Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Nils-Ole Foshaug, Steinar
Krogstad og Agnes Nærland Viljugrein, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide,
fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune, Ola Borten Moe og Trygve Slagsvold
Vedum, fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra
Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes,
fra Venstre, Guri Melby, fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein,
og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, viser
til representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Fiskaa,
Torgeir Knag Fylkesnes, Kathy Lie og Marian Hussein. Komiteen merker seg at forslagsstillerne
fremmer totalt atten forslag.
Komiteen er enig
med forslagsstillerne i at de norske sikkerhetsutfordringene er
tidløse og definert av Norges geografiske plassering. Komiteen ser viktigheten av at nordområdene
ikke må bli en geopolitisk konfliktsone der stormakter tar seg til
rette, og at lav spenning i nord er i Norges kjerneinteresse som
stat og nasjon.
Komiteen anerkjenner
at Forsvaret har vært bygget ned gjennom flere tiår, og at det vil
ta tid å bygge dette opp igjen. Mangelen på personell er utfordrende
og det er viktig at Forsvaret beholder erfarent personell, samtidig
som det rekrutteres aktivt for å bygge opp mannskapsbasen. Komiteen viser til innstillingen fra utenriks-
og forsvarskomiteen om Prop. 87 S (2023–2024) Forsvarsløftet – for
Norges trygghet – Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036 (Innst.
426 S (2023–2024)), hvor det legges opp til en opptrapping av personell
parallelt med innføringen av nye materiellkapasiteter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Prop. 87 S (2023–2024)
Forsvarsløftet – for Norges trygghet – Langtidsplan for forsvarssektoren
2025–2036 og påfølgende enighet på Stortinget i Innst. 426 S (2023–2024). Disse medlemmer viser også til Meld.
St. 9 (2024–2025) Totalberedskapsmeldingen – Forberedt på kriser
og krig og tilsvarende enighet på Stortinget om hovedtrekkene i
meldingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen følger opp den
nye sikkerhetspolitiske situasjonen med en rekke tiltak på tvers
av sektorer som svarer på flere av forslagene som er reist i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant
Christian Tybring-Gjedde viser til at flere av Sosialistisk
Venstrepartis forslag bygger på feilaktige premisser og fremstillinger
(forslag 1, 2, 6, 17 og 18). Andre forslag ville ført til en umiddelbar
svekkelse av norsk kampkraft og/eller alliansetilknytning (forslag
3, 4, 5, 12 og 16). En tredje gruppe forslag er så overordnede og/eller
uspesifiserte at det reelle politiske innholdet er uklart (forslag
7, 8, 9, 10 og 11). En fjerde gruppe forslag tar til orde for et
intensivert nordisk forsvarssamarbeid, noe som allerede finner sted
innenfor rammene av NATO, EU og NORDEFCO (forslag 13, 14 og 15). Disse medlemmer understreker at tett
militært og forsvarsindustrielt samarbeid med allierte land, innenfor
sikkerhetspolitiske strukturer som faktisk finnes, er helt avgjørende
for norsk sikkerhet.
Medlemene
i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at rammevilkåra for norsk sikkerheit er endra, og at dette krev
ei anna tilnærming i sikkerheitspolitikken enn dei siste tiåra. Mantraet
om at «norsk utanriks- og sikkerheitspolitikk ligg fast» er dårleg
tilpassa den nye tida. For det første har kriser og krig rykt nærmare.
Meir ufred i verda, med ein storkrig på Noregs eige kontinent, fleire
væpna konfliktar og mindre respekt for internasjonal rett, gjer
også Noreg meir utsett. Faren for at militære maktmiddel kan bli
brukte mot Noreg, er likevel berre ein del av eit samansett trusselbilete.
Digitale angrep, klimaendringar, helsekriser og låg sjølvforsyning
av mat er eksempel på reelle utfordringar mot sikkerheita i Noreg.
For det andre har den antatte grunnsteinen for norsk sikkerheit,
USAs sikkerheitsgaranti, vist seg å ikkje vera reell. Med Trump
som president har USA snarare blitt ei sikkerheitsutfordring for
Noreg. Stormakta som i mange år har blitt kalla «vår nærmaste allierte», truar
nå sine allierte med bruk av militærmakt. USA blir styrt av eit
autoritært ytre høgre som har meir til felles med Putins Russland
enn med demokratiske land. Den nye situasjonen viser eit behov for
å tenka nytt om norsk sikkerheits- og alliansepolitikk.
Dei grunnleggande norske sikkerheitsutfordringane
er tidlause og definerte av Noregs geografiske plassering: langt
mot nord og med store havområde. Kombinasjonen av klimaendringar
og auka stormaktsrivalisering gjer samtidig desse områda meir utsette,
og utfordringa med å oppretthalda suverenitet og dempa konfliktar
blir større. Når isen smeltar, blir havområda opna både for meir
skipstrafikk og auka utnytting av naturressursar. Stormakter vil
i større grad sjå seg tente med å skaffa seg kontroll på kostnad
av andre stormakter. Noreg må forhindra at nordområda utviklar seg
til ei geopolitisk konfliktsone, der stormakter tar seg til rette. Låg
spenning i nord er i Noregs kjerneinteresse som stat og nasjon.
