Individregistre over barn i barnehage og barn i
grunnskoleopplæring
Komiteen viser til
at formålet med individregistrene skal være å behandle personopplysninger
som grunnlag for statistikk og forskning for å frembringe kunnskap
om effekt av ulike tiltak og utviklingen i barnehage- og skolesektoren.
Departementets forslag til lovhjemler skal sikre de nødvendige rammene
for registrene over barn i barnehage og barn i grunnskoleopplæring
og at all innsamling og behandling av personopplysninger i registrene
foretas på en etisk forsvarlig måte, ivaretar den enkeltes personvern
og brukes til individets og samfunnets beste.
Komiteen merker
seg at det i dag ikke finnes en nasjonal sammenstilling av individdata
over barn i norske barnehager, og med unntak av tidspunktene for
nasjonale prøver og ved avgang i 10. trinn mangler det også en nasjonal
sammenstilling av opplysninger om elever i norske grunnskoler.
Komiteen merker
seg at både Danmark, Finland og Sverige har nasjonalt dekkende personidentifiserbare
registerdata om barn i barnehager og elever i grunnskoler, og at
Norge har nasjonale individregistre på flere andre samfunnsområder,
som sysselsetting, inntekt, trygd, helse og sykefravær. Komiteen viser videre til at Utdanningsdirektoratet
årlig samler inn data fra barnehagene, på aggregert nivå, gjennom
innrapporteringssystemet Basil. Utdanningsdirektoratet lagrer også
individdata om nasjonale prøver, kartleggingsprøver og elever og
kandidater i videregående opplæring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, deler departementets
vurderinger om at dagens løsninger gir mangelfulle data om flere
viktige temaer i opplæringssektoren, og at de dataene en har, gir
få muligheter til å analysere sammenhenger mellom ulike forhold
i utdanningsløpet. Det gir et dårligere kunnskapsgrunnlag for å
bedre kvaliteten i barnehager og grunnskoler. Flertallet fremhever
at god kvalitet og relevans i forskning og statistikk er viktig
for styring og utformingen av utdanningspolitikken, både på lokalt
og nasjonalt nivå, og for utviklingen i praksisfeltet.
Flertallet viser
til at når det gjelder opprettelsen av nasjonale registre med personopplysninger
om barn i barnehager og grunnskoleopplæring, mener flertallet det
er avgjørende at dette arbeidet gjøres med stor grad av etisk bevissthet
og respekt for personvernet. Det er viktig at lovhjemlene som foreslås,
gir tydelige og trygge rammer for hvordan opplysningene skal samles inn,
forvaltes og brukes. Formålet med registrene er å styrke kunnskapsgrunnlaget
for statistikk og forskning. Det er viktig for å utvikle og forbedre
barnehage- og skolesektoren, til det beste for barna og for samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at et viktig premiss for å
opprette et individregister er at kunnskapen fra registrene fører
til et bedre barnehage- og skoletilbud for barn og unge. Disse medlemmer mener videre at barnets
beste er et viktig og grunnleggende hensyn som må ligge til grunn. Disse medlemmer deler Barneombudets vurdering
om at et bedre datagrunnlag om barn i barnehage og tidlig skoleløp
vil styrke statistikk og forskning, og igjen kunne styrke den nødvendige
kunnskapsutviklingen. Disse medlemmer støtter
derfor opprettelsen av nasjonale registre med individdata for barn
i barnehage og elever i grunnskole.
Disse medlemmer viser
til at Høyre og Venstre lenge har tatt til orde for å innføre et
nasjonalt fraværsregister for grunnskolen, fordi det mangler viktig
kunnskap om hvor alvorlig skolefraværet er. Disse
medlemmer viser til at forskning klart dokumenterer sammenhengen
mellom fravær og elevenes faglige læringsutbytte, sosiale situasjon
og sannsynligheten for å fullføre videregående opplæring. Disse medlemmer påpeker at fraværsmønster
etableres tidlig, ofte allerede i 1. eller 2. klasse, og at fraværet
generelt øker med alderen. Disse medlemmer mener
at et nasjonalt register vil gi mulighet til å identifisere problematisk
fravær tidlig, sikre konsekvent oppfølging fra første fraværsdag, styrke
samarbeidet mellom skole, hjem og støttetjenester, og muliggjøre
mer målrettede tiltak for å redusere fravær.
