Kapittel 1. Formål og virkeområde
§ 1 Formål
Lovens formål er å legge til rette for at romaktiviteter
bidrar til næringsutvikling, innovasjon og fredelig utforskning
av verdensrommet. I utøvelsen av romaktiviteter skal det tas hensyn
til miljø og bærekraft. Aktivitetene skal foregå på en forsvarlig
og sikker måte i tråd med Norges nasjonale sikkerhetsinteresser.
§ 2 Saklig virkeområde
Loven gjelder romaktivitet. Med romaktivitet
menes:
-
a. drift av romhavner
-
b. oppskyting av romgjenstander ut i verdensrommet
-
c. påvirkning eller drift av romgjenstander
i verdensrommet
-
d. annen aktivitet med vesentlig tilknytning
til aktiviteter som nevnt i bokstav a til c.
Kongen kan gi forskrift eller treffe enkeltvedtak
om hva som skal anses som romaktivitet.
Departementet kan gi forskrift om at militær
romaktivitet helt eller delvis skal unntas fra loven, og i særlige
tilfeller treffe enkeltvedtak om at militær romaktivitet helt eller
delvis skal unntas fra loven.
§ 3 Geografisk virkeområde
Loven gjelder i Norge, medregnet Svalbard og
Jan Mayen, på Bouvetøya og i de norske bilandene i Antarktis.
Dersom det er nødvendig for å ivareta Norges
forpliktelser etter traktat 27. januar 1967 om prinsippene for statenes
virksomhet ved utforskning og bruk av det ytre verdensrom, innbefattet
månen og andre himmellegemer, skal departementet gi forskrift om
at loven gjelder for romaktivitet utenfor norsk territorium som foretas:
Departementet kan gi forskrift om at loven helt
eller delvis skal gjelde på utenlandske fartøyer eller på innretninger
utenfor norsk territorium.
§ 4 Definisjoner
I denne loven gjelder følgende definisjoner:
-
a. militær
romaktivitet: romaktivitet som utføres av Forsvarsdepartementet
med underliggende etater, av allierte styrker eller av andre virksomheter
for eller på vegne av Forsvarsdepartementet med underliggende etater
eller allierte styrker, unntatt bruk av våpen som passerer verdensrommet
på vei mot målet
-
b. romgjenstand: enhver
gjenstand eller bestanddel som skytes opp i verdensrommet
-
c. operatør: alle som
utøver romaktivitet.
Kapittel 2. Tillatelser og overdragelser
§ 5 Krav om tillatelse
Romaktivitet kan ikke foretas uten tillatelse
fra tilsynsmyndigheten. Departementet kan gi forskrift om krav til
søknader om slik tillatelse.
Departementet kan gi forskrift og treffe enkeltvedtak
om unntak fra kravet om tillatelse.
§ 6 Vilkår for tillatelse
Tilsynsmyndigheten kan etter søknad gi tillatelse
til romaktivitet dersom følgende krav er oppfylt:
-
a. Operatøren har
nødvendig kompetanse og tilstrekkelige økonomiske ressurser for
å utøve romaktiviteten på en forsvarlig måte, aktiviteten er forsikret
i tråd med § 18, og det legges frem dokumentasjon for eierforhold.
-
b. Romaktiviteten kan gjennomføres på
en forsvarlig måte i samsvar med operatørens plikter under kapittel
4 og uten uforholdsmessige konsekvenser for menneskene og miljøet
på jorden eller i verdensrommet. For å dokumentere at kravene er
oppfylt, skal operatøren legge frem:
-
1. en vurdering av
risikoen forbundet med romaktiviteten
-
2. en plan for systematisk styring av
risikoen ved romaktiviteten
-
3. en miljøkonsekvensutredning
-
4. en plan for avslutning av romaktiviteten.
-
c. Operatøren har avklart eventuell lisensplikt
etter eksportkontrollregelverket og overholder dokumentasjonskrav
etter Den internasjonale telekommunikasjonsunionens (ITU) regler
for satellittinnmelding.
-
d. Romaktiviteten er ikke i strid med
Norges utenriks- eller sikkerhetspolitiske interesser. Som grunnlag for
denne vurderingen skal tilsynsmyndigheten innhente uttalelse fra
ansvarlige departementer.