Rivaliseringa mellom USA, Kina og Russland må dempast og haldast
på avstand så langt det lar seg gjera. Ein fornya norsk sikkerheitspolitikk
må byggast på eit sterkt forsvar av folkeretten, ei styrkt nasjonal
forsvarsevne, redusert avhengigheit av USA og alliansar bygde på
reelle interessefellesskap.
Desse medlemene peikar
på at Noregs tette kopling til USAs våpenteknologi og etterretning
har gjort oss sårbare. Med ein president i USA som ikkje går av
vegen for å bruka makt, sjølv mot allierte, kan desse sårbarheitene
bli utnytta meir enn før. Norsk suverenitet og handlingsrom vil
bli utsett for eit kraftig press. Avtalen om å gi USA eksklusiv
og uhindra tilgang til tolv område på norsk jord er i seg sjølv
ei undergraving av norsk suverenitet, og med den noverande USA-administrasjonen
er risikoen endå større for at områda kan bli brukte i strid med
norsk politikk og norske interesser. Sikkerheitspolitikken må derfor
ta steg for å gjera Noreg mindre avhengig av USA. På denne bakgrunnen
blir desse forslaga fremma:
«Stortinget ber regjeringa
sikra nasjonal kontroll over etterretningstenesta, mellom anna ved
at all finansiering kjem over det norske statsbudsjettet, og at
innhenta informasjon blir vurdert før eventuell vidaresending til
andre statar.»
«Stortinget ber regjeringa setja
all byggeverksemd på USA-basane på pause og ta nødvendige steg for
å seia opp tilleggsavtalen mellom Noreg og USA om forsvarssamarbeid
og sikra full nasjonal råderett på norsk jord.»
«Stortinget ber regjeringa redusera
den våpenteknologiske avhengigheita av USA ved å sikra at nye innkjøp
av forsvarsmateriell blir gjort frå nordiske og nord-europeiske
land.»
«Stortinget ber regjeringa redusera
den våpenteknologiske avhengigheita av USA ved å planlegga for framtidig
ombygging og oppgradering av våpensystema ved hjelp av leverandørar
frå nordiske og nord-europeiske land.»
Desse medlemene viser
til at forsvarsforliket inngått av alle partia på Stortinget i 2024
har som mål å styrka den nasjonale forsvarsevna etter fleire tiår
med nedbygging. Større ressursar til Forsvaret er nødvendig, men
ikkje tilstrekkeleg for å nå dette målet. I forhandlingane om det
breie forliket på Stortinget var det enklare å bli einige om å auka
investeringane, særleg på materiellsida, enn å gjera andre nødvendige
endringar i forsvarssektoren. Sjølv om forsvarsforliket også inneheld
viktige satsingar på personell og nokre forbetringar av styringssystema,
er desse satsingane ikkje tydelege nok. Forsvarsforliket var også
i stor grad retta inn mot sjølve Forsvaret og i lita grad andre
forhold som er med på å avgjera den faktiske forsvarsevna. Vedtaka
i Totalberedskapsmeldinga var heller ikkje noko retningsskifte eigna
til å gjera Noreg meir førebudd på ulike kriser. Forsvaret kan ikkje
fungera utan samfunnet rundt, men ansvaret for å styrka desse samanhengane er
uklart og fragmentert. Desse medlemene meiner også
det er eit paradoks at ein stor del av Forsvarets ressursar i 2025
skal brukast i Indo-Stillehavet, når dei trengst for å styrka beredskapen
her heime. For å styrka den nasjonale forsvarsevna og beredskapen
blir derfor desse forslaga fremma:
«Stortinget ber regjeringa
styrka den nasjonale forsvarsberedskapen ved å henta heim det norske
bidraget med fregatt og andre styrkebidrag i Indo-Stillehavet i 2025.»
«Stortinget ber regjeringa fremma
ei justert utdanningsordning i Forsvaret, både i innretning og omfang, som
gjer rekrutteringsmåla i Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036
realistiske.»
«Stortinget ber regjeringa greia
ut ei forsterka sivil beredskapsretning i førstegongstenesta.»
«Stortinget ber regjeringa sørga
for at all drift og vedlikehald av Forsvarets graderte og ugraderte
system skal utførast av Forsvarets eigne tilsette.»
«Stortinget ber regjeringa sørga
for at alle Forsvarets data blir lagra på serverar som er under
statleg kontroll og fysisk plassert i Noreg.»
«Stortinget ber regjeringa styrka
vedlikehald og sikring av kritisk infrastruktur som jernbane, kraftforsyning,
vatn, avløp og digital infrastruktur for å styrka totalberedskapen.»
