Søk

Sammendrag

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). Departementet anmoder også om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 326/2023 av 8. desember 2023 om innlemmelse i EØS-avtalen av Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 391/2009 om felles regler og standarder for organisasjoner som skal inspisere og besikte skip.

Forordningen gjelder kontrollsystemet med anerkjente klasseselskap som fører tilsyn med skip på vegne av nasjonale sjøfartsmyndigheter. Innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen innebærer i stor grad en videreføring av gjeldende regelverk. En nyhet i forordning 391/2009 er at Europakommisjonen gis myndighet til å ilegge klasseselskaper sanksjoner i form av overtredelsesgebyr og tvangsmulkt. Som følge av EØS-avtalens to-pilarsystem, skal den sanksjonsmyndigheten forordningen legger til Kommisjonen, legges til EFTAs overvåkningsorgan, ESA, i EFTA-pilaren.

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår at det fastsettes en hjemmel i skipssikkerhetsloven som gir ESA myndighet til å ilegge klasseselskaper økonomiske sanksjoner, og at det i samme lov fastsettes en gjennomføringsbestemmelse, slik at forordningen kan inkorporeres i norsk rett gjennom en forskrift som fastsettes av Sjøfartsdirektoratet.