Beholde helsepersonell og øke rekruttering
Komiteen viser til
forslagene som omhandler arbeidsvilkår, opplæring, bemanning, oppgavedeling
og arbeidsmiljø. Komiteen viser til
forslagene som omhandler rekruttering, utdanningskapasitet, praksisplasser,
kompetansetiltak og lærlingplasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsråd Vestre sine
svarbrev, hvor det understrekes at det å sikre gode arbeidsforhold
for ansatte og rekruttere, beholde og utdanne helsepersoneller er
en prioritert oppgave for regjeringen. Videre vil disse
medlemmer peke på at de regionale helsefortekene alt har fått
i oppdrag å utarbeide en årlig felles rapport om personell, kompetanseutvikling
og utdanning.
Disse medlemmer vil
vise til Meld. St. 9 (2023–2024) Nasjonal helse og samhandlingsplan
– vår felles helsetjeneste og komiteens behandling av meldingen
i Innst. 387 S (2023–2024). I både meldingen og innstillingen er
personell og arbeidsforhold bredt omtalt. Arbeidet med å sikre ansatte
trygt arbeidsmiljø, skape heltidskultur, faste og hele stillinger
og gode arbeidsvilkår skal intensiveres og at dette arbeidet skal
sees i sammenheng med pasientsikkerhet.
Disse medlemmer vil
også vise til høringssvaret til komiteen fra Fagforbundet, hvor
de nettopp peker på at arbeidsforholdene må være slik at en kan
stå i jobb, mens det samtidig må være rom for videreutvikling. Disse medlemmer vil påpeke at gjennom
Nasjonal helse og samhandlingsplan sikrere regjeringen nettopp dette.
Det gjennomføres et fagarbeiderløft, en innfører offentlig spesialistgodkjenning
for flere helsepersonellgrupper, styrker muligheten for fagbrev
på jobb, styrker, utvider og videreutvikler TØRN-ordningen. Disse medlemmer vil også påpeke viktigheten
av et sterkt trepartssamarbeid, hvor nettopp det å sikre gode arbeidsforhold
er avgjørende i utarbeidelsen av arbeidstidsplaner.
Disse medlemmer vil
også understreke viktigheten av en sterk arbeidsmiljølov, loven
er satt til å beskytte de ansatte mot fare. I loven kommer det tydelig frem
at arbeidsgivere skal sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø. Arbeidstilsynet
har mandat til å treffe tiltak gjennom meldinger fra tillitsvalgte,
verneombud og ansatte, gjennomføring er for å vurdere om arbeidsmiljøet
oppfyller arbeidsmiljølovens krav.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener
det må gjøres mer for å redusere sykefraværet, sørge for at sykehus
og kommuner er gode arbeidsgivere og gi helsepersonell en levelig
arbeidshverdag slik at vi klarer å beholde helsepersonell i helsetjenesten.
Disse medlemmer er
opptatt av at helse- og omsorgstjenestene i Norge planlegger godt
for det bemanningsbehovet man har nå og i årene fremover. Disse medlemmer understreker at med en
aldrende befolkning og en økende sykdomsbyrde må kommuner og stat
planlegge godt for riktig kompetanseutvikling og kompetanseheving. Disse medlemmer viser til at Helsepersonellkommisjonen
i NOU 2023: 4 Tid for handling også legger vekt på dette også. Det
er helt grunnleggende å bruke ansattes kompetanse riktig, noe som
krever systematisk, langsiktig arbeid og god oppgavedeling mellom
helsepersonell.
Disse medlemmer mener
det må gjøres mer for å rekruttere helsepersonell i helsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen Solberg la
til rette for omfattende tiltak for å sikre faglig sterke helsetjenester
både i den kommunale, den fylkeskommunale tannhelsetjenesten og
i sykehusene gjennom Kompetanseløft 2025 og Nasjonal helse- og sykehusplan
2020–2023. Begge disse meldinger oppsummerte status og redegjorde
for igangsatte og nye tiltak som skal bidra til å rekruttere, utvikle
og beholde sykepleiere, vernepleiere, spesialsykepleiere, jordmødre
og helsefagarbeidere i årene som kommer. Disse medlemmer støtter
at regjeringen Solbergs plan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og den fylkeskommunale
tannhelsetjenesten, Kompetanseløft 2025, er videreført av den sittende
regjeringen, men merker seg at planen snart må fornyes.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser videre til Dokument 8:200 S (2024–2025), samt
komiteens behandling av forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Rødt og Pasientfokus understreker at
ansatte i helse- og omsorgstjenestene er viktige for å sikre et
sterkt og godt offentlig helsevesen. Å utdanne, rekruttere og beholde
personell er avgjørende for helsetjenestens bærekraft. Disse partiene
mener at trygge, kompetente ansatte er svært viktig for å kunne
tilby folk i hele landet likeverdige helsetjenester av høy kvalitet. Arbeidstakere
i helse- og omsorgstjenesten skal som hovedregel ansettes i faste,
hele stillinger.
