Sikkerhet
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O.
Tung begrunnet i høringen programmet for felles IKT-tjenester i
departementsfellesskapet slik:
«Programmet skal sørge for å oppnå to
overordnede ting, for det første en ny, sikker og moderne IKT-plattform
for Statsministerens kontor, alle departementene, Norges utenriksstasjoner,
Departementenes digitaliseringsorganisjon, DIO, og Departementenes
sikkerhets- og serviceorganisasjon, DSS. For det andre skal man etablere
en ny, felles organisasjon som samler IKT-kompetansen i departementene.»
Komiteen registrerer
at det tross stor ressursbruk og forsinkelser ennå ikke er lyktes
med å få på plass en ny, felles IKT-plattform for departementsfellesskapet. Komiteen registrerer videre at det per
2025 ikke er en felles organisasjon for arbeidet med IKT-plattform,
men to nye etater, nemlig Statens graderte plattformtjenester underlagt
Forsvarsdepartementet og Departementenes digitaliseringsorganisasjon
(DIO) underlagt Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
I brev fra digitaliserings- og forvaltningsministeren 1. april
2025 skriver statsråden følgende om endringen bort fra FDs tonivåplattform:
«FD og DFD vurderte at det ikke var behov
for å gjennomføre en egen sikkerhetsvurdering av Depnet/U, som følge
av endret målbilde til å gjenbruke enkeltkomponenter fra denne plattformen.
Dette fordi vi hadde et godt nok informasjonsgrunnlag om Depnet/U.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) gjennomførte en penetrasjonstest1
av Depnet/U i 2022. Penetrasjonstesten ga gode tilbakemeldinger,
og på bakgrunn av dette vurderte FD og DFD at det ikke var behov
for en ny sikkerhetsvurdering av Depnet/U.»
I høringen uttalte tidligere statsråd Bjørn
Arild Gram:
«La meg si noen ord om sikkerhetsvurderingene som
ble foretatt i denne perioden. Nasjonal sikkerhetsmyndighet gjennomførte
i 2022 en inntrengningstest av Depnet/U. Dette var en test av sikkerheten
og sårbarheten til datasystemet gjennom planlagte og forhåndsbestilte
angrep. Testen ga gode tilbakemeldinger på sikkerhetstilstanden
til Depnet/U. Den bekreftet at det var mulig og sikkert å gjenbruke
komponenter fra plattformen i den nye felles IKT-plattformen. Mot
slutten av 2022 startet vi også et nødvendig oppgraderingsarbeid på
komponenter i Depnet/U. Oppgraderingsarbeidet på Depnet/U, som startet
opp i slutten av 2022, økte sikkerhetsnivået ytterligere og sørget
for økt levetid på komponentene som ble vurdert å gjenbruke. Som
følge av dette var det ikke behov for å gjennomføre en ny sikkerhetsvurdering
av Depnet/U våren 2023. Det var uansett en forutsetning at ny felles
IKT-plattform skulle godkjennes av Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
En annen viktig forutsetning for sikkerheten var at informasjon som
er gradert i henhold til sikkerhetsloven, skulle lagres og behandles
gjennom Forsvarsdepartementets IKT-plattformer. På grunn av dataangrepet
mot Depnet/U sommeren 2023 måtte vi replanlegge målbildet for ny felles
IKT-plattform. Vi gjennomførte sikkerhetsvurderinger av Depnet/U
og vurderinger av handlingsalternativer på kort sikt. Tidligere
kommunal- og distriktsminister vil redegjøre nærmere for håndtering
og oppfølging av selve dataangrepet. Sikkerhetsvurderingene som
ble gjennomført av tilstanden til Depnet/U etter dataangrepet, resulterte
i at vi ikke lenger hadde tillit til komponentene som var tenkt
gjenbrukt i ny felles IKT-plattform.»
Tidligere kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik
bekrefter det samme bildet og sa i høringen følgende:
«Våren 2023 gjennomførte vi det fyrste
kontrollpunktet av programmet med ekstern kvalitetssikring. Målbildet
som då vart kvalitetssikra, var ein ny felles IKT-plattform med
gjenbruk av enkelte komponentar frå plattforma Depnet/U. Som Gram
var inne på i sitt innlegg, vurderte både departementa og ekstern
kvalitetssikrar våren 2023 at ei ny felles IKT-plattform med gjenbruk
av nokre komponentar frå Depnet/U ville vere ein farbar veg, med
tanke på både sikkerheit og økonomi.»
