Kultur- og likestillingsdepartementet legger
i proposisjonen fram forslag til lov om behandling av personopplysninger
i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (Norges
idrettsforbund) og dets organisasjonsledd.
Et høringsnotat med lovforslag ble 29. februar
2024 sendt på høring til en rekke instanser. I proposisjonen er
det nærmere redegjort for høringsuttalelsene.
Formålet med loven er å sikre en forsvarlig
behandling av særlige kategorier av personopplysninger og personopplysninger
om straffedommer og lovovertredelser når det er nødvendig å behandle
slike opplysninger for å forebygge, avdekke eller reagere mot seksuelle overgrep,
trakassering eller vold mv. i idretten.
Loven omfatter Norges idrettsforbunds sentralledd, tingvalgte
organer (påtalenemnd, domsorgan og appellorgan) og organisasjonsledd.
Med organisasjonsledd menes Norges idrettsforbunds idrettskretser,
særforbund, særkretser og regioner, idrettsråd og idrettslag. Organiseringen
av Norges idrettsforbund er nærmere beskrevet i punkt 3.4.1. i proposisjonen
Departementet vil kartlegge behovet for tilsvarende hjemler
for behandling av personopplysninger i frivillig sektor som helhet.
I dette arbeidet vil departementet ha nær dialog med sektoren og
samarbeide med andre berørte departementer.
Lovforslaget er avgrenset til behandlingsformålene «forebygge,
avdekke eller reagere mot seksuelle overgrep, trakassering eller
vold mv. i idretten», jf. forslaget § 1. Disse formålene er særlig
relevante med tanke på å sikre at idretten er en trygg arena for
deltakelse. Det store antallet barn og ungdom som deltar i idrettslagenes aktiviteter,
underbygger dette. I forslaget § 3 inngår definisjoner av uttrykkene
«seksuelle overgrep mv.», «trakassering mv.» og «vold mv.». Definisjonene
knyttes opp mot handlinger som omfattes av likestillings- og diskrimineringsloven,
og handlinger som omfattes av aktuelle bestemmelser i straffeloven.
Eventuelle andre behandlingsformål, for eksempel knyttet
til økonomiske misligheter, vil vurderes i forbindelse med kartleggingen
av behovet for behandling av personopplysninger i frivillig sektor
som helhet. Dette omtales nærmere i punkt 6.1.3.
Lovforslaget gjelder behandling av svært sensitive personopplysninger,
og det innebærer i seg selv en høy risiko for de registrertes rettigheter
og friheter. Risikoen forsterkes ettersom lovens anvendelsesområde
omfatter flere tusen idrettslag som i det vesentlige er drevet av frivillige
med begrenset kompetanse på personvern og informasjonssikkerhet.
Idrettslagene er også ofte tett knyttet til lokalsamfunn og små
miljøer, noe som kan øke risikoen for at sensitive personopplysninger
spres. Videre vil ofrene for aktuelle handlinger ofte være barn, og
det kan også være barn blant dem som utfører handlingene.
I utformingen av lovforslaget søker departementet å
hensynta den forhøyede personvernrisikoen. Bestemmelsene er gjennomgående
mer detaljerte enn personvernbestemmelser på områder med lavere
personvernrisiko. Flere av bestemmelsene har også et avgrenset behandlingsgrunnlag
som gjør at de behandlingsansvarlige, i mange tilfeller idrettslag,
slipper å ta stilling til problemstillinger som faller utenfor bestemmelsene.
Mer overordnede lovbestemmelser vil gi større ansvar til de behandlingsansvarlige,
som igjen vil måtte foreta krevende nødvendighets- og forholdsmessighetsvurderinger.
Lovforslaget er begrenset til det som vurderes
nødvendig for å ivareta behandlingsformålene «forebygge, avdekke
eller reagere mot seksuelle overgrep, trakassering eller vold mv.
i idretten». Departementet foreslår også flere tiltak for å håndtere
personvernrisikoene og for å verne de registrertes rettigheter og
interesser.
I § 4 foreslår departementet at behandling av
særlige kategorier av personopplysninger etter personvernforordningen
artikkel 9 avgrenses til en liste over behandlingsberettigede kategorier.
Genetiske og biometriske personopplysninger og opplysninger om fagforeningsmedlemskap
er ikke inkludert i behandlingsgrunnlaget, da behandling av slike
opplysninger ikke vurderes som nødvendig for å kunne forebygge,
avdekke eller reagere mot seksuelle overgrep, trakassering eller vold
mv. i idretten. § 4 omtales nærmere i punkt 6.5.
I § 5 foreslår departementet bestemmelser om
behandling av personopplysninger om straffedommer og lovovertredelser
etter personvernforordningen artikkel 10.
Departementet foreslår i § 6 at det kan behandles personopplysninger
om utøvere, om trenere, om dommere og funksjonærer som deltar i
en idrettskonkurranse, om personer som innehar andre verv eller
oppgaver i idretten, og om tilskuere. Hvert organisasjonsledd kan behandle
personopplysninger om personer som har eller skal ha en tilknytning
til organisasjonsleddet, eller som har eller skal ha en tilknytning
til et underliggende organisasjonsledd.
I § 7 foreslår departementet bestemmelser om
deling av personopplysninger. Blant annet foreslås det at for eksempel
idrettslag eller særforbund kan dele personopplysninger med andre
idrettslag eller forbund i tilfeller hvor en person skal ha en tilknytning
til det organisasjonsleddet opplysningene deles med. Dette skal gjøre
det mulig å forhindre nye handlinger fra såkalte «vandrere». Med
«vandrere» menes personer som søker seg til andre verv i idretten,
gjerne andre steder i landet, når det foreligger varsler eller annen
informasjon om at personen har begått handlinger som dekkes av lovforslaget.
For å ivareta hensynet til informasjonssikkerhet
foreslår departementet i § 8 bestemmelser om tilgangsstyring og
taushetsplikt.
Lovforslaget innebærer ikke at idrettens arbeid
for å forhindre og reagere mot seksuelle overgrep, trakassering
og vold skal erstatte politi, påtalemyndighet og domstolers oppgaver
når det gjelder slike lovbrudd. I mange tilfeller bør førsteprioritet
være å anmelde et forhold til politiet for oppfølging i det ordinære
strafferettssporet, samtidig som saken behandles i idrettens organer
med tanke på reaksjoner for å sikre trygge arenaer for deltakelse.
Departementet understreker også at lovforslaget ikke er ment å heve
terskelen for å ta trakasseringssaker til Diskrimineringsnemnda.
Muligheten for å få avgjort en sak i nemnda bør gjøres kjent for
de berørte, og behandlingsgrunnlagene i dette lovforslaget betyr
ikke at sakene utelukkende skal håndteres internt i idretten.
Departementet viser videre til Meld. St. 7 (2024–2025)
Om seksuell trakassering, som blant annet omhandler seksuell trakassering
på barn og voksnes fritidsarenaer. Meldingen gjør rede for utfordringer
og foreslår konkrete tiltak.
Sakens dokumenter er tilgjengelige
på sakssiden på stortinget.no