Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, frå Høgre, Turid Kristensen og fung. leiar Tage Pettersen, frå
Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, frå Framstegspartiet, Silje
Hjemdal, frå Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og frå Venstre,
Naomi Ichihara Røkkum, viser til representantforslaget om
styrking av språklova.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, støttar forslaget om ein ny bokstav
e i § 3 andre ledd som slår fast at språklova §§ 12 til 18 ikkje
gjeld for intern sakshandsaming.
Fleirtalet støttar
vidare forslaget om å oppheve noverande tredje ledd: «Lova gjeld
ikkje for intern sakshandsaming.» Dette unntaket er etter intensjonen
ei vidareføring av unntaket i § 2 b i mållova for: «internt saksarbeid».
Det verkar derfor ikkje i tråd med intensjonen å unnta intern sakshandsaming
frå reglane i §§ 1 til 11. Fleirtalet meiner
det er viktig å rette opp dette, slik at t.d. reglane i § 4 om at
norsk er nasjonalt hovud-språk også gjeld intern sakshandsaming.
Fleirtalet viser
til at statsråden støttar lovendringa i sitt svarbrev til Stortinget,
og fremjar følgjande forslag:
«§ 3 andre ledd skal lyde:
Reglane i §§ 12 til 18 gjeld ikkje for
-
a. kommunane
-
b. sjølvstendige rettssubjekt der kommunar
og fylkeskommunar har ein slik eigardel eller rett til å velje medlemmer
i det øvste organet i rettssubjektet som nemnt i første ledd første
punktum bokstav c og d
-
c. interkommunale samarbeid etter kommuneloven kapittel
18 og 19 som ikkje er eigne rettssubjekt, og som har ein eller fleire
fylkeskommunar som deltakarar
-
d. Stortinget, Riksrevisjonen, Sivilombodet
og andre organ for Stortinget
-
e. intern sakshandsaming.
§ 3 tredje ledd blir oppheva. Noverande fjerde
og femte ledd blir tredje og fjerde ledd.»
Fleirtalet støttar
forslaget om å vidareføre regelen som no står i forskrift 5. desember
1980 nr. 4938 om målbruk i offentleg teneste (målbruksforskrifta)
§ 5 tredje ledd tredje punktum, om at sentrale statsorgan i skriv
til eit regionalt statsorgan skal nytte fleirtalsspråket i tenestekrinsen
til det regionale statsorganet. Fleirtalet viser
til at denne forskrifta på sikt vil bli oppheva når departementet
fastset ei ny språkforskrift.
Fleirtalet meiner
det er i tråd med føremålet med lova at sentrale statsorgan, for
eksempel eit departement, skriv til underordna organ eller regionale
statsorgan som har nynorsk som fleirtalsspråk, på nynorsk.
Fleirtalet viser
til at regjeringa støttar lovendringa i sitt svarbrev til Stortinget,
og fremjar følgjande forslag:
«§ 13 fjerde ledd skal lyde:
Sentrale statsorgan skal
i dokument som er retta mot eit regionalt statsorgan, nytte fleirtalsspråket
i tenestekrinsen til det regionale statsorganet.
§ 13 noverande fjerde ledd blir nytt femte
ledd.»
Fleirtalet støttar
forslaget om å endre ordlyden i § 16. Regelen i dag om at statsorgan
«skal kunne» er ein kan-regel meir enn ein skal-regel. Fleirtalet vil presisere at formuleringa
i forslagets andre ledd: «Statsorgan skal krevje at tilsette skal
skrive både bokmål og nynorsk i arbeidet.» ikkje inneber ei personleg
plikt etter lova for den enkelte tilsette til å bruke både nynorsk
og bokmål i arbeidet, slik regelen om tjenesteplikt i den gamle
mållova la opp til, og som departementet i arbeidet med språklova
gjekk bort frå. «Tilsette» står i ubestemt fleirtal i forslaget
og peikar ikkje ut «alle» tilsette. Føresegna vil likevel gi leiinga
i organet eit ansvar for og mynde til å organisere arbeidet i organet
på ein slik måte at lova blir etterlevd, jf. også § 16 første ledd.