Tillatelse kan ikke gis dersom romaktiviteten
innebærer en ikke ubetydelig risiko for at nasjonale sikkerhetsinteresser
blir truet. De ansvarlige departementene skal konsulteres i vurderingen
av om det foreligger en slik risiko.
Departementet kan gi forskrift om kravene som
skal være oppfylt for å kunne få tillatelse til romaktivitet.
§ 7 Overdragelser
Følgende handlinger krever samtykke fra departementet:
-
a. overdragelser av
tillatelser til romaktivitet
-
b. andre direkte eller indirekte interesseoverføringer som
kan gi bestemmende innflytelse over en operatør som har fått tillatelse
til romaktivitet
-
c. overdragelser av eiendomsretten til
romgjenstander.
Departementet kan stille som vilkår for å samtykke i
overdragelse til utlandet at det inngås avtale mellom Norge og den
andre staten om Norges folkerettslige erstatningsansvar.
Departementet kan gi forskrift om overdragelse
av tillatelser til romaktivitet og av eiendomsrett til romgjenstander.
§ 8 Søknadsgebyr
Tilsynsmyndighetens kostnader ved saksbehandlingen
kan kreves dekket av operatøren gjennom gebyr. Slike gebyr er tvangsgrunnlag
for utlegg.
Departementet kan gi forskrift om utmålingen
av gebyr etter første ledd og innkreving av disse.
Kapittel 3. Registrering av romgjenstander
§ 9 Registreringsplikt og
registrering av opplysninger
Tilsynsmyndigheten skal føre et nasjonalt register over
romgjenstander som Norge er oppskytingsstat for etter konvensjon
12. november 1974 om registrering av gjenstander som er skutt ut
i verdensrommet (registreringskonvensjonen) artikkel I og artikkel
II paragraf 1. Dersom Norge er oppskytingsstat sammen med andre stater,
skal statene i fellesskap bestemme hvilken stat som skal registrere
gjenstanden etter registreringskonvensjonen artikkel II paragraf
2.
Operatøren skal så snart som mulig etter en
oppskyting gi tilsynsmyndigheten følgende opplysninger om romgjenstander
som skytes ut i bane rundt jorden eller lenger ut:
-
a. hvem som er oppskytingsstat
eller -stater
-
b. et egnet kjennetegn på romgjenstanden,
som et registreringsnummer
-
c. datoen og stedet for oppskytingen
-
d. grunnleggende baneparametere angitt
som:
-
1. omløpstiden (nodeperioden)
-
2. helningen til baneplanet (inklinasjon)
-
3. høyeste punkt i banen (apogeum)
-
4. laveste punkt i banen (perigeum)
-
e. informasjon om romgjenstandens generelle
funksjoner.
Opplysningene skal føres inn i det nasjonale
registeret.
Registeret skal ikke inneholde opplysninger
som er sikkerhetsgradert i medhold av sikkerhetsloven § 5-3.
Departementet kan gi forskrift om det nasjonale
registeret for romgjenstander.
Kapittel 4. Operatørens plikter
§ 10 Forsvarlig og sikker
drift
Romaktivitet skal skje på en forsvarlig og sikkerhetsmessig
trygg måte i samsvar med et system for styring av risiko.
Operatøren skal iverksette nødvendige sikkerhetstiltak
for å kunne håndtere både tilsiktede og utilsiktede hendelser.
§ 11 Miljøkrav, romsøppel
og forholdet til annen aktivitet
Romaktivitet skal:
-
a. ikke føre til uforholdsmessig
skade på miljøet
-
b. så langt som mulig ikke føre til romsøppel,
herunder fragmenter, avfall og utrangerte eller tapte gjenstander
fra menneskelig aktivitet i verdensrommet
-
c. ikke i unødvendig eller urimelig grad
vanskeliggjøre eller hindre annen lovlig aktivitet.
§ 12 Opplysningsplikt
Operatøren skal opplyse tilsynsmyndigheten om:
§ 13 Beredskap
For å sikre nødvendig nasjonal beredskap i krig,
ved krise og i andre ekstraordinære situasjoner kan departementet
pålegge operatører som utøver romaktivitet, å yte bistand i form
av:
-
a. beredskapsplanlegging
-
b. gjennomføring av eller deltagelse i
øvelser og militær romaktivitet
-
c. fysisk sikring av viktige installasjoner
-
d. samarbeid med nasjonale, utenlandske
eller internasjonale operatører
-
e. rapportering eller utveksling av informasjon.