Disse medlemmer mener
at bedre oppgavedeling mellom ulike grupper helsepersonell, styrket
rekruttering og flere med generalistkompetanse må gis særlig oppmerksomhet.
Det er viktig at trepartssamarbeidet brukes aktivt for å finne gode
løsninger som bidrar til ansvars- og oppgavedeling, god rekruttering
og til at helsepersonell kan stå i arbeid lengre.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt og Pasientfokus mener leger som er
generalistspesialister, er viktige for å opprettholde lokalsykehusene.
Det er derfor viktig å sikre utdannelse av generelle kirurger for
å understøtte behovet for breddekompetanse på lokalsykehus. Godt
samarbeid og tydelig oppgavefordeling mellom store og små sykehus
i regionene vil sikre gode tjenester og effektiv utnyttelse av knappe,
menneskelige ressurser. Det er viktig å sikre kvalitet i akuttberedskap
og trygghet i lokalsamfunnene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Rødt og Pasientfokus mener det er viktig
at trepartssamarbeidet brukes aktivt for å finne gode løsninger
som bidrar til ansvars- og oppgavedeling, god rekruttering og til
at helsepersonell kan stå i arbeid lengre.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at i dag er det for mange som slutter før de oppnår pensjonsalder.
Det er også viktig å finne kraftfulle tiltak gjennom dette samarbeidet
som får ned sykefraværet og hindrer omsorgstretthet hos helsepersonell.
Mulige tiltak kan være økonomiske initiativ, større fleksibilitet
og bruk av ny teknologi.
Disse medlemmer mener
at det er viktig med en personalpolitikk i det offentlige med stedlig
ledelse som gir ansvar og myndighet til sine fagfolk slik at det blir
en attraktiv arbeidsdag hvor en over tid kan stå i en krevende jobb.
Arbeidsvilkår, ledelse, utviklingsmuligheter og grunnbemanning er
eksempel på forhold som må bedres for å styrke tjenestene. Dette
må skje uten å svekke kommunenes og sykehusenes evne og mulighet til
å redusere ventetider og opprettholde en forsvarlig helsetjeneste.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
styrke bemanningen i helsevesenet, i samarbeid med fagforeningene,
ved å lage en strategisk plan for å beholde og rekruttere helsepersonell,
som for eksempel jordmødre, helsefagarbeidere og gynekologer, samt
sikre bedre arbeidsfordeling i de offentlige sykehusene ved å sikre
flere stillinger som portører, helsesekretærer og renholdere.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for en endring i hvordan nye sykehus planlegges, prosjekteres og
finansieres ved at det sikres økte arealer til ansatte slik at ansatte
ved sykehus får tilgjengelige kontorer, pauserom, hvilerom og garderober
m.m. i kort avstand til avdelingene.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede behovet for LIS1-stillinger og lage en opptrappingsplan frem
mot 2035.»
«Stortinget ber regjeringen legge
en plan for å få fortgang i å rekruttere og utdanne generelle kirurger
for å understøtte behovet for breddekompetanse på lokalsykehus.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at innleie gjennom bemanningsbyrå kun kan benyttes etter involvering
av tillitsvalgte.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus ser alvorlig på mangelen på helsepersonell
og på at så mange ikke klarer å stå i jobbene i sine i helsevesenet.
De ansatte er helsevesenets viktigste ressurs, og vi trenger et
helsevesen det er godt å jobbe i og der de ansatte har tillit. Det er
mangel på helsepersonell, både på sykehus og i kommunehelsetjenesten.
