Program for felles IKT-løsninger i departementsfellesskapet
er styrt av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD)
og Forsvarsdepartementet (FD) i fellesskap, jf. Prop. 18 S (2022–2023).
I dag er det fire ulike IKT-plattformer i bruk
i departementsfellesskapet: plattformene til FD/Statsministerens
kontor (SMK), Justis- og beredskapsdepartementet (JD), Utenriksdepartementet
(UD) og plattformen som benyttes av resten av departementene som ble
driftet av Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS).
Fra 1. januar 2025 driftes de tre siste av Departementenes digitaliseringsorganisasjon
(DIO). Dette er lite hensiktsmessig både fra et teknisk og økonomisk
perspektiv. Det er svært dyrt og krevende å opprettholde og sikre
tre ulike plattformer til samme høye standard. I tillegg øker angrepsflatene
mot departementene når man har flere ulike plattformer.
Programmets mål er å bistå i å etablere en ny
IKT-virksomhet og legge til rette for en felles digital plattform
for applikasjoner og løsninger og for lagring og behandling av ugradert
og skjermingsverdig ugradert informasjon. Plattformen vil tas i
bruk av alle departementene, SMK og utenrikstjenesten og være særlig
innrettet mot å ivareta digital sikkerhet tilpasset fremtidens trusselbilde.
Programmet er organisert med en programleder og underliggende prosjekter.
Det er etablert et programstyre som i dag består av DFD, FD, UD,
JD og SMK. DIO og DSS er observatører i programstyret.
Arbeidet med å samle departementenes IKT-miljøer
og IKT-løsninger har pågått i flere år. Det ble utarbeidet en konseptvalgutredning
i 2017. I 2021 ble det startet et forprosjekt. Dette ledet fram
til program for felles IKT-tjenester i departementsfellesskapet,
som ble kvalitetssikret (KS2) i 2022. Mot slutten av 2022 fastsatte Stortinget
en kostnadsramme på 1,4 mrd. kroner inkl. mva., jf. behandlingen
av Prop. 18 S (2022–2023). Målbildet ved oppstart av programmet
var å etablere en ny felles IKT-plattform gjennom anskaffelse i
markedet. Den nye plattformen skulle i hovedsak være basert på en
privat skyløsning levert av en tredjepart. De tidligere IKT-miljøene
skulle samles i et nytt forvaltningsorgan underlagt det daværende
Kommunal- og distriktsdepartementet.
Plattformen som ble driftet av DSS, ble utsatt
for et svært alvorlig dataangrep sommeren 2023. Dette medførte en
usikkerhet og et ytterligere behov for å snarest mulig få etablert
en ny felles IKT-plattform.
Etter dataangrepet mot IKT-plattformen til DSS sommeren
2023 var ikke dette målbildet lenger mulig å gjennomføre. Programmet
ble derfor nødt til å utrede en ny løsning som var gjenstand for
ekstern kvalitetssikring sommeren 2024. Stortinget fastsatte høsten
2024 ny kostnadsramme på 2,24 mrd. kroner inkl. mva., jf. behandlingen
av FDs Prop. 1. S (2024–2025). Endringen i kostnadsrammen skyldtes
i hovedsak dataangrepet 2023.
Departementene ble 21. oktober 2024 varslet
av DSS om at samlet forbruk av rammeavtale for konsulentbruk på
IKT-området hadde oversteget maksimal økonomisk ramme på 600 mill.
kroner. For denne rammeavtalen mottok DSS statusrapporter fra leverandøren
hver sjette måned. Som følge av høyt uttak på avtalen mellom rapporteringstidspunktene
ble det ikke tidsnok oppdaget at avtalen ville bli oversteget i
løpet av høsten 2024. DSS hadde på dette tidspunktet allerede satt
i gang et arbeid for å få på plass en ny rammeavtale med forventet
signering innen mars 2025. Arbeidet med inngåelse av ny rammeavtale
ble intensivert så langt det var praktisk mulig.
Ny avtale ble signert av DIO 25. januar 2025.
Ansvaret for avtalen ble flyttet fra DSS til DIO da IKT-miljøet
til DSS ble en del av DIO ved DIOs opprettelse 1. januar 2025.
Etter at DSS og departementene som brukte avtalen,
fikk kjennskap til overforbruk av avtalen, ble det iverksatt tiltak
for å redusere bruken av avtalen til et absolutt minimum. Departementene
og DSS så seg imidlertid nødt til å videreføre konsulentoppgaver
som var helt nødvendige for å opprettholde driften og sikkerheten
på IKT-plattformene til departementene. Det ble også vurdert som
nødvendig å opprettholde et minimumsnivå av aktivitet i utviklingsprosjektene,
slik at disse ikke skulle stoppe opp.
Det ble satt i gang flere kompenserende tiltak
for at overforbruk på felles rammeavtaler ikke skulle skje igjen:
-
I den nye rammeavtalen
for konsulentmegling plikter leverandøren hver måned å sende DIO
en rapport over hvor mye som er fakturert totalt under rammeavtalen.
-
I tillegg stilles det krav til leverandøren
om en digital kundeportal som skal gi tilgang til informasjon og
tjenester og ha rapporteringsmuligheter som skal gi oversikt over
aktive avrop på avtalen m.m.
-
DSS skal gå gjennom og vurdere kontraktsoppfølgingen
av fellesavtaler og skal foreslå eventuelle forbedringstiltak til
DFD. Dette er et oppdrag gitt i tildelingsbrev for 2025.