Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til Representantforslag 268 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe, Sandra Bruflot
og Anna Molberg om å endre alkoholloven slik at kommunene selv kan
regulere konsum av alkohol på offentlig sted.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne viser til behovet for lokal tilpasning
og hensynet til det kommunale selvstyret, samt at det i dag er store
variasjoner i hvordan det eksisterende forbudet håndheves.
Komiteen viser til
statsrådens vurdering, hvor det legges vekt på at eventuelle endringer
i alkoholloven må vurderes i lys av den helhetlige og restriktive
alkoholpolitikken i Norge. Departementet viser blant annet til folkehelsemessige
hensyn og behovet for å verne om alkoholfrie arenaer, særlig for
barn og unge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker viktigheten av at vi har
en konsistent og helhetlig alkoholpolitikk i Norge. Disse medlemmer mener det er avgjørende
viktig at vi opprettholder et høyt beskyttelsesnivå, der barn og unge
skånes, og der vi holder konsumet av alkohol på et lavt nivå. Disse medlemmer viser til at det er potensielt
svært store skadevirkninger av alkohol, og at det derfor ikke kan
anses som en normal vare.
Disse medlemmer vil
likevel understreke at et avgjørende premiss for at vi skal kunne
videreføre denne politikken, er at det er oppslutning og forståelse
for regelverket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, oppfatter at forbudet mot
å konsumere alkohol på offentlig plass ikke etterleves i stor grad.
Det er derfor behov for å justere reguleringene.
Flertallet mener
det er grunnlag for at kommunene selv kan vurdere hvor det kan tillates
å konsumere alkoholholdige drikkevarer på offentlig sted.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det allikevel er behov for å understreke at
en slik ordning vil måtte utredes. Disse medlemmer vil
peke på at det er en rekke utfordringer som ikke er utredet godt
nok, eller som vi ikke har god nok oversikt over på skrivende tidspunkt.
Disse medlemmer deler
forslagsstillernes intensjon om å gjøre regelverksendringer. Disse medlemmer deler også målet om at
for eksempel parker skal ha gode og trygge omgivelser for barnefamilier
og andre som benytter seg av dem. Forslagsstillerne påpeker videre
at det er viktig at personer som er til sjenanse eller utviser annen
uanstendig atferd på offentlig sted, skal bortvises av politiet. Disse medlemmer bemerker også at forslagsstillerne
samtidig mener at dagens forbud ikke håndheves på grunn av prioriteringer
i politiet. Disse medlemmer vil derfor
påpeke at ved å åpne for konsum av alkohol på offentlig sted så
vil ikke politiet få endrede prioriteringer. Disse
medlemmer mener derfor at det er avgjørende at det lages et
regelverk der det er gjort reelle avveginger som innbefatter forholdet
til barn og unge og politiets ressursbruk.
Disse medlemmer mener
at det er grunn til å tro at en riktig utformet ny regulering vil
kunne bidra til at vi kan redusere barns eksponering for alkohol
på offentlig sted og særlig i parker. Derfor mener disse medlemmer at
det bør utredes hvilke grep som kan gjøres i reguleringene som vil
bidra til økt forståelse for regelverket og større grad av etterlevelse,
samtidig som vi unngår at barn og unge blir den skadelidende part. Disse medlemmer mener at det blant annet
kan ses på avstandskrav til lekeplasser og omfang av totalareal som
det åpnes for. Dette vil kunne bidra til at politiet har behov for
kontroll på færre steder, og at konsumering av alkohol kanaliseres
bort fra parker og friarealer som er spesielt tilrettelagt for barn. Disse medlemmer vil også understreke
at et regelverk som i større grad er i tråd med befolkningens oppfatning
av rettstilstanden i større grad vil bli fulgt og med det enklere
å håndheve.
Disse medlemmer understreker
at det er viktig at også de næringspolitiske konsekvensene av en
slik åpning vurderes. Det vil kunne være potensielle nedsider for
næringslivet ved at det på bred front gis anledning til å konsumere
alkohol på offentlig sted. Disse medlemmer vil
derfor påpeke at disse konsekvensene vil måtte vurderes i forbindelse
med nytt lovverk.
Disse medlemmer vil
videre understreke at Arbeiderpartiet i sitt nye partiprogram er
positiv til at kommunene selv kan regulere konsum av alkohol på
offentlig sted. Disse medlemmer viser
for øvrig til at statsrådens i sitt svarbrev er svært positiv til
at det nå tas initiativ til at en slik utredning igangsettes. Disse medlemmer mener derfor at forslagsstillernes
intensjon er ivaretatt, og vil rose statsråden for å igangsette
arbeid med å gjennomføre Arbeiderpartiets politikk raskt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at de aller fleste har
et ansvarlig forhold til alkohol og har glede av å kunne samle gode
venner og nyte alkohol i parker og på andre steder. Disse medlemmer viser til at det i henhold til
alkoholloven i dag er ulovlig å nyte en boks med pils eller et glass
vin i park eller på annet offentlig sted. Problemstillingen er ofte
mest aktuell for dem som ikke har balkong, veranda eller hage selv.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at styrken med det norske lokaldemokratiet
er at oppgaver og politiske beslutninger legges så nært som mulig
dem det gjelder. Oppgavene løses gjerne best av de som kjenner de
lokale forholdene og påvirkes mest av beslutningene som tas. Disse medlemmer vil endre alkoholloven
slik at kommunene selv får regulere konsum av alkohol på offentlige
steder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det er kjent at politiet flere
steder velger en pragmatisk linje og ser bort fra lovbruddet. Dagens
forbud håndheves i svært varierende grad, og politiet har ofte mer
enn nok av andre og viktigere saker å prioritere. Disse
medlemmer er opptatt av at offentlige steder, som for eksempel
parker, skal ha gode og trygge omgivelser for barnefamilier og andre som
benytter seg av det. Derfor er det viktig at personer som er til
sjenanse eller utviser annen uanstendig atferd på offentlig sted,
bortvises av politiet.