Disse medlemmer merker
seg de delte meningene blant høringsinstansene, men slutter seg
til vurderingen fra Barneombudet, SSB, Utdanningsdirektoratet og
flere forskningsmiljøer om den betydelige samfunnsnytten av slike
registre. Disse medlemmer er tilfredse
med at departementet har gjort justeringer etter høringsrunden,
med redusert omfang av registrene og presiseringer om at registrene
ikke skal inneholde sensitive personopplysninger.
Disse medlemmer merker
seg det skriftlige høringsinnspillet fra Datatilsynet, hvor de er
positive til at departementet har gjort bedre avgrensninger enn
i det opprinnelige høringsforslaget:
«Datatilsynet er positive til at det
er gjort endringer som begrenser omfanget av data som skal inkluderes
i registrene. Det er også positivt at det ikke skal inkluderes opplysninger
av særlige kategorier (såkalte sensitive personopplysninger). Vi
merker oss imidlertid at det åpnes for at registrenes innhold skal
kunne utvides gjennom forskriftsendringer. En slik hjemmel for utvidelse
av innhold (og formål) skaper uklarhet om hvilke konsekvenser registrene
har for registrerte i fremtiden, noe Datatilsynet ser som uheldig.»
Disse medlemmer deler
denne bekymringen og mener det er viktig at det ikke blir en formålsutglidning
i bruken av registeret. Disse medlemmer legger
til grunn at endringer av formålet må forelegges Stortinget, og
mener at nye kategorier av personopplysninger også må legges frem
for Stortinget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget dersom individregistre over barn i barnehager
og grunnskole skal utvides ut over kategoriene som er redegjort
for i Prop. 131 L (2024–2025).»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser videre til høringsinnspillet fra
KS:
«Stortinget bør understreke at det bør
gjøres grundige og mer konkrete vurderinger av reell nytteverdi
av datainnsamlingen og kost-nyttevurderinger, herunder om bruk av
eksisterende kilder og/ eller forskning på mindre utvalg av barn
og elever kan tjene samme hensikt. Dette er særlig viktig gitt at
både oppvekstsektoren og kommunal sektor er under press, og må gjøre
krevende prioriteringer om ressursbruk. Det samme bør gjelde statens
tiltak og virkemidler, blant annet ved eventuell utvidelse av registeret.
KS påpeker at det foreligger store mengder utredninger, forsking
og data om skole og barnehage både fra Norge, nordiske land og i OECD-området,
som bør søkes benyttet mer effektivt i politikkutvikling og kvalitetsarbeid
før man utvider individregisteret.»
Disse medlemmer mener
at det kan være relevant å få mer kunnskap om ressursene som brukes
på spesialpedagogisk hjelp og individuell tilrettelegging. Disse medlemmer merker seg at departementet fremholder
at myndighetene har et mangelfullt grunnlag for å vurdere ressursbruken
til spesialpedagogisk hjelp og individuell tilrettelegging og hvordan
en kan sikre at barn og elever får et godt tilbud. Disse
medlemmer mener det er bra at departementet vil gjøre en ny
vurdering av hvilke opplysninger det er nødvendig å behandle, og
at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en vurdering av
dette. Disse medlemmer mener at dette
vil kunne gi verdifull innsikt for å styrke kvaliteten i opplæringen
for elever med særskilte behov.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet går mot etablering av individdata i barnehager
og grunnskoleopplæring som fremmes i Prop. 131 L (2024–2025). Disse medlemmer understreker de sterke innsigelsene
som har kommet fra flere hold.
Disse medlemmer framhever
at de fleste høringsinstanser, mener personverninngrepet er for
stort, og peker på at vurderingen av forholdsmessigheten i høringsnotatet
er mangelfull. I tillegg framheves det at samfunnsnytten av kunnskapen
fra individregistrene er liten eller negativ, og at personverninngrepet
derfor ikke lar seg forsvare. Disse medlemmer mener
at slike datasett aldri vil gi et fullstendig bilde av hvert individ
og deres muligheter til å tilegne seg læring. Læring baserer seg
på flere faktorer, som fysisk og psykisk utvikling, inkludert adferd,
kognitive og følelsesmessige funksjoner. Disse
medlemmer vil trekke fram høringsinnspill fra eksempelvis
Lærerprofesjonens etiske råd, som påpeker at innsamling av slik
data baserer seg på en overdreven tro på at det vil løse problemer
i barnehage og skole.
