3.3 Inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner
Det vises til proposisjonens kapittel 3, der
aktuelle saker som gjelder inntektssystemet for kommunen, omtales.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at Stortinget i juni 2024 vedtok nytt inntektssystem
for kommunene, med mål om å omfordele mer av kommunesektorens inntekter
og dermed legge til rette for at alle kommuner skal kunne tilby
likeverdige tjenester til sine innbyggere. Flertallet mener
dette er viktige og riktige grep for å sikre større forutsigbarhet
for kommuneøkonomien og grunnleggende velferdstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at dersom inntektssystemet skal gi en
rettferdig fordeling av inntekter mellom kommunene, må systemet oppdateres
med jevne mellomrom. Disse medlemmer mener
videre at frie inntekter i hovedsak bør fordeles etter objektive
kriterier og ikke kriterier som legger føringer på kommunens eller
fylkeskommunens prioriteringer lokalt.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg la fram et nytt inntektssystem for kommunene
våren 2017. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solbergs inntektssystem skulle sikre et likeverdig
tjenestetilbud i hele landet og fjerne hindringer for kommunereform.
Kommuner i hele landet skulle ha mulighet for å tilby gode tjenester
til sine innbyggere. Disse medlemmer viser
videre til at et viktig prinsipp for regjeringen Solberg var at
kommunesektoren bør ha økonomisk selvstendighet og mulighet for
å beholde en andel av inntekter og verdier som skapes i eget lokalsamfunn. Disse medlemmer viser også til at regjeringen
Solberg sendte sitt forslag til nytt inntektssystem på høring og
fikk svar fra om lag 330 kommuner. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen Støre ikke sendte inntektssystemet som ble foreslått,
ut på høring. Disse medlemmer mener
at det er viktig at kommunene blir hørt i forslag som påvirker dem,
og merker seg at regjeringen Solberg justerte forslaget i etterkant av
høringen og før det ble lagt fram. Disse medlemmer viser
videre til merknader til Kommuneproposisjonen 2017, jf. Innst. 410
S (2015–2016).
Disse medlemmer viser
videre til at det ble vedtatt endringer i kommunenes inntektssystem
i Prop. 102 S (2023–2024) Kommuneproposisjonen 2025 og for fylkeskommunene
i Prop. 112 S (2022–2023) Kommuneproposisjonen 2024. Disse medlemmer viser til at det ble
gjennomført en stor endring av inntektssystemet for kommunene som
hadde første innfasing januar 2025, og som vil ha siste innfasing
fra og med januar 2026. Disse medlemmer viser
til at eierinntektene ble tatt ut av skattegrunnlaget til kommunene
med virkning fra 1. januar 2025 uten en overgangsordning, men at
den kommunale andelen av formuesskatten ble halvert og innfaset
over to år.
Disse medlemmer viser
til Høyres merknader til Prop. 102 S (2023–2024) og at summen av
disse endringene, kombinert med kort overgangsordning og dårlig
tid til omstilling, ville skape en utfordrende situasjon i mange
kommuner. Disse medlemmer merker seg at
dette er realiteten i dag, og at flere kommuner har hatt behov for
å gjøre store kutt i tjenestene til innbyggerne for å tilpasse seg
konsekvensene av det nye inntektssystemet. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen Støre ikke virker å ta
innover seg virkeligheten som mange kommuner nå står i. Disse medlemmer mener at siste innfasing
av inntektssystemet ikke bør gjøres uten en skikkelig gjennomgang
av konsekvensene av inntektssystemet og hvordan det bedre skal innrettes mot
de utfordringene Kommune-Norge faktisk opplever. Disse
medlemmer viser til at Høyre til denne proposisjonen fremmer
konkrete forslag om hva som bør utredes nærmere, og at kommunene
må tas med i den prosessen. Disse medlemmer viser
til at dette vil være en mer seriøs fremgangsmåte enn en reprise
av regjeringens arbeid på feltet i fjor, da regjeringen fikk presset
igjennom endringer i inntektssystemet og deretter la frem et statsbudsjett
som måtte repareres allerede noen få døgn etter fremleggelsen.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ikke
gjennomføre den siste innfasingen av inntektssystemet før det har
blitt gjort en ordentlig gjennomgang av konsekvensene av inntektssystemet
og hvordan det bedre skal innrettes mot de utfordringene Kommune-Norge
faktisk opplever.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at endringene i inntektssystemet var godt utredet og baserte
seg på blant annet på Inntektssystemutvalget sine anbefalinger. Disse medlemmer er glade for at de endringene
som Høyre innførte, som la føringer for kommunenes prioriteringer
lokalt, nå er fjernet i det nye inntektssystemet. Det samme er de
endringene som Høyre innførte, som straffet kommuner som ville fortsette
som selvstendige kommuner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det ble gjort
store endringer på de regionalpolitiske tilskuddene ved endringen
av kommunenes inntektssystem. Disse medlemmer viser
til at regionsentertilskuddet ble avviklet, og at både vekstilskuddet
og storbytilskuddet ble redusert betydelig. Regionsentertilskuddet
ble gitt til sammenslåtte kommuner med om lag 8 000 innbyggere i
den nye kommunen. Disse medlemmer viser til
at dette var kommuner som gjennom kommunesammenslåing hadde skapt
større fagmiljøer og et bedre tjenestetilbud til sine innbyggere. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
Støre valgte å fjerne insentiver for å skape større og sterkere
kommuner som kan levere bedre tjenester til sine innbyggere.
