Bygningsenergidirektiv 2002/91/EF ble innlemmet i
EØS-avtalen i 2004. I 2023 ble bygningsenergidirektiv 2010/31/EU
innlemmet i EØS-avtalen, jf. Prop. 96 LS (2022–2023) Endringer i
energiloven (energitilstand i bygninger) og samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 135/2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2010/31/EU om bygningers energiytelse. Hovedelementene
i direktivet fra 2010 omhandler energikrav til bygninger, bygningselementer
og tekniske systemer, krav til energimerking av bygninger og krav
til energivurdering av varme- og klimaanlegg.
Kommisjonen fremmet 30. november 2016 forslag til
en endring av bygningsenergidirektiv 2010 som ledd i arbeidet med
energiunionen og framleggelse av pakken «Clean Energy for All Europeans».
Det ble formell enighet i EU om europaparlaments- og rådsdirektiv
(EU) 2018/844 om endring av direktiv 2010/31/EU om bygningers energiytelse
og direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet 30. mai 2018, (bygningsenergidirektiv
2018). Direktivet ble publisert i Den europeiske unions tidende
19. juni 2018 og trådte i kraft i EU 10. mars 2020.
Bygningsenergidirektivet fra 2018 er et endringsdirektiv
og består av endringer og utvidelser av bygningsenergidirektiv 2010/31/EU,
samt en mindre justering i energieffektivitetsdirektiv 2012/27/EU.
Hovedendringene som følger av bygningsenergidirektiv 2018, er krav
til ladepunkter for el-biler i nye yrkesbygg og ved hovedombygging,
krav om å etablere en langsiktig strategi for renovering av bygg og
krav om automatiske styringssystemer for bygg med høyt varme- eller
kjølebehov der dette er økonomisk og teknisk gjennomførbart. I tillegg
gjennomføres justeringer i kravene til energivurdering av varme-
og klimaanlegg som følger av bygningsenergidirektiv 2010/31/EU.
Det legges opp til at bygningsenergidirektiv 2018 innlemmes i vedlegg
IV om energi til EØS-avtalen.
EØS-komiteens beslutning er foreløpig ikke fattet. Utkastet
til EØS-komitébeslutning er til behandling i EUs organer. Det legges
opp til at Stortingets samtykke innhentes før beslutningen er fattet
i EØS-komiteen. Begrunnelsen for dette er at bygningsenergidirektiv
2018 inneholder en bestemmelse som endrer innholdet i energieffektivitetsdirektiv
2012/27/EU. Dette har talt for at de to proposisjonene fremmes samtidig,
slik at regelverket på energieffektivitetsområdet kan ses i sammenheng.
Energieffektivitetsdirektivet krever ikke lovendringer. Gjennomføringen
av bygningsenergidirektiv 2018 innebærer behov for lovendringer.
Lovendringene er imidlertid vurdert å ha begrensede konsekvenser
for norske aktører. På denne bakgrunn fremmes samtykkeproposisjon
for bygningsenergidirektiv 2018 i forkant av lovproposisjonen og
samtidig med samtykkeproposisjonen for energieffektivitetsdirektivet.
På grunn av behovet for lovendring må Norge
i EØS-komiteen ta artikkel 103-forbehold ved beslutningen om innlemmelse
av bygningsenergidirektiv 2018, og EØS-komiteens beslutning kan
først godkjennes etter at de nødvendige lovendringer er vedtatt.
Det er ikke ventet at det vil komme endringer i utkastet til beslutning
i EØS-komiteen. Dersom den endelige beslutningen avviker vesentlig
fra det utkastet som er lagt fram i denne proposisjonen, vil saken
bli lagt fram for Stortinget på nytt.
Siden bygningsenergidirektiv 2018 krever lovendring,
er Stortingets samtykke til godtakelse av EØS-komiteens beslutning
nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 andre ledd.
Utkastet til beslutning i EØS-komiteen og direktivet
i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.