Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fung. leder Tage Pettersen,
fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre,
Naomi Ichihara Røkkum, viser til regjeringens fremlegg av
Prop. 49 L (2024–2025) Lov om behandling av personopplysninger i
Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité og dets organisasjonsledd
for å forebygge, avdekke og reagere mot seksuelle overgrep, trakassering
og vold mv. i idretten.
Komiteen inviterte
til både muntlig og skriftlig høring i saken. Fire aktører deltok
på den muntlige høringen, og komiteen mottok
i tillegg fem skriftlige høringsinnspill innen fristen. De skriftlige
innspillene er publisert på stortinget.no.
Komiteen viser til
rettebrev av 7. april 2025 til Stortingets presidentskap fra Kultur-
og likestillingsdepartementet v/statsråd Lubna Jaffery angående
enkelte lovtekniske feil i lovforslaget. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen har foreslått
rettelser i lovforslaget i samsvar med dette, herunder et ord i
lovens overskrift.
Komiteen har dessuten
gjort en språklig endring i lovforslaget § 3 tredje ledd som ikke
har materiell betydning.
Komiteen viser til
at det å delta i idretts- og fritidsaktiviteter er en helt naturlig
og viktig del av oppveksten for de fleste barn og unge. I Ungdata-undersøkelsen
for 2020 og 2021 svarer hele 93 pst. av unge i alderen 13 til 18
år at de har vært med i et idrettslag i løpet av oppveksten. Mange
tilbringer mange år på ulike idrettsarenaer, og dette gjør de i
den delen av livet hvor de samtidig gjennomgår mange viktige identitetsutviklende
faser. At barn og unge skal være trygge når de driver med sine fritidsaktiviteter,
er det naturlig nok bred enighet om.
Komiteen mener at
det burde være en selvfølge at våre barn og unge ikke utsette for
overgrep, men i alt for mange tilfeller er det dessverre ikke slik. Komiteen er enig i at det må gjøres mer
for å skape trygge idrettsarenaer. NIF har lenge ønsket en mulighet
til å behandle personopplysninger for enda bedre å kunne forebygge, avdekke
og reagere mot seksuelle overgrep, trakassering og vold i idretten.
At de nå får et verktøy som kan bidra til at dette oppnås, er veldig
bra.
Komiteen vil peke
på at det er bred enighet blant de som har gitt høringsinnspill
til komiteen, om behovet for en slik lov, og det gis også bred støtte
til det meste som foreslås i denne saken. De aller fleste som har
uttalt seg, peker likevel på at de skulle ønske at proposisjonen ikke
var avgrenset til å gjelde den organiserte idretten, og at den burde
ha tatt for seg behovene til hele det frivillige feltet.
Komiteen registrerer
at regjeringen i proposisjonen skriver at de på et senere tidspunkt
vil komme tilbake til en kartlegging av behovet for tilsvarende
hjemler for behandling av personopplysninger i frivillig sektor som
helhet. Det samme gjelder spørsmålet om eventuelle andre behandlingsformål
ut over seksuelle overgrep, trakassering og vold, som for eksempel
økonomiske misligheter. Komiteen støtter
behovet for slike utvidelser.
Komiteen viser til
innsendte høringssvar, som peker på at den foreslåtte reguleringen
bør omfatte hele frivillig sektor, og ikke kun idretten. Norges
idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité påpeker det samme
i sitt høringssvar. Problemstillinger knyttet til behandling av
personopplysninger for å forebygge seksuelle overgrep, trakassering
og vold er relevante på tvers av hele frivilligheten. Komiteen etterlyser derfor, i likhet
med flere høringsinstanser, en helhetlig tilnærming fra Kultur-
og likestillingsdepartementet som sikrer at hele frivillig sektor
omfattes av tilsvarende regulering.
Komiteen mener at
arbeidet med å kartlegge utfordringer og behov i øvrig frivillig
sektor må prioriteres høyt, og at dette må skje i tett samråd med
relevante organisasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre har merket seg at
NIF lenge har ønsket en mulighet til å behandle personopplysninger
for enda bedre å kunne forebygge, avdekke og reagere mot seksuelle
overgrep, trakassering og vold i idretten. Dette er noe disse medlemmer også har etterlyst, og
det er derfor bra at idretten nå får et verktøy for dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre har registrert at NIF i forbindelse med behandlingen
av denne saken har kommet med en rekke innspill om mulige forbedringer
til det foreliggende lovforslaget. Det er blant annet et ønske om
å utvide behandlingsformål til flere formål enn de som nå er foreslått,
for eksempel økonomiske misligheter, noe regjeringen har uttalt
at de vil kunne se på senere. Det har også fremkommet ønsker om
å inkludere flere grupper i bestemmelsen om hvem det kan behandles
personopplysninger om, for eksempel medlemmer som har tilgang til
idrettsarealer i forbindelse med ulike arrangementer som «Åpen hall»,
medlemsmøter og andre arrangementer som ikke er forbeholdt de som
er nevnt i lovforslaget § 6. Det kan også være behov for å behandle
personopplysninger om dommere og funksjonærer når det ikke arrangeres idrettskonkurranser,
for eksempel på treningssamlinger. Disse medlemmer mener
at det er viktig at vedtak om det fremlagte lovforslaget i Prop.
49 L (2024–2025) vedtas nå og ikke utsettes, men samtidig er det ønskelig
at spørsmålene som omtales ovenfor, raskt utredes videre.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at NIF i sitt høringsinnspill
mener at alt som fremgår av GDPR artikkel 9 nummer 1, burde vært
omfattet i lovens § 4, inkludert genetiske og biometriske opplysninger.
