Om Riksrevisjonens anbefalinger
Komiteen viser til
Riksrevisjonens anbefalinger:
«Riksrevisjonen anbefaler at Energidepartementet følger
opp utfordringene med for lite kapasitet i strømnettet, slik at
nettutviklingen legger til rette for elektrifiseringen av samfunnet
og omstilling av næringslivet slik som Stortinget har forutsatt.
Riksrevisjonen anbefaler at departementet sørger for
-
en mer helhetlig
og langsiktig styring av nettutviklingen som ser utviklingen av
strømnettet i sammenheng med utviklingen i produksjon og forbruk, og
som i tillegg bygger opp under nærings- og klimapolitiske målsettinger
-
at reguleringen og kontrollen av Statnett
og nettselskapene sikrer at
-
nettutviklingen i større grad skjer med
utgangspunkt i prognoser for framtidige behov og langsiktige planer
-
investeringer gjøres i tide
-
nettet utnyttes effektivt
-
at planleggingen og konsesjonsbehandlingen
av nye tiltak i nettet starter tidlig, og at konsesjonsmyndighetene
tar større hensyn til målet om raskere prosesser, blant annet gjennom
-
økt bruk av betinget konsesjon
-
å involvere berørte parter tidligere og
jobbe mer parallelt
-
å sette tydelige mål for å redusere tidsbruken
og følge opp tidsbruken
-
å innføre frister der det er hensiktsmessig
-
å fortsette arbeidet med å digitalisere
tilknytningsprosessen og konsesjonsbehandlingen
-
å vurdere endringer i dagens prismekanismer
og kriterier for tilknytning til nettet for å sikre samfunnsøkonomisk
lønnsom nettutvikling.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen mener Riksrevisjonens
rapport, Dokument 3:7 (2024–2025), tydelig viser at det har vært
investert for lite for sent i strømnettet over en lengre periode. Konsekvensene
av dette er godt oppsummert i Riksrevisjonens konklusjoner.
Kapasiteten i nettet er ikke tilstrekkelig,
dagens virkemidler er ikke tilstrekkelige for å bygge nok kapasitet, og
arbeidet med å bygge ut nettkapasiteten er ikke samordnet på en
god nok måte.
Komiteen viser til
statsrådens svar av 24. februar 2025 til Riksrevisjonen, der han
slutter seg til Riksrevisjonens vurdering av at det har vært investert
for lite for sent i en lengre periode. Statsråden slutter seg også
til understrekningen i rapporten av at det er store mål- og interessekonflikter
i energipolitikken generelt, og nettutviklingen spesielt.
Statsråden utdyper ellers i sitt svar hva regjeringen har
iverksatt av ytterligere tiltak også etter at Riksrevisjonen avsluttet
sin rapport. Komiteen viser til statsrådens
svar.
Komiteen viser avslutningsvis
til at det i forbindelse med komiteens arbeid med Riksrevisjonens
rapport har vært stilt flere spørsmål til energiministeren knyttet
til strømforsyning til forsvarsindustribedriften Nammo. Korrespondansen
med statsråden følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser videre
til at Stortinget den 6. mai 2025 fattet følgende anmodningsvedtak
enstemmig, jf. Dokument 8:106 S (2024–2025) og Innst. 224 S (2024–2025):
Stortinget ber regjeringen iverksette
nødvendige tiltak for at forsvarsindustrien og andre kritiske samfunnsfunksjoner
med betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser kan gis særskilt
prioritering av strømnett. Dersom dette ikke er mulig med dagens
lovgivning, bes regjeringen om å fremme nødvendige forslag slik
at slik prioritering lar seg gjøre, og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg
at antallet forespørsler om nettilknytning har økt mye siden 2017,
noe som har forårsaket en lang nettkø. Disse
medlemmer registrerer at Statnett åpenbart ikke var forberedt
på dette, og disse medlemmer merker
seg at Riksrevisjonens rapport viser at en stor andel av Statnetts
investeringer i denne perioden har gått til utenlandsforbindelser,
tiltak som ikke sikrer flere norske bedrifter nettilknytning. To
nye utenlandskabler er bygd rett fra de viktigste vannkraftressursene og
magasinene lengst sør i Norge, til Storbritannia og Tyskland. Tilsynelatende
er det nå enklere å sende kraftoverskuddet fra Agder til Tyskland
enn til Telemark.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg også at Riksrevisjonen
medgir at det er mye kapasitet som er reservert som ikke er tatt
i bruk, og kan være reservert til urealistiske prosjekter. Disse medlemmer mener at et tiltak som
kan hjelpe mot dette, er å gi myndighetene adgang til å rydde og
prioritere mye mer i strømkøen enn de kan i dag, ut fra klart definerte
kriterier. Et eksempel på et viktig kriterium er bidrag til kutt
i klimagassutslipp. NVEs Scenarioer for kraftmarkedet 2024, som
Riksrevisjonen trekker fram i rapporten, har anslag som tyder på
at det trengs prioritering til om vi skal nå klimamål og ha et kraftoverskudd. Disse medlemmer viser også til NVEs rapport
Tilstanden i kraftsystemet 2025, hvor de anslår at det er en stor
diskrepans mellom hva som er reservert i strømkøen, og hva de tror vil
bli realisert. Disse medlemmer mener
at det tyder på at tiden for vanlig tilknytningsplikt og «førstemann-til-mølla»-systemet
er forbi.