«Stortinget ber regjeringa etablera
ei forsvarsindustriell klynge i Nord-Noreg for å styrka totalforsvaret.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Meld. St. 9 (2024–2025) om Totalberedskap som
var et linjeskift i norsk beredskapspolitikk. Disse medlemmer understreker
at regjeringen må følge opp Totalberedskapsmeldingen med nødvendige
ressurser på et bredt sett av kritisk infrastruktur.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at statsrådens svarbrev
er tydelig på at FFIs teknologi- og kunnskapssatsing skal skje i
Nord-Norge, i tråd med intensjonen i langtidsplanen for Forsvaret. Disse medlemmer mener det viktig å legge
til rette for forsvarsindustri tilknyttet de operative avdelingene
i Forsvaret. Derfor la Forsvarsdepartementet under statsråd Gram
til rette for investeringer der Forsvaret er, blant annet gjennom
simulator på Evenes og i Indre Troms tilknyttet manøverbataljonene samt
satsinger innenfor NATO som var knyttet til Nord-Norge. Disse medlemmer mener det er rom for
å ytterligere styrke disse satsingene, eksisterende klynger, som
Arena Nord – Bjerkvik samt nye forsvarsindustrielle klynger i Nord-Norge.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at det allereie er etablert samarbeid og alliansar med andre nordiske
og nord-europeiske land på forsvarsområdet, og meiner at slikt samarbeid
nå må prioriterast og styrkast ytterlegare. Dei andre nordiske og
nord-europeiske landa deler i stor grad sikkerheitsinteresser med
Noreg. Sjølv om også denne krinsen av land har ulik geografisk orientering
og ulike tilnærmingar i forsvarspolitikken, er fellestrekka større
enn det som skil dei. Låg spenning i nord og ein internasjonal rettsorden
framfor den sterkaste sin rett utgjer slike felles interesser. Til
saman har desse landa dessutan ein vesentleg militær styrke og kapasitet.
Noreg vil vera tryggare om alliansane våre er bygde på reelt interessefellesskap.
Då er også sjansane større for at landa stiller opp for kvarandre
i krise og krig. På denne bakgrunnen blir desse forslaga fremma:
«Stortinget ber regjeringa arbeida
for ein gjensidig nordisk sikkerheitsgaranti, uavhengig av NATO.»
«Stortinget ber regjeringa styrka
det praktiske samarbeidet med nordiske, baltiske og nord-europeiske land
om øving og trening, produksjon av forsvarsmateriell, forsyningslinjer
og forsvarsplanlegging.»
«Stortinget ber regjeringa vidareutvikla
det nordiske beredskapssamarbeidet gjennom eit nordisk totalforsvarskonsept
som inkluderer avtalar om produksjon, lagring og leveransar av kritiske
varer.»
«Stortinget ber regjeringa styrka
infrastruktur og kapasitet til forflytting av styrkar og forsvarsmateriell mellom
Noreg, Sverige og Finland.»
Desse medlemene viser
til den gode norske tradisjonen med å kombinera avskrekking og demping
i tryggingspolitikken. Tiltak for å halda spenningsnivået nede og
løysa konfliktar på lågast mogleg nivå er ein sentral del av verkemidla
i forsvaret av Noreg. Det vil vera klokt å halda på desse verkemidla
også i ein endra sikkerheitssituasjon. Ei einsidig satsing på avskrekking vil
kunna få den motsette effekten av det ein ønskjer, då det vil medverka
til å auka spenningsnivået og gi andre eit påskot til å ta i bruk
fleire militære verkemiddel. Resultatet kan bli at situasjonar raskare
kjem ut av kontroll og blir uhandterlege. Atomvåpen blir ofte rekna som
den ultimate avskrekkinga, men om dei skulle bli tatt i bruk, ville
dei øydelegga alt det Forsvaret er meint å forsvara. Nylege eksempel
viser dessutan at å ha atomvåpen ikkje hindrar krig og militære
konfliktar frå å bryta ut. På denne bakgrunnen blir desse forslaga
fremma:
«Stortinget ber regjeringa ta initiativ
til at Norden skal vera ei atomvåpenfri sone.»
«Stortinget ber regjeringa halda
på dagens politikk og sørga for at Svalbard ikkje blir militarisert.»
«Stortinget ber regjeringa sørga
for at det framleis ikkje skal vera alliert trening i Aust-Finnmark,
med mogleg unntak for nordiske allierte.»
Komiteens medlem
fra Rødt understreker at Norge etter Svalbardtraktaten har
plikt og rett til å håndheve suverenitet på Svalbard. Etter dette medlems syn følger det at Norge
må ta sin del av ansvaret for å hindre at øygruppa blir et militært
oppmarsjområde mellom Russland og USA, og at det er dette som dette medlem anser som å sørge for at
Svalbard ikke blir militarisert.