Bakgrunn

Program for felles IKT-løsninger i departementsfellesskapet er styrt av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) og Forsvarsdepartementet (FD) i fellesskap, jf. Prop. 18 S (2022–2023).

I dag er det fire ulike IKT-plattformer i bruk i departementsfellesskapet: plattformene til FD/Statsministerens kontor (SMK), Justis- og beredskapsdepartementet (JD), Utenriksdepartementet (UD) og plattformen som benyttes av resten av departementene som ble driftet av Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS). Fra 1. januar 2025 driftes de tre siste av Departementenes digitaliseringsorganisasjon (DIO). Dette er lite hensiktsmessig både fra et teknisk og økonomisk perspektiv. Det er svært dyrt og krevende å opprettholde og sikre tre ulike plattformer til samme høye standard. I tillegg øker angrepsflatene mot departementene når man har flere ulike plattformer.

Programmets mål er å bistå i å etablere en ny IKT-virksomhet og legge til rette for en felles digital plattform for applikasjoner og løsninger og for lagring og behandling av ugradert og skjermingsverdig ugradert informasjon. Plattformen vil tas i bruk av alle departementene, SMK og utenrikstjenesten og være særlig innrettet mot å ivareta digital sikkerhet tilpasset fremtidens trusselbilde. Programmet er organisert med en programleder og underliggende prosjekter. Det er etablert et programstyre som i dag består av DFD, FD, UD, JD og SMK. DIO og DSS er observatører i programstyret.

Arbeidet med å samle departementenes IKT-miljøer og IKT-løsninger har pågått i flere år. Det ble utarbeidet en konseptvalgutredning i 2017. I 2021 ble det startet et forprosjekt. Dette ledet fram til program for felles IKT-tjenester i departementsfellesskapet, som ble kvalitetssikret (KS2) i 2022. Mot slutten av 2022 fastsatte Stortinget en kostnadsramme på 1,4 mrd. kroner inkl. mva., jf. behandlingen av Prop. 18 S (2022–2023). Målbildet ved oppstart av programmet var å etablere en ny felles IKT-plattform gjennom anskaffelse i markedet. Den nye plattformen skulle i hovedsak være basert på en privat skyløsning levert av en tredjepart. De tidligere IKT-miljøene skulle samles i et nytt forvaltningsorgan underlagt det daværende Kommunal- og distriktsdepartementet.

Plattformen som ble driftet av DSS, ble utsatt for et svært alvorlig dataangrep sommeren 2023. Dette medførte en usikkerhet og et ytterligere behov for å snarest mulig få etablert en ny felles IKT-plattform.

Etter dataangrepet mot IKT-plattformen til DSS sommeren 2023 var ikke dette målbildet lenger mulig å gjennomføre. Programmet ble derfor nødt til å utrede en ny løsning som var gjenstand for ekstern kvalitetssikring sommeren 2024. Stortinget fastsatte høsten 2024 ny kostnadsramme på 2,24 mrd. kroner inkl. mva., jf. behandlingen av FDs Prop. 1. S (2024–2025). Endringen i kostnadsrammen skyldtes i hovedsak dataangrepet 2023.

Departementene ble 21. oktober 2024 varslet av DSS om at samlet forbruk av rammeavtale for konsulentbruk på IKT-området hadde oversteget maksimal økonomisk ramme på 600 mill. kroner. For denne rammeavtalen mottok DSS statusrapporter fra leverandøren hver sjette måned. Som følge av høyt uttak på avtalen mellom rapporteringstidspunktene ble det ikke tidsnok oppdaget at avtalen ville bli oversteget i løpet av høsten 2024. DSS hadde på dette tidspunktet allerede satt i gang et arbeid for å få på plass en ny rammeavtale med forventet signering innen mars 2025. Arbeidet med inngåelse av ny rammeavtale ble intensivert så langt det var praktisk mulig.

Ny avtale ble signert av DIO 25. januar 2025. Ansvaret for avtalen ble flyttet fra DSS til DIO da IKT-miljøet til DSS ble en del av DIO ved DIOs opprettelse 1. januar 2025.

Etter at DSS og departementene som brukte avtalen, fikk kjennskap til overforbruk av avtalen, ble det iverksatt tiltak for å redusere bruken av avtalen til et absolutt minimum. Departementene og DSS så seg imidlertid nødt til å videreføre konsulentoppgaver som var helt nødvendige for å opprettholde driften og sikkerheten på IKT-plattformene til departementene. Det ble også vurdert som nødvendig å opprettholde et minimumsnivå av aktivitet i utviklingsprosjektene, slik at disse ikke skulle stoppe opp.

Det ble satt i gang flere kompenserende tiltak for at overforbruk på felles rammeavtaler ikke skulle skje igjen:

  • I den nye rammeavtalen for konsulentmegling plikter leverandøren hver måned å sende DIO en rapport over hvor mye som er fakturert totalt under rammeavtalen.

  • I tillegg stilles det krav til leverandøren om en digital kundeportal som skal gi tilgang til informasjon og tjenester og ha rapporteringsmuligheter som skal gi oversikt over aktive avrop på avtalen m.m.

  • DSS skal gå gjennom og vurdere kontraktsoppfølgingen av fellesavtaler og skal foreslå eventuelle forbedringstiltak til DFD. Dette er et oppdrag gitt i tildelingsbrev for 2025.