Nærings- og fiskeridepartementet foreslår i
proposisjonen endringer i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet
(skipssikkerhetsloven). Departementet anmoder også om samtykke til
godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 326/2023 av 8. desember
2023 om innlemmelse i EØS-avtalen av Europaparlaments- og rådsforordning
(EF) nr. 391/2009 om felles regler og standarder for organisasjoner
som skal inspisere og besikte skip.
Forordningen gjelder kontrollsystemet med anerkjente
klasseselskap som fører tilsyn med skip på vegne av nasjonale sjøfartsmyndigheter.
Innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen innebærer i stor grad
en videreføring av gjeldende regelverk. En nyhet i forordning 391/2009
er at Europakommisjonen gis myndighet til å ilegge klasseselskaper
sanksjoner i form av overtredelsesgebyr og tvangsmulkt. Som følge
av EØS-avtalens to-pilarsystem, skal den sanksjonsmyndigheten forordningen
legger til Kommisjonen, legges til EFTAs overvåkningsorgan, ESA,
i EFTA-pilaren.
Nærings- og fiskeridepartementet foreslår at
det fastsettes en hjemmel i skipssikkerhetsloven som gir ESA myndighet
til å ilegge klasseselskaper økonomiske sanksjoner, og at det i
samme lov fastsettes en gjennomføringsbestemmelse, slik at forordningen
kan inkorporeres i norsk rett gjennom en forskrift som fastsettes
av Sjøfartsdirektoratet.