1.3 Et bærekraftig kommunesystem
Det vises i proposisjonen til at Norge har et
kommunesystem basert på generalistkommuneprinsippet. Det betyr at
alle kommuner har det samme ansvaret. Staten styrer kommunene likt,
og kommunene har et bredt oppgaveansvar med folkevalgt ledelse.
Et velfungerende kommunesystem er viktig for at folk skal kunne bo
i hele landet. En rekke rammebetingelser og faktorer påvirker hvordan
systemet fungerer, som for eksempel økonomi, juridiske virkemidler,
oppgavefordeling og kommunestruktur. I tillegg kommer faktorer som
demografi og geografi.
Mangel på arbeidskraft, økende omstillingsbehov som
følge av demografiendringer og stram økonomi treffer alle kommuner,
men noen mer enn andre. Ulike kommuner har ulike forutsetninger
til å møte disse utfordringene. I proposisjonen vises det til at
regjeringen vil bevare et sterkt lokaldemokrati og et kommunesystem
basert på generalistkommuneprinsippet som leverer likeverdige tjenester
til innbyggerne. Det vises i proposisjonen til at en da samtidig
må ha oppmerksomhet rettet mot utfordringen med et stadig større strekk
i laget mellom kommunene.
Generalistkommuneutvalget mente at hovedutfordringen
i dagens generalistkommunesystem er at særlig små og usentrale kommuner
har utfordringer med å oppfylle lovfestede krav, og at disse kommunene
samtidig opplever befolkningsnedgang, økende andel eldre, færre
i yrkesaktiv alder og mangel på kompetanse. Utvalget gjennomførte
en kartlegging av lovoppfyllelse som viste en gjennomsnittlig lovoppfyllelse
i kommunene på litt over 80 pst. Analysen viste at graden av lovoppfyllelse
har sammenheng med sentralitet og innbyggertall. Jo mer perifer
og jo mindre kommune, desto lavere grad av lovoppfyllelse.
Det vises i proposisjonen til at kommunesystemet må
være i stand til å møte de utfordringene kommunesektoren står overfor.
Staten må sørge for rammebetingelser som legger til rette for at
utfordringene møtes. Samtidig har kommunene selv ansvar for omstilling
og for å finne lokale løsninger på hvordan utfordringene best møtes.
Statlig detaljstyring kan være til hinder for
kommunene i å utnytte ressursene sine best mulig, basert på lokale
forutsetninger og innbyggernes behov. Kommunalt selvstyre er grunnlovsfestet
og presisert i kommunelovens formålsparagraf. Det vises i proposisjonen
til at regjeringen derfor vil slå ring om rammestyringen og arbeide
for å redusere styringstrykket på kommunesektoren.
I proposisjonen vises det til at kommunene bør
få større handlingsrom på områder hvor det er riktig og hensiktsmessig.
Det påpekes i proposisjonen at rammestyring legger til rette for
at kommunesektoren kan levere tjenester som er bedre tilpasset lokale
behov, til en lavere kostnad og med mindre bruk av personell, enn ved
statlig detaljstyring. I proposisjonen vises det til at dette hensynet
blir viktigere etter hvert som bærekraften i kommunesystemet og
kommunenes forutsetninger for å levere likeverdige tjenester utfordres.
Det vises i proposisjonen til at det pågår et arbeid med forenkling av
øremerkede tilskudd til kommunesektoren.
I proposisjonen vises det til at selv om enkeltreguleringer
isolert sett kan ha en god begrunnelse, har hensynet til det kommunale
handlingsrommet i for mange saker måttet vike for hensynet til nasjonale
mål og nasjonal kontroll. Summen av dette er blitt svært krevende å
håndtere for mange kommuner. Det vises i proposisjonen til at regjeringen
derfor har satt ned en kommisjon som skal foreslå endringer i statens
styring av kommunesektoren som legger til rette for god ressursbruk, fleksibel
bruk av personell og effektiv oppgaveløsning i kommunesektoren.
