Søk

Innhold

3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Willfred Nordlund, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser til særskilt melding fra Sivilombudet om manglende svar og lang behandlingstid, Dokument 4:2 (2024–2025). Meldingen er basert på at Sivilombudet mottar klager fra enkeltpersoner, og at antallet har økt de senere år. Komiteen viser til at Sivilombudet hvert år har rapportert om økningen, men at det nå vurderes alvorlig nok til å fremlegge en egen melding.

Komiteen merker seg at meldingen omfatter perioden fra 2016 til 2024, og viser at det har vært en markant økning fra 621 til 1 470 klager på manglende svar og sen saksbehandling. Klagene har kommet mot 168 ulike offentlige organer, hvorav halvparten er kommuner. Mange ulike sektorer innen offentlig forvaltning får klager. Det inkluderer offentlighet og innsyn, Nav, utlendingsfeltet og plan og bygg.

Komiteen er kritisk til at mange forvaltningsorganer ikke svarer på skriftlige henvendelser, selv etter flere purringer, og at de ikke overholder krav om foreløpig svar og forsinkelsesmeldinger. Antallet saker Sivilombudet har undersøkt om manglende svar og sen saksbehandling har vokst fra 310 i 2017 til 500 i 2024. Kravene til foreløpig svar eller forsinkelsesmelding er derfor brutt i tilnærmet alle disse sakene. Komiteen merker seg at dette medfølges av en økning i saker hvor veiledningsplikten er brutt.

Komiteen viser til at meldingen avdekker et stort antall saker hvor det er lang saksbehandlingstid. I en rekke av disse sakene vil den lange tiden i seg selv utgjøre en belastning for den enkelte borger. I saker om utlegg eller gjeldsordning vil den lange saksbehandlingstiden (respektiv gjennomsnittlig 250 dager og gjennomsnittlig 309 dager) medføre økonomiske problemer for den enkelte. Komiteen mener det er uholdbart.

Komiteen merker seg at Sivilombudet har sett på mulige forklaringer på manglende svar eller lang behandlingstid. Det pekes først på forvaltningens oppgaver og ressurser. Isolert sett kan det betyr enten at forvaltningen har fått flere oppgaver eller at ressursene ikke har fulgt tritt. Meldingen peker likevel på at det er fullt mulig å bli mer effektiv i forvaltningen, og at forholdet mellom oppgaver og ressurser ikke er en hindring for å få ned saksbehandlingstiden og øke svarprosenten.

Komiteen viser videre til at regelverket i seg selv kan være en forklaring. Ombudet peker på at det i noen sektorer er slik at forvaltningen kan bidra til at regelverket blir mer hensiktsmessig å forvalte. I de sektorer dette ikke skjer, vil forvaltningen ha større utfordringer med å redusere saksbehandlingstiden. Komiteen vil anbefale at det i fremtiden legges langt større vekt på at regelverk skal være hensiktsmessig, forståelig og begrenset til det som er høyst nødvendig.

Komiteen viser til at komiteen den 8. april 2025 ba statsministeren om kommentarer til meldingen. Statsministeren svarte i brev 5. mai. Statsministeren uttrykker bekymring for Sivilombudets funn, og uttaler:

«Det er avgjørende for rettsstaten at enkeltpersoner får sine saker behandlet raskt, effektivt og i tråd med gjeldende lovverk. Enhver borger har krav på forutsigbarhet, klarhet og rettidig avklaring i møte med forvaltningen. Langvarige ventetider og manglende respons kan ha alvorlige konsekvenser – for den enkeltes rettigheter og økonomi, og for tilliten til det offentlige.»

Komiteen merker seg videre at statsministeren trekker frem Prop. 79 L (2024–2025) Lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven), den pågående tillitsreformen og ny nasjonal digitaliseringsstrategi som skal gå frem mot 2030.

Komiteen viser videre til brev fra Sivilombudet datert 9. mai 2025, hvor brev fra statsministeren blir kommentert. Komiteen merker seg at ombudet vurderer det slik at de nevnte tiltakene ikke vil være tilstrekkelige for å løse utfordringene med manglende svar og lang behandlingstid. Ombudet underbygger sin vurdering med at forvaltningen allerede i dag i betydelig grad opptrer i strid med gjeldende forvaltningslov.

Komiteen vil anbefale at regjeringen tar ansvar for å følge opp arbeidet, og måle i hvilke grad antall manglende svar går ned og saksbehandlingstiden i det offentlige minker.

Komiteen fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en redegjørelse om hvordan arbeidet med å senke antall manglende svar fra offentlig forvaltning og redusere saksbehandlingstid går.»

Komiteen viser til at det kan være nyttig med publisert statistikk over hvor lang saksbehandlingstid ulike offentlige forvaltningsorgan har. Det finnes allerede slik statistikk på en rekke områder, men samtidig ikke for mange av de områdene der det er spesielt lang saksbehandlingstid.

Komiteen fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at langt flere forvaltningsorganer løpende offentliggjør statistikk over forventet/reell saksbehandlingstid for de søknader og klager organet behandler.»

Komiteen merker seg at lang saksbehandlingstid for mange kan gi store negative konsekvenser, slik statsministeren er inne på i sitt svar til komiteen (se sitat over). Dette gjelder blant annet der enkeltpersoner søker om tillatelser, løyver, lisens, konsesjon, autorisasjoner, dispensasjon og bevillinger. For mange slike formål er det allerede i dag fastsatt saksbehandlingsfrister, mens det for andre bør fastsettes slik frist.

Komiteen viser til at dersom lovfestede saksbehandlingsfrister oversittes, kan det i enkelte tilfeller være aktuelt at søknaden skal kunne anses innvilget. Dette passer imidlertid ikke for alle typer søknader. Komiteen vil be regjeringen vurdere nærmere hvilke områder et slikt tiltak kan ha effekt på lang saksbehandlingstid, og innføre slike ordninger på flere områder enn i dag.

Komiteen fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for at det ved nye lovforslag som innebærer behandling av søknader, og ved større revisjoner av eksisterende søknadsordninger, også vurderes om det bør fastsettes konkrete saksbehandlingsfrister.»

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen regelfeste at der offentlig forvaltning oversitter saksbehandlingsfrist, skal søkeren automatisk få godkjent søknaden.»