Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om representantforslag om å gjennomføre bruker- og pårørendeundersøkelser i kommunene

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen sikre at alle kommuner gjennomfører bruker- og pårørendeundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten, og at det er åpenhet om resultatene av disse undersøkelsene.

  • 2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å innføre lovkrav om at kommunestyrene årlig skal behandle en rapport om tilstanden i helse- og omsorgstjenesten i kommunen, der både brukerundersøkelser, objektive kvalitetsindikatorer og brukertilfredshet måles.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens behandling

Komiteen har bedt om uttalelse fra helse- og omsorgsministeren, som har uttalt seg om forslagene i brev til komiteen datert 9. mai 2025. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Det er ikke avholdt høring i saken.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til forslag i Dokument 8:271 S (2024–2025) om å gjennomføre bruker- og pårørendeundersøkelser i kommunene.

Komiteen viser til tall fra Statistisk sentralbyrå om at mange kommuner har systemer for brukerundersøkelser i hjemmetjenesten og i institusjon. Totalt er det rapportert at 197 av 356 kommuner har systemer for brukerundersøkelser i hjemmetjenesten, mens 193 av 356 kommuner har system for brukerundersøkelser i institusjon.

Komiteen vil vise til at det i 2016 kom forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, og formålet med forskriften var å bidra til forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves.

Komiteen vil påpeke at forskriftens § 8 omhandler plikten til å evaluere virksomhetenes aktiviteter. I bestemmelsen skal en del av evalueringen innebære å vurdere virksomheten på bakgrunn av erfaringene til pasienter, brukere og pårørende. Videre vil komiteen vise til Forbrukerrådet, som har som oppgave å ivareta forbrukerens interesser. Forbrukerrådet har flere ganger vært opptatt av at kommunene gjennomfører systematiske undersøkelser om hvordan brukere og pårørende opplever helse- og omsorgtjenesten, og at informasjon om kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten skal være åpent tilgjengelig for allmenheten.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, mener det å vite hva brukere og pårørende mener om helse- og omsorgstjenesten, er viktig for å kunne vurdere tjenesten og danne grunnlag for forbedring av kvalitet i tjenesten. Flertallet viser til at tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at mange kommuner har systemer for brukerundersøkelser i hjemmetjenesten og i institusjonene. Totalt rapporterer 197 av 356 kommuner at de har et system for brukerundersøkelser i hjemmetjenesten, mens 193 av 356 kommuner sier de har et system for brukerundersøkelser i institusjonene. Det er ofte de samme kommunene som har et system for begge deler.

Flertallet mener at det å ha et system likevel ikke er det samme som å ha gjennomført brukerundersøkelser om hvordan kvaliteten i tjenesten oppleves, og det er mange kommuner som ikke har åpenhet om resultatene av brukerundersøkelsene eller har tilstrekkelig oppfølging av resultatene. Flertallet er opptatt av at kommunene skal ha handlingsrom og mulighet til å prioritere og levere tjenester tilpasset innbyggernes behov og sikre tjenester av høy kvalitet. Brukerundersøkelser kan bidra til det.

Flertallet viser til at forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten av 2016 har som formål å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves. Forskriftens § 8 omhandler plikten til å evaluere virksomhetens aktiviteter. Det fremgår av denne bestemmelsen at en del av evalueringen innebærer å

«vurdere virksomheten på bakgrunn av pasienter, brukere og pårørendes erfaringer».

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til statsrådens svarbrev, som understreker viktigheten av at alle aktører i helse- og omsorgstjenesten arbeider systematisk med kvalitet og pasientsikkerhet. Disse medlemmer vil fremheve at kunnskap om tjenestene og hvordan de oppleves av innbyggerne, er verdifull og utgjør en viktig kvalitetsindikator i dette arbeidet.

