1.4.1.3 Statnett og nettselskapene har ikke økt kapasiteten i nettet i takt med behovet
Energi- og miljøkomiteen påpekte allerede i
forbindelse med behandlingen av Nettmeldingen i 2012 at mange år
med moderate investeringer i transmisjonsnettet hadde ført til et
stort behov for å øke kapasiteten og bygge ut nytt nett. I behandlingen
av meldingen uttalte komiteen at den
«(…) støtter meldingens generelle tilnærming
om at konsekvensene av å investere for lite eller for sent normalt
vil være større enn konsekvensene av å investere for mye.»
Energi- og miljøkomiteen har også senere vært
opptatt av behovet for å øke nettkapasiteten, med utgangspunkt i
analyser som peker på at kraftforbruket kan øke i mange sektorer,
og at det vil være behov for å øke kapasiteten for å kunne realisere
en grønn omstilling av samfunnet.
Samtidig innebærer tiltak i strømnettet store
investeringskostnader som brukerne av nettet må betale, og nettanlegg
påvirker naturen og andre arealinteresser negativt. Stortinget har
sluttet seg til at det er viktig at det samlede investeringsomfanget
ikke blir større enn nødvendig, og at investeringene gjennomføres
på en kostnadseffektiv måte. Stortinget har også sluttet seg til at
effektiv utnyttelse av strømnettet er et mål.
Undersøkelsen viser at de viktigste direkte
årsakene til mangelen på tilgjengelig nettkapasitet, er at behovet for
strøm har økt over tid og er ventet å øke sterkt framover, uten
at Statnett og nettselskapene har økt kapasiteten i takt med behovet
gjennom utbygging eller økt utnyttelse av nettet.
Både Statnett og NVE sine framskrivninger for strømforbruk
tilsier at forbruket kan øke med omkring 40 pst. de neste 15 årene.
Hovedforskjellen mellom framskrivningene for strømforbruk
er at Statnett forventer en litt sterkere forbruksvekst på sikt
enn NVE, og en litt svakere utvikling i kraftproduksjonen fram mot
2040. I Statnetts framskrivning er kraftoverskuddet borte i 2040
og negativt i 2050, mens i NVEs framskrivning er det et fortsatt kraftoverskudd
i 2040.
Både Statnett og NVE understreker at framskrivningene
må tolkes som scenarioer heller enn prognoser. Hva som kommer av
nytt forbruk i framtiden, er usikkert og avhenger av blant annet
utviklingen i kraftproduksjon, i hvilken grad nye industriprosjekter
materialiserer seg, effekten av energieffektiviseringstiltak og
andre forhold utenfor kraftsystemet. Om nettet må forsterkes som
følge av nytt forbruk, vil blant annet avhenge av om det er ledig
kapasitet i nettet, i hvilken grad forbruket er fleksibelt, og om
det kommer ny produksjon i nærheten.
Stortinget har gjennom behandlingen av tilleggsmeldingen
til Meld. St. (2020–2021) Energi til arbeid
– langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser sluttet seg
til at Norge fortsatt skal ha overskudd på kraft. I innstillingen
viser energi- og miljøkomiteen til at dagens kraftoverskudd ikke
vil være tilstrekkelig for etablering av nye næringer samtidig som
man skal elektrifisere enda mer av det man allerede gjør. For å
legge til rette for ny industrietablering er økt kraftproduksjon,
effektbalanse og økt tilgang til nett helt avgjørende, slik at dette
kommer både industrien og samfunnet til gode. Norsk fornybar kraftproduksjon
skal fremdeles være et konkurransefortrinn for norsk industri og
bidra til verdiskaping og sysselsetting i hele landet.
Dersom det er ubalanse mellom forbruket og produksjonen
i et geografisk område, øker behovet for å bygge overføringsnett
mellom områder. Forskjellen mellom ønsket nytt forbruk og planlagt
ny produksjon kan dermed gi kraftunderskudd i mange områder hvor det
i dag er kraftoverskudd.
Dersom det ikke kommer mer kraftproduksjon i Norge,
vil kraftbalansen svekkes også nasjonalt, og man må importere stadig
mer strøm. Svekket kraftbalanse vil føre til høyere priser og være
med på å bremse utviklingen av forbruket. Det er i dag flere forespørsler
om å knytte til nytt forbruk enn ny produksjon. Energidepartementet
viser til at kraftutbygging i stor grad er overlatt til markedet,
og at tilfanget av nye prosjekter er begrenset.
De fleste nettselskapene mener
at en viktig årsak til kapasitetsutfordringene både i transmisjonsnettet
og i regionalnettet er at det ikke er bygget ut nok kapasitet.
Store deler av dagens transmisjonsnett ble bygget
ut i perioden fram til 1990. Statnett investerte lite i transmisjonsnettet
innenlands i perioden 1992–2013. De siste ti årene har Statnett
investert for rundt 74 mrd. kroner. Mesteparten av byggingen innenlands
er reinvesteringer av gamle anlegg, men kapasiteten er økt gjennom å
øke spenningsnivået på ledningene.