Representanten Frode Jacobsen stilte spørsmål
ved hvilke sikkerhetsvurderinger som ble gjort da man gikk bort
fra FDs tonivåløsning, og spurte bl.a. om følgende:
«Ved å gå bort fra FD II la man ikke
sikkerheten bort, men ut fra hva Hermansen sa tidligere, var det
ikke like hensiktsmessig å legge seg på samme sikkerhetsnivå på hele
linja her som man ville gjort på FD II. Var det en vurdering man
også fikk faglig støtte til fra NSM?»
Tidligere statsråd Bjørn Arild Gram svarte:
«Det var definitivt faglig anbefalt.
I hvor stor grad NSM var inne i vurderingene da, klarer ikke jeg
å svare på, men det var forutsatt at NSM skulle godkjenne løsningen
til slutt. NSM skulle ha en rolle med tanke på løsningen vi skulle
ende med. Det var en prosess – husk at vi gikk inn i et forprosjekt
som så skulle kvalitetssikres. Det er mange steg her, og vi var
fortsatt ikke der at beslutningen skulle tas. Det ble fremmet for
Stortinget et år etterpå, etter at prosessen var tatt videre. Det
har skjedd ting etter det igjen, som har gjort at vi har måttet planlagt
på nytt.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet finner at de praktiske følgene av
dataangrepet sommeren 2023 viser at sikkerhetsvurderingene ikke
har vært tilstrekkelig gjennomtenkte og holdbare i møte med virkeligheten. Disse medlemmer mener dette tyder på
svake – og i ettertid feilaktige – vurderinger da regjeringen i
forbindelse med KS2-prosessen valgte å endre målbildet for arbeidet. Disse medlemmer mener dette både har
forsinket arbeidet og gitt økte kostnader, samt ikke gitt departementsfellesskapet
en ny og tilstrekkelig sikker løsning.
Disse medlemmer finner
dette kritikkverdig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at komiteen
har liten innsikt i hvilke bakenforliggende sikkerhetsvurderinger
som er gjort, all den tid komiteen ikke ønsket en lukket høring
hvor disse kunne blitt utdypet.
For øvrig viser disse
medlemmer til at tidligere statsråd Gram og statsråd Tung
har redegjort for de sikkerhetsmessige vurderingene. Disse medlemmer mener den samlede vurderingen
av sikkerhet, inkludert forutsetningen om godkjenning av NSM, er
og har vært tilstrekkelig.
Disse medlemmer vil
også vise til at angrepet sommeren 2023 var, slik tidligere kommunalminister Gjelsvik
forklarte i høringen, et angrep fra en avansert og ressurssterk
aktør som utnyttet en såkalt nulldagssårbarhet, som er så godt som
umulig å beskytte seg mot. Angrepet rammet for øvrig flere land,
sikkerhetshullet ble oppdaget av DSS, og leverandøren fikk tettet
hullet på bakgrunn av den informasjonen som ble gitt av DSS.
Videre mener disse medlemmer at
det fra alle hold har blitt påpekt at det var nødvendig å gå bort
fra prinsippvedtaket som ble gjort av den daværende regjeringen
Solberg om å bygge på FDs totrinnsmodell, og ikke minst ble dette
stoppet av en ekstern kvalitetssikrer som regjeringen Solberg selv
bestilte. Målet om å etablere en ny IKT-virksomhet og legge til
rette for en felles digital plattform som skal tas i bruk av alle
departementene og være innrettet mot å ivareta digital sikkerhet,
vil sikre oss et framtidig moderne og effektivt IKT-system.
Videre viser disse medlemmer til
at det kom fram i høringen, som svar på spørsmål fra representanten
Kirsti Leirtrø, at saken handler om mer enn regjeringens saksbehandlingssystem.
