Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Eivind Drivenes og Willfred Nordlund, fra Fremskrittspartiet, Carl
I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt,
Seher Aydar, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser
til Dokument 4 (2024–2025) Melding for året 2024 fra Sivilombudet.
Ombudet har til oppgave å sikre at offentlige myndigheter (kommuner,
fylkeskommuner og staten) ikke gjør urett mot den enkelte borger.
Ombudets rolle er derfor av meget høy viktighet, både for den enkelte som
sikres mot urett, og også for styringssystemets legitimitet og effektivitet.
Komiteen merker
seg at virksomheten omfatter både statsapparatet og kommuner og
fylkeskommuner.
Komiteen merker
seg videre at Sivilombudet trekker frem i sin årsmelding at det
i 2024 kom inn et rekordhøyt antall klager fra mennesker som mener
at offentlig forvaltning har gjort feil. Det er bekymringsfullt, hvis
det gjenspeiler en økning i feil fra offentlig forvaltning.
Komiteen viser til
at Sivilombudet har hatt fokus på flere viktige områder:
-
Veiledningshefter
for bedre forvaltning.
-
Barn i fengsel.
-
Sykehuset Østfold og beltelegging.
-
Statsforvalterbesøk og vertskap for nordisk ombudsmøte.
Komiteen merker
seg at Sivilombudet gjennomfører en rekke tiltak på eget initiativ,
i tillegg til å behandle klagesaker. Komiteen vil
understreke at Sivilombudet står fritt til å velge sine fokusområder,
basert på vurdering av risiko for feil i forvaltningen, vurdering
av alvorligheten av feil forvaltning innen et område, samt skjønn.
Komiteen merker
seg at Sivilombudet har valgt å legge frem to særskilte meldinger
for Stortinget i 2025. Komiteen mener
det er riktig av Sivilombudet å fremheve alvorlige eller omfattende
funn på denne måten. Meldingene vil bli behandlet separat.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt, mener det vil være fornuftig om det
innarbeides en rutine for at utkast til særskilte meldinger blir
sendt regjeringen for kommentarer før endelig melding blir oversendt
Stortinget. I den endelige meldingen til Stortinget kan både regjeringens
kommentarer og Sivilombudets eventuelle kommentarer til disse, tas
med. Dette vil være på linje med Riksrevisjonens rutine i forbindelse
med behandlingen av forvaltningsrevisjonsrapportene.
Komiteen viser
til Sivilombudets beskrivelse av utviklingstrekk i klagesaksbehandlingen.
Det først iøynefallende er økningen til det høyeste antall saker
noen gang. Sivilombudet følger opp et stort antall av de innkomne
klagene, ofte ut fra en vurdering av omfang, alvorlighet og hvorvidt
en endring vil føre til vesentlige endringer for klageren. Komiteen er fornøyd med at klagesaksbehandlingen
viser at det i en stor andel saker ordner seg underveis, muligens
fordi forvaltningen «lytter til» Sivilombudet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet er
bekymret for at forvaltningen i noen saker ikke følger Sivilombudets
anbefalinger. Slik bør det ikke være.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, vil understreke forventningen
om at forvaltningsorganene prioriterer oppfølgingen av ombudets uttalelser,
også der ombudet, i tillegg til å konkludere i den enkelte saken,
ber forvaltningsorganet om å utarbeide nye rutiner, endre praksis,
eller følge opp en sakstype på en konkret måte.
Flertallet vil også
uttrykke en forventning om at forvaltningsorganer følger med på
uttalelser som gjelder generelle forvaltningsrettslige temaer (for
eksempel saksbehandlingstid, forvaltningsrettslige krav ved digitalisering,
tilgjengelighet, utforming av begrunnelser, veiledningsplikt o.l.)
og konkrete temaer forvaltningsorganet selv jobber med, og innretter
sin praksis etter ombudets uttalelser.
Flertallet merker
seg at Sivilombudet i noen saker peker på mangler i regelverket.
I slike saker bør forvaltningen sikre at regelverket blir revidert,
oppdatert og utviklet på en slik måte at fremtidige mangler unngås.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt, viser til brev av 24. april 2025 fra
Sivilombudet til komiteen om «Oppfølging av årsmelding og særskilt
melding». I punkt 3 «Om ombudets mandat og anbefalinger til Stortinget om
hvordan å følge opp forvaltningen» har ombudet synspunkter på spørsmålet
om Sivilombudet også bør fremme konkrete anbefalinger til regjeringen
eller Stortinget i sine årsmeldinger og særskilte meldinger. Dette er
et omfattende spørsmål som dette flertallet mener
bør vurderes av den neste kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til at
situasjonen på Politiets utlendingsinternat på Trandum har blitt
tatt opp i Sivilombudets årsmelding i en årrekke. Disse
medlemmer viser til at Sivilombudet blant annet mener innlåsingspraksisen
ved internatet er ulovlig, og at ombudet i årsmeldingen slår fast
at: «Det er behov for umiddelbar praksisendring på flere områder». Disse medlemmer minner om at denne saken handler
om å ivareta grunnleggende menneskerettslige forpliktelser, og at
NIM i sin årsmelding beskriver situasjonen på Trandum som «kritisk». Disse medlemmer viser videre til at Tilsynsrådet
for tvangsreturer og utlendingsinternatet i 2024 rettet sterk kritikk
mot dagens praksis ved Trandum, som rådet mener er i strid med EMK.
Disse medlemmer peker
på at regjeringen gjennom hele inneværende stortingsperiode har
lovet en revisjon av utlendingsinternatforskriften, og at forslag
til endringer i forskriften ble sendt departementet fra Politidirektoratet
allerede 28. mai 2021. Disse medlemmer viser
til at Sivilombudet skriver følgende i årsmeldingen:
«Det er svært uheldig at departementets
arbeid med revisjon av utlendingsinternatforskriften trekker ut over
flere år. Det er et stort behov for å iverksette endringer som sikrer
at behandlingen av internerte er i tråd med statens menneskerettslige
forpliktelser.»
Disse medlemmer viser
videre til at justis- og beredskapsministeren i brev av 14. april
2025 til kontroll- og konstitusjonskomiteen sier seg enig i at det
har tatt for lang tid å ferdigstille høringsforslaget, som omsider
ble sendt på høring 31. mars 2025. Disse medlemmer er
enige med både Sivilombudet og justis- og beredskapsministeren i
dette.
Disse medlemmer understreker
at det er et stort alvor i kritikken som er rettet mot forholdene
på Trandum, og registrerer at regjeringen ikke påberoper seg noen
gode grunner til at saken ikke er fulgt opp tidligere. Disse medlemmer finner regjeringens manglende
oppfølging av utlendingsinternatforskriften kritikkverdig.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til saken om eiendomsskatt i
Gausdal kommune. Sivilombudet konkluderte med at kommunen har gjort
feil, men kommunen retter seg ikke etter ombudet. Saken reiser prinsipielle
spørsmål om forholdet mellom kommunalt selvstyre og forvaltningens
plikt til å rette seg etter Sivilombudet. Dette
medlem mener at det bør vurderes om ombudet skal gis selvstendig
rett til å saksøke kommuner som ikke retter seg etter ombudets avgjørelser.
På den måten vil rettsapparatet, og endelig Høyesterett, avgjøre
lovligheten i saken. Samtidig bør Sivilombudet kunne innrømme rettshjelp
i de saker som ombudet tar opp på eget initiativ. Det vil styrke rettssikkerheten
til eventuelle «svake parter» i saker hvor motpart er statlig eller
kommunal forvaltning.