Disse medlemmer viser
til at veksttilskuddet, som går til kommuner med særlig høy befolkningsvekst,
ble redusert til omtrent en tredjedel av 2024-nivå. Disse medlemmer viser til at veksttilskuddet
går til kommuner som de siste tre årene har hatt en gjennomsnittlig
årlig befolkningsvekst på 1,4 pst. eller mer. I tillegg må kommunene
ha hatt skatteinntekter på under 140 pst. av landsgjennomsnittet
de siste tre årene, målt per innbygger. Disse
medlemmer viser til at kommuner som opplever en særlig høy
befolkningsvekst på kort og mellomlang sikt, kan ha problemer med
å kunne tilpasse tjenestetilbudet etter den raskt voksende befolkningen,
og at det kan være vanskelig å finansiere nødvendige investeringer
uten at det går ut over det øvrige tjenestetilbudet. Disse medlemmer merker seg at etter at
regjeringen Støre kuttet i dette tilskuddet, har den ikke kommet
med andre tiltak for å hjelpe kommuner som står i disse utfordringene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at regionsentertilskuddet var det minst objektive kriteriet
som har ligget i et inntektssystem. Det var kun de kommunene som
hadde slått seg sammen under Høyres kommunereform, som fikk dette
tilskuddet. Altså fikk man ulik behandling av ellers like kommuner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at storbyer har særskilte utfordringer
knyttet til urbanitet og den rollen de har som samfunnsutvikler
i sin region. På denne bakgrunn ble det i 2011 innført et tilskudd (storbytilskuddet)
rettet mot disse. Kommunene som mottar storbytilskudd, er Oslo,
Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen og Kristiansand. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
Støre valgte å kutte i storbytilskuddet. Disse
medlemmer viser til at også en rekke andre kommuner opplever
økte utfordringer knyttet til utenforskap og levekårsutfordringer. Det
kan være sammensatte grunner til dette, men noen fellesnevnere kan
være sekundærflytting og sosiale forskjeller.
Disse medlemmer viser
til at Oslo fram til 2009 fikk et eget hovedstadstilskudd begrunnet
med Oslos spesielle oppgaver og utfordringer som hovedstad. Disse
utfordringene har på ingen måte blitt færre de siste årene. Disse medlemmer viser videre til hovedstadens
særegne utfordringer knyttet til eksempelvis utenforskap og levekårutsatte
områder. Disse medlemmer mener det kan
det være gode grunner til å utrede en innføring av et hovedstadstilskudd,
men at dette må vurderes i sammenheng med inntektssystemet som helhet.
Disse medlemmer påpeker
at helheten i det nye inntektssystemet vitner om at regjeringen
Støre hverken har forstått utfordringsbildet for norske kommuner
eller tatt hensyn til faglige rapporter. Disse medlemmer viser
til at NOU 2023:9 Generalistkommunesystemet hadde en rekke forslag
til tiltak som ville bidratt til et bedre tjenestetilbud for innbyggerne,
men merker seg at regjeringen ikke har lyttet til denne rapporten. Disse medlemmer mener at det ville vært fornuftig
av regjeringen å sende sitt svært omfattende forslag til endringer
i inntektssystemet på høring til kommunesektoren, før saken kom
til Stortinget. Hovedbildet er at det er flere områder som har behov
for ytterligere utredninger, og regjeringen Støres forslag svarer ikke
godt nok på mange av de utfordringene som kommunene står overfor
både i dag og i fremtiden. Disse medlemmer påpeker
videre at regjeringen Støre inviterte til krisemøte med KS, som
omhandlet situasjonen i kommuneøkonomien, dagen etter at forslaget
til statsbudsjett for 2025 ble lagt fram. Dette understreker at
regjeringen Støre ikke har fulgt godt nok med på situasjonen i kommunesektoren. Disse medlemmer viser til innstillingen
til Kommuneproposisjonen 2025, der Høyre la frem en rekke forslag
til videre utredninger som må vurderes før eventuelle endringer
i inntektssystemet gjennomføres, jf. Innst. 440 S (2023–2024).
