Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget
og innsendte innspill til komiteens skriftlige høring.
Komiteen deler engasjementet
til forslagsstillerne for en god skolestart med fokus på mestring,
læring og utvikling. Komiteen viser
til viktigheten av en god skolestart for elevenes videre utvikling
i skoleløpet. Skolen har en stor rolle i elevenes utvikling. Å sikre
støtte tilpasset den enkelte elev uavhengig av alder og klassetrinn
er viktig.
Komiteen viser også
til at det har vært en kunnskapsinnhenting og evaluering om hvordan
skolestart og 1. klasse har vært for norske elever. 18. juni 2024
ble evalueringen av seksårsreformen av 1997 overlevert til Kunnskapsdepartementet.
Evalueringen bidrar med ny kunnskap om effekten av reformen for
landets skolestartere.
Komiteen viser til
at komiteen også har behandlet to andre representantforslag om skolestart.
Det er Dokument 8:176 S (2024–2025), jf. Innst. 286 S (2024–2025)
fra Senterpartiet og Dokument 8:184 S (2024–2025), jf. Innst. 288
S (2024–2025) fra Rødt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at leken skal ha plass
i skolen. Leken har en verdi i seg selv, og den er viktig for trivsel
og for faglig og sosial læring og utvikling. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i
regjering har varslet flere grep for å endre skolen for de minste.
Disse medlemmer viser
til at kunnskapsministeren har bedt Utdanningsdirektoratet vurdere
konsekvensene av å ta bort digitale ferdigheter som en av de fem
grunnleggende ferdighetene for de yngste elevene. Disse
medlemmer mener det er viktig å være «føre var» og tone ned
bruken av digitale verktøy blant de aller yngste elevene. Disse medlemmer vil trekke frem betydningen
av at elevene får konsentrere seg mest mulig om ferdighetene som
er grunnleggende for all læring – lesing, skriving og regning, og
på de laveste trinnene få tid til å bli trygge og oppleve en aktiv
skolehverdag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet anerkjenner viktigheten av
lek i skolen og dens betydning for barns trivsel og utvikling. Samtidig
mener disse medlemmer at det er nødvendig
å opprettholde en balanse mellom lek og læring, for å sikre at elevene
får en god start på sin skolegang.
Disse medlemmer vil
vise til at skoledagen utgjør en stor andel av barnas hverdag, og
at skoledagen derfor må gi rom for gode opplevelser gjennom både
lek og læring. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av frilek, og at barna får utfolde seg fysisk i friminuttene
på gode utearealer. Det er sentralt at de yngste barna møtes på
sine egne vilkår, slik at de opplever trygghet og får utviklet både
sosiale og intellektuelle evner på en god måte. Disse
medlemmer vil understreke at det ikke nødvendigvis er noen
motsetning mellom skoleglede, læring og lek, og at skolehverdagen til
de minste skal bestå av både frilek og lekbaserte aktiviteter og
variert og stimulerende undervisning.
Disse medlemmer støtter
ingen av forslagene i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt viser til at formålet med Reform
97 var et annerledes første skoleår, og at forliket i Stortinget
i 1996 uttrykte at kommunene måtte fullfinansieres for merkostnadene
det gav. Dessverre tok skolepolitikken, etter disse
medlemmers mening, feil vending med nye læreplaner og sterke
føringer for skolen gjennom læreplanene i 2006.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at etter forslag fremmet av blant
andre representanter fra Senterpartiet i Innst. 317 S (2017–2018), jf. Dokument
8:149 S (2017–2018) og Dokument 8:150 S (2017–2018), gikk et enstemmig
storting inn for evaluering av seksårsreformen i 2018. I april 2024
kom sluttevalueringen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at evalueringen
av seksårsreformens sluttrapport «Klasserommets praksisformer 20
år etter – en evaluering av seksårsreformen» (Bjørnestad, E. m.fl.,
OsloMet Skriftserie 2024 nr. 4), konkluderer tydelig med at intensjonen
med reformen ikke har blitt innfridd. Som konsekvens har seksåringene
blitt de nye syvåringene i skolen. Disse medlemmer mener
at den manglende innfrielsen av intensjonen må få konsekvenser for
det videre arbeidet for en bedre skolestart for alle.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er kjent med argumentene om
at man bør reversere eller skrote hele reformen og gå tilbake til skolestart
for syvåringene, og med det la seksåringen være i barnehagen et
år lenger. Dessverre har mange år med dagens ordning medført at
det ikke er realistisk å gå tilbake til gammelt system. Dette gjør
det desto viktigere å gjøre noe med 1. trinn, slik at overgangen
og skolestarten blir bedre enn slik det er i dag. Barn trenger leken,
og de lærer best om de får en praktisk og variert skoledag med mye
lek, sosialt samspill og læring på egne premisser.
Medlemen i
komiteen frå Raudt er einig med forslagsstillarane i at det
trengst meir frileik inn i skulen. Fleire forskarar har peika på
kor viktig leik er for særleg dei yngste barna, og det er brei semje
om at dagens skule er for stillesitjande. Leik, og især frileik,
bidreg til at barna utviklar seg sosialt, kreativt og kognitivt.
Det skapar også rom for meir fysisk aktivitet, slik Stortinget vedtok
tilbake i 2017, jf. Oppmodingsvedtak nr. 106 av 30. november 2017,
jf. Dokument 8:8 S (2017–2018), Innst. 51 S (2017–2018).
Denne medlemen støttar
dei tre forslaga og viser til at evalueringsrapporten frå OsloMet
om seksårsreforma var tydeleg på at utforminga av klasseromma var
til hinder for meir leik i skulen.