3.1 Generelle merknader
Komiteen viser til
at lova erstattar romlova frå 1969 og etablerer eit moderne, rammelovbasert
regelverk for norsk-tilknytt romaktivitet, med klare hjemlar for
løyve, tilsyn og ansvar. Komiteen merkar
seg behovet for oppdatert regulering i lys av auka aktivitet og samfunnet
si avhengigheit av romtenester, og at lova skal balansere næringsutvikling,
sikkerheit og miljø- og berekraftsomsyn.
Komiteen viser til
at lova fastslår verkeområde og hovudreglar for løyve, overdragingar,
registrering og tilsyn, og legg til grunn at krav og oppfølging
vil innrettast forholdsmessig og utviklast vidare i forskrift og
rettleiing.
Komiteen merkar
seg at erstatnings- og forsikringsreglane tar utgangspunkt i internasjonale
konvensjonar, og at omsynet til nasjonal sikkerheit og samordning
mot anna relevant regelverk vert varetatt innanfor lovas rammer.
Komiteen mener at
Norge har markert seg som romnasjon, og viser til at næringen er
av stor betydning for arbeidsplasser over hele landet, med en omsetning på
11 mrd. kroner og 2 700 ansatte i direkte tilknytning til sektoren
i 2021. Næringen har utviklet en komplett verdikjede for romvirksomhet,
fra utvikling av rakettmotorer, satellittkomponenter og fullverdige
satellitter, til oppskytningskapasiteter og bakkestasjoner.
Komiteen viser til
at Norge har stor nytte av rombaserte tjenester, enten det er for
å overvåke våre enorme havområder, sikre trygg kommunikasjon over
vårt landstrakte land, koordinere søk- og redningsoppdrag eller
følge med på utviklingen av klimaendringene og foreta areal- og
naturkartlegging.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, ser
også behovet for en modernisering av loven med større fokus på sikkerhet
og næringsvennlighet. Dette er fordi sektoren har gått fra å være
primært statlig drevet til i større grad å være preget av private
aktører som tilbyr tjenester og teknologi i hele verdikjeden. Flertallet er opptatt av at hensyn som
nasjonal sikkerhet, beredskap og næringsvennlighet må balanseres
på en god måte i loven.
Flertallet noterer
seg at innspillene til departementet i innledende høringsrunde i
all hovedsak var positive, og at instansene uttrykker at tiden er
moden for en modernisering av regelverket.
Flertallet viser
til at den sikkerhetspolitiske situasjonen i verden bidrar til å
aktualisere viktigheten av rombaserte tjenester ytterligere. Aksen
Andøy–Narvik–Tromsø–Svalbard er derfor av særskilt betydning for Norges
romsatsing.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti noterer
seg at departementet har vektlagt at loven skal gi aktører i romnæringen
forutsigbarhet og gode rammevilkår for lønnsom og innovativ romrelatert
næring. Disse medlemmer er opptatt av
at hensyn som nasjonal sikkerhet, konkurransedyktighet i en global
økonomi og nasjonal kontroll må balanseres på en god måte i loven.
Disse medlemmer er
enige i at det er behov for klare tillatelsesregimer, men mener
at loven og tilhørende forskrifter må skille mellom oppskytingsaktivitet og
bakkebasert test- og utviklingsvirksomhet. For test- og innovasjonsaktiviteter
på bakken bør det etableres et forenklet tillatelses- og gebyrregime,
slik at oppstartsbedrifter, utdanningsmiljøer og FoU-prosjekter
ikke påføres uforholdsmessige kostnader og administrative byrder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til lovforslaget fra regjeringen,
og at formålet er å legge til rette for en sikker og bærekraftig
bruk av verdensrommet. Disse medlemmer noterer
seg at departementet har vektlagt at loven skal bidra til regjeringens
næringspolitiske mål, og at Norge skal utvikle seg som ansvarlig
romnasjon. Lovforslaget legger opp til å gi aktører i romnæringen
nødvendig forutsigbarhet og legge gode rammer for lønnsom og bærekraftig
næringsvirksomhet.
Disse medlemmer vil
understreke at kapasitetene romnæringen tilbyr, har høy prioritet
hos Arbeiderparti-regjeringen, og viser til forslag til statsbudsjett
for 2026, hvor romsatsingen foreslås styrket gjennom midler til
deltakelse i Secure Connectivity og neste programperiode i European
Space Agency (ESA), samt gjennom opprettelsen av et norsk romprogram
– NORKAP. Disse medlemmer er glad for
at regjeringen har store ambisjoner på vegne av næringen, og ser
dette som et stort løft for norsk romvirksomhet. Disse
medlemmer understreker at lovforslaget er ment å underbygge og
muliggjøre regjeringen Støres ambisjoner på området.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Miljøpartiet Dei Grøne viser
til at aktivitetar knytte til romverksemd kan ha negative konsekvensar
for fiskeri og miljø, særleg langs kystområda i Nord-Noreg. Desse medlemene meiner at negative konsekvensar
for fiskeri, natur og dyreliv så langt som mogleg må unngåast, og
at fiskerinæringa bør kompenserast der aktiviteten medfører direkte
økonomiske tap. Vidare viser desse medlemene til
føremålsparagrafen i lova, som seier at «I utøvelsen av romaktiviteter
skal det tas hensyn til miljø og bærekraft». Desse
medlemene understrekar at dette må forplikte i praksis og
innebere at ansvarlege operatørar og tilsynsmyndigheiter har ansvar
for å etablere rutinar og metodar for å identifisere, hindre og/eller
i størst mogleg grad redusere miljøbelastninga i sin aktivitet. Desse medlemene legg til grunn at regjeringa
vil følgje med på behovet for å regulere omsyn til miljø, dyreliv
og fiskeri ytterlegare.