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med kommunesektoren utrede et regionalpolitisk tilskudd til kommuner
med store levekårsutfordringer, herunder hvordan tilskuddet kan
innrettes og innføres. Regjeringen bes legge fram forslag for Stortinget
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med kommunesektoren utrede tilskudd og ordninger som kan endres
eller innføres for å løse levekårsutfordringene i kommunene på en
bedre måte. Regjeringen bes legge fram forslag for Stortinget senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
en modell for hovedstadstilskudd, herunder hvordan det kan innføres og
innrettes. Regjeringen bes legge fram forslag om dette for Stortinget
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en endring av inntektssystemet der kommuner som ligger over 140 pst.
av landsgjennomsnittet i inntekter per innbygger, innberegnet de
samme inntektene som regjeringen har lagt til grunn for det utvidede
inntektsbegrepet for distriktstilskudd Sør-Norge, ikke skal kompenseres
gjennom inntektsutjevningen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en eller flere faktorer som bedre ivaretar vekstkommuners spesielle
situasjon. Regjeringen bes legge fram forslag om dette for Stortinget
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det ble gjort endringer i fylkeskommunenes
inntektssystem fra januar 2024, da de nye fylkeskommunene ble opprettet. Disse medlemmer viser til at Høyre i
sine merknader påpekte at det var knyttet stor usikkerhet til hvordan
det nye forslaget reelt ville slå ut, både fordi selve systemet
var nytt samtidig som de nye fylkeskommunene ikke var på plass da
endringene ble vedtatt. Disse medlemmer viser
videre til at Høyres merknader i Innst. 488 S (2022–2023) jf. Prop.
112 S (2022–2023), Kommuneproposisjonen 2024 påpekte at folkerike
fylker som har prioritert å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på
fylkesveier, kommer dårligere ut enn fylkeskommuner som har nedprioritert
å ta igjen vedlikeholdsetterslep og har færre innbyggere. Den nye kostnadsnøkkelen
for kollektivtrafikk gjør at fylker som har få innbyggere som bor
spredt, kommer bedre ut enn pressområder med mange innbyggere enn
de gjorde tidligere. Disse medlemmer merker
seg at kostnadene for å drifte kollektivtrafikk i fylkene har økt dramatisk
de siste årene, og tall fra KS viser at når nye kontrakter om drift
av kollektivtransport nå inngås, ligger prisnivåene 25–30 pst. høyere
enn tidligere. Dette påvirker økonomien og tjenestetilbudet i fylkeskommunene
over hele landet. Disse medlemmer mener
regjeringen i evalueringen av inntektssystemet for fylkeskommunene
må se på hvordan kostnadsnøklene bedre skal ta opp store svingninger
i prisene som tilbys.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, er opptatt av å beholde ferjeavløsningsordningen
som et instrument for å avløse flere ferjesamband med fast forbindelse,
herunder bru, veg eller tunnel. Dette gir en helt annen dynamikk for
trafikken langs kysten og avløser kostbare ferjestrekninger på sikt.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at ferjeavløsningsordningen blir videreført som en del av
finansieringen for å erstatte ferjesamband med fast forbindelse.»
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, finner grunn til å minne representantene fra Høyre
om at partiet lot være å ta stilling til endringene i kommunenes
inntektssystem da dette ble behandlet i Stortinget i forbindelse
med Kommuneproposisjonen 2025. Dette flertallet mener også
det er verdt å minne om hva partiene Høyre og Fremskrittspartiet
skrev i innstillingen til Kommuneproposisjonen 2024:
«Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet
viser til at regjeringen har valgt å utsette endringer i kommunenes
inntektssystem til våren 2024. En utsettelse av nytt inntektssystem
gjør at kommunene vil leve i usikkerhet frem til nytt inntektssystem
er på plass. Det er viktig med økonomisk forutsigbarhet for kommunene,
slik at de kan planlegge for å levere gode tjenester de kommende
årene. Det vil man ikke få med regjeringens utsettelse.»
Dette flertallet er
overrasket over mangelen på en konsekvent linje i Høyres politikk
på dette området, hvor nettopp forutsigbarhet og langsiktighet er
vesentlig. Dette flertallet viser til
at inntektssystemet skal evalueres i løpet av 2029.