Vi må anerkjenne at det blir et økt behov for ansatte i helse- og
omsorgstjenesten i årene som kommer. Rett bemanning er avgjørende
for at pasienten får et tilbud av god kvalitet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
har utarbeidet de forslag som her fremmes gjennom dialog med de
ansattes organisasjoner. Det er lagt vekt på få med innspill som
representerer ønskene, kravene og behovene til alle som jobber i
helsesektoren.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen på initiativ fra Sosialistisk Venstreparti fikk
nedsatt Kvinnearbeidshelseutvalget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det norske
arbeidsmarkedet er fortsatt svært kjønnsdelt, og kvinner utgjør
storparten av de ansatte i helsesektoren. Utvalget skriver i NOU
2025: 5:
«I de kvinnedominerte næringene omfatter
arbeidet ofte direkte samhandling med pasienter, brukere, elever,
kunder og klienter. Kvinner i disse næringene og yrkene har høyere
forekomst av psykososiale arbeidsbelastninger som emosjonelle krav,
rollekonflikter, lav selvbestemmelse, samt vold og hets eller trusler
enn gjennomsnittet av sysselsatte. Dette eksisterer ofte i kombinasjon
med mekaniske (ergonomiske) eksponeringer som tungt fysisk arbeid
og belastende arbeidsstillinger.»
Utvalget anslår at det kan være et samfunnsøkonomisk
gevinstpotensial på flere milliarder kroner forbundet med å lykkes
med tiltak som forbedrer kvinners arbeidsmiljø, arbeidshelse og
arbeidstilknytning. Disse medlemmer mener
at nøkkelen til å håndtere mangelen på helsepersonell i vår felles
helsetjeneste ligger i å sørge for bedre arbeidsforhold, legge til
rette for etter- og videreutdanning for alle grupper av helsepersonell og
samtidig begrense bruken av innleie og overgang til kommersielle
helsetjenester.
Disse medlemmer vil
videre vise til behovet for opplæring om teknologi og digitalisering
og oppgradering av teknisk utstyr. Når nye teknologiske løsninger introduseres
for helsepersonell er det viktig å sikre opplæring i bruken av utstyret.
Det er avgjørende å involvere de ansatte i innovasjon og teknologiutviklingen,
for å sikre at teknologien faktisk er tilpasset arbeidshverdagen.
I tillegg er det viktig å jobbe videre med hvordan man trygt kan
ta i bruk kunstig intelligens for å redusere belastningen på helsepersonell.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke
at det er svært viktig å ta på alvor kravene, ønskene og behovene
til alle yrkesgrupper i helsevesenet og legge til rette at alle
skal få faglig utvikling og en trygg og god arbeidshverdag. Disse medlemmer mener vi nå har godt
kunnskapsgrunnlag og at der på tide med handling. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å tenke helhetlig, langsiktig
og strategisk for sikre nok fagfolk på jobb i vår felles helsetjeneste.
Det må satses på arbeidsmiljø, økt innsats for mindre sykefravær,
bedre oppgavedeling og utnyttelse av hver enkelt ansatts kompetanse,
målretta tiltak for å beholde helsepersonell, økt utdanningskapasiteten,
flere kompetansetiltak og gode praksis- og lærlingplasser.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en langsiktig og forpliktende plan
om hvordan man kan sikre faglig utvikling og kompetansetiltak for
å kunne beholde helsepersonell, øke utdanningskapasiteten innen
helse- og omsorgsutdanninger og øke rekrutteringen til helseutdanningene.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
kommunene rammer til å legge til rette for gode praksisplasser for
lærlinger og helsepersonell under utdanning i kommunehelsetjenesten,
og utrede en plikt for kommunene til å ta del i utdanningen av helsepersonell.»
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en plan for en utvidelse av tilbudet om desentralisert sykepleierutdanning
og desentralisert vernepleierutdanning.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
opprette tilskuddsordning for helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere
og hjelpepleiere i kommunehelsetjenesten som vil ta klinisk retta
fagskoleutdanning.»
