Klimamålet for 2035
Komiteen registrerer
at det er bredt engasjement om klimamål, og at høringsinstansene
varierer i hvilket ambisjonsnivå de ønsker at Norge skal legge seg
på. Rundt en tredjedel av høringsinstansene mener at Norge bør ha
et overordnet ambisjonsnivå om minst 80 pst. utslippsreduksjoner
innen 2035. Begrunnelser som går igjen, er at minst 80 pst. vil
være et uttrykk for Norges høyest mulige ambisjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at flere høringsinstanser,
i tillegg til arbeidsgiver- og arbeidstakerforeninger, er opptatt av
at Norges nye klimamål må være forenlig med EUs ambisjonsnivå, for
å legge til rette for fortsatt samarbeid på klimaområdet, og peker
derfor på et ambisjonsnivå rundt 70–75 pst.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
mener at et klimamål som lovfestes i klimaloven og meldes inn til
FN under Parisavtalen, er en forutsetning for en forutsigbar og
ansvarlig klimapolitikk. Under Parisavtalen og klimaloven § 5 er
Norge forpliktet til å sette nye mål som er en progresjon fra forrige
mål. Parisavtalen krever et mål som er høyest mulig ambisjon gitt
nasjonale omstendigheter, og klimaloven har et krav om et mål som fremmer
gradvis omstilling fram mot 2050. For å begrense den globale oppvarmingen
til 1,5 grader som partene til Parisavtalen er oppfordret til, må
de globale utslippene reduseres med om lag 60 pst. innen 2035. På bakgrunn
av disse premissene og våre nasjonale omstendigheter, mener dette flertallet at det er riktig at
Norge foreslår et mål som ligger godt over dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre mener Norges nye klimamål for 2035
under Parisavtalen bør ligge på minst 70–75 pst. sammenlignet med
utslippsnivået i 1990. Disse medlemmer vil
understreke at dette målet i hovedsak skal nås gjennom nasjonale
tiltak og i samarbeid med EU.
Disse medlemmer vil
poengtere at for å kunne sette et høyt ambisjonsnivå for et nytt
klimamål trengs en fleksibilitet i reduksjonsmekanismene. Dette
er en kombinasjon av nasjonale utslippskutt, samarbeid med EU og
kjøp av utslippsreduksjoner utenfor EU/EØS. Disse
medlemmer vil likevel understreke en klar forventning om at
utslippene i hovedsak skal gjennomføres nasjonalt og gjennom samarbeidet
med EU. Loven bør forstås som at kjøp av utslippsreduksjoner utenfor EU/EØS
ikke kan være en hovedstrategi.
Komiteens medlemmer
fra Høyre understreker at klimaendringene er reelle og utgjør
en alvorlig trussel mot kloden. Disse medlemmer mener det
er avgjørende at Norge gjør sin del av den felles internasjonale
innsatsen som vi har forpliktet oss til gjennom Parisavtalen og
klimasamarbeidet med EU, for å realisere felles målsettinger om
et lavutslippssamfunn i 2050.
Disse medlemmer viser
til at Norge er forpliktet til å melde inn forsterkede klimamål
for 2035. Det er for disse medlemmer viktig
at målene samsvarer med EUs mål, slik at det sikres like konkurransevilkår med
de landene som Norge handler og samarbeider mest med. Norge bør
imidlertid ikke gå lenger enn de mål EU fastsetter. EUs ambisjoner
vil ha stor betydning også for Norges muligheter til å nå sine mål,
og norsk næringsliv bør så langt som mulig møte de samme klimakravene
i Norge og EU. Klimamålene for 2035 bør være ambisiøse, men også
realistiske, oppnåelige og med en viss fleksibilitet. På denne bakgrunn
støtter disse medlemmer regjeringens
forslag om klimamål på minst 70–75 pst. og at dette lovfestes og
meldes inn til FN.