Disse medlemmer framhever
bekymringene knyttet til personvernet både for den enkelte elev
og samfunnet samla. Elever må anerkjennes som hele mennesker med
sammensatte muligheter og utfordringer i sin vekst og utvikling,
og rammevilkår i elevenes liv og skolegang lar seg ikke alltid kvantifisere
og tallfeste inn i et slikt datagrunnlag for å gi et fullverdig
bilde av elevers læring og utvikling. Disse
medlemmer vil også fremme bekymringen for at særlig sårbare
barn og familier vil være særlig utsatt, og at oppsamling av sensitiv
informasjon både kan ha uheldige konsekvenser og en slagside for
dem det gjelder. Skolen skal møte alle best mulig, uavhengig av
bakgrunn, og sikre lik rett til gratis utdanning for alle.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at personvern
både er en menneskerett og en overordnet samfunnsverdi. Barnas rett
til personvern er både nedfelt i Grunnloven § 102 og i den europeiske
menneskerettskonvensjonen (EMK). Artikkel 8 i konvensjonen fastslår
at offentlige myndigheter kun kan gripe inn privatlivet, inkludert retten
til personvern, dersom slike inngrep har lovhjemmel og er nødvendige
for å beskytte andre demokratiske samfunnsverdier. Disse
medlemmer mener at barnas rett til personvern bør vernes og
ivaretas av det offentlige, ikke utfordres og svekkes. Disse medlemmer reagerer derfor på at
regjeringen foreslår et tiltak som de selv påpeker betyr et inngrep
i barnas personvern, og som kan utgjøre en risiko for å verne om
personopplysninger. Regjeringen formulerer dette på følgende måte
i proposisjonen:
«Etableringen av registrene innebærer
et inngrep i den enkeltes rett til privatliv, som er nedfelt i EMK
artikkel 8 og i Grunnloven § 102. En nasjonal sammenstilling av
opplysninger vil i seg selv innebære personvernkonsekvenser, blant
annet fordi sammenstillingen vil føre til at personopplysninger
blir mer tilgjengelig og at det blir mulig å koble flere opplysninger.
Etablering av registrene innebærer også risiko for at personopplysninger
kan komme på avveie.»
Disse medlemmer viser
til Utdanningsforbundets høringssvar, som uttrykker følgende:
«Dette dreier seg ikke om små, tilforlatelige
endringer av barnehageloven, opplæringsloven og privatskoleloven,
men om å opprette store, inngripende individregistre som truer både
det grunnlovfestede vernet av barns personlige integritet og personvernet
som demokratisk samfunnsverdi.»
Disse medlemmer viser
til at Utdanningsforbundet mener at til tross for endringer som
er gjort mellom høringsnotatet og proposisjonen, er ikke en opprettelse
av nasjonale individregistre over alle barn i barnehager og grunnskoleopplæring
forenelig med ivaretakelse av personvernet. Som Utdanningsforbundet
videre skriver, er barns personopplysninger å forstå som opplysninger
om særlig sårbare personer. Barns personvern er under press og må
derfor styrkes. I høringssvaret problematiserer Utdanningsforbundet
også at å opprette et individregister øker presset mot den enkeltes personvern:
«Med en tilnærmet ubegrenset adgang til
å koble personopplysninger på tvers av ulike registre, øker presset
mot den enkeltes personvern, også når hver enkelt opplysning i seg
selv ikke oppleves å være sensitiv. Den potensielle risikoen ligger
i det store omfanget av opplysninger som i sum kan brukes til å
gi et fullstendig bilde av det enkelte individs liv fra vugge til
grav. Det er umulig å forutse hvordan registrene noen år frem i
tid kan bli misbrukt, når verden preges av stor politisk uro og
en eksplosjonsartet utvikling og bruk av kunstig intelligens.»
Disse medlemmer viser
videre til Datatilsynets høringssvar, som etterlyser en overordnet
vurdering av personvernets prinsipielle sider.