Dette flertallet viser
til at formålet med regionalpolitiske tilskudd i inntektssystemet
er å nå ulike regional- og distriktspolitiske mål som opprettholdelse
av bosettingsmønster, å ta vare på levedyktige lokalsamfunn og å
bidra til næringsutvikling og samfunnsmessig utvikling i distriktene. Dette flertallet viser til at regionsentertilskuddet
ble avviklet i forbindelse med omleggingen til nytt inntektssystem
for kommunene fra 2025. Dette flertallet viser
til at Inntektssystemutvalget i sin utredning påpekte at tilskuddet
var svakt begrunnet, og foreslo det avviklet. Dette
flertallet mener i likhet med utvalget at tilskuddet i liten
grad var knyttet opp mot kommuner som i realiteten var regionsentre. Dette flertallet mener avviklingen av
tilskuddet er viktig for å sikre forutsigbarhet for kommunene.
Dette flertallet viser
til at et samlet Inntektssystemutvalg på side 46 i NOU 2022:10 uttalte
følgende:
«Det er ikke godt dokumentert at kommuner
med særlig høy befolkningsvekst har problemer med å tilpasse tjenestetilbudet
til en raskt voksende befolkning. En rapport fra SSB viser tvert
imot at vekstkommunene kan ha lavere kostnader enn andre kommuner,
fordi vekstkommunene har flere innbyggere, og stadig får enda flere
å dele investeringskostnadene på. Etter utvalgets vurdering er det
ikke grunnlag for å si at vekst vanskeliggjør kommunenes evne til
å levere tjenester.»
Dette flertallet mener
det var riktig å redusere veksttilskuddet i forbindelse med omleggingen
til nytt inntektssystem.
Dette flertallet viser
til at stortingsflertallet endret inntektssystemet for kommunene,
med effekt fra 2025, for å sørge for en bedre og mer rettferdig
fordeling mellom de skattesterke og skattesvake kommunene. Endringene
i inntektssystemet skal også sørge for at alle landets kommuner
skal kunne tilby gode tjenester til innbyggerne sine.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det nye inntektssystemet som trådte i kraft fra 2025,
bygger på den grundige utredningen til Inntektssystemutvalget i
NOU 2022:10. Det var en bred offentlig høring av utvalgets forslag. Dette flertallet viser til at Kommunal-
og distriktsdepartementet også gjorde oppdaterte analyser som bygde
videre på arbeidet til Inntektssystemutvalget. Alle de ulike delene
av inntektssystemet, utgiftsutjevningen, skatteelementene og de
regionalpolitiske tilskuddene har blitt vurdert både av Inntektssystemutvalget
og av regjeringen. Det ble avholdt muntlig høring da regjeringens
forslag lå til behandling i Stortinget i 2024, og både KS og NHO
støttet hovedgrepene i forslaget. Det nye inntektssystemet er dermed
godt utredet, og kommunesektoren har fått god anledning til å komme
med innspill underveis.
Dette flertallet viser
til at innføringen av det nye inntektssystemet har sikret en nødvendig
faglig oppdatering av kostnadsnøkkelen, hvor blant annet kriteriene
knyttet til levekår har fått økt betydning. I tillegg er det gjort
flere endringer i inntektsutjevningen som sikrer en jevnere fordeling
av skatteinntektene mellom kommunene.
Dette flertallet vil
bemerke at nettopp nå som mange kommuner opplever en krevende økonomisk
situasjon, er det viktig med et inntektssystem som er faglig oppdatert
og som omfordeler skatteinntektene på en bedre måte. Dette flertallet viser til at regjeringen også
har prioritert en styrking av kommuneøkonomien som kommer alle kommuner
til gode. Det kommunene trenger nå, er forutsigbare økonomiske rammer,
og det er derfor viktig at de endringene som er vedtatt, blir gjennomført,
og ikke utsatt i påvente av nye utredninger.
Dette flertalletviser
til at storbytilskuddet ble videreført ved omleggingen til nytt
inntektssystem, omtrent på samme nivå som tidligere. De største
byene har særskilte utfordringer som mindre kommuner ikke har, inkludert
større levekårsforskjeller. Dette flertallet mener
det er viktig og riktig at kommunene det gjelder, blir kompensert
for disse utfordringene. Dette flertallet viser
til at levekårskriterier har fått en større plass i utgiftsutjevningen. Dette flertallet mener det er et godt
prinsipp at denne typen utgifter i hovedsak jevnes ut og kompenseres
gjennom utgiftsutjevningen, og ikke i de regionalpolitiske tilskuddene. Dette flertallet viser videre til at
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti innførte
et hovedstadstilskudd i 2009 og deretter endret det til et storbytilskudd
ved revisjonen av inntektssystemet i 2011. Bakgrunnen for endring
fra et hovedstadstilskudd til et storbytilskudd var at flere av
storbyene i Norge opplevde lignende problemstillinger som hovedstaden.
