2.2 Komiteens merknader
Komiteen understreker
at fondets suksessoppskrift har vært indeksnær forvaltning, diversifisering,
utnyttelse av stordriftsfordeler og langsiktighet. Fondet har over
lang tid gitt god avkastning med stabile og forutsigbare rammebetingelser,
hvor endringer i forvaltningen har vært godt utredet og bredt forankret.
Komiteen tar for
øvrig omtalen til orientering.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til meldingens egen beskrivelse av at selskapenes
lønnsomhet og verdsettelse nå ligger på historisk høye nivåer, særlig innen
teknologisektoren. Dette medlem påpeker
at fondet er tungt eksponert mot teknologisektoren, som nå utgjør
hele 27 pst. av referanseindeksen for aksjer. Når meldingen selv
peker på risikoen for konsentrasjon, mener dette
medlem at det er behov for konkrete tiltak for å motvirke
denne utviklingen.
Dette medlem er
uenig i departementets holdning om at fondet «ikke er et politisk
virkemiddel». Dette medlem mener at
alle investeringsbeslutninger har politiske dimensjoner, og at det
er viktig å erkjenne dette for å kunne ta ansvarlige valg i forvaltningen.
Ved å investere i selskaper som har utfordringer knyttet til menneskerettigheter,
klima og miljø, eller bidrar til krig og konflikt, tar fondet implisitt
stilling til disse aktivitetene.
Komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Norges Bank i
mange år har gitt råd til Finansdepartementet om at det bør åpnes
for at Statens pensjonsfond utland (SPU) kan investere i unoterte
aksjer. Prinsippet om å spre investeringene bredt er sentralt for
fondet, og det unoterte aksjemarkedet har vokst mye de siste årene
og utgjør en stadig større del av den globale markedsporteføljen.
Dette medlem viser
til at en større andel av verdiskapingen skjer i det private, unoterte
markedet, før selskapene blir notert på børs. I dag er fondet bare
med fra selskapene kommer til børsen. Da kan mye av verdiskapingen
være unnagjort. Historisk avkastning indikerer at investeringer
i aktive eierfond vil kunne gi høyere avkastning etter kostnader
enn noterte aksjer. SPU vil som en stor, langsiktig og velrenommert
investor kunne forvente høyere nettoavkastning enn gjennomsnittsinvestoren
i aktive eierfond.
Dette medlem viser
til at Norges Banks analyser indikerer at fond med fokus på oppkjøp
av selskaper leverer 3–4 prosentpoeng høyere årlig gjennomsnittsavkastning
enn børsnoterte selskaper. Det betyr at hvis fondet hadde hatt 5
pst. i unoterte aksjer de ti siste årene, så hadde det tjent 150
mrd. kroner mer. Det er mer enn forsvarsbudsjettet, hvis vi holder
militær støtte til Ukraina utenfor.
Dette medlem viser
til at markedet for unoterte aksjer har endret seg vesentlig de
siste 15 årene. Før var markedet preget av lite transparens og åpenhet,
svak regulering og få offentlige pensjonsfond som investerte. Nå
er markedet modent og stort, med mer transparens og gode reguleringer
og standarder. Nesten alle offentlige pensjonsfond investerer nå
i disse markedene og oppnår høyere avkastning der enn for noterte
aksjer. I likhet med SPU vektlegger mange av disse offentlige fondene
åpenhet, ansvarlig forvaltning og kostnadseffektivitet. Før oppnådde
aktive eierfond avkastning i stor grad gjennom å styre bruken av
lånte midler. Nå kommer mye av verdiskapingen fra forbedringer i
selskapsstyring og drift.
Dette medlem viser
til at det også er fullt mulig å gjennomføre de etiske retningslinjene
i forvaltningen av unoterte aksjer. SPU vil kunne være en aktiv
eier som påvirker selskapene, kanskje i større grad enn i børsnoterte
selskaper, der eierandelen er mye mindre.
Dette medlem mener
på denne bakgrunn at det bør åpnes for at SPU kan investere i unoterte
aksjer på generelt grunnlag. Dette medlem understreker
at referanseindeksen, sammen med rammene for forvaltningen, angir
hva som er akseptabel risiko for eier. Dette
medlem foreslår ingen endring i rammen for forventet relativt
volatilitet, noe heller ikke Norges Bank gjør. I tråd med Norges
Banks råd mener dette medlem at forvaltningen
av unoterte aksjer bør innrettes med sikte på at aksjemarkedsrisikoen
i fondet holdes uendret.
Dette medlem viser
videre til at mulige utfordringer ved slike investeringer må være
godt kommunisert og forankret. I likhet med fondets andre unoterte investeringer
vil det være mindre offentlig tilgjengelig informasjon. Det kan
også være mer krevende å kommunisere og evaluere resultatene i forvaltningen
av unoterte aksjer, fordi de ikke prises løpende i markedet. De
samlede kostnadene som andel av forvaltet kapital vil være høyere
for unoterte investeringer enn i Norges Banks øvrige forvaltning.
I en oppbyggingsfase vil trolig de rapporterte resultatene være
negative.
Dette medlem understreker
videre at det er viktig at Norges Bank stiller strenge krav til
valg av forvaltere, ansvarlig forvaltning og åpenhet, og at investeringene
avgrenses geografisk.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å åpne for at Statens pensjonsfond utland (SPU)
kan investere i unoterte aksjer på generelt grunnlag.»