Regjeringens viktigste mål med
denne stortingsmeldingen er å oppnå en størst mulig helsegevinst
i befolkningen innenfor helsetjenestens økonomiske og juridiske
rammer, samtidig som man ivaretar en særlig forpliktelse overfor
mennesker med de mest alvorlige tilstandene og de største behovene.
Offentlige helsetjenester drives innenfor en
gitt ressursramme. Å forholde seg til en gitt ressursramme får praktiske
konsekvenser for prioritering. Hvis man velger å innføre nye typer
diagnostikk eller behandling som er mer ressurskrevende, må det
dekkes innenfor denne rammen. Å si ja til noe betyr at det blir
tilsvarende mindre til noe annet. De samlede helsekonsekvensene
i befolkningen må derfor tas i betraktning når man vurderer å utvide
eller innføre nye tiltak i helse- og omsorgstjenesten.
Gjennomgående nasjonale prinsipper for prioritering
i helse- og omsorgstjenesten, herunder de tre kriteriene nytte,
ressurs og alvorlighet, er forankret i de to siste prioriteringsmeldingene
som er behandlet av Stortinget, Meld. St. 38 (2020–2021) og Meld.
St. 34 (2015–2016). De tre prioriteringskriteriene skal brukes mest mulig
likt på tvers av pasient- og brukergrupper, tilstander, diagnoser
og ulike metoder for diagnostikk og behandling. Den nye prioriteringsmeldingen
legger vedtatte prinsipper for prioritering til grunn.
Prioriteringsmeldingen vil bidra til å bygge
et samlet rammeverk for prioritering med prinsipper for prioritering
som er kjent og innarbeidet i alle ledd av helse- og omsorgstjenesten.
Meldingen presenterer tre overordnede mål for prioriteringsarbeidet
på alle nivåer. Disse er likeverdig og rask tilgang, tillit til
prioriteringssystemene og bærekraft i helse- og omsorgstjenestene.
Regjeringen presenterer sju hovedgrep for å
nå disse målene:
-
For å sikre rask
og likeverdig tilgang til nye behandlingsmetoder vil regjeringen:
-
øke fleksibiliteten
i system for Nye metoder ved å innføre en ny ordning for at klinisk
eksepsjonelle pasienter skal få individuell tilgang til metoder
som ikke er godkjent for hele pasientgruppen, og øke omfanget av
vurdering av undergrupper av pasienter som kan oppfylle prioriteringskriteriene
-
øke kapasiteten og effektiviteten ved gjennomføring
av metodevurderinger på folketrygdområdet og i Nye metoder samt
sette tidskrav for metodevurderingene
-
utrede, med sikte på rask etablering av,
en ordning for å framskaffe nødvendig kunnskap gjennom forskning
og/eller analyse for nye kostnadseffektive metoder der det er stor
usikkerhet om budsjettmessige, personellmessige og organisatoriske
konsekvenser på tvers av helsetjenesten. Ordningen må ses i sammenheng med
omtale av alternative prisavtaler under Nye metoder og i folketrygden.
-
For å sikre høy tillit til og mest mulig
åpenhet om prioriteringsbeslutninger vil regjeringen:
-
innføre egne prinsipper
for prioriteringsprosesser, styrke kliniker- og brukerrepresentasjon og
øke åpenhet om begrunnelser for beslutninger i Nye metoder
-
opprette et Nasjonalt råd for prioritering
og bærekraft for å sikre god dialog og prosesser for prioriteringer
som går på tvers av tjenestenivåene.
-
For å sikre bærekraft i tjenestene vil
regjeringen:
-
at konsekvenser av
tiltak for bruk av helsepersonell skal særskilt synliggjøres innenfor
rammene av ressurskriteriet, og at alternativ kostnad for tjenesten
skal utredes
-
utvikle kunnskapsstøtte- og beslutningsstøttesystemer
for beslutningstakere lokalt, herunder bruk av nasjonal veileder
for prioritering i kommunene.
Forslag som vil kreve endringer i
regelverk eller har budsjettmessige konsekvenser vil følges opp
i de ordinære budsjettprosessene.