Disse medlemmer mener
at det viktigste ved klimapolitikken er å kutte utslipp gjennom
effektive tiltak, at de rimeligste tiltakene utløses først, og at
den samlede politikken bidrar til å styrke det norske samfunnet,
økonomien og verdiskapingen over tid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener regjeringens
forslag om 70–75 pst. utslippsreduksjoner er svært ambisiøst. Disse medlemmer er bekymret over at det
i Klimameldingen 2035 ikke klargjøres verken hvilke ytterligere
grep regjeringen vil gjennomføre for å nå et slikt mål, ei heller
konsekvensene for det norske samfunnet og andre vedtatte målsettinger
for samfunnsutviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener Norges nye klimamål bør ligge nær
en lineær opptrapping mot det lovfestede 2050-målet om 90–95 pst.
utslippsreduksjoner sammenlignet med 1990. Et lineært mål vil bety
63,75–65 pst. utslippsreduksjoner sammenlignet med 1990. Dagens
lovfestede klimamål for 2030 på 55 pst. og målsettingen om 90–95
pst. utslippsreduksjoner innen 2050 er svært ambisiøse målsettinger,
og disse medlemmer mener et klimamål i
tråd med en lineær opptrapping fortsatt vil være et ambisiøst klimamål
for Norge.
Et av regjeringens sentrale argumenter for å
velge et ambisjonsnivå på 70–75 pst. er forventningen om at EU vil
konkludere sitt ambisjonsnivå for 2035 innenfor dette intervallet,
og at regjeringen ønsker at Norges klimamål skal være likt EUs klimamål.
Disse medlemmer mener
regjeringens tilnærming bygger på flere feilaktige premisser. Det
pågår en stor debatt innad i EU om unionens konkurransekraft og
klimapolitiske ambisjoner, der flere medlemsland uttrykker motstand
mot dagens klimapolitikk og det ambisjonsnivået Europakommisjonen
har tatt til orde for. Europakommisjonen har nå utsatt fremleggelse
av sitt forslag og vil ikke ha vedtatt et nytt klimamål for 2035
før Stortinget har ferdigbehandlet Norges kommende klimamål. Regjeringens
foreslåtte ambisjonsnivå innebærer dermed en reell risiko for at
Norge melder inn og låser seg til et ambisjonsnivå høyere enn EU,
uten anledning til å senere nedjustere innmeldt målsetting, jf.
Parisavtalens artikkel 4 nr. 3.
Disse medlemmer vil
understreke at prosentvis likt måltall som EU under Parisavtalen
ikke er en nødvendig forutsetning for norsk deltagelse i kvotesystemet
eller det frivillige klimasamarbeidet for skog- og arealbrukssektoren
og ikke-kvotepliktig sektor. Norge har i dag ulik innretting av
vår forpliktelse under Parisavtalen om skog- og arealbrukssektoren,
uten at dette er til hinder for deltagelse i for eksempel LULUCF-regelverket.
En eventuell videreføring av dette samarbeidet avhenger ikke av
Norges nye klimamål for 2035 eller de forpliktelsene et slikt samarbeid
gir Norge.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener videre norske forutsetninger
og ulik innretting av klimamålsetting under Parisavtalen taler for
at Norge ikke bør ha et klimamål prosentvis likt EU, da slik prosentvis
likhet i måltall mellom Norge og EU utgjør et reelt sett høyere ambisjonsnivå
og medfører en større omstillingsbyrde for Norge enn for EUs medlemsland.
Norge hadde i 1990 kommet lenger enn EU i omstillingen av energisystemet,
og Norges gjenværende utslippskilder er både dyrere og mer teknologisk
krevende å utfase enn for europeiske medlemsstater. Videre utgjør
ulik modell for medregnet opptak/utslipp fra skog- og arealbrukssektoren
inn mot den økonomidekkende målsettingen om lag 5 prosentpoeng i
reelt ambisjonsnivå. Et likt måltall som EU utgjør derfor et betydelig høyere
ambisjonsnivå for Norge og en større omstillingsbyrde for norske
innbyggere og bedrifter enn i sammenlignbare rike europeiske land.