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en plan om å forbedre oppgavedelingen mellom
yrkesgrupper i helsesektoren for å sikre bedre kvalitet for brukere,
mer effektivitet, bedre økonomi og større jobbtilfredshet for helsepersonellet.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en tiltakspakke for hvordan den offentlige helse-
og omsorgstjenesten skal forhindre at helsepersonell slutter i den
offentlige helsetjenesten og går over i den kommersielle helsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en forpliktende plan og foreslå lovendringer for å styrke det psykososiale
arbeidsmiljøet for helsepersonell i både primær- og spesialisthelsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
hvilke arbeidsmiljøfaktorer som fører til høyt sykefravær blant helsepersonell,
og komme tilbake til Stortinget med tiltak for å redusere sykefraværet.»
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2026 styrke bevilgningene til avansert klinisk allmennsykepleie
(AKS).»
«Stortinget ber regjeringen utrede
behovet for LIS1-stillinger frem mot 2035, og øke antallet stillinger
i statsbudsjettet for 2026.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en plan for opplæring om teknologi og
digitalisering for helsepersonell.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en plan for oppgradering av medisinskteknisk utstyr ved sykehusene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
om å styrke det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet for helsepersonell,
herunder bedre arbeidsforhold, mer fleksible arbeidstidsordninger,
og opplæring i å håndtere både fysiske, psykososiale og organisatoriske
arbeidsmiljøutfordringer.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener
at gode arbeidsvilkår er helt avgjørende for å sikre gode helsetjenester.
Når arbeidsbelastninga for helsepersonell er for stor blir resultatet
hyppige utskiftninger, høyere sykefravær og at mange slutter lenge
før de når pensjonsalderen. Dersom vi skal ha et godt offentlig helsevesen
også i framtiden, må det sikres bedre arbeidsforhold i helsetjenestene.
Disse medlemmer understreker
at de ansatte er den knappeste ressursen vi har i helsetjenestene,
og er svært bekymret for at vi vil miste flere dersom de ansatte
kun får beskjed om å jobbe mer på mindre tid. Vi vet at arbeidsbelastninga
er en stor årsak til at folk presses ut av helsevesenet, og at turnusarbeid
har flere faktorer som medfører helserisiko for de ansatte. Mindre søvn,
diabetes, høyt blodtrykk og hjerte-karsykdom er blant helseproblemene
som er vist å ha en sammenheng med todelt eller tredelt turnusarbeid,
særlig ved såkalte «quick returns» – altså kort hviletid mellom
vaktene, som unntakene i arbeidsmiljøloven åpner for. Ifølge Statens
arbeidsmiljøinstitutt oppgis en fjerdedel av sykefraværet på sykehusene
å være relatert til jobben. Vanlige plager hos ansatte på sykehus
er nakke- og skuldersmerter, søvnvansker, hodepine og psykisk utmattelse.
Forskning viser at bytte mellom kvelds og dagvakt, med det det innebærer
av kort hviletid og tap av søvn, er mer belastende for helsa enn
nattarbeid. Tapt hviletid og stadig forskyving av døgnrytme er en
belastning som må kompenseres i form av kortere arbeidstid.
Disse medlemmer peker
på at det for mange ansatte i helsesektoren, er arbeidshverdagen
preget av vakter på opptil 19 timer, etter særskilte avtaler enda lengre,
og arbeidsuker på opptil 60 timer. I tillegg gjøres det ofte unntak
fra hviletidsbestemmelsene med færre timer hvile mellom vakter.
Fagforeningene beskriver at intensiteten i arbeidet har økt, og
at det gjør disse unntakene mer belastende å stå i. Ansatte som
jobber døgnkontinuerlig skift har i dag 33,6 timers arbeidsuke. Turnusarbeider
har i utgangspunktet 35,5 timer, men med arbeidstidsreduksjon etter
gitte kriterier. Fafos evaluering av bestemmelsen om redusert ukentlig
arbeidstid for arbeidstakere i tredelt turnus, viser at bestemmelsen
bare i begrenset grad har ført til en arbeidstidsreduksjon for denne
gruppen. Disse medlemmer viser til at
forskjellen mellom skift og turnus utgjør ca. tre uker mer arbeid
hvert år. Dette er tid som kunne gitt helt avgjørende pustepauser
i en belastende arbeidshverdag, som kan utgjøre forskjellen som
trengs for at folk kan stå i jobb lenger, kunne hente seg inn i
en full stilling og få sykefraværet ned. Disse
medlemmer mener at å sidestille skift og turnus kan være en
del av løsningen for å rekruttere til og beholde flere i fulle stillinger,
da man vet at mange i helse- og omsorgstjeneste jobber såkalt «frivillig»
deltid fordi arbeidsukene er for tøffe, samtidig som helsesektoren
er blant bransjene med høyeste sykefravær.