Disse medlemmer mener
at det på bakgrunn av disse prinsippene og innspillene ikke er mulig
å støtte lovforslaget II og III om å innføre individregistre over barn
i barnehager og grunnskoleopplæring, og disse medlemmer vil
stemme imot disse lovforslagene.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet har forståelse for Kunnskapsdepartementets
vurderinger. Dagens løsninger gir mangelfulle data om flere viktige
temaer i opplæringssektoren, og både Danmark, Finland og Sverige
har nasjonalt dekkende personidentifiserbare registerdata om barn
i barnehager og elever i grunnskoler. Dette
medlem merker seg samtidig at det er et stort engasjement
mot forslaget fra flere tunge høringsinstanser. Dette
medlem ser at informasjonen fra et slikt register kan være
nyttig, men velger å ta større hensyn til innvendingene som har kommet
mot forslaget. Dette medlem vil også
påpeke at det er flere uløste utfordringer i det norske utdanningssystemet
som er viktige å finne løsninger på, der et slikt register ikke
vil ha særlig stor innvirkning.
Dette medlem støtter
derfor ikke det foreliggende forslaget om opprettelse av individregistre.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at både hensynet til barns
personvern og muligheten til å hente inn kunnskap til å forbedre kvalitet
i tjenester for barn og unge er viktige for Venstre. Disse medlemmer mener at det opprinnelige forslaget
fra regjeringen hadde flere mangler, og forstår den opprinnelige
bekymringen fra flere av høringsinstansene. Slik forslaget opprinnelig
forelå, ville disse medlemmer ikke har
støttet forslaget fra regjeringen. Disse medlemmer registrerer
at det er gjort endringer fra det opprinnelige forslaget ble sendt
på høring, blant annet for å imøtekomme bekymringene fra flere av
høringsinstansene. Disse medlemmer mener det
er viktig at formålene til registrene er tydeligere avgrenset enn
i det opprinnelige forslaget. Videre er det viktig at det er gjort
endringer som begrenser omfanget av data som skal inkluderes i registrene,
og at det heller ikke skal inkluderes opplysninger av særlige kategorier (såkalte
sensitive personopplysninger) i det endelige forslaget. Disse medlemmer mener det også er viktig
for barns personvern at man har gjort endringer der de generelle
personvernrettighetene, rett til innsyn, informasjon, retting og
sletting også skal gjelde for individregistrene.
Disse medlemmer viser
til at det i proposisjonen pekes på anbefalinger fra en rekke utvalg
om at det må samles inn mer data fra barnehage og grunnskole for å
kunne måle effekt av tiltak. En del av dette arbeidet er også forberedelser
for å kunne etablere et nasjonalt fraværsregister. Disse
medlemmer viser til at det er viktig at man har et godt kunnskapsgrunnlag
for å kunne drive kvalitetsutvikling i skole og barnehage. Disse medlemmer mener videre at det er
viktig at man får etablert et nasjonalt fraværsregister som en viktig
del av arbeidet med å kartlegge og forebygge ufrivillig skolefravær
blant norske elever. Individregistre vil bidra til data på individnivå
om situasjonen til barn i barnehager og skoler, som vil kunne danne
et bedre grunnlag for forskning, statistikk, forvaltning og politikkutvikling.
Når det gis hjemmel til opprettelse av et nasjonalt register, forutsetter
allikevel disse medlemmer at det ved
en eventuell etablering skal gjøres nøye vurdering av personvernkonsekvensene
for barn, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ved en
eventuell etablering av et individregister over barn i barnehage
og grunnskole i utformingen gjøre en vurdering av personvernkonsekvensene
for barn.»
Disse medlemmer mener
videre at det er et viktig premiss for opprettelsen av individregistre
at kunnskapen fra registrene må resultere i et bedre barnehage-
og skoletilbud for barn og unge.
Komiteens medlem
fra Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
en kost-nytteanalyse ved etablering av et individregister over barn
i barnehage og grunnskole.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
jevnlige evalueringer av kost-nytte-verdi av et eventuelt individregister
over barn i barnehage og grunnskole og måle effekten registeret
har for tilgang på data for kvalitetsutvikling i skole og barnehage.»
Dette medlem forutsetter
at dersom personvernkonsekvensene for barn er for store og nytteverdien
for lav, vil et eventuelt register avvikles.