Søk

Innhold

7. Komiteens merknader til Dokument 8:270 S (2024–2025) Representantforslag fra Sosialistisk Venstreparti om større utslippskutt fra bruk av biodrivstoff

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener avfallsbasert biodrivstoff er et viktig virkemiddel for å kutte klimagassutslipp (ca. 1,5 millioner tonn i året) i en overgangsperiode frem til fossilt brensel er faset helt ut. Andelen elbiler i personbilparken er i dag 27,7 pst., mens det er bare ca. 1 pst. av anleggsmaskinene og 3 pst. av lastebilparken som er utslippsfrie. Det er med andre ord langt igjen blant de tyngre kjøretøyene. Bensinstasjonene og andre omsettere er i dag pålagt at en viss andel, 19 pst., av drivstoffet som omsettes over året, skal være biodrivstoff. En utfordring med dagens omsetningskrav er at det fungerer som både gulv og tak for hvor mye biodrivstoff som omsettes. Dersom en drivstoffkjøper har lyst til å være ekstra miljøvennlig gjennom å bestille 100 pst. biodrivstoff, så kan omsetteren redusere biodrivstoffsalget tilsvarende til andre, men likevel oppnå kravet. Dermed går vinningen opp i spinningen.

Dette medlem viser til at Sverige allerede har gjort det mulig å omsette 100 pst. biodrivstoff utenom omsetningskravet, og dette har bidratt til økt bruk og utvikling av slike drivstoff. Fra 2007 til 2023 har utslippene fra tunge lastebiler nær halvert seg i Sverige, mens de har ligget stabilt i Norge i samme tidsrom. Ved å tilnærme seg det svenske regelverket kan Norge sikre likere konkurransevilkår og utnytte synergier i det nordiske markedet. For å sikre ytterligere styrket konkurransekraft og ambisiøse rammer for omstillingen i transportnæringen, vil koordinering av de nordiske landenes biodrivstoffpolitikk være effektivt. Utforming av et felles nordisk/skandinavisk mandat på biodrivstoff vil kunne være en slik effektiv utvidelse av ordningen. Dette vil jevne ut konkurransevilkår på tvers av landegrenser og sette Norden/Skandinavia i en ledende posisjon.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre at 100 pst. biodrivstoff med vedlegg V-råstoff skal omsettes utenfor omsetningskravet fra 1. januar 2026, ved å gjennomføre nødvendige endringer i produktforskriften.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fra 1. januar 2026 gjennom endringer i produktforskriften etablere at alt biodrivstoff som omsettes uten å ilegges CO2-avgift, skal tilfredsstille EUs bærekraftkriterier for biodrivstoff. Tilsvarende skal biodrivstoff som ikke tilfredsstiller EUs bærekraftkriterier, avgiftsmessig likebehandles med fossilt drivstoff.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter at biodrivstoff er en viktig del av omstillingen i spesielt transportsektoren. Disse medlemmer påpeker også at Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen i denne perioden etablerte et styringssystem med toårige kontrollpunkter med formål om å legge til rette for økt forutsigbarhet og helhetlige vurderinger av norsk biodrivstoffpolitikk. Disse medlemmer mener det er viktig at konsekvensene ved endringer i ordningen for omsetningskrav er utredet godt i samarbeid med næringslivet og varsles i god tid. Fordi biomasse er en begrenset ressurs, mener disse medlemmer det er viktig med en samlet og faglig vurdering av hvor biodrivstoff bør prioriteres, og eventuelt vris mot transportformer der andre løsninger ikke er like lett tilgjengelig.

Disse medlemmer mener at utfordringen med forslaget om omsetting av biodrivstoff ut over dagens omsetningskrav er at myndighetene ikke har mulighet til å kreve rapportering eller drive tilsyn med denne typen virksomhet. Omsetningskrav er styringseffektivt ved at mengden biodrivstoff kan justeres etter behov, og ved at det kan innrettes mot biodrivstoff med bestemte egenskaper. Bærekraftskriterier følges opp av nasjonale myndigheter. Noen aktører ønsker å kjøpe biodrivstoff ut over omsetningskravene for å oppfylle egne klimamål, men det er gode grunner til å rendyrke omsetningskravene som virkemiddel for bruk av biodrivstoff. For kjøp ut over omsetningskravet må hver enkelt innkjøper følge opp detaljerte bærekraftskrav som allerede er statlig regulert innenfor omsetningskravet.