Forslag
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen treffe nødvendige
tiltak for å sikre at kommunene er godt rigget for å håndtere det
nye regelverket for driftstilskudd til private barnehager, og rapportere
tilbake til Stortinget om hvordan dette gjøres.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sikre at alle særlige
forhold som bidrar til høyere kostnader i kommunale barnehager,
kan holdes utenfor beregningen av grunntilskuddet.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget innen juni 2026 med forslag om å lovfeste at kommunene
skal fatte vedtak om tildeling av driftstilskudd til private barnehager
minst én gang i året.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen utrede differensiert
administrasjonspåslag med mål om å demme opp for stordriftsfordelene
som ikke tilfaller mindre, enkeltstående barnehager, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen se til at det utformes
fem sjablonger for den nye modellen for pensjonstilskudd for private
barnehager.
Forslag 6
Barnehageloven ny § 19 b skal lyde:
§ 19 b Pensjonstilskudd
til private barnehager
Kommunen skal gi pensjonstilskudd til private
barnehager som har rett til tilskudd etter § 19 første eller andre
ledd. Tilskuddet skal dekke den private barnehagens utgifter til
pensjon, begrenset til en øvre grense.
Departementet kan gi forskrift om tilskudd til
pensjon.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen gå i dialog med IKO
og sørge for at de barnehagene som ikke treffes av særregelen for
private barnehager med historiske forpliktelser basert på avtaler
om offentlig tjenestepensjon, også får dekket sine historiske pensjonskostnader.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen utrede muligheter
for å forhindre at barnehageeiendommer selges med såkalt sale-leaseback-
og triple-net-avtaler, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.
Forslag 9
Barnehageloven ny § 10 a skal lyde:
§ 10 a Kommunal forkjøpsrett
Kommunen har forkjøpsrett når en barnehageeiendom
i kommunen skal selges. Departementet kan gi forskrift om kommunal
forkjøpsrett.
Forslag 10
Barnehageloven ny § 23 d skal lyde:
§ 23 d Disponering av
overskudd fra salg av barnehageeiendom
Dersom barnehagen selger barnehageeiendommen,
skal overskuddet fra salget benyttes til å dekke barnehagens framtidige
kostnader til husleie. Departementet kan gi forskrift om hva som
regnes som salg av barnehageeiendom, overskudd fra salg og dekning
av framtidige kostnader til husleie.
Barnehageloven § 21 tredje ledd skal lyde:
Dersom barnehagen oppfyller kravene i § 23,
kan barnehagen disponere et eventuelt overskudd fritt, med de begrensninger som følger av § 23 d.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen fremme et lovforslag
om å endre barnehageloven for å sikre at alle offentlige tilskudd
og foreldrebetaling skal komme barna til gode, på lik linje med
privatskolelova § 6-3 Krav til bruken av offentlege tilskot og skolepengar.
Forslag 12
Barnehageloven § 23 skal lyde:
§ 23 Krav til bruk av
offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager
Offentlige tilskudd og
foreldrebetaling som en barnehage mottar, skal komme barna i barnehagen
til gode. Dette innebærer blant annet at barnehagen
-
a.
bare skal benytte offentlige tilskudd og foreldrebetaling til å dekke
kostnader som direkte gjelder godkjent drift av barnehagen, og som har et omfang som er rimelig for å oppnå
formålet med anskaffelsen eller ytelsen
-
b. ikke skal foreta
transaksjoner overfor nærstående på vilkår som avviker fra det som
ville vært fastsatt mellom uavhengige parter. Dette gjelder også
transaksjoner med fysiske eller juridiske personer som har en felles
økonomisk interesse med den som er ansvarlig for barnehagen, eller
med nærstående
-
c. ikke skal ha
vesentlig lavere personalkostnad per heltidsplass enn det som er
vanlig i tilsvarende kommunale barnehager
-
d. ikke skal låne
ut midler som stammer fra offentlige tilskudd eller foreldrebetaling.