Mange ledninger på 420 kV har erstattet ledninger på
132–300 kV og dermed økt kapasiteten i transmisjonsnettet. Totalt
antall kilometer transmisjonsnett innenlands har økt fra om lag
11 000 km til 12 320 km, en økning på 12 pst. i perioden 2011–2023.
I tillegg har antallet kilometer utenlandskabler
(den norske andelen) økt fra om lag 700 km i 2011 til 1 470 km i
2023, det vil si mer enn en dobling. Statnett har i løpet av denne
perioden ferdigstilt nye kabler fra Sør-Norge til Danmark (2015),
Tyskland (2021) og England (2021). Ved behandling av endringer i
energiloven § 4-2 om utenlandskonsesjon i 2013 stilte en samlet
energi- og miljøkomité seg positive til utenlandsforbindelser, blant
annet med bakgrunn i hensynet til forsyningssikkerhet og verdiskaping
gjennom muligheten for å eksportere og importere kraft. De samfunnsøkonomiske analysene
som forelå på dette tidspunktet, anslo imidlertid at nye kabler
til Tyskland og England ville ha liten innvirkning på norske priser.
Statnett oppgir at de ikke forutså den kraftige
økningen i tilknytningsforespørsler som startet i 2017, og at dette
er hovedforklaringen på at kapasiteten innenlands ikke ble bygget
ut mer i forkant av dette. Statnetts investeringsplan fra 2018 viser
at de la opp til et relativt lavt investeringsnivå i perioden 2019–2022.
Behovet etter 2022 ble beskrevet som usikkert, men det ble pekt
på at mer vindkraft og ny industri og forbruk kunne kreve høyere
investeringer enn de hadde konkrete planer for.
I sin strategiske plan for utvikling av kraftsystemet (systemutviklingsplan)
har Statnett inkludert et «strategisk målbilde» for 2040 (målnettet).
Målnettet viser det Statnett mener er nødvendige tiltak for å møte
behovene fram mot 2040. Ifølge Statnett vil målnettet kunne håndtere
en dobling av det nasjonale strømforbruket.
For at målnettet faktisk skal kunne dekke behovet
i 2040, forutsetter imidlertid Statnett blant annet at det må bygges
ut mer kraftproduksjon, og at utviklingen av forbruk og produksjon
er balansert innenfor geografiske områder. Målnettet er også det
nettet Statnett ønsker å bygge. Nettet
bygges i hovedsak ut basert på konkrete bestillinger og i mindre
grad på langsiktige planer og forventninger om framtiden. Dette
skyldes ifølge Statnett og nettselskapene blant annet at det er
strenge krav til å dokumentere kundenes behov ved søknad om konsesjon
til nettutbygging.
Undersøkelsen viser også at det er et potensial
for å øke kapasiteten gjennom å utnytte det eksisterende nettet
bedre enn i dag. Både Statnett og nettselskapene mener det finnes
virkemidler for dette som kan brukes i større grad. Det er ikke
mulig å slå fast akkurat hvor stort potensialet er, ettersom det
per i dag ikke finnes aggregert informasjon om den faktiske utnyttelsen.
Selv om det er usikkert nøyaktig hvor stort
det framtidige behovet for nettkapasitet er, er det en generell enighet
om at behovet i dag overstiger kapasiteten. Behovet for økt nettkapasitet
har vært varslet lenge uten at Statnett eller nettselskapene har
økt den tilgjengelige kapasiteten i nettet tilstrekkelig for å møte
etterspørselen. Riksrevisjonen registrerer at økningen i kraftbehovet
har endret seg fra en generell økning i forbruket til stort forbruk
i ulike punkter i nettet, og at en slik forbruksvekst kan være vanskelig
å planlegge for. At hele landet snart er fullbooket for større uttak,
indikerer etter Riksrevisjonens vurdering likevel at det er behov
for å øke kapasiteten i store deler av landet.
Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at
det ikke er nok kapasitet i strømnettet. Mangelen på tilgjengelig kapasitet
i nettet har negative konsekvenser for viktige mål satt av Stortinget.
Riksrevisjonen registrerer at Statnett har planer som tilsier et
høyt investeringsnivå fram mot 2040, men det er uheldig at kunder
som ønsker å knytte seg til strømnettet risikerer å måtte vente
på et målnett som kan stå ferdig i 2040. Manglende nettkapasitet
er først og fremst til hinder for nytt forbruk, men i enkelte områder
også for ny produksjon. Begrensninger i nettkapasiteten kan gjøre
det vanskeligere for Norge å nå både klimamålene og regionalpolitiske
mål om bosetting og arbeidsplasser i distriktene. Målet om å unngå langvarige
prisforskjeller i landet er heller ikke nådd, og mangel på nettkapasitet
har bidratt til dette.