NIF begrunner dette med at genetiske opplysninger vil kunne ha relevans
i saker om seksuelle overgrep, samt med at det kan by på store utfordringer
for frivillige og andre som skal praktisere loven.
Flertallet stiller
seg uforstående til at NIF skal ha behov for å behandle svært sensitive
opplysninger om en fysisk persons nedarvede genetiske egenskaper,
som gir unik informasjon om den aktuelle fysiske personens fysiologi
eller helse, eller biometriske opplysninger, for å kunne ivareta
lovens formål. Behandling av denne typen personopplysninger utgjør
et betydelig inngrep i personvernet, som vanskelig kan forsvares
ut fra de begrunnelser som NIF gir i sitt høringsinnspill.
Flertallet vil i
den forbindelse minne om at lovens formål ikke er at NIF skal overta
politiets rolle i saker om seksuelle overgrep, men blant annet at
NIF skal kunne behandle informasjon som er tilstrekkelig til å anmelde
slike saker til politiet. Flertallet vil
også understreke viktigheten av at en hjemmel for behandling av
opplysningene etter disse sakene heller ikke må bidra til opprettelsen
av det som kan oppleves som parallelle systemer, som kan heve terskelen
for å bringe saker inn for Diskrimineringsnemnda.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med frivillig sektor utrede utfordringer ved og behov for behandling av
personopplysninger for hele den frivillige sektor og komme tilbake
til Stortinget med et lovforslag som kan gi frivillig sektor de
nødvendige hjemlene de trenger for å kunne forebygge, avdekke og
reagere mot seksuelle overgrep, trakassering og vold mv., senest
i løpet av våren 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter forslaget ovenfor subsidiært.
Komiteens
medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen,
i tett samarbeid med Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité,
vurdere hvordan man ytterligere kan styrke idrettens muligheter
for behandling av personopplysninger for å forebygge, avdekke og
reagere mot seksuelle overgrep, trakassering og vold mv. i idretten
samt eventuelle andre formål, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte senest i løpet av våren 2026.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet viser til at formålet med lovforslaget
er å sikre ein trygg arena for deltaking i idretten gjennom å heimle handsaming
av personopplysningar knytt til alvorlege saker som seksuelle overgrep,
trakassering og vald. Dette er eit viktig og naudsynt grep.
Desse medlemene stiller
seg undrande til at lovforslaget berre omfattar Norges idrettsforbund
og deira organisasjonsledd. Det er eit faktum at heile frivillig
sektor – frå musikk- og kulturorganisasjonar til barne- og ungdomsorganisasjonar
– står overfor tilsvarande utfordringar og har like stort behov
for trygge rammer. Seksuell trakassering og vald skjer ikkje berre
i idretten. Å utelate det breie mangfaldet av frivillige organisasjonar
frå ei slik regulering framstår som både tilfeldig og urettferdig.
Desse medlemene meiner
det er avgjerande at det blir lagt til rette for eit heilskapleg
regelverk for heile frivillig sektor, slik at barn, unge og vaksne
kan vere trygge i alle former for organisert fritidsaktivitet. Det
er òg viktig at lovverket blir utforma på ein måte som er forståeleg
og handterbart for dei mange frivillige som skal ta det i bruk.
Sjølv om desse medlemene meiner
lovforslaget burde ha vore breiare, vil dei likevel støtte forslaget, då
det er naudsynt å gi idretten dei verktøya dei treng no. Samstundes
forventar desse medlemene at regjeringa
snarast mogleg kjem tilbake til Stortinget med eit oppdatert og
utvida lovforslag som også omfattar heile frivillig sektor, og der
lovteksten er gjort enklare å forstå og bruke i praksis.
Desse medlemene fremjar
difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa
innan utgangen av vårsesjonen 2026 kome attende til Stortinget med
eit nytt lovforslag om handsaming av personalopplysningar der heile
frivillig sektor er inkludert.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet ved
flere anledninger har etterlyst tiltak for å trygge barn og unge
som deltar i aktivitet i frivillige lag og organisasjoner og i idrett,
mot vold og overgrep. Dette medlem viser
blant annet til Dokument 8:193 S (2021–2022) Representantforslag om
trygge fritidsaktiviteter og til Dokument nr. 15:1378 (2024–2025)
skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (Fremskrittspartiet) til kultur-
og likestillingsministeren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, viser til at Likestillings- og diskrimineringsombudet
foreslår at definisjonene av trakassering og seksuell trakassering
i likestillings- og diskrimineringsloven § 13 tas inn i den foreslåtte
loven, slik som det er gjort i arbeidsmiljøloven § 4-3. Siden trakassering
etter likestillings- og diskrimineringsloven må skje i tilknytning
til ett eller flere diskrimineringsgrunnlag, foreslår høringsinstansen
at det også tas inn en henvisning til disse. Ombudet begrunner dette
med at det vil gjøre arbeidet for de som skal bruke loven enklere.
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
lovforslag om å innta definisjonene av trakassering og seksuell
trakassering i likestillings- og diskrimineringsloven § 13, samt diskrimineringsgrunnlagene
i samme lov § 6 i lov om behandling av personopplysninger i Norges
idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité og dets organisasjonsledd
for å forebygge, avdekke og reagere mot seksuelle overgrep, trakassering
og vold mv. i idretten senest i løpet av våren 2026.»