Disse medlemmer viser til veilederen som Helsedirektoratet utarbeidet i 2016, og som beskriver hvordan tjenestene kan forstå og etterleve kravene i forskriften. Disse medlemmer peker på at denne veilederen nå er under revisjon for å tilpasses allmennlegetjenesten. Videre vises det til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, som pålegger virksomhetene å evaluere sin praksis og vurdere forbedringer basert på erfaringer fra brukere og pårørende.

Disse medlemmer viser til Meld. St. 9 (2023–2024) Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027 og Stortingets behandling av meldingen, hvor brukermedvirkning og pårørendeinvolvering inngår som en sentral del av rammeverket for pasient- og brukersikkerhet. Disse medlemmer understreker behovet for pårørendeundersøkelser og systematisk oppfølging av resultatene, særlig i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.

Videre viser disse medlemmer til at det er bevilget 5 mill. kroner til Helsedirektoratet, i samarbeid med Folkehelseinstituttet, for å utrede modeller for systematisk oppfølging av bruker- og pårørendeundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten. Dette skjer på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet, som har bedt om en helhetlig plan for gjennomføring av nasjonale pasient-, bruker- og pårørendeundersøkelser.

Disse medlemmer understreker at kommunene allerede i dag har ansvar for å sikre at helse- og omsorgstjenestene er forsvarlige, og at den enkelte mottar et verdig tilbud. I helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 er det fastsatt bestemmelser om pasienters og brukeres innflytelse samt om samarbeid med frivillige organisasjoner. Disse medlemmer peker på at kommunen skal sørge for at representanter for pasienter og brukere blir hørt ved utforming av tjenestene. Disse medlemmer mener at det er behov for å redusere kvalitetsforskjeller mellom kommunene. For å bidra til gode og trygge tjenester er det viktig at alle kommuner jobber systematisk med kvalitet og pasientsikkerhet. Disse medlemmer viser til arbeidet med nye kvalitetsindikatorer og pasient-, pårørende- og brukererfaringsundersøkelser og undersøkelser blant pårørende gir verdifull kunnskap om tjenestene og hvordan de oppleves av befolkningen. Disse medlemmer mener at åpenhet om pasient-, pårørende- og brukerundersøkelser bidrar til å øke tilliten til og tryggheten i tjenestene. Det igjen gir et viktig bidrag inn i en eldreomsorg preget av verdighet og respekt.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen i sitt arbeid følger opp kommunene for å sikre at innsikt og kunnskap om kvalitet i tjenestene kommer innbyggerne, pårørende og brukere til gode. Disse medlemmer viser også til arbeidet med kommunekommisjonen, som skal foreslå endringer i statens styring av kommunesektoren, med mål om bedre ressursbruk, fleksibel bruk av personell og effektiv oppgaveløsning.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Forbrukerrådet, som har som oppgave å ivareta forbrukernes interesser, flere ganger har vært opptatt av at kommunene gjennomfører systematiske undersøkelser om hvordan brukere og pårørende opplever helse- og omsorgstjenesten, men også at informasjon om kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten i kommunene skal være åpent tilgjengelig for allmennheten. Gode systemer i kommunene for bruker- og pårørendeundersøkelser hadde gitt viktig informasjon om hvordan det står til med brukere og pårørende i helse- og omsorgstjenesten, og tilbakemeldingene kunne vært en viktig del av kvalitetsforbedringsarbeid og utvikling av gode helse- og omsorgstjenester.

