for de reelle kostnadsøkningene knyttet til økt aktivitet og prisvekst
på ferjedriften.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at fylkeskommunene sikres full kompensasjon for økte utgifter
til drift av fylkesveiferjene som følge av behov for økt kapasitet
og for å dekke generell kostnadsvekst.»
Disse medlemmer viser
til at det overfor fylkeskommunene stilles krav om omstilling til
nullutslipp på ferjedriften. Omstillingen er kostbar, og flere fylkeskommuner
sliter med å gjennomføre anskaffelsene innen de eksisterende økonomiske
rammene. Disse medlemmer merker seg
statsrådens svarbrev, der det vises til at det er satt av 50 mill.
kroner i statsbudsjettet for 2025 til økonomisk kompensasjon for
omstillingen, som fordeles over tabell C. Disse
medlemmer viser til at de samlede kostnadene knyttet til omstillingen
er vesentlig høyere, og at fordelingsnøkkelen ikke kompenserer de
fylkeskommunene som har lyktes med omstillingen forut for innføringen
av økonomisk kompensasjon. Årsakene til at omstillingen tar tid
er sammensatte. Disse medlemmer viser
til at varighet på eksisterende anbud, økonomisk handlingsrom og
tilgang på ny teknologi kan være blant årsakene. Disse
medlemmer viser til statsrådens svarbrev, der det fremkommer
at endringer i ferjekriteriene ikke medfører endringer i de samlede
overføringene til ferjedrift, og at de generelle kostnadsnøklene
i inntektssystemet ikke kompenserer de som prioriterer et bedre ferjetilbud. Disse medlemmer mener at det må gjøres
en særskilt innsats for å lette den økonomiske byrden fylkeskommunene
påføres gjennom krav om utslippsfrie skip, og at de som har gått
foran i omstillingen også skal bli inkludert i kompensasjonen.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at fylkeskommunene fullt ut kompenseres for kostnader knyttet
til krav om nullutslipp på ferjer og hurtigbåter. Fylkeskommuner
som allerede har gjennomført omstillinger til nullutslippsfartøy
skal også kompenseres for ekstrakostnadene knyttet til anskaffelsene.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener dagens struktur og driftsansvar
for ferjedriften tilrettelegger for et A- og B-lag som rammer innbyggerne
og næringslivet på en uholdbar måte. Disse
medlemmer merker seg at den statlige finansieringen av fylkesveiferjedriften
mangler tilknytning til de reelle behovene, holdbar standard, trafikkmengde og
kostnadsnivå. Midler til fylkesveiferjedriften er heller ikke øremerket.
Disse medlemmer viser
til at det bare for Møre og Romsdal er beregnet underfinansiering
av den fylkeskommunale ferjedriften på minst 230 mill. kroner per
år. Finansieringsmodellen fører til betydelig tilbudsforskjeller
mellom fylkeskommunale og statlige ferjetilbud av samme trafikk/passasjermengde. Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev, som problematiserer at et statlig ansvar for kun ferjedriften
vil kunne føre til uklare ansvarsforhold med hensyn til ferjekaier
og veitilførsel. Disse medlemmer legger
til grunn at dette ikke er holdbare innvendinger mot å samle ansvaret
for selve ferjedriften hos staten. Dagens ordning med så stor forskjell
i finansieringsgrunnlag mellom statlige og fylkeskommunale ferjestrekninger kan
ikke fortsette. Disse medlemmer viser
videre til at Fremskrittspartiets primærstandpunkt er nedleggelse
av fylkeskommunen som forvaltningsnivå og at fylkeskommunens oppgaver
overføres til stat og kommuner.
Disse medlemmer legger
videre til grunn at et samlet ansvar for all ferjedrift i hele landet
vil gi en mer rasjonell drift med bedre utnyttelse av ferjemateriell samt
mer effektive anskaffelsesprosesser med positive økonomiske gevinster.
Dette vil komme både innbyggere og næringsliv til gode igjennom
et styrket ferjetilbud.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om at staten overtar ansvaret
for alle dagens fylkeskommunale ferjesamband. Det forutsettes sikret
finansiering som dekker reelt ferjebehov og med nødvendig standard,
kapasitet og frekvens, slik at lokalsamfunn kan fungere godt for
både folk og næringsliv.»