Kortsiktige utlån i form av en konsernkontoordning som kommer barna i
barnehagen til gode, er likevel tillatt
-
e. ikke skal gi utbytte
eller på annen måte overføre overskudd til barnehagens eiere eller
deres nærstående, hverken når barnehagen er i drift, eller om barnehagedriften
blir lagt ned.
Barnehagen skal kunne dokumentere at offentlige tilskudd
og foreldrebetaling er brukt i samsvar med denne paragrafen.
Departementet kan gi forskrift om regnskap,
revisjon, rapportering og dokumentasjon, og
om forbudet mot å gi utbytte eller på annen måte overføre overskudd, jf.
første ledd bokstav e.
Forslag 13
Barnehageloven ny § 15 a skal lyde:
§ 15 a Adgang til å redusere
antall barnehageplasser en barnehage kan få tilskudd for
Kommunen kan redusere antall barnehageplasser en
barnehage kan få tilskudd for, når det er nødvendig for å hindre
for mange barnehageplasser i hele eller deler av kommunen. I vurderingen
skal kommunen ta utgangspunkt i at reduksjonen skal fordeles forholdsmessig
mellom barnehagene i kommunen, men kommunen skal også legge vekt
på behovet for barnehageplasser i ulike deler av kommunen og behovet
for å opprettholde barnehageplasser i barnehager med et særskilt pedagogisk
tilbud.
Vedtak etter første ledd skal fattes minimum
to år før iverksettelse.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen utrede en ordning
hvor gruppestørrelsen i barnehager kan reduseres når det er flere
barn med omfattende vedtak om spesialpedagogisk oppfølging i barnegruppa.
Forslag 15
Barnehageloven § 26 første ledd nytt andre
og tredje punktum skal lyde:
Kravet i første punktum gjelder for hele åpningstiden.
Barnehagen skal sette inn vikarer når det er nødvendig for å oppfylle
kravet i første punktum.
Forslag 16
Barnehageloven § 26 andre ledd første punktum
skal lyde:
I en barnegruppe skal forholdet
mellom ansatte og barn minst være én ansatt per tre barn når
barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over
tre år.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 17
Prop. 138 L (2024–2025) Endringer i barnehageloven
sendes tilbake til regjeringen.
Forslag 18
Barnehageloven § 19 tredje og nytt fjerde til
syvende ledd skal lyde:
Kommunen skal behandle private barnehager som mottar
tilskudd, likeverdig med kommunale barnehager. Tilskuddet skal beregnes
med utgangspunkt i utgifter til drift i kommunens egne barnehager.
Kommunen kan gi tilleggstilskudd og stille vilkår for
bruken av dette tilskuddet. Slikt tilleggstilskudd kan gis barnehager
med særlige driftsforutsetninger eller særlige behov i barnegruppen
eller ved nye tidsbegrensede kommunale satsinger. Vilkårene må ha
saklig sammenheng med tilleggstilskuddet og ikke være uforholdsmessig
tyngende for den private barnehagen. Kommunen skal ikke forskjellsbehandle
private barnehagetilbud uten saklig grunn ved tildeling av tilleggstilskuddet.
Ved innføring av nye krav etter loven her som
ikke er en del av beregningen av tilskuddet etter første ledd, skal
kommunen gi tilleggstilskudd fra det tidspunktet kravene får virkning
for private barnehager.
Kommunen skal vise hvordan tilskuddene er beregnet.
Departementet kan gi forskrift med utfyllende
bestemmelser om beregning av tilskuddet, som ivaretar likeverdig
behandling av private og kommunale barnehager.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen sørge for en velfungerende
søknadsordning som lar private barnehager få dekket sine faktiske
dokumenterte pensjonskostnader ut over det sjablongen måtte dekke,
uavhengig av når barnehagenes pensjonsavtaler måtte være inngått.