Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til Meld. St. 21 (2024–2025) Helse for
alle – Rettferdig prioritering i vår felles helsetjeneste.
Komiteen merker
seg at dagens prioriteringskriterier er resultatet av et arbeid
som har pågått i mange tiår. Flere offentlige utvalg, ekspertgrupper
og stortingsmeldinger har utredet og vurdert temaer om prioritering
i helse- og omsorgstjenesten.
Komiteen merker
seg at meldingen har tre hovedmål: likeverdig og rask tilgang, tillit
til prioriteringssystemene, og bærekraft i helsevesenet.
Regjeringen foreslår ulike grep for å oppnå
disse målene, inkludert økt fleksibilitet i Nye metoder og etablering
av et Nasjonalt råd for prioritering og bærekraft. Meldingen omfatter
prioritering i kommunale helse- og omsorgstjenester, spesialisthelsetjenesten,
legemidler og tannhelsetjenesten, men avgrenser seg fra folkehelsetiltak
og krisesituasjoner.
Tre ekspertgrupper har vurdert tilgang, perspektiv og
åpenhet, og har foreslått tiltak for å styrke informasjon, pasientdeltakelse
og individuelle tilgangsordninger etter avslag.
Komiteen mener at
prioritering i helsetjenesten er nøkkelen til effektiv ressursbruk
og en rettferdig helsetjeneste.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at det er sterk konkurranse om helsepersonell, og at flere utredninger,
blant annet Helsepersonellkommisjonens utredning (NOU 2023:4), peker
på at mangel på personell er den største utfordringen helse- og
omsorgstjenesten står overfor. Framskrivninger i perspektivmeldingen
Meld. St. 31 (2023–2024) tilsier et behov for 180 000 flere ansatte
i helse- og omsorgssektoren frem mot 2060, dersom vi fortsetter
som i dag.
Disse medlemmer viser
til at det har vært en enorm utvikling innen forskning og teknologi
innen helse og omsorg siden den forrige prioriteringsmeldingen ble
behandlet for snart ti år siden.
Disse medlemmer mener
at den teknologiske utviklingen de siste ti årene og framskrivinger
av utfordringer fremover understreker behovet for omstilling i helsetjenesten
og derfor også en ny prioriteringsmelding.
Disse medlemmer vil
påpeke at regjeringen har valgt en prosess for fremleggelsen av
prioriteringsmeldingen som innebærer en behandling i ekspressfart gjennom
Stortinget. Disse medlemmer er overrasket
over at regjeringen – etter flere utsettelser av meldingen – nå
velger en fremgangsmåte som i praksis begrenser offentlig debatt
og demokratisk behandling.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen ved fremleggelsen av meldingen verken inviterte
presse eller relevante bruker- og interesseorganisasjoner, noe som
ytterligere svekker prosessen. Det fremstår tydelig at regjeringen
ikke har ønsket bred debatt om prioriteringsspørsmålene, til tross
for at dette er et område som angår grunnleggende fordelingsspørsmål
i helsetjenesten. En så smal og forhastet prosess øker risikoen
for at vesentlige perspektiver glipper i den politiske behandlingen,
og at viktige innspill ikke gis tilstrekkelig oppmerksomhet.
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet i Hurdalplattformen i 2021 lovet en ny prioriteringsmelding,
og at dato for fremleggelse av stortingsmeldingen har vært utsatt
flere ganger. Disse medlemmer understreker
at den forsinkede prosessen i regjering fører til at Stortinget
får dårligere tid til behandling av saken i Stortinget, og disse medlemmer mener at dette er svært
uheldig i en så definerende sak for helsetjenesten, der bredest
mulig flertall er viktig for å sikre legitimitet til beslutninger
i helsetjenesten. Disse medlemmer er
også svært bekymret for at pasient- og brukerorganisasjoner og andre
aktuelle høringsinstanser har fått mindre anledning til å bli hørt
og reise debatter, når regjeringen legger frem en så omfattende
og viktig melding på absolutt siste dato for behandling i denne
stortingsperioden. Disse medlemmer har
kritisert regjeringen for ikke å sette ned et offentlig utvalg,
og viser til at en NOU om prioritering ville bidratt til betydelig større
mulighet for bred offentlig debatt og høring.