På bakgrunn av dette fremmer komiteens medlemmer fra Høyre følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å endre alkoholloven slik at kommunene selv kan regulere
konsum av alkohol på offentlig sted.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt og Kristelig Folkeparti understreker at
det er viktig å ha en ansvarlig tilnærming til alkoholpolitikk,
og at det er viktig å regulere alkoholomsetningen i Norge. Disse medlemmer vil øke oppslutningen
om alkoholfrie soner av folkehelsemessige hensyn og for å verne
om alkoholfrie soner, spesielt av hensyn til barn og unge. Disse medlemmer mener at kommunene bør
ha en sterkere rolle som alkoholpolitisk myndighet, og at det skal
være strenge reaksjoner ved alvorlige brudd på alkoholloven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det ikke bør være forbudt
for voksne mennesker å nyte en øl eller et glass vin i en park eller
ved sjøen, så lenge det skjer på en ordentlig måte og uten å være
til sjenanse for andre. Disse medlemmer viser
til at lovverket i dag rammer helt vanlig og ansvarlig bruk av offentlige
rom, og at dette svekker folks rettsopplevelse.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet støtter intensjonen om å myke opp regelverket, men
mener løsningen ikke bør være å overføre reguleringen til kommunene. Dette medlem mener at forbudet i alkoholloven
bør fjernes nasjonalt, slik at det ikke lenger er forbudt å drikke
alkohol på offentlig sted, med mindre det skaper ordensforstyrrelser.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å oppheve forbudet i alkoholloven § 8-9 om konsum av alkohol
på offentlig sted.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig med forslagsstillerne
i at styrken med det norske lokaldemokratiet er at oppgaver og politiske
beslutninger legges så nært som mulig dem det gjelder, og støtter
forslaget om at kommunene selv får regulere konsum av alkohol på
offentlige steder. Dette medlem mener
at folkehelseperspektivet og behovet for å verne om alkoholfrie
arenaer, særlig for barn og unge, kan ivaretas av kommunene selv.
Under forutsetning av at Norges strenge regulering av alkoholsalg, blant
annet med monopolordningen, består, anser dette
medlem at det er trygt å overlate akkurat dette ansvaret til
kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Pasientfokus ønsker å sikre flere rusfrie arenaer.
Offentlige områder skal være for alle, også barn og unge. Tilrettelegging
for at barn kan ferdes trygt i sitt nabolag er viktigere enn voksne
personers lyst til å nyte alkohol.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt og Pasientfokus viser til at politiet
selv har uttalt at å åpne for alkoholkonsum på offentlig sted vil
bli mer ressurskrevende for dem. Disse medlemmer merker
seg argumentasjonen fra Høyre og Fremskrittspartiet om at forbudet
mot alkohol på offentlig sted i praksis er hvilende enkelte steder. Disse medlemmer påpeker at det i dag
er mulig å gjøre vurderinger av i hvilken grad det skal gripes inn
ved overtredelser av det generelle forbudet mot drikking på offentlig
sted. Disse medlemmer mener at det at det
noen steder eller i visse situasjoner aksepteres at det nytes alkohol
på offentlig sted, ikke er et argument for å ta fra politiet et
virkemiddel for å håndtere situasjoner med overstadig beruselse
eller bråk når det trengs.
Disse medlemmer vil
også påpeke de sosiale dimensjonene ved rus og uttrykker bekymring
for hvilke konsekvenser det kan få for utsatte grupper, miljø og nærområder
å liberalisere alkohollovverket.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser til at Norge
har en restriktiv og solidarisk alkoholpolitikk med et høyt beskyttelsesnivå,
og mener dette må ligge fast. Disse medlemmer mener
det er avgjørende å bevare alkoholfrie arenaer i samfunnet – både
for å beskytte barn og unge, og for å skape trygge og inkluderende
møteplasser for alle. Alkohol er ikke en ordinær vare, men en av
de viktigste risikofaktorene for tap av friske leveår i befolkningen.
Disse medlemmer viser
til at 90 000 barn i Norge vokser opp i hjem med alkoholproblemer,
og at nesten én av ti har opplevd drikkepress på jobb. Det er derfor
viktig at samfunnet også tilbyr sosiale arenaer uten alkohol. Idrett,
parker og andre offentlige rom bør være slike alkoholfrie soner.
Disse medlemmer viser
til at det viktigste helsearbeidet vi kan gjøre, er å forebygge,
og mener derfor at tilgjengelighet, bevillingssystemet og tydelige
alkoholfrie rom må bevares og styrkes. Disse
medlemmer mener det fortsatt må være et tydelig skille mellom
private arenaer der alkohol kan nytes, og felles offentlige rom
som skal være trygge og tilgjengelige for alle.
Disse medlemmer er
kritiske til at statsråden i sitt svarbrev signaliserer at han vil
igangsette en utredning med sikte på mulige lovendringer som åpner
for kommunal regulering av alkoholbruk på offentlig sted. Disse medlemmer mener dette sender feil
signal i en tid hvor det er behov for å styrke, ikke svekke, de
alkoholpolitiske virkemidlene som beskytter barn, unge og sårbare
grupper. Å varsle mulige lovendringer i denne retningen sender et
uheldig signal om at hensynet til tilgjengelighet og lokalt selvstyre
skal veie tyngre enn folkehelse og barn og unges behov for alkoholfrie
arenaer.