Kriteriene for å motta storbytilskuddet er ikke endret i nytt inntektssystem.
Kriteriene er følgelig de samme som etter regjeringen Solbergs revisjon
av inntektssystemet, som trådte i kraft i 2017.
Dette flertallet viser
til at det i arbeidet med nytt inntektssystem var viktig å unngå
en stor vekst i omfanget av regionalpolitiske tilskudd, noe både
Inntektssystemutvalget (NOU 2022:10) og KS har påpekt.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil sikre at
inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner reduserer forskjeller
i samfunnet og bidrar til bosetting i hele landet, og ikke stimulerer
til kommunesammenslåinger.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at eventuelle endringer i inntektssystemet for kommunene og
fylkeskommunene ikke skal redusere inntektsutjevningen mellom de
skattesterke og skattesvake kommunene.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til de nødvendige
forbedringene i inntektssystemet som ble vedtatt av Stortingets
flertall i 2024. Disse medlemmer viser
til behandlingen av Kommuneproposisjonen 2024 i Innst. 488 S (2022–2023),
der følgende tilråding II, som senere ble vedtatt, lød:
«Stortinget ber regjeringen gjennom behandlingen av
endringer i kommunenes inntektssystem sikre intensjonen om et inntektssystem
for kommunene som er mer utjevnende enn dagens.»
Disse
medlemmer mener derfor at forslaget til nytt inntektssystem
fra regjeringen som ble vedtatt, er i tråd med nevnte anmodningsvedtak. Disse medlemmer mener at regjeringen
i enda større grad burde tatt hensyn til levekårsutfordringer i
kommuner, da flere kommuner har ytret at de sliter med store ufrivillige kostnader
tilknyttet levekår, som de ikke blir kompensert for. Disse medlemmer mener det er viktig med et
inntektssystem som bekjemper sosial ulikhet og levekårsutfordringer,
og etterlyser et inntektssystem som i større grad svarer på dette. Disse medlemmer etterlyser videre et
inntektssystem som gir incentiver til å ta større klima- og naturhensyn,
da systemet i dag i for stor grad gir incentiver til å bygge ned
fremfor å verne om natur og miljø. Det er viktig å finne et inntektssystem
som balanserer nødvendig vekst og utvikling i distriktene med miljø-
og naturhensyn. Disse medlemmer viser
til at det ved behandlingen av Kommuneproposisjonen 2025 ble vedtatt
at regjeringen skal evaluere det nye inntektssystemet for kommunene
i løpet av 2029. Disse medlemmer mener
likevel inntektssystemet må ivareta levekårsutfordringer og klima-
og naturhensyn i større grad enn i dag, og at det ikke er noen grunn
til å vente med nødvendige forbedringer.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere endringer og komme tilbake til Stortinget med forslag til
hvordan utgiftsutjevningen i inntektssystemet for kommunene i større
grad kan vektlegge og kompensere for kommunenes ufrivillige kostnader
til levekårsutfordringer.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
endringer i inntektssystemet og komme tilbake til Stortinget med
forslag som gir incentiver til kommunene for å ta større klima-
og naturhensyn.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Norge i dag har en rik stat og mange
fattige fylkeskommuner, kommuner og bydeler som får stadig flere
oppgaver uten at budsjettene økes tilstrekkelig. Når kommuneøkonomien
er dårlig, er det blant annet fordi staten henter inn det aller
meste av skatteinntekter og overfører for lite tilbake til kommunene
hvor verdiskapingen faktisk skjer. Dette medlem vil
at kommunene skal fortsette å ha ansvar for store og viktige deler
av velferden, fordi et sterkt lokaldemokrati, det lokale selvstyret og
lokale løsninger er viktig. Dette medlem mener
at som et resultat av det må en større del av skatteinntektene tilbake
til kommunene, og kommunene må samtidig ha mulighet til å hente
inn egne inntekter og få større handlingsrom enn i dag.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
muligheten for at større deler av skatteinntektene skal tilbakeføres
fra staten til kommunene og fylkeskommunene gjennom økning av den
kommunale og fylkeskommunale andelen av inntektsskatten.»