Kommisjonen skal også vurdere og foreslå tiltak om det er andre
forhold som binder kompetanse unødvendig, bidrar til unødvendig
høye kostnader eller lite effektiv oppgaveløsning i kommuner og fylkeskommuner.
Det vises i proposisjonen til at antall innbyggere
og størrelsen på kommuneorganisasjonen er viktige faktorer som kan
påvirke hvilke forutsetninger kommunene har til å løse sine oppgaver.
I proposisjonen vises det til at regjeringen er positiv til kommuner
som ønsker å slå seg sammen med en eller flere nabokommuner for
å løse utfordringene kommunesektoren står overfor. Det er viktig
at kommunene selv er i førersetet for den nødvendige omstillingen
som må skje, og større kommuner vil for mange være et godt grep
som kan bidra til å redusere utfordringene med mangel på kapasitet
og kompetanse. Det er krevende å gjennomføre en sammenslåing, og
det beste utgangspunktet for å bygge en ny kommune er lokale ønsker
og initiativ. Det er gode økonomiske virkemidler tilgjengelig for
disse kommunene. Større kommuner vil ikke i seg selv løse utfordringene
med mangel på kapasitet og kompetanse, men erfaringene fra kommunesammenslåinger
i Norge er at større kommuner blir mer robuste og får større fagmiljø.
Større fagmiljøer kan øke rekrutteringen og begrense konkurransen
mellom kommunene om arbeidskraften.
Det vises i proposisjonen til at regjeringen
mener at interkommunalt samarbeid er helt nødvendig for at mange
kommuner skal kunne løse sine oppgaver. For å imøtekomme utfordringene
med mangel på arbeidskraft og sårbare fagmiljøer vil mange kommuner
ha behov for å samarbeide om flere oppgaver og tjenester framover.
Derfor er det viktig at kommunene har tilgang til samarbeidsmodeller
som treffer deres behov. Mange kommuner opplever at det er krevende
å få til samarbeid, blant annet fordi det er frykt for å miste arbeidsplasser
og kompetanse. Det vises i proposisjonen til at departementet derfor
vil utrede hvordan regelverket kan legge bedre til rette for at
kommuner kan samle flere oppgaver og tjenester i samme samarbeid,
og fremdeles beholde demokratisk styring og kontroll gjennom en
folkevalgt ledelse. Dette vil kunne legge til rette for mindre fragmentert
og mer framtidsrettet interkommunalt samarbeid.
Det vises i proposisjonen til at noen enkeltkommuner
over tid kan ha en særlig krevende økonomisk situasjon og langvarige
og store styringsutfordringer. Generalistkommuneutvalget anbefalte
at det utredes en særskilt oppfølgingsordning for kommuner med store
og vedvarende utfordringer. Det vises i proposisjonen til at regjeringen
vil utrede en slik særskilt oppfølgingsordning som skal forebygge
at kommuner havner i svært krevende situasjoner som kan utfordre
legitimiteten til kommunesystemet.
Forsøk med unntak fra regelverk kan være en
nyttig måte for kommuner og fylkeskommuner å prøve ut nye måter
å løse oppgaver på, og dermed utvikle sektoren. I proposisjonen
vises det til at regjeringen i 2023 inviterte kommuner og fylkeskommuner
til å søke om forsøk – og med det bli forsøkskommuner. Fire forsøk
er nå godkjent. Det gjelder forsøk med unntak fra opplæringsloven.
Det jobbes med å konkretisere ytterligere åtte forsøk. Forsøksloven
gjelder uavhengig av forsøksordningen regjeringen inviterte til
i 2023. Det innebærer at kommuner og fylkeskommuner når som helst
kan søke om forsøk med avvik fra lov eller forskrift for å teste
ut nye arbeidsformer eller prøve ut endringer i oppgavefordelingen
mellom forvaltningsnivåene.