Det er dessutan framleis unntak frå denne regelen, slik at dei som
ikkje har hatt sidemålsopplæring, kan unntakast frå å bli stilt
slike krav til. Kravet om at dei tilsette skal skrive bokmål og
nynorsk i arbeidet, hindrar ikkje den tilsette eller arbeidsplassen
i å bruke omsetjingsteknologi innanfor dei retningslinjene som til
kvar tid gjeld for forsvarleg saksbehandling. Dessutan vil reglane
i §§ 9 og 10, som stiller krav om klarspråk og bruk av offisiell
rettskriving, gjelde. Fleirtalet legg
til grunn at det med formuleringa «arbeid» er forstått skriftleg
arbeid, slik som i den gamle mållova, og altså at munnleg bruk av
språk ikkje er omfatta av reglane.
Fleirtalet støttar
også formuleringa i forslaget til § 16 andre ledd: «Fylkeskommunar
kan krevje det same».
Fleirtalet viser
til at regjeringa støttar lovendringa i sitt svarbrev til Stortinget,
og fremjar følgjande forslag:
«§ 16 andre ledd skal lyde:
Statsorgan skal krevje at
tilsette skal skrive både bokmål og nynorsk i
arbeidet. Fylkeskommunar kan krevje det same. Dette gjeld
likevel ikkje for tilsette som ikkje har gjennomført sidemålsopplæring
i grunnopplæringa.»
Fleirtalet støttar
forslaget til endring av § 17. Det er eit vanleg prinsipp i forvaltninga
at ein part kan la seg representere i klagesaker av ein organisasjon
som personen er medlem av, t.d. dersom ein ikkje heilt vågar å føre
si eiga sak. Fleirtalet vil framheve
at det er viktig at regelen blir avgrensa til dei situasjonane der
ein part blir representert av ein organisasjon denne parten er medlem
av. Fleirtalet merkar seg at departementet viser
til at § 18 gir språkorganisasjonar høve til å ta opp saker, også
klagesaker, men dette er ikkje regulert som klagerett, nettopp fordi
organisasjonen ikkje er part i saka.
Fleirtalet viser
til at regjeringa støttar lovendringa i sitt svarbrev til Stortinget,
og fremjar følgjande forslag:
«§ 17 skal lyde:
§ 17 Klagerett
Er det bruka feil skriftspråk i eit dokument
som nemnt i § 14 andre ledd, kan mottakaren eller
organisasjonar på vegner av mottakaren klage og krevje at
dokumentet blir utferda på nytt. Forvaltningsloven §§ 28 til 35
gjeld for saker etter første punktum.»
Fleirtalet meiner
at lovendringane skal gjelde frå 1. juli 2025, og fremjar følgjande
forslag:
«Lova tek til å gjelde 1. juli 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at språklova som
ble lagt frem av regjeringen Solberg i 2020, var historisk da den
kom. Den nye loven trådte i kraft 1. januar 2022.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at i formålsparagrafen er det slått fast
at det offentlige aktivt skal fremme nynorsk som det minst brukte
av de to norske skriftspråkene. Det offentlige skal særskilt styrke
nynorsken og utjevne de skeive forholdene mellom nynorsk og bokmål.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringspartiene, ved
behandlingen av språklova, stemte mot de endringsforslagene de rød-grønne
partiene foreslo. Dette representantforslaget inneholder de samme
fem forslagene, samt to nye. Disse medlemmer mener
dette er en ren omkamp, og vil stemme imot forslagene som er fremmet.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre støttar
hovuddelen av forslaget og meiner det er viktig å sikre at nynorsk
får ein meir aktiv og forpliktande plass i offentleg sektor. Desse medlemene meiner at også fylkeskommunane
er viktige aktørar med eit sjølvstendig språkpolitisk ansvar, og
at Språkrådet difor bør føre tilsyn med dei på lik linje med andre
statsorgan. Desse medlemene er likevel
samde med statsråden i at dei økonomiske og administrative konsekvensane
av ei slik lovendring først bør greiast ut.
Desse medlemene fremjar
difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa greie
ut kva økonomiske og administrative konsekvensar det vil ha for
Språkrådet å føre tilsyn med korleis fylkeskommunane etterlever
reglane i språklova § 10 andre ledd og §§ 12 til 17, og kome attende
til Stortinget på eigna måte.»