Representanten Leirtrø spurte om sammenhengen mellom langtidsplanen
for forsvarssektoren og digitaliseringsstrategien. Digitaliserings-
og forvaltningsminister Tung svarte følgende:
«Vi har jo satt som ambisjon at Norge
skal bli det mest digitaliserte landet innen 2030, og den ambisjonen
skal også gjelde offentlig forvaltning. Jeg synes forhistorien her
– med fire IKT-miljøer hvor UD og utenriksstasjonene har sitt eget,
Justisdepartementet har sitt eget, DSS har hatt sitt eget og FD
og SMK har hatt sitt eget – egentlig eksemplifiserer hvor viktig
det er å arbeide med å sørge for moderne digitale verktøy, sånn at
man også får en moderne og digital forvaltning. Det er nettopp denne
organiseringen som egentlig har hindret at man kan jobbe effektivt
nok i årene som har vært, og som beskriver hvor viktig det er å
få på plass denne plattformen, for at vi skal kunne nyttiggjøre
oss nye teknologier, som KI, automatisering og maskinlæring, også i
årene framover. Det er det ene punktet om hvorfor det er viktig
med den felles IKT-plattformen, og så handler det – som forsvarsministeren
er inne på – om sikkerhet. Vi lever i en verden der de digitale
truslene øker for hver dag. Digital svindel er nå større på verdensmarkedet enn
narkotikahandel. Det viser hvor viktig det er hele tiden å jobbe
med sikkerhet i systemene. Å gå fra fire IKT-miljøer, hvor vi er
sårbare og ineffektive, til ett felles IKT-miljø vil bidra til å
øke sikkerheten i departementsfellesskapet og er en viktig milepæl
for oss. Sikkerhet og modernisering av forvaltningen er viktige
stikkord i arbeidet med felles IKT-plattform.»
Disse medlemmer mener
statsråd Tungs svar også belyser et annet viktig poeng: at offentlig
forvaltning får et sterkere og mer kompetent digitaliseringsmiljø,
noe disse medlemmer mener er viktig
i møte med en verden i rivende teknologisk utvikling.
Disse medlemmer vil
også vise til representanten Jacobsen, som i høringen viste til
at det har vært flere IKT-prosjekter i offentlig forvaltning som
har vært utsatt for kritikk av kontroll- og konstitusjonskomiteen gjennom
tidene. Disse medlemmer mener svaret
til forsvarsminister Sandvik belyser et vesentlig poeng i arbeidet
med ny IKT-plattform: at det hele tiden har vært jaktet på løsninger
som skal sikre at man ikke har en utdatert modell i det den er ferdig,
men tvert imot en modell som holder tritt med teknologiutviklingen:
«Jeg tenkte jeg ville legge til noe.
Det kan jo godt tenkes man kommer tilbake hit, men nettopp disse
kontrollfunksjonene er viktige. Det er derfor man har laget statens
prosjektmodell, og det er derfor man har hatt denne grundige gjennomgangen
– at man har både KS2, man har flere kontrollpunkter, og man har
en fleksibel måte å gjøre det på for å kunne tilpasse seg virkeligheten,
så man ikke ender opp med et utdatert system den dagen man innfører
det. For her er det et teknologikappløp, der det også er kommersielle
selskaper som er i lead på teknologiutviklingen, samtidig som vi
må sikre at vi har nasjonal kunnskap og kunnskap internt i forvaltningen
for å kunne skjerme ting som ikke vil passe seg å ha ut i rene kommersielle
løsninger. Jeg synes nettopp denne kontrollfunksjonen understrekes
av at det er viktig å ha denne utviklingen framover, og jeg synes statsråd
Tung også har redegjort veldig godt for at dette følges veldig godt
opp.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet registrerer for det første
at statsrådene ved flere anledninger trekker frem at angrepet skjedde
i regi av en avansert og ressurssterk aktør. Med tanke på at dette
er datasystemet til Norges regjering, og at vi er i en svært spent
sikkerhetspolitisk situasjon, måtte det være å forvente at avanserte
og ressurssterke aktører ville søke å utnytte enhver sårbarhet.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen før datainnbruddet fikk en helt konkret
advarsel fra ekstern kvalitetssikrer om risikoen knyttet til gjenbruk
av eksisterende ugradert nettverk. Høringen har ikke avdekket at
statsrådene i regjeringen Støre foretok seg noe basert på denne
advarselen, og at det snarere virker som statsrådene fortsatt –
og tross de store negative konsekvensene av innbruddet – er tilfredse
med valgene som ble tatt. Det vises til supplerende analyse fra
A-2 Norge AS 26. april 2023, hvor tilråding 4 på side 18 lyder:
«Sikre kontroll over om infrastruktur
som er benyttet for lagring og behandling av ikke-skjermingsverdige data
oppgraderes til å bli benyttet for løsninger med et høyere sikkerhetsnivå.»
