Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse,
fra Senterpartiet, Toralf Heimdal og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus
Thorsvik, viser til at det i proposisjonen foreslås endringer
i bilansvarslova. Bakgrunnen for endringene er gjennomføring i norsk rett
av et nytt direktiv (EU) 2021/2118 om endringer i motorvognforsikringsdirektivet
2009/103/EF. De fleste av endringsdirektivets bestemmelser nødvendiggjør
ikke lovendringer. Noen endringer er det likevel behov for.
Komiteen merker
seg at endringene som foreslås, i hovedsak gjelder bestemmelsene
i direktivets artikkel 10a og 25a, som skal sikre skadelidte erstatning
ved insolvens i forsikringsselskapet der motorvognen er forsikret.
I ny § 10 a i bilansvarslova foreslås det en bestemmelse som gir
skadelidte rett til erstatning fra et nasjonalt erstatningsorgan
i tilfeller der den skadevoldende motorvognens forsikringsselskap
er gjenstand for insolvensbehandling eller avvikling. Skadelidte
bosatt i Norge vil etter bestemmelsen kunne kreve erstatning fra Trafikkforsikringsforeningen
i slike tilfeller. Bestemmelsen fastsetter hovedreglene om erstatningsordningen
i insolvenstilfeller og inneholder en forskriftshjemmel for å gi
nærmere regler om ordningen. I § 17 første ledd bokstav h foreslås
en utvidelse av hjemmelen til å gi forskrift etter bestemmelsen
til også å omfatte regler om forsikring for motorvogner som skal
eksporteres fra Norge. Komiteen gir
sin tilslutning til dette.