Justis- og beredskapsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til endringer i straffeloven kapittel 26 om seksuallovbrudd. Forslagene
følger opp utvalgte deler av Straffelovrådets utredning NOU 2022:21
Strafferettslig vern av den seksuelle selvbestemmelsesretten – Forslag
til reform av straffeloven kapittel 26. Forslagene i proposisjonen
tar særlig sikte på å styrke det strafferettslige vernet mot ufrivillig
seksuell omgang, legge til rette for en mer nyansert og forholdsmessig
straffutmåling i saker om seksuallovbrudd og styrke barns vern mot
seksuell utnyttelse.
I proposisjonen foreslår departementet at en bestemmelse om seksuell
omgang uten samtykke inntas som et nytt første ledd i straffeloven
§ 291 om voldtekt. Den foreslåtte bestemmelsen bygger på den såkalte
«bare ja betyr ja»-modellen og retter seg mot den som har seksuell
omgang med noen som verken i ord eller handling har samtykket til
det. Bestemmelsen vil ramme den som har seksuell omgang med en person
som forholder seg passiv, med mindre det foreligger konkrete holdepunkter
for at passiviteten må tolkes som et samtykke. Strafferammen foreslås
satt til fengsel inntil 6 år.
Departementet går inn for at de nåværende straffalternativene
i voldtektsbestemmelsen videreføres som et nytt andre ledd i straffeloven
§ 291, og at dagens strafferamme på fengsel inntil 10 år beholdes
for slike overtredelser. Andre ledd vil dermed ramme visse tilfeller
av ufrivillig seksuell omgang hvor det foreligger nærmere angitte
kvalifiserende omstendigheter. Det foreslås at bestemmelsen utvides
med et nytt straffalternativ som rammer den som har seksuell omgang
med noen som i ord eller handling gir uttrykk for ikke å ville det.
Det foreslåtte straffalternativet bygger på Straffelovrådets forslag
og den såkalte «nei betyr nei»-modellen. Tilfeller hvor gjerningspersonen
ikke respekterer en avvisning, innebærer en så markant tilsidesettelse
av fornærmedes selvbestemmelsesrett at også slike handlinger bør
kunne straffes med fengsel inntil 10 år.
På bakgrunn av de foreslåtte utvidelsene av voldtektsbestemmelsen
foreslår departementet at unntaket fra foreldelse av straffansvar
i straffeloven § 91 begrenses til å gjelde grove voldtekter som
nevnt i straffeloven § 293. Straffansvaret for fullbyrdede overtredelser
av § 291 nytt andre ledd skal imidlertid ikke foreldes dersom fornærmede
var under 18 år på gjerningstidspunktet.
I proposisjonen fremmes videre forslag om å oppheve minstestraffen
på fengsel i 3 år for voldtekt til samleie mv. og voldtekt til samleie
av barn under 14 år. Begrunnelsen er at minstestraffen på fengsel
i 3 år ikke lenger anses nødvendig for å opprettholde et tilstrekkelig
høyt straffenivå for slike overtredelser, og at minstestraffen kan
gi uheldige utslag i enkeltsaker. Departementet mener også at tiden
er moden for å gå vekk fra retningslinjer om normalstraffenivåer
i lovforarbeidene, ettersom slike føringer kan virke hemmende for
den individuelle straffutmålingen som skal foretas i det konkrete tilfellet.
Domstolene bør gis anledning til å benytte straffeskalaen i større
grad enn i dag, i både skjerpende og formildende retning. Departementet
forutsetter at det etablerte generelle straffenivået i voldtektssaker
i hovedsak videreføres, men med enkelte justeringer.
I proposisjonen foreslås også endringer i enkelte strafferammer
i straffelovens seksuallovbruddskapittel. Formålet med endringene
er ikke å endre det generelle straffenivået i voldtektssaker, men
å gjøre strafferammene mer realistiske ut ifra hvilken straff som
rent faktisk er aktuell. Departementet går inn for å fjerne den
forhøyede strafferammen på fengsel inntil 15 for voldtekt til samleie
mv., og foreslår at strafferammen for grov voldtekt senkes fra 21
til 15 år, med unntak av tilfeller der fornærmede som følge av handlingen
dør eller får betydelig skade på kropp eller helse. I tillegg foreslår
departementet å senke strafferammen for grovt uaktsom voldtekt fra
6 til 3 år for alminnelige overtredelser og fra 10 til 6 år for grove
overtredelser. Det foreslås også enkelte innholdsmessige endringer
i bestemmelsen om grov voldtekt.
Departementet foreslår i proposisjonen at straffeloven § 295
bokstav c endres, slik at bestemmelsen rammer seksuell utnyttelse
av en person under 18 år i en særlig sårbar «situasjon» i stedet
for «livssituasjon». Endringen innebærer at bestemmelsen ikke lenger
vil stille krav om at barnets sårbarhet er av varig karakter. Som
følge av endringen vil mer forbigående tilfeller av sårbarhet kunne
oppfylle lovens krav. Forslaget følger opp Stortingets anmodningsvedtak
nr. 420 (2021–2022) og vil sikre at norsk rett er i samsvar med
forpliktelsene etter Lanzarotekonvensjonen.
I proposisjonen foreslås det også å rette opp enkelte inkurier.