Disse medlemmer viser
også til at det i høringen og oversendte dokumenter klart fremkommer
at det er nivåforskjell på sikkerheten i FDs tonivåplattform og
den løsningen regjeringen Støre valgte. Høringen har ikke avdekket
at statsrådene foretok seg noe for å utfordre sikkerhetsnivået i
den valgte løsningen, selv om det understrekes at prosjektet styres
svært tett fra politisk ledelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener målet for etableringen
av plattformen er å ha et fornuftig sikkerhetsnivå tilpasset verdiene
som skal beskyttes. Målet er ikke å ha høyest mulig sikkerhetsnivå.
FDs tonivåplattform har et sikkerhetsnivå som ville satt store begrensninger
for effektiviteten og samhandlingen til departementene. Det høye
sikkerhetsnivået skyldes sammenkoblingen mot lavgradert, et hensyn
man ikke trenger å ta med seg i utviklingen av en plattform for
behandling av ugradert skjermingsverdig og ugradert informasjon.
Høyres og Fremskrittspartiets merknad om at statsrådene ikke utfordret
sikkerhetsnivået i den valgte løsningen, bygger på en feil vurdering
om at sikkerhetsnivået på FDs tonivåplattform var det riktige nivået
for behandling av ugradert skjermingsverdig og ugradert informasjon
hos departementene. Det kom tydelig fram i høringen at det valgte
tekniske målbildet innebærer at FDs plattform vil bli benyttet for
informasjon som er gradert begrenset. Sikkerhetskravene for skjermingsverdig
ugradert informasjon vil settes slik at plattformen kan godkjennes
av NSM. Disse medlemmer viser til at
Hermansen sa følgende under høringen:
«Da så vi at skal vi lage en plattform
som møter de målsettingene – altså både sikker, effektiv og kostnadsforsvarlig
drift – kunne ikke det bygges på FDs opprinnelige tonivåplattform.
Derfor gikk man til Stortinget med endringsproposisjonen i 2022
og anbefalte at man brukte FDs plattform mot det graderte, men lagde
en ny, ugradert plattform som skulle sikkerhetsgodkjennes, basert
på en kommersiell leveranse fra leverandører. Så det er årsaken
til at man gikk vekk fra det opprinnelige.»
Disse medlemmer viser
videre til at Gram uttalte følgende under høringen:
«Her var det mulig å få sikre skyløsninger
på norsk jord, med norske krav og norsk sikkerhet, sikkerhetskrav
som vi selv stilte, sikkerhetsklareringer og så videre, som gjorde
at du fikk de rette. Du fikk sikre løsninger og samtidig fleksible
og hensiktsmessige løsninger som gjorde at departementene fikk dekket
behovene sine. Det graderte skulle fortsatt leveres av Forsvarets
plattformer.»
Videre viser disse medlemmer til
følgende sitat fra Pettersen fra høringen:
«Som Hermansen var innom, er dette et
marked som har vært i utvikling. Og det vi har sett, er at de store selskapene
på skyteknologi og datasenter tilpasser løsninger mer og mer til
nasjonale sikkerhetskrav. Det vi gjør i Norge, i vårt program, er
likt tilsvarende vurderinger som gjøres i andre land. Vi har ulike
kjøremiljøer basert på en verdivurdering av informasjonen. Det sikreste
kjøremiljøet som gjelder ugradert, er en skjermingsverdig ugradert
plattform, slik vi legger opp til. Den skal sikkerhetsgodkjennes,
sammen med hele plattformen, av Nasjonal sikkerhetsmyndighet, men hvor
vi bruker markedet som har oppdatert informasjon, stordriftsfordeler
og erfaring med drift i en helt annen størrelsesorden enn det vi
kunne klare å levere.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til sine tidligere merknader og vil
avvente Riksrevisjonens undersøkelse før konklusjoner i saken trekkes.