Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Eivind Drivenes og Willfred Nordlund, fra Fremskrittspartiet, Carl
I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt,
Seher Aydar, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser
til særskilt melding fra Sivilombudet til Stortinget om innlåsing
og faktisk isolasjon i fengslene, Dokument 4:1 (2024–2025). Meldingen
er basert på undersøkelser av ti fengsler. Den viser at mange innsatte
er isolert alene på cellen 19 til 22 timer i døgnet, uten en beslutning
om isolasjon fra domstolen eller fengslene.
Komiteen merker
seg at særskilt melding er det sterkeste virkemiddelet ombudet har
overfor forvaltningen. Komiteen mener
derfor at forvaltningen har et klart og tydelig ansvar for å rette
opp de funn som ombudet har gjort.
Komiteen viser til
at ombudet også tidligere har levert en særskilt melding til Stortinget
om isolasjon og mangel på menneskelig kontakt i norske fengsler,
jf. Dokument 4:3 (2018–2019). I Innst. 172 S (2019–2020) fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen står det om isolasjon og de helseskadelige
konsekvensene av isolasjon:
«Komiteen mener at uansett hvordan man
definerer isolasjon, så er isolasjon et alvorlig, inngripende og helseskadelig
tiltak. Å begrense noens mulighet til å ha sosial kontakt med andre
mennesker er et omfattende inngrep i menneskers personlige integritet
og autonomi. Komiteen viser til at kontakt med andre mennesker er
et av de mest grunnleggende behov mennesker har, og er en forutsetning
for god psykisk helse, og at det er grundig og godt dokumentert
at mangel på menneskelig og sosial kontakt, og sansedeprivasjon
kan ha store helsemessige konsekvenser – både psykisk og somatisk.»
Og videre, om Sivilombudsmannens anbefalinger:
«Komiteen vil, for å sikre at innsatte
i norske fengsler ikke utsettes for isolasjon som kan føre til krenkelse av
forbudet mot tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende
behandling eller straff, be regjeringen om å iverksette tiltak og
fremme forslag for Stortinget om nødvendige lovendringer for å følge
opp anbefalingene fra Sivilombudsmannens særskilte melding, og rapportere
tilbake til Stortinget på egnet vis om dette.»
Komiteen merker
seg at den nye særskilte meldingen viser at omfanget av isolasjon
i norske fengsler fortsatt er urovekkende høyt. Ombudet melder sin økende
bekymring for situasjonen i fengslene. Siden stadig flere ser ut
til å bli innelåst på cellen nesten hele døgnet, kan dette gi alvorlige
konsekvenser. Isolasjonsskader er dokumentert av helsepersonell. Komiteen merker seg også at ombudet varsler
om risiko for brudd på menneskerettighetene ved omfattende og vilkårlig isolasjon
på cellen.
Komiteen mener det
er ekstra kritikkverdig at situasjonen etter forrige særskilte melding
i 2019 er forverret.
Komiteen viser til
at staten er forpliktet til å sikre den enkelte innsatte de rettighetene
og frihetene som følger av Den europeiske menneskerettighetskonvensjon
(heretter EMK) og FNs menneskerettighetskonvensjoner. FNs konvensjon
om sivile og politiske rettigheter slår i artikkel 10 nr. 1 fast
at alle som er fratatt friheten skal behandles humant og med respekt
for sin iboende verdighet. Bestemmelsen gir myndighetene en positiv
plikt til å behandle frihetsberøvede humant og med verdighet.
Komiteen viser til
at et hovedmål med fengselsstraff er tilbakeføring til samfunnet
og god rehabilitering. Dette er et viktig mål i vårt rettssystem.
Fengselet skal hjelpe den innsatte med å endre atferd, få behandling
(f.eks. for rusproblemer), utdanning, arbeidserfaring, og bygge
ferdigheter som gjør det lettere å leve et lovlydig liv etter løslatelse. Komiteen merker seg at dette målet, i
noen tilfeller, kan og må balanseres mot de tilfeller der det er
strengt nødvendig med isolasjon av enkeltpersoner.