Disse medlemmer viser
til at helsepersonell i dag må gjøre mer administrativt og logistisk
arbeid på tider av døgnet når bemanningen er lav, etter som oppgaver
som tidligere bare ble gjort på dagtid, som utskriving av pasienter,
nå gjøres hele døgnet. Dette fører til at arbeidsbyrden øker under
vaktene, og at det skapes samtidighetskonflikter og økt arbeidsintensitet.
Avtalte avvik fra arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser, som
økt lengde på vakter eller tapt hviletid, kan dermed bli mer belastende
enn det har vært tidligere. Ved å gjøre jevnlige forsvarlighetsvurderinger
av arbeidsmiljøet som involverer både fagforeningene og verneombud,
vil man raskere kunne identifisere helserisiko og forebygge overbelastning
og sykefravær.
Disse medlemmer mener
at bemanning, sykehusbygg og arbeidstidsordningene må tilpasses
folks liv, helse og arbeid. Når sykehus skal bygges eller renoveres må
det være plass til både pasienter og de ansatte. Agenda Kaupang
har gjennomgått sykehusene som er bygget etter helseforetaksreformen
i 2002, på oppdrag fra Akademikerne. Rapporten viser at de gjennomgående
bygges for små. I rapporten kommer det fram at
«I flere tilfeller har det skjedd vesentlige
endringer i areal og funksjoner underveis i prosjektperioden, med konsekvenser
for helsetjenestene, produktiviteten og de ansattes arbeidsmiljø.»
Videre viser rapporten til at flere nyere sykehusbygg har
eksempler på at arealer til de ansatte kuttes. Dette gjelder blant
annet kontorer, hvilerom, pauserom, garderober og kantinearealer
(omtalt i kapittel 3.1).
Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringa
ta initiativ til arbeidstidsreduksjon for turnusarbeidere i arbeidsmiljøloven,
slik at alle typer turnusordninger likestilles med skiftarbeid, og
komme tilbake til Stortinget med nødvendige lovendringer.»
«Stortinget ber regjeringa sikre
at helseforetakene utarbeider retningslinjer for forsvarlighetsvurderinger av
arbeidsmiljøet i samråd med fagforeningene og verneombud.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til at en av de største utfordringene i helse- og omsorgstjenesten
fremover vil være å sikre tilstrekkelig tilgang på kvalifisert helsepersonell
og å beholde dem over tid. Disse medlemmer viser
til anslag om at Norge kan mangle nærmere 30 000 sykepleiere innen
2040, og mener det haster å iverksette tiltak som både styrker rekrutteringen
og bidrar til at ansatte blir værende i tjenesten.
Disse medlemmer mener
heltidsstillinger må være normen for dem som ønsker det, samtidig
som det må legges til rette for fleksibilitet i ulike livsfaser.
Dette medlem viser også til at mange sykepleiere i dag utfører oppgaver
som kunne vært løst av andre yrkesgrupper, og mener en bedre oppgavedeling
og styrket teamarbeid kan bidra til mer effektiv ressursbruk og
økt faglig tilfredshet. Disse medlemmer mener
også det er behov for å organisere tjenestene slik at flere faggrupper kan
utføre oppgaver som i dag beslaglegger sykepleiernes tid, og viser
til undersøkelser som viser at sju av ti sykepleiere ukentlig utfører
oppgaver som også andre kunne ha gjort.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende å legge bedre til rette for at erfarne ansatte
kan bli værende i tjenesten, og understreker betydningen av deres kompetanse
både for pasientsikkerheten og som støtte for nyutdannede kolleger.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem en langsiktig plan for sykepleierutdanningen og videreutdanninger. Planen
må bidra til å sikre utdanningskapasitet som svarer til samfunnets
behov for kompetanse i helsetjenestene.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å bevilge en særskilt pott til å beholde og rekruttere
sykepleiere i både sykehus og kommuner.»