Disse medlemmer mener
at en politisk vedtatt ulik byrdefordeling sammenlignet med andre
rike europeiske økonomier kan svekke oppslutningen om norsk klimapolitikk
og norsk konkurransekraft. Norge har allerede blant verdens høyeste
kostnader for utslipp. Eksempelvis anslås marginalkostnaden for
innenlandske utslippsreduksjoner med et mål på henholdsvis 70 og
75 pst. i 2035 til 6 000 og 8 000 kr/tonn CO2-ekvivalenter. Disse medlemmer er derfor bekymret for
konsekvensene av den utslippsprisingen som vil være nødvendig for
å gi insentiver til å gjennomføre utslippsreduserende tiltak, spesielt
dersom en stor andel av regjeringens foreslåtte ambisjonsnivå skal
utføres nasjonalt.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Klimaloven § 4 skal lyde:
§ 4 Klimamål for 2035
Målet skal være at klimagassutslippene
i 2035 reduseres med minst 63,75– 5 prosent fra utslippsnivået i
referanseåret 1990.
Nåværende §§ 4 til 7 blir § 5 til ny § 8.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at Miljødirektoratet i 2023,
på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet, la frem rapporten «Et
2035-bidrag som sikrer omstilling nasjonalt», der det anbefales
at Norge bør sette et mål om å redusere klimagassutslippene med
minst 80 pst. innen 2035, og at minst 60 pst. av kuttene bør tas
nasjonalt. Miljødirektoratet understreker at dette er nødvendig
for å sikre omstilling i Norge, og at framtidige klimamål skal være
forutsigbare og så enkle som mulig å styre etter, og at det er grunnen
til at de anbefaler et eget delmål for nasjonale utslipp.
Disse medlemmer merker
seg at svært mange av høringsinstansene i den offentlige høringen
om Norges 2035-mål sluttet seg til Miljødirektoratets anbefaling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot klimalovens økte målsettinger. Disse medlemmer mener at en realistisk
klima- og miljøpolitikk med realistiske målsettinger, fri fra symbolske
tiltak, vil tjene både norsk økonomi og verdens globale klima best.
Videre fremholdes det at en fornuftig og målrettet politikk, basert
på kost-nytte-prinsippet med bruk av midler der de gir størst effekt,
vil være mest hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne understreker at loven skal forstås slik at målet i
ny § 4 utelukkende skal nås gjennom nasjonale tiltak og gjennom
samarbeidet med EU.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Klimaloven § 4 skal lyde:
§ 4 Klimamål for 2035
Målet skal være at klimagassutslippene
i 2035 reduseres med minst 80 prosent fra utslippsnivået i referanseåret
1990.
Klimagassutslippene i Norge
i 2035 skal reduseres med minst 60 prosent fra utslippsnivået i
referanseåret 1990.
Nåværende §§ 4 til 7 blir til ny § 8. »
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener det er et demokratisk problem
at klima- og energipolitikken ikke blir behandlet i sammenheng.
Det er viktig å ha demokratisk kontroll over så store politikkområder
som energi- og klimapolitikken.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Klimaloven ny § 7 a skal lyde:
§ 7 a Helhetlig klima-
og energiplan
Regjeringen skal legge frem en klima- og energiplan i
form av en stortingsmelding i løpet av det første året av en stortingsperiode.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønne
sitt veikart til Norge mot netto null utslipp, som viser at det
er mulig å få Norge til netto null utslipp innen 2045, med 80 pst. utslippskutt
på norsk territorium innen 2035 sammenlignet med 1990. Dette krever
at det iverksettes effektive klimatiltak raskt og gjennomføres en
trygg og forsvarlig utfasing av norsk petroleum. Dette målet kan
nås uten bruk av internasjonale kvoter og uten at utslippskutt som
følge av det europeiske kvotesystemet eller opptak og utslipp fra
skog- og arealbrukssektoren regnes inn.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Klimaloven § 4 skal lyde:
§ 4 Klimamål for 2035
Målet skal være at Norges
territorielle klimagassutslipp i 2035 reduseres med minst 80 prosent
fra utslippsnivået i referanseåret 1990. Dette målet skal nås uten
at skog- og arealbrukssektoren regnes inn.»
