7.3.2 Utvalgets vurdering og forslag
I tillegg til utredningsseksjonen yter også
andre deler av Stortingets administrasjon faglig bistand til stortingsrepresentanter,
partigrupper, komiteer og presidentskapet mv. Dette er blant annet
rådgivning om forståelsen av forretningsordenen og Grunnloven, eller andre
spørsmål knyttet til behandlingen av saker i Stortinget. Videre
ytes det bistand til Stortingets presidentskap. Administrasjonen
foretar også lovteknisk gjennomgang av lovforslag og yter juridisk
bistand ved utforming av representantforslag og grunnlovsforslag.
Denne typen bistand til støtte for det parlamentariske
arbeidet er typisk av saksforberedende art, og kan i stor grad sammenlignes
med embetsverkets saksforberedende arbeid for politisk ledelse i
et departement. Med økt kompleksitet og styrking av bemanning og kompetanse
i administrasjonen har også omfanget av administrasjonens faglige
bistand til representantene økt sammenlignet med situasjonen i 2009.
Faglig bistand fra administrasjonen og styrking
av den juridiske kompetansen og kapasiteten i Stortingets administrasjon
ble omtalt ved behandlingen av representantforslag om å opprette
en egen lovavdeling på Stortinget. I Innst. 123 S (2014–2015) fra
Stortingets presidentskap ble det blant annet fremhevet at lovforslag og
grunnlovsforslag som fremsettes av stortingsrepresentanter, bør
gjennomgås og kvalitetssikres av faglig kompetente instanser, både
når det gjelder lovteknisk utforming og forholdet til Grunnloven
og andre rettsregler. Det ble videre uttalt at presidentskapet ville
utrede behovet for en styrking av den juridiske kompetansen og kapasiteten
i Stortingets administrasjon, noe som senere ble fulgt opp.
En konsekvens av at reglene ikke gjelder for
stortingsrepresentantene, stortingsgruppene og gruppesekretariatene,
er at disse ikke omfattes av unntaksadgangen som gjelder for «organene»
i dokumentinnsynsreglene § 4. Utvalget mener det er gode grunner
til at reguleringen som hovedregel bør tilrettelegge for offentlighet
om korrespondanse mellom representantene/gruppene og administrasjonen.
Da reglene ble endret i 2009, slik at dokumenter utvekslet mellom
representantene/gruppene og presidentskapet/Stortingets administrasjon
ble omfattet av Stortingets innsynsregler, var begrunnelsen nettopp
at det er betydelig offentlig interesse for slike dokumenter og
opplysninger, jf. Innst. S. nr. 166 (2008–2009). I innstillingen
ble vurderingene av økt offentlighet knyttet til korrespondanse
om tildeling av pendlerbolig, søknader om utgiftsdekning og andre
økonomiske ordninger for representantene. Korrespondanse om faglige
spørsmål av saksforberedende art som ledd i parlamentarisk arbeid
synes derimot ikke å ha vært vurdert i innstillingen. Unntaket for
utredningsseksjonen, som ble uteglemt ved en feil, ble rettet opp
ved Innst. 32 S (2009–2010).
Utvalget mener det fortsatt bør være offentlighet rundt
korrespondanse mellom representantene/gruppene og Stortingets administrasjon
om økonomiske ordninger mv., og foreslår ikke endringer på dette
området. Når det gjelder korrespondanse av saksforberedende art,
mener utvalget det kan være behov for en unntaksadgang. Dette behovet
gjør seg særlig gjeldende for faglig, saksforberedende bistand fra
administrasjonen. Dette vil for eksempel omfatte korrespondanse
om lovteknisk gjennomgang av lovforslag og juridisk bistand til
utforming av representantforslag og grunnlovsforslag.
Utvalget foreslår en ny hjemmel som gir unntaksadgang
for korrespondanse mellom stortingsrepresentantene, stortingsgruppene
og gruppesekretariatene og administrasjonen, når dette gjelder intern
saksforberedelse tilknyttet parlamentarisk arbeid. Dette vil bidra
til at innholdet i reglene for Stortinget i større grad samsvarer med
reglene i departementene, hvor det er adgang til å unnta saksforberedende
korrespondanse mellom politikere og administrativt ansatte som interne
dokumenter.