Disse medlemmer understreker
at nettutbygging ofte krever betydelige inngrep i naturen. Mellom 55
og 60 pst. av reduksjonen i inngrepsfri natur de siste fem årene
skyldes energiutbygging, ifølge en analyse gjort av Norkart AS våren
2024 for Miljødirektoratet. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at vi bygger riktig nett, til riktige behov, og blir
bedre på helhetlig planlegging. Vi må heller ikke ende opp med overinvesteringer
som er kostbare for både nettkunder og natur.
Utover dette støtter disse
medlemmer Riksrevisjonens anbefalinger, og forventer at regjeringen
følger dem opp med konkrete tiltak som sikrer nok nett til riktig
tid i Norge framover. Det er avgjørende for klimaomstilling og industriutvikling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet understreker det pressende behovet for tydelig
folkevalgt styring av kraftpolitikken for å sikre tilstrekkelig kapasitet
i strømnettet. Ifølge Riksrevisjonens rapport har ikke Energidepartementet
sørget for en samordnet og helhetlig styring av nettutviklingen. Disse medlemmer viser til partiets merknader
i behandlingen av «Representantforslag om sterkere folkevalgt styring
av statnett», jf. Dokument 8:77 S (2024–2025) og Innst. 230 S (2024–2025). Disse medlemmer mener Statnetts nåværende
selskapsmodell, som fungerte i en mer stabil tid, ikke lenger er
tilpasset dagens utfordringer med økt behov for nettkapasitet og
skjerpet sikkerhetspolitikk. Ved å omorganisere Statnett til et
direktorat kan det oppnås mer helhetlig styring over investeringer
og prioriteringer i strømnettet.
Komiteens
medlem fra Fremskrittspartiet fremhever viktigheten av tilstrekkelig
kapasitet i strømnettet, og er bekymret for kapasitetsutfordringene
vi står overfor. Dette medlem viser
til at mangel på nettkapasitet bremser opp næringsutvikling og verdiskapning
i Norge. Dette medlem viser til at Riksrevisjonen
peker på at reguleringen ikke legger til rette for at nettutbygging
skjer raskt nok, og mener at tilknytningsplikten slik den er utformet
i dag, ikke fungerer i en situasjon med mangel på nettkapasitet. Dette medlem viser til Riksrevisjonen,
som oppsummerer det slik:
-
Tilknytningsplikten
har i for liten grad sikret at nettet bygges ut i takt med behovet.
-
Dagens inntektsregulering gir ikke nettselskapene insentiver
til å investere i nettanlegg.
-
Kriteriet om samfunnsøkonomisk lønnsomhet
ivaretas ikke godt nok i utviklingen av strømnettet.
Dette medlem anerkjenner
de store utfordringene man står overfor når det gjelder manglende
nettkapasitet, og viser til Fremskrittspartiets eget forslag (Dokument
8:208 S (2024–2025)) som svarer på disse utfordringene. Dette medlem viser til at Fremskrittspartiet
ønsker å se på hele nettreguleringen på ny, og innrette den slik
at nettutbyggingen skjer tidsnok. Dette medlem viser
videre til de andre forslagene i det nevnte representantforslaget,
som også vil bidra til bedre utnyttelse av eksisterende nett.