På bakgrunn av dette fremmer komiteens medlemmer fra Høyre følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre at alle kommuner gjennomfører bruker- og pårørendeundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten, og at det er åpenhet om resultatene av disse undersøkelsene.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å innføre lovkrav om at kommunestyrene årlig skal behandle en rapport om tilstanden i helse- og omsorgstjenesten i kommunen, der både brukerundersøkelser, objektive kvalitetsindikatorer og brukertilfredshet måles.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus mener at kvalitet og verdighet i eldreomsorgen er et stort offentlig ansvar. Alle eldre hjelpetrengende skal kunne være trygge på at de får den hjelpen de skal ha, og at de blir møtt av en tjeneste som bygger på verdighetsgarantien som Stortinget har gitt. Selv om det er mange gode og flotte tilbud i eldreomsorgen, er det fremdeles for mange tilfeller der tilbudet ikke er godt nok, og det er også et faktum at det skjer brudd på menneskerettigheter og på kravet om verdighet i omsorgen. Ut fra dette støtter disse medlemmer forslagsstillerne i at kvaliteten og utviklingen i eldreomsorgen kommer på dagsordenen og blir forankret i politisk og administrativ ledelse i kommunene. Disse medlemmer mener at det er helt nødvendig å innhente jevnlig informasjon i kommunene fra både pasienter og brukere. Disse medlemmer mener at en nasjonal pasient- og brukerundersøkelse er bra, som statsråden viser til, men mener at det i tillegg bør gjennomføres lokale pasient- og brukerundersøkelser i alle kommuner som del av det kommunale ansvaret. Hvilken måte dette skal skje på, må være opp til kommunene å bestemme. Disse medlemmer vil understreke at det trengs mer oppmerksomhet på kultur og ledelse og kunnskap om hvordan brukere og pårørende i helse- og omsorgstjenestene opplever de tjenestene de mottar. Bare slik kan også en kommune forbedre sine tjenester og systematisere behandlingen av dem. At det løftes til kommunestyret, vil gjøre at de folkevalgte og kommunens administrasjon involveres og får bedre kunnskap om egne tjenester.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Pasientfokus peker på at som sammenligning kan bestemmelsen i barnevernsloven trekkes fram, der kommunestyret selv minst en gang i året skal få en redegjørelse om tilstanden i barnevernstjenesten, og at kommunestyret selv skal vedta en plan for kommunens forebyggende arbeid blant barn og unge. Tilbakemeldingen på årlig redegjørelse har etter disse medlemmers erfaring vært positiv, fordi det har ført til at barnevernstjenesten ikke har stått alene med ansvaret for barnevernet, men at det blir forankret i politisk og administrativ ledelse, og at forebygging blir løftet opp i egen plan.

Disse medlemmer viser til at siden det med jevne mellomrom kommer fram ganske alvorlige saker om situasjonen i eldreomsorgen med risiko for brudd på sentrale menneskeretter, er det viktig at kommunene tar dette på alvor. Disse medlemmer er imot å sette kommuner i gapestokk eller ha en form for trafikklys, men mener at kommunene må være sitt ansvar bevisst og sette inn tiltak som kan styrke det interne fagligpolitiske arbeidet på helt sentrale områder der det er fare for svikt.

Disse medlemmer mener at en pasient- og brukerundersøkelse må være lokal for at målet skal være kvalitetsforbedring, og forventer at regjeringen setter inn tiltak som kan legge til rette for at alle kommuner har sine egne pasient- og brukerundersøkelser, og sørger for at dette arbeidet forankres i kommunestyrer, gjerne som en utvidelse av andre planer. Slike bruker- og pårørendeundersøkelser vil være i tråd med forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestene og plikten å vurdere og evaluere virksomheten på bakgrunn av det pasienter, brukere og pårørende erfarer.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil minne om at brukere av helsetjenester er mennesker som trenger helsehjelp, ikke kunder på et marked eller kjøpere av en tjeneste i en hvilken som helst butikk. Disse medlemmer frykter at forslaget fra forslagsstillerne vil medføre mer byråkrati og ressursbruk fra kommunen og for ansatte, i en situasjon der kommunene allerede har mange oppgaver og presset økonomi, og der helsepersonell allerede har mange oppgaver. Disse medlemmer er bekymret for at denne typen undersøkelser kan føre til unødig konkurranse og skape et falskt inntrykk av kvalitetsforskjeller mellom helsetjenestene heller enn å være et verktøy for å forbedre tjenestene lokalt.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener geografi og økonomi ikke skal ha betydning for hvilket helsetilbud du får, og at det derfor er viktig å alltid jobbe for kvalitet og pasientsikkerhet. Disse medlemmer viser til at kommunene allerede i dag har plikt til å levere helsetjenester etter de kravene som er fastsatt i lov og forskrift, og sørge for at tjenestene er forsvarlige og gir et verdig tjenestetilbud til den enkelte, og mener det viktigste man kan gjøre for å ha høy kvalitet i helsetjenestene, er å ha god nok grunnbemanning, faste ansatte og kompetente fagfolk i hele helsetjenesten. Slik sikrer man god arbeidsfordeling og frigjør tid til tett oppfølging av hver pasient. Alle pasienter har rett til å bli hørt, og disse medlemmer mener dette gjøres best tettest på pasientene gjennom én-til-én-samtale og individuell oppfølging. God nok bemanning og arbeidsfordeling vil frigjøre tid for ansatte til å være oppdatert på faglitteratur og sette seg inn i behovene til hver enkelt pasient.