Komiteen merker
seg at ombudet viser til at årsakene til innlåsing og isolasjon
som oftest er mangler i dagtilbud, manglende fellesskapsarealer
eller bemanning. Komiteen mener dette
klart strider med den enkeltes rett til å kun isoleres der det er
strengt nødvendig.
Komiteen viser til
brev fra justis- og beredskapsministeren datert 14. april 2025.
Statsråden viser til flere forhold som gjør det utfordrende å redusere
bruk av innlåsing og isolasjon i fengsel. I tillegg til at mange fengsler
ikke er egnet for dagens eller fremtidens straffegjennomføring,
er det også utfordringer med at en økende andel av innsatte har
sammensatte utfordringer som gjør det vanskelig å sørge for sysselsetting
og dagtilbud som passer alle. Statsråden nevner også at en ny veileder
skal avklare ansvarsforholdet mellom helsetjenesten og kriminalomsorgen,
slik at innsatte som har behov for helsetjenester skal bli fulgt
opp på en bedre måte.
Komiteen merker
seg de tiltak som statsråden nevner som gjennomført, under arbeid
og planlagt. Bygge- og vedlikeholdsprosjekter er gjennomført, og
det er forventet at flere følger. Det er også etablert en nasjonal forsterket
fellesskapsavdeling, og en til for kvinner er under etablering. Komiteen merker seg at NOU 2025: 2 om
Samfunnsvern og omsorg er på offentlig høring, og vil bli fulgt
opp i regjeringen. I tillegg leder Kriminalomsorgsdirektoratet en
arbeidsgruppe som skal levere en rapport om fremtidens arbeidsdrift.
Det bør være en tydelig forutsetning for begge disse arbeidene at forholdene
for de innsatte skal bedres. Komiteen forventer
at arbeidet med NOU og rapport fra arbeidsgruppen gir håndfaste
resultater, slik at bruk av innlåsing og isolasjon reduseres betydelig.
Komiteen viser videre
til brev fra Sivilombudet datert 9. mai 2025, hvor brev fra justis-
og beredskapsministeren blir kommentert. Komiteen merker
seg at ombudet vurderer at de tiltak som det redegjøres for, ikke
vil være tilstrekkelige. Ombudet skriver:
«Uten tydeligere endringer i rammevilkårene
til kriminalomsorgen, vil tiltakene ministeren peker på ikke være
tilstrekkelige til å redusere risikoen for menneskerettighetsbrudd
i fengslene.»
Når Sivilombudet mener at de tiltak som statsråden varsler
ikke vil være tilstrekkelige for å redusere faren for menneskerettighetsbrudd,
mener komiteen at statsråden bør gjennomgå
både de varslede tiltak og finne nye. I dette arbeidet bør statsråden
også vurdere om det kan være fornuftig å rådføre seg med Sivilombudet.
Komiteen viser til
Sivilombudets særskilte melding om innlåsing og faktisk isolasjon
i fengslene. Komiteen understreker at
det er veldig alvorlige funn som kommer frem i Sivilombudets melding,
og at det er urovekkende at myndighetene ikke har gjort nok for
å redusere den omfattende bruken av innlåsing og isolasjon.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser
til at sosialt fellesskap og kontakt med andre er en grunnleggende
del av det å være et menneske, og at dette er nedfelt som en menneskerett
i EMK artikkel 8. Videre vil bruk av isolasjon etter omstendighetene
kunne stride mot forbudet mot umenneskelig og nedverdigende behandling
etter EMK artikkel 3.
Disse medlemmer understreker
videre at omfattende innlåsing og bruk av isolasjon har alvorlige
negative konsekvenser, særlig for den enkelte innsatte. Forskning
viser at isolasjon medfører en rekke helseskader for mennesker,
og Sivilombudets funn peker tydelig på at innsatte får skader av
mye innlåsing og isolasjon. Særlig rammer det innsatte med psykiske
lidelser, og unge innsatte.
Disse medlemmer viser
til at bruken av isolasjon i norske fengsler har vært gjenstand
for kritikk i flere år, fra flere hold. Disse
medlemmer viser blant annet til gjentatt kritikk fra Norges
institusjon for menneskerettigheter, og tidligere kritikk fra Sivilombudet.
