Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
avfallsbasert biodrivstoff er et viktig virkemiddel for å kutte
klimagassutslipp (ca. 1,5 millioner tonn i året) i en overgangsperiode
frem til fossilt brensel er faset helt ut. Andelen elbiler i personbilparken
er i dag 27,7 pst., mens det er bare ca. 1 pst. av anleggsmaskinene
og 3 pst. av lastebilparken som er utslippsfrie. Det er med andre
ord langt igjen blant de tyngre kjøretøyene. Bensinstasjonene og
andre omsettere er i dag pålagt at en viss andel, 19 pst., av drivstoffet som
omsettes over året, skal være biodrivstoff. En utfordring med dagens
omsetningskrav er at det fungerer som både gulv og tak for hvor
mye biodrivstoff som omsettes. Dersom en drivstoffkjøper har lyst
til å være ekstra miljøvennlig gjennom å bestille 100 pst. biodrivstoff,
så kan omsetteren redusere biodrivstoffsalget tilsvarende til andre,
men likevel oppnå kravet. Dermed går vinningen opp i spinningen.
Dette medlem viser
til at Sverige allerede har gjort det mulig å omsette 100 pst. biodrivstoff
utenom omsetningskravet, og dette har bidratt til økt bruk og utvikling
av slike drivstoff. Fra 2007 til 2023 har utslippene fra tunge lastebiler
nær halvert seg i Sverige, mens de har ligget stabilt i Norge i
samme tidsrom. Ved å tilnærme seg det svenske regelverket kan Norge
sikre likere konkurransevilkår og utnytte synergier i det nordiske
markedet. For å sikre ytterligere styrket konkurransekraft og ambisiøse
rammer for omstillingen i transportnæringen, vil koordinering av
de nordiske landenes biodrivstoffpolitikk være effektivt. Utforming
av et felles nordisk/skandinavisk mandat på biodrivstoff vil kunne
være en slik effektiv utvidelse av ordningen. Dette vil jevne ut konkurransevilkår
på tvers av landegrenser og sette Norden/Skandinavia i en ledende
posisjon.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at 100 pst. biodrivstoff med vedlegg V-råstoff skal omsettes utenfor
omsetningskravet fra 1. januar 2026, ved å gjennomføre nødvendige
endringer i produktforskriften.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fra 1. januar
2026 gjennom endringer i produktforskriften etablere at alt biodrivstoff
som omsettes uten å ilegges CO2-avgift, skal tilfredsstille
EUs bærekraftkriterier for biodrivstoff. Tilsvarende skal biodrivstoff
som ikke tilfredsstiller EUs bærekraftkriterier, avgiftsmessig likebehandles
med fossilt drivstoff.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter at biodrivstoff er en viktig del
av omstillingen i spesielt transportsektoren. Disse
medlemmer påpeker også at Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen
i denne perioden etablerte et styringssystem med toårige kontrollpunkter
med formål om å legge til rette for økt forutsigbarhet og helhetlige
vurderinger av norsk biodrivstoffpolitikk. Disse
medlemmer mener det er viktig at konsekvensene ved endringer
i ordningen for omsetningskrav er utredet godt i samarbeid med næringslivet
og varsles i god tid. Fordi biomasse er en begrenset ressurs, mener disse medlemmer det er viktig med en
samlet og faglig vurdering av hvor biodrivstoff bør prioriteres,
og eventuelt vris mot transportformer der andre løsninger ikke er
like lett tilgjengelig.
Disse medlemmer mener
at utfordringen med forslaget om omsetting av biodrivstoff ut over
dagens omsetningskrav er at myndighetene ikke har mulighet til å
kreve rapportering eller drive tilsyn med denne typen virksomhet.
Omsetningskrav er styringseffektivt ved at mengden biodrivstoff
kan justeres etter behov, og ved at det kan innrettes mot biodrivstoff
med bestemte egenskaper. Bærekraftskriterier følges opp av nasjonale myndigheter.
Noen aktører ønsker å kjøpe biodrivstoff ut over omsetningskravene
for å oppfylle egne klimamål, men det er gode grunner til å rendyrke
omsetningskravene som virkemiddel for bruk av biodrivstoff. For
kjøp ut over omsetningskravet må hver enkelt innkjøper følge opp
detaljerte bærekraftskrav som allerede er statlig regulert innenfor
omsetningskravet.