Nåværende §§ 4 til 7 blir til ny § 8. »
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at Norge har forpliktet seg til Parisavtalen,
der partslandene har blitt enige om å jobbe for å holde global oppvarming
til under 1,5 grader. Videre skal partslandene hvert femte år melde
inn et nasjonalt klimabidrag med høyest mulig ambisjon som skal
gjenspeile et felles, men differensiert ansvar, sett i lys av partenes
nasjonale omstendigheter. Miljødirektoratet har anbefalt at Norges
klimamål for 2035 bør være minst 80 pst. utslippskutt i 2035 sammenlignet
med 1990, med et nasjonalt delmål på minst 60 pst. og et eget separat
mål for skog- og arealbrukssektoren (Rapport M-2625, «Et 2035-bidrag
som sikrer omstilling nasjonalt», 2023). De nye nasjonale bidragene
skal også se hen til den globale gjennomgangen fra klimatoppmøtet
i Dubai (COP28), der det blant annet ble besluttet at partene skal
forplikte seg til å framskynde klimahandlingen dette tiåret, basert
på den beste tilgjengelige vitenskapen, og at verden skal omstille seg
vekk fra fossil energi.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til FNs klimapanel sin sjette hovedrapport, som sier at de globale
utslippene må nå et toppunkt innen 2025 dersom 1,5-gradersmålet
skal være innen rekkevidde. Det internasjonale energibyrået (IEA)
påpeker at avanserte økonomier aggregert bør være på netto null innen
2045, og at rike land bør kutte utslippene med 80 pst. innen 2035
sammenlignet med 2022, som tilsvarer 81 pst. for Norge sammenlignet
med 1990. EUs vitenskapelige klimaråd har analysert hva som er rettferdig
og gjennomførbart, og konkluderer med at det bør kuttes 71–87 pst.
i 2035, der industrialiserte land bør ligge i det øvre sjiktet av
dette intervallet.
Disse medlemmer viser
til Meld. St. 25 (2024–2025), der det fremmes et klimamål på 70–75
pst. utslippskutt i 2035 sammenlignet med 1990, og at det der påstås at
målet «reflekterer Norges høyest mulige ambisjon, det fremmer en
omstilling mot lavutslippssamfunnet i 2050, og det er et rettferdig
bidrag fra Norge i tråd med å holde global temperaturstigning til
1,5 grader» (s. 24). Målforslaget inneholder ikke et nasjonalt delmål,
og det åpnes for fleksibilitet og kvotekjøp både gjennom EU og internasjonalt
for å nå målet. Det understrekes videre i klimameldingen at det
ikke planlegges for å legge fram en strategi for sluttfasen av norsk
petroleum.
Disse medlemmer vil
påpeke at et mål på 70–75 pst. som foreslått av regjeringen ikke
kan reflektere det høyeste mulig ambisjonsnivået, samtidig som Miljødirektoratet
har analysert at et høyere ambisjonsnivå er mulig for Norge. Disse medlemmer mener at det heller ikke
kan være det mest rettferdige, når IEA og EUs vitenskapelige klimaråd
har vurdert det som mulig, rettferdig og nødvendig med et høyere
mål for land som Norge.
Disse medlemmer vil
også påpeke at det i Miljødirektoratet sin vurdering av klimamål
ikke er medregnet en planlagt utfasing av norsk petroleum, og at
man med en slik utfasing vil kunne oppnå enda større utslippskutt,
også i 2035. Disse medlemmer mener derfor at
det foreslåtte klimamålet om 70–75 pst. utslippskutt i 2035 ikke
er i tråd med Norges høyest mulige ambisjon og ikke reflekterer
Norges differensierte ansvar under Parisavtalen.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at det settes et netto null mål for Norge som
gjelder alle sektorer, og at det utarbeides sektorvise mål og utslippsbudsjetter
for å sikre at de ulike sektorene til sammen bidrar til å nå Norges
klimamål. De sektorvise målene bør være fastsatt av regjeringen,
slik at det kan være en viss fleksibilitet mellom sektorene, men
summen som angir hvor mye som skal kuttes i Norge, bør være vedtatt
i Stortinget. Disse medlemmer mener
dette vil skape en riktig balanse mellom forpliktelse og fleksibilitet
som gjør at næringslivet og folk som skal være med på omstillingen, får
forutsigbarhet og vet at det vil lønne seg å velge miljøvennlig.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
foreslå endringer i klimaloven som presiserer at klimamålet for
2050 er et netto null-mål med minst 90–95 pst. nasjonale utslippskutt. For
å sikre at CO2-fjerning ikke går på bekostning av utslippskutt,
skal det opprettes et separat mål for CO2-fjerning i
klimaloven, og utslipp og opptak fra skog og annen arealbruk skal
ikke regnes inn.»