1.7 Konklusjon
På grunnlag av de samlede funnene som er presentert
i meldingen, konstaterer Sivilombudet at situasjonen i høysikkerhetsfengslene
er alvorlig.
Undersøkelser viser at en betydelig andel innsatte har
en fengselshverdag der de er utlåst fra cellen mindre enn åtte timer
i døgnet, i strid med internasjonale minstestandarder. Mange innsatte
er innelåst i så mye som 19–22 timer i døgnet, uten beslutning om
isolasjon og uten at det skyldes egen atferd eller forhold ved dem selv.
I noen tilfeller varte innlåsingen i mer enn 22 timer.
Denne situasjonen er en konsekvens av daglig
drift og ikke av en ekstraordinær situasjon. En del innsatte satt
faktisk isolert i uker og måneder, og det var uklart hvor lenge
det ville vare.
Isolasjonen har en rekke alvorlige konsekvenser
og rammer særlig sårbare innsatte, som unge eller innsatte med psykiske
helseutfordringer.
Mange innsatte fremsto som sterkt preget av
belastningen av den omfattende innlåsingen. Flere hadde symptomer
på isolasjonsskader, og i noen tilfeller var dette også dokumentert
av helsepersonell. Den omfattende innlåsingen skjer på grunn av
manglende bemanning og egnede lokaler, og ikke som en følge av forhold ved
den innsatte. Innlåsingen har derfor ikke grunnlag i en individuell
vurdering med rettssikkerhetsgarantier som begrunnelse og klagerett.
Disse forholdene øker risikoen for saker der
EMD vil kunne konstatere at norske myndigheter bryter forbudet i
EMK artikkel 3 om umenneskelig eller nedverdigende behandling.
Den omfattende innlåsingspraksisen gir også
risiko for brudd på innsattes rett til å ha sosial kontakt etter EMK
artikkel 8 om rett til privatliv. Terskelen for krenkelse av artikkel
8 er lavere enn for EMK artikkel 3.
Ombudet mener det er sterk tvil om at en nasjonal praksis
der innsatte kan låses inne nesten hele døgnet, på ubestemt tid,
uten annen begrunnelse enn ressursmangel, er i samsvar med kravet
om forholdsmessighet, jf. kravet om at et inngrep må være nødvendig
i et demokratisk samfunn.
Sivilombudet slår på denne bakgrunn fast at
det er en reell risiko for krenkelse av forbudet mot umenneskelig
eller nedverdigende behandling i fengslene. I tillegg foreligger
risiko for krenkelse av innsattes grunnleggende rettigheter etter
EMK artikkel 8.
Minstestandarden som kriminalomsorgen har fastsatt,
innebærer at innsatte kan holdes faktisk isolert i inntil 22 timer
i døgnet utelukkende på grunn av ressursmangel. Det er alvorlig
og problematisk i en moderne rettsstat.
Sivilombudet er ikke kjent med internasjonal
rettspraksis om faktisk isolasjon på grunn av ressursmangel, så
utfallet av et eventuelt søksmål mot staten er usikkert. Det kan
imidlertid slås fast at norske høysikkerhetsfengsler systematisk
bryter internasjonale minstestandarder om minst åtte timer utenfor
cellen. Norske myndigheter har også blitt kritisert av både FNs
torturforebyggingskomité og CPT for innlåsing og faktisk isolasjon
på grunn av manglende bemanning og uegnede bygg.
Funnene i meldingen viser at manglende bemanning
og egnede lokaler er viktige grunner til at mange innsatte må tilbringe
nesten hele døgnet alene på cellen. Funnene bekrefter at mange fengsler
ikke har de rammebetingelser som skal til for å gi innsatte en fengselshverdag
med et tilfredsstillende nivå av sosial kontakt og aktivitet. Fremtidsprognoser
fra kriminalomsorgen tyder på at den krevende situasjonen vil fortsette
og trolig forverres, uten mer helhetlige tiltak.
Staten har ansvar for å legge til rette for
humane fengselsforhold. Myndighetene må derfor sikre betingelser,
inkludert lovgivning og ressurser, som setter fengslene i stand
til å ivareta innsattes grunnleggende rettigheter.
Sivilombudet minner på denne bakgrunn om anbefalingene
ombudet ga i Særskilt melding 2019. Ombudet peker særlig på den
manglende oppfølgningen av anbefalingen om å etablere en nasjonal
standard om at innsatte hver dag skal ha mulighet til å tilbringe
minst åtte timer i sosialt fellesskap med meningsfulle aktiviteter,
og anbefalingen om å lage en plan for nedstenging eller tilpassing
av alle fengselsavdelinger som i dag ikke er tilrettelagt for fellesskap.
Omfattende innlåsing og faktisk isolasjon er
skadelig, det er uheldig for soningsmiljøet og kan undergrave et
sentralt formål med straff, nemlig å sette domfelte i stand til
å leve kriminalitetsfrie liv. Det øker også belastningen på ansatte
og skaper en risiko for flere konflikter og hendelser der tvangsmidler
blir brukt.