1.5.5.1 Departementets forslag
Innledning
I forhold til høringsforslaget er det gjort
noen grep for å ramme inn bestemmelsen på en tydeligere måte. Det
foreslås blant annet et skjerpet skyldkrav og justeringer i listen
av momenter som skal vektlegges når det skal vurderes om personlig
gebyr skal gis, samt ved utmålingen av et slikt gebyr. Disse grepene
er også gjort for å understreke bestemmelsens subsidiære karakter og
for å ivareta den enkeltes rettssikkerhet.
Hvilke handlingsnormer
som skal være omfattet
Det er naturlig å knytte virkeområdet for en
gebyrhjemmel overfor fysiske personer til området for Arbeidstilsynets
påleggskompetanse etter arbeidsmiljøloven § 18-6 første ledd. På
den måten vil bestemmelsen i utgangspunktet få samme virkeområde
som hjemmelen for overtredelsesgebyr overfor virksomheter, se § 18-10
første ledd.
Det foreslås derfor at bestemmelsens virkeområde
i prinsippet bør omfatte alle bestemmelser som Arbeidstilsynet fører
tilsyn med.
Personkrets
Overtredelsesgebyr skal kunne ilegges den som
har plikter, eventuelt er ansvarlig, etter den relevante handlingsnormen,
med mindre noe annet er særskilt bestemt.
Det understrekes behovet for at handlingsnormen utformes
tilstrekkelig klart. Det gjelder både med sikte på hvilke plikter
som gjelder og hvem som har plikter etter loven.
Begrepet «den som leder virksomheten», vil etter omstendighetene
kunne omfatte flere personer enn virksomhetens øverste administrative
leder. I prinsippet vil det derfor også kunne være aktuelt å ansvarliggjøre
flere personer for samme forhold etter en slik bestemmelse.
Skyldkrav
Det vil være tilstrekkelig å oppstille et krav
om alminnelig uaktsomhet ved ileggelse av overtredelsesgebyr mot
fysiske personer på arbeidsmiljøområdet.
Etter innspill fra høringen har man kommet til
at et krav om simpel uaktsomhet ikke i tilstrekkelig grad tar opp
i seg bestemmelsens subsidiære karakter.
Det foreslås derfor at det skal stilles krav
om grov uaktsomhet som vilkår for å ilegge overtredelsesgebyr mot
fysiske personer. Uaktsomheten er grov dersom handlingen er svært
klanderverdig og det er grunnlag for sterk bebreidelse, jf. straffeloven
§ 23.
Gebyrrammen
Det følger av forvaltningsloven § 44 andre ledd
at overtredelsesgebyr «kan ilegges etter faste satser eller utmåles
i det enkelte tilfelle (individuell utmåling) innenfor en øvre ramme
som må fastsettes i eller i medhold av lov».
Det legges til grunn at en øvre ramme for fysiske personer
bør være lavere enn det som er fastsatt for virksomheter, som er
50 G eller fire pst. av virksomhetens årsomsetning. Det avgjørende
bør være at den øvre rammen er romslig nok til å sikre at gebyret
vil ha tilstrekkelig avskrekkende effekt også i grove og spesielle
tilfeller.
Det foreslås derfor en øvre ramme på 25 G som
vil gi Arbeidstilsynet tilstrekkelig handlingsrom til å avpasse størrelsen
på gebyret etter overtredelsens art og omfang og omstendighetene
for øvrig. Det antas at det bare i sjeldne tilfeller vil være behov
for å ilegge gebyr i det øvre sjiktet.
Når overtredelsesgebyr
mot fysiske personer bør benyttes
Det er hensiktsmessig å bygge opp en gebyrregel rettet
mot fysiske personer etter samme systematikk som gjeldende bestemmelse
om overtredelsesgebyr mot virksomheter.
Forvaltningsloven § 44 tredje ledd gir anvisning
på at det ved utmåling av overtredelsesgebyr mot fysiske personer
blant annet skal kunne legges vekt på «overtredelsens omfang og
virkninger, fordeler som er eller kunne vært oppnådd ved lovbruddet,
samt overtrederens skyld og økonomiske evne». Det foreslås derfor
at de nevnte momentene tas inn i forslaget til lovbestemmelse om
overtredelsesgebyr til fysiske personer.
Det foreslås videre at det skal fremgå av lovteksten at
det i helhetsvurderingen skal legges vekt på «om det er rimelig
grunn til å tro at overtrederen har innrettet, eller vil forsøke
å innrette, virksomheten på en slik måte at et overtredelsesgebyr
mot virksomheten ikke vil ha tilstrekkelig effekt».
Dette signaliserer at bestemmelsen primært er
rettet mot aktører hvor sanksjoner mot virksomheten ikke vil ha
den ønskede effekt, og at bestemmelsen i så måte skal være en sikkerhetsventil.
Forslaget om å innføre en personlig gebyrhjemmel innebærer
at Arbeidstilsynet får to parallelle hjemler for ileggelse av overtredelsesgebyr,
rettet mot henholdsvis virksomheter og enkeltpersoner. Det innebærer
at Arbeidstilsynet, etter omstendighetene, vil kunne utstede et
overtredelsesgebyr overfor en virksomhet etter § 18-10, for deretter
å ilegge et personlig overtredelsesgebyr for de samme overtredelsene.
Oppfyllelsesfrist, domstolens
prøvingskompetanse, ileggelse av overtredelsesgebyr på stedet, foreldelsesfrist
mv.
For ileggelse av overtredelsesgebyr til fysiske
personer foreslås det at § 18-10 tredje og fjerde ledd skal gjelde
tilsvarende.
Det vises her til at det i proposisjonen fremmes
forslag om å presisere i § 18-10 tredje ledd at Arbeidstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr på stedet for klart konstaterbare
overtredelser, jf. kapitel 6.6. En henvisning til tredje ledd i
en ny bestemmelse om personlig gebyransvar, vil innebære at også
fysiske personer i prinsippet kan ilegges overtredelsesgebyr på
stedet. Det legges til grunn at det i praksis ikke vil være aktuelt
å ilegge fysiske personer overtredelsesgebyr på stedet.
Det vises her til at det i proposisjonen også
fremmes forslag om en utvidelse av foreldelsesfristen fra to til
fem år for gebyr rettet mot virksomheter, jf. kapittel 6.7. Det bør
også gjelde en foreldelsesfrist på fem år for Arbeidstilsynets adgang
til å gebyrlegge fysiske personer. De samme hensyn gjøres også gjeldende
overfor den som i «arbeidsgivers sted leder virksomheten».