Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Nancy P. Anti og Geir Inge
Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve,
fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André
N. Skjelstad, viser til Dokument 8:216 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene
Frank Edvard Sve og Morten Stordalen om øke bruken av sambruksfelt. Komiteen merker seg at intensjonen med
forslaget er å utnytte transportkapasiteten best mulig.
Komiteen viser til
statsrådens vurdering i brev av 5. mai 2025, der statsråden viser
til at gjeldende skiltforskrift inneholder mange ulike skilt som
gjør det mulig å tilrettelegge for nødvendig framkommelighet og
trafikksikkerhet for ulike grupper kjøretøy og på konkrete strekninger.
Eksempler på slike skilt er kollektivfelt-, sambruksfelt- og tungtrafikkfeltskilt.
Sambruksfelt stimulerer til at flere kjører sammen, noe som gir
tidsgevinst for flere og øker samfunnsnytten. Sambruksfelt har blitt
benyttet i flere byer, men er senere gjerne omgjort til kollektivfelt.
I dag finnes det kun sambruksfelt på én strekning i Bergen, på E39.
Komiteen viser til
at det er avholdt skriftlig høring i saken.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at å åpne kollektivfeltene for elbiler
var et viktig tiltak for å omstille bilparken i Norge, men at verdien av
denne adgangen har blitt redusert etter hvert som det har kommet
flere og flere elbiler inn i kollektivfeltet. Disse
medlemmer merker seg også at kollektivtrafikken har opplevd
utfordringer med framkommelighet som følge av kollektivfelt fulle
av privatbiler. Disse medlemmer mener
at et eget felt for kollektivtrafikken ikke bør fylles opp med personbiler
med flere passasjerer, men i større grad åpnes for tungbiltrafikk
slik at både tungtrafikk og lette kjøretøy får forbedret framkommelighet. Disse medlemmer viser til at Senterpartiet
i regjering var en pådriver for å øke bruken av tungbilfelt, og
at dette er en ordning som er etterspurt av næringen selv. Dersom
restkapasiteten i kollektiv- eller tungbilfelt på enkeltstrekninger
tilsier at det er grunnlag for å åpne for andre kjøretøy, har Statens
vegvesen handlingsrom til å vurdere dette konkret, og disse medlemmer mener derfor at Stortinget
ikke bør pålegge en generell ordning med sambruksfelt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartietviser til statsrådens svarbrev, der
det fremkommer at bruk av sambruksfelt stimulerer til at flere kjører
sammen, noe som gir både tidsgevinst og øker samfunnsnytten. Disse medlemmer mener at veikapasiteten
må utnyttes best mulig, og et viktig bidrag til dette vil være å
omgjøre kollektivfelt til sambruksfelt som vil kunne dempe noe av
køutfordringene i særlig grad rundt de store byene. Disse medlemmer mener videre at bruken
av sambruksfelt skal være teknologinøytral. Disse
medlemmer mener det er viktig at veikapasiteten blir økt i
takt med økning i biltrafikken, og at bruken av sambruksfelt økes
for å utnytte kapasiteten i veisystemet best mulig.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
skiltforskriften slik at dagens kollektivfelt gjøres om til sambruksfelt, slik
at også biler med passasjerer kan benytte dem.»