Disse medlemmer mener
det er kritikkverdig at regjeringen, til tross for å ha brukt hele
regjeringsperioden på å jobbe med en ny prioriteringsmelding, stort sett
foreslår å videreføre dagens prioriteringsmelding og ikke tar større
grep for bedre prioritering i helsetjenesten. Disse
medlemmer mener at riktige prioriteringskriterier er avgjørende
for å gi pasienter gode helsetjenester. Dersom helsepersonell ikke
opplever kriteriene som nyttige, risikerer vi ulik praksis. Dersom
pasienter ikke opplever kriteriene som rettferdige, risikerer vi
svekket tillit til helsetjenesten i sin helhet.
Disse medlemmer viser
til at lederne for landets største sykehus tidligere i år gikk ut
på Dagsrevyen på NRK og etterlyste nye grep om prioritering, og
at helseministeren avviste dette blankt. Disse
medlemmer mener at regjeringens manglende vilje til å ta tak
i utfordringene i helsetjenesten, fører til at denne prioriteringsmeldingen
er en tapt mulighet for helsetjenesten. Etter snart fire år i regjering
har det blitt et kjennetegn på denne regjeringen at deres stortingsmeldinger
krever nye utredninger.
Disse medlemmer viser
til at andelen avviste pasienter i spesialisthelsetjenesten har
økt under denne regjeringen, at sykefraværet blant helsepersonell
er svært høyt, og at pasienter venter lenger på helsehjelp og tilgang
på nye medisiner.
Disse medlemmer mener
det er kritikkverdig at regjeringen farer med lovord om store reformer
i helsetjenesten, men ikke leverer på det viktigste styringsverktøyet:
prioritering.
Disse medlemmer vil
også vise til at over halvparten av tiltakene i meldingen omhandler
legemidler (24 av 39). Disse medlemmer viser
til at med mangelen på helsepersonell og økt behov for helsetjenester i
årene som kommer, er det nødvendig med en helhetlig tilnærming til
prioritering som favner hele tjenesten – ikke en detaljregulering
av legemiddelfeltet.
Disse medlemmer viser
til at samtlige høringsinnspill retter kritikk mot regjeringens
prioriteringsmelding.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus viser
til at Norge har hatt en lang tradisjon for å jobbe systematisk
med prioriteringsspørsmål. Disse medlemmer støtter
arbeidet for å fremme gode prioriteringsverktøy for helsetilbud
i befolkningen og målet om likeverdig og rask tilgang til helse-
og omsorgstjenester av god kvalitet, at prioriteringer skal ha legitimitet
i befolkningen og understøtte utvikling av helse- og omsorgstjenestene
og ivareta tjenestens bærekraft. Disse medlemmer er
enig i at arbeidet bygger videre på prinsippene nytte, ressurs og
alvorlighet. Disse medlemmer vil fremheve,
som flere høringsinstanser har gjort, at det viktige er å få prioritering
forankret i tjenestene og at det skapes åpenhet om beslutninger som
blir gjort. Disse medlemmer mener at
prioriteringsmeldingen må bygge på det verdigrunnlaget som vår helsetjeneste
er tuftet på. Det skal ikke være organisering eller et fags status
som avgjør om helsetjenester ytes. Prioritering må være i samsvar
med helsepersonells profesjonsetikk, og respektere at hvert enkelt menneske
har en ukrenkelig egenverdi uavhengig av kjønn, religion, sosioøkonomisk
status, funksjonsnivå, sivilstand, bosted og etnisk tilhørighet.
Befolkningen skal ha likeverdig tilgang til helsetjenester. Like
tilfeller skal behandles likt.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser til at prioriteringer
i helse- og omsorgstjenesten er nødvendige og uunngåelige, men at
de samtidig reiser krevende etiske og fordelingspolitiske spørsmål. Disse medlemmer mener at målet med prioriteringer
må være å fremme rettferdighet, likeverd og god bruk av fellesskapets
ressurser.