Komiteens medlem fra Rødt viser til at Rødt har fremmet forslag om å styrke bemanning, redusere innleie og kutte byråkrati.

Dette medlem stiller spørsmål ved hensikten og nytten av denne typen brukerundersøkelser. Dette medlem peker på at flere pasienter av ulike grunner kan ha vanskeligheter med å svare på undersøkelser, og at denne typen undersøkelser nødvendigvis vil være generelle, heller enn å se hvert enkelt tilfelle. Dette medlem vil understreke at bruker- og pårørendeinvolvering i helsetjenestene så vel som åpenhet er svært viktig.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet deler vurderingen av at systematisk tilbakemelding fra brukere og pårørende er viktig for å styrke kvaliteten i helse- og omsorgstjenestene og sikre at tjenestene i praksis fungerer etter hensikten. Dette gjelder særlig innen eldreomsorgen, der mange pasienter er sårbare og i liten grad selv ivaretar egne rettigheter.

Dette medlem viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2025 foreslo midler til en nasjonal bruker- og pårørendeundersøkelse. Tilsvarende forslag ble også fremmet i behandlingen av «Bo trygt hjemme»-reformen, hvor Fremskrittspartiet og Høyre sto sammen om krav til bedre kvalitet og dokumentasjon i eldreomsorgen.

Dette medlem mener det er avgjørende at slike undersøkelser ikke bare gjennomføres, men at de gjøres etter sammenliknbare standarder og er offentlige, slik at de faktisk kan brukes som grunnlag for forbedring. Derfor bør det utvikles nasjonale formkrav til hvordan kommunale bruker- og pårørendeundersøkelser gjennomføres og rapporteres.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utvikle nasjonale formkrav for kommunale bruker- og pårørendeundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten, slik at resultatene blir sammenliknbare og egnet for systematisk forbedringsarbeid.»

På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en nasjonal bruker- og pårørendeundersøkelse i eldreomsorgen.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sikre at alle kommuner gjennomfører bruker- og pårørendeundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten, og at det er åpenhet om resultatene av disse undersøkelsene.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å innføre lovkrav om at kommunestyrene årlig skal behandle en rapport om tilstanden i helse- og omsorgstjenesten i kommunen, der både brukerundersøkelser, objektive kvalitetsindikatorer og brukertilfredshet måles.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 3

Stortinget ber regjeringen gjennomføre en nasjonal bruker- og pårørendeundersøkelse i eldreomsorgen.

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4

Stortinget ber regjeringen utvikle nasjonale formkrav for kommunale bruker- og pårørendeundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten, slik at resultatene blir sammenliknbare og egnet for systematisk forbedringsarbeid.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:271 S (2024–2025) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe og Tone Wilhelmsen Trøen om å gjennomføre bruker- og pårørendeundersøkelser i kommunene – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 22. mai 2025

Tone Wilhelmsen Trøen

Tove Elise Madland

leder

ordfører