Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Nancy P. Anti og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Dokument 8:216 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve og Morten Stordalen om øke bruken av sambruksfelt. Komiteen merker seg at intensjonen med forslaget er å utnytte transportkapasiteten best mulig.

Komiteen viser til statsrådens vurdering i brev av 5. mai 2025, der statsråden viser til at gjeldende skiltforskrift inneholder mange ulike skilt som gjør det mulig å tilrettelegge for nødvendig framkommelighet og trafikksikkerhet for ulike grupper kjøretøy og på konkrete strekninger. Eksempler på slike skilt er kollektivfelt-, sambruksfelt- og tungtrafikkfeltskilt. Sambruksfelt stimulerer til at flere kjører sammen, noe som gir tidsgevinst for flere og øker samfunnsnytten. Sambruksfelt har blitt benyttet i flere byer, men er senere gjerne omgjort til kollektivfelt. I dag finnes det kun sambruksfelt på én strekning i Bergen, på E39.

Komiteen viser til at det er avholdt skriftlig høring i saken.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener at å åpne kollektivfeltene for elbiler var et viktig tiltak for å omstille bilparken i Norge, men at verdien av denne adgangen har blitt redusert etter hvert som det har kommet flere og flere elbiler inn i kollektivfeltet. Disse medlemmer merker seg også at kollektivtrafikken har opplevd utfordringer med framkommelighet som følge av kollektivfelt fulle av privatbiler. Disse medlemmer mener at et eget felt for kollektivtrafikken ikke bør fylles opp med personbiler med flere passasjerer, men i større grad åpnes for tungbiltrafikk slik at både tungtrafikk og lette kjøretøy får forbedret framkommelighet. Disse medlemmer viser til at Senterpartiet i regjering var en pådriver for å øke bruken av tungbilfelt, og at dette er en ordning som er etterspurt av næringen selv. Dersom restkapasiteten i kollektiv- eller tungbilfelt på enkeltstrekninger tilsier at det er grunnlag for å åpne for andre kjøretøy, har Statens vegvesen handlingsrom til å vurdere dette konkret, og disse medlemmer mener derfor at Stortinget ikke bør pålegge en generell ordning med sambruksfelt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til statsrådens svarbrev, der det fremkommer at bruk av sambruksfelt stimulerer til at flere kjører sammen, noe som gir både tidsgevinst og øker samfunnsnytten. Disse medlemmer mener at veikapasiteten må utnyttes best mulig, og et viktig bidrag til dette vil være å omgjøre kollektivfelt til sambruksfelt som vil kunne dempe noe av køutfordringene i særlig grad rundt de store byene. Disse medlemmer mener videre at bruken av sambruksfelt skal være teknologinøytral. Disse medlemmer mener det er viktig at veikapasiteten blir økt i takt med økning i biltrafikken, og at bruken av sambruksfelt økes for å utnytte kapasiteten i veisystemet best mulig.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre skiltforskriften slik at dagens kollektivfelt gjøres om til sambruksfelt, slik at også biler med passasjerer kan benytte dem.»