«Stortinget ber regjeringen styrke
arbeidet mot ufrivillig deltid som skyldes for høy arbeidsbelastning
i full stilling, særlig i kvinnedominerte yrker.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
målrettede tiltak som økt grunnbemanning for å beholde seniorer
i helsetjenestene i arbeid lenger.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
ansvars- og oppgavedeling i helsetjenestene som sikrer god ressursbruk og
pasienters tilgang til rett kompetanse til rett tid.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag
«Stortinget ber regjeringen
foreslå en endring i finansieringskategori for sykepleierutdanningen
som sikrer utdanningskapasiteten gjennom tilstrekkelig finansiering
av nok lærere på utdanningsinstitusjonene, kompetanseheving hos
lærere og praksisveiledere nok praksisplasser, og avanserte simuleringssentre.»
«Stortinget ber regjeringen undersøke
hvordan det sikres særlig tilrettelegging for sykepleiere som spesialiserer
seg innen kritisk kompetanse og lovpålagte oppgaver i tjenestene,
som anestesi-, barne-, intensiv-, kreft- og operasjonssykepleie,
og sykepleiere med mastergrad innen psykisk helse, rus og avhengighet,
helsesykepleie, jordmor og avansert klinisk allmennsykepleie.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
formalisering av all videreutdanning for sykepleiere ved å sørge
for at videreutdanninger gjennomføres ved godkjente utdanningsinstitusjoner
som gir studiepoeng for fullført videreutdanning.»
«Stortinget ber regjeringen innføre
krav om gjennomgående mastergrad på 120 studiepoeng for alle spesialsykepleiere
innen anestesi-, barne-, intensiv-, kreft- og operasjonssykepleie
(ABIKO) og helsesykepleie for å imøtekomme fremtidens behov for
tjenestekvalitet, utvikling og forskning.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at sykepleiere som veileder studenter i praksis, får særskilt godtgjøring
for praksisveiledning, og at sykepleiere får tilrettelegging for
å ta nødvendige studiepoeng i veiledning for å veilede studenter
i praksis.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
flere tverrfaglige team i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten,
der helsefagarbeidere, renholdere og andre relevante yrkesgrupper
jobber sammen med sykepleiere.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
gode opplæringstilbud og videreutdanningsmuligheter for helsefagarbeidere
samt at de inngår i team med sykepleiere for å ta ansvar for oppgaver
som ikke krever sykepleierkompetanse.»
«Stortinget ber regjeringen styrke
arbeidet med å gjøre helsetjenestene til en helsefremmende arbeidsplass
som gir sykepleierledere beslutningsmyndighet og rammevilkår til
å lede eget fag og sykepleiertjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
ekstraordinære tillegg for helsepersonell knyttet til sykehusenes
og kommunenes beredskapsplaner som medfører merarbeid ut over det
vanlige.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at sykepleiere i etter- og videreutdanning får permisjon med
lønn tilsvarende studiebelastningen.»
Komiteens medlem
fra Pasientfokus vil understreke at for å rekruttere og beholde
helsepersonell, er det avgjørende at det er nok folk på jobb, at
de ansatte ivaretas på en god måte, og at arbeidsbelastningen for
den enkelte ikke er for høy.
Dette medlem viser
til at viser til at en stor andel av sykepleierne på intensivavdelingen
ved Finnmarkssykehuset HF i Hammerfest er borte om kort tid, enten fordi
de nærmer seg pensjonsalder eller slutter av andre grunner. Ifølge
Sykepleien 24. april 2025 opplyser Norsk Sykepleierforbund (NSF)
at mange oppgir omstilling, nedbemanning og høy arbeidsbelastning
som årsak til at så mange intensivsykepleiere slutter samtidig ved
sykehuset i Hammerfest. Flere frykter for pasientsikkerheten. Tillitsvalgte
har uttalt at de mener at grensen er passert for hva som er et trygt
og forutsigbart helsetilbud av høy kvalitet for befolkningen i Finnmark.
Fylkesleder Åshild Østlyngen i NSF bekrefter utviklingen og sier
at mange vurderer å slutte fordi de frykter å stå i situasjoner
hvor de ikke klarer å redde pasienter fordi det er for få folk på
jobb. Dette medlem mener dette er uholdbart
og at helseforetakene må gjøre mer for å sikre bedre ledelse, gode
arbeidsforhold, riktig arbeidsbelastning og godt arbeidsmiljø.