Disse medlemmer viser
til at bruken av isolasjon i norske fengsler også har mottatt internasjonal
kritikk over flere år, blant annet fra FNs torturkomité og den Den
europeiske komité for forebygging av tortur og umenneskelig eller
nedverdigende behandling eller straff (CPT). Sistnevnte komité,
som overvåker gjennomføringen av konvensjonen mot tortur, umenneskelig
eller nedverdigende behandling eller straff, var på sitt syvende
periodiske besøk til Norge i mai 2024. I rapporten fra besøket,
publisert i januar 2025, kritiserer CPT Norge på ny bruken av isolasjon
i norske fengsler. CPT har også tidligere kritisert Norge for lignende
forhold, etter forrige landsbesøk i 2018, og har anbefalt at innsatte
som et minimum bør ha mulighet til å tilbringe åtte timer utenfor
cellen hver dag, med tilgang på meningsfulle aktiviteter.
Disse medlemmer vil
også fremheve, i likhet med CPT, at et positivt aspekt ved norske
fengsler er godt utdannete og motiverte ansatte. Samtidig vil disse medlemmer understreke at CPT påpeker
utfordringer i form av reduserte budsjetter og vanskeligheter med
å beholde ansatte.
Disse medlemmer vil
videre understreke, i likhet med Sivilombudets funn i den særskilte
meldingens punkt 4.4, at bemanningssituasjonen i fengslene er en helt
sentral årsak til utstrakt bruk av innlåsing. Bemanningen i norsk
kriminalomsorg er i en dyp krise.
Disse medlemmer vil
understreke at situasjonen i kriminalomsorgen er et resultat av
flere års villet politikk, og at det er høyst nødvendig i tiden
fremover å prioritere en gjenreisning av kriminalomsorgen.
Disse medlemmer viser
til at etterslepet er enormt i kriminalomsorgen, og at av de siste
1 000 studentene som er tatt inn på Kriminalomsorgens høgskole og
utdanningssenter KRUS, har 400 sluttet i jobben. Denne nedgangen
alene tilsvarer et tap på 400 mill. kroner. Gjennomgående årsaker
til at så mange slutter er blant annet at grunnlønnen er for dårlig
og arbeidshverdagen for tøff. Flere opplever at den krevende jobben sliter
dem ut både fysisk og psykisk. I 2023 hadde kriminalomsorgen et
samlet sykefravær på over 10 pst. Bruken av vikarer og overtidsbruk
i førstelinja er stor. Ifølge kriminalomsorgens årsrapport fra 2023
ble over 30 pst. av vedtakene om utelukkelser i 2022 gjort på bakgrunn av
såkalt bygnings- og bemanningsmessige forhold. Disse
medlemmer mener at dersom kriminalomsorgen skal kunne ivareta
innsattes rett til meningsfylt sosialt fellesskap og minstestandarden
på åtte timer utetid, må bemanningen i fengslene prioriteres høyere fremover.
Kriminalomsorgen må gis forutsetningene til å sikre at innsattes
soningsmiljø overholder lovpålagte og menneskerettslige krav, og
at de innsatte kan rehabiliteres. Disse medlemmer viser
til at dette er kjernen i kriminalomsorgens samfunnsoppdrag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti i budsjettavtalen med regjeringen
for 2025 fikk gjennomslag for 100 mill. kroner til bemanning i fengslene. Kriminalomsorgen
har stått i en krevende situasjon lenge, og 100 nye mill. kroner
til bemanning er en viktig anerkjennelse av situasjonen norske fengselsansatte har
stått i og fortsatt står i, og et etterlengtet steg i riktig retning
av å forbedre forholdene i kriminalomsorgen, få ned bruken av isolasjon,
og sørge for at innsatte får tilstrekkelig med tid utenfor cellen
hver dag. Disse medlemmer vil samtidig
understreke at det fortsatt er behov for flere tiltak for å få styrket
bemanningen i norske fengsler og få ned etterslepet.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt har fremmet flere forslag om å
gi kriminalomsorgen et løft, jf. Dokument 8:200 S (2022–2023) og
Dokument 8:43 (2024–2025), der blant annet en opptrappingsplan for
bemanning, og flere tjenester og tilbud til innsatte, har blitt
foreslått.