Departementet skal fastsette et rimelig vederlag dersom
et pålegg medfører vesentlige kostnader for den det er rettet mot,
og kostnadene ikke oppveies av motsvarende fordeler.
Departementet kan gi forskrift om hvem som i
tvilstilfelle skal anses som en operatør etter paragrafen her, utmåling
av vederlag etter annet ledd og forholdet til beredskapslovgivningen.
§ 14 Forskrift om innholdet
i kravene i kapittelet og om unntak fra krav m.m.
Departementet kan gi forskrift om kravene i
§§ 10 til 12, om ytterligere krav eller unntak fra krav.
Kapittel 5. Erstatning og forsikring
§ 15 Objektivt ansvar
En operatør er erstatningsansvarlig uten hensyn
til skyld for skade forårsaket av romgjenstander på personer eller
eiendom på jorden og luftfartøy under flyging.
Det objektive ansvaret gjelder likevel ikke
dersom:
§ 16 Regress
Dersom Norge i henhold til en internasjonal
overenskomst har utbetalt erstatning for skade voldt av en romgjenstand,
kan staten kreve regress fra operatøren av romgjenstanden. Forsikringsavtaleloven
§ 7-6 gjelder da tilsvarende.
§ 17 Ansvarsbegrensning
Myndighetene skal i tillatelser etter § 5 fastsette
en ansvarsbegrensning. Ansvarsbegrensningen gjelder ikke dersom
det er utvist forsett eller grov uaktsomhet.
Departementet kan gi forskrift om ansvarsbegrensning
etter første ledd og operatørens ansvar etter §§ 15 og 16.
§ 18 Forsikringsplikt
Operatøren skal ha en forsikring eller annen
sikkerhet som dekker erstatningsansvar for romaktivitet etter §§ 15
og 16. Dette gjelder ikke operatører som er omfattet av statens
selvassurandørordning.
Departementet kan gi forskrift om operatørens
forsikringsplikt.
Kapittel 6. Tilsyn og undersøkelse
§ 19 Plikt til å føre tilsyn
Det skal føres tilsyn med at romaktivitet utøves
i tråd med bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven.
Departementet kan gi forskrift om hvem som skal føre
tilsyn med romaktivitet under loven.
§ 20 Adgang til undersøkelser
Operatøren skal gi tilsynsmyndigheten uhindret adgang
til å undersøke anlegg, områder og innretninger når det er nødvendig
for å gjennomføre et forsvarlig tilsyn.
§ 21 Utlevering av opplysninger
Tilsynsmyndigheten kan pålegge operatøren å
utlevere opplysninger, dokumenter og annet materiale som er nødvendig
for gjennomføringen av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne
loven, vedtak gitt i medhold av loven eller Norges internasjonale
forpliktelser.
Når særlige grunner tilsier det, kan tilsynsmyndigheten
kreve slike opplysninger også av andre enn operatøren.
§ 22 Dekning av kostnader
ved tilsyn
Tilsynsmyndighetens kostnader ved gjennomføring
av tilsyn og andre forvaltningsoppgaver etter denne loven kan kreves
dekket av operatøren gjennom gebyr og sektoravgift. Gebyr og sektoravgift
er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan gi forskrift om utmålingen
og innkrevingen av gebyr og sektoravgift.
§ 23 Undersøkelsesmyndighet
Statens havarikommisjon er ansvarlig undersøkelsesmyndighet
ved ulykker og andre alvorlige hendelser i forbindelse med sivil
og militær romaktivitet.
Reglene i luftfartsloven §§ 12-6 til 12-9 gjelder
tilsvarende i forbindelse med romaktivitet.
Reglene i forsvarsundersøkelsesloven §§ 4 til
6, §§ 8 til 13 og §§ 15 til 26 gjelder tilsvarende i forbindelse
med militær romaktivitet.
Departementet kan gi forskrift om undersøkelsesmyndighetens
arbeid, herunder bestemmelser som utfyller og presiserer lovens
bestemmelser i andre og tredje ledd. Departementet kan gi forskrift
som fastsetter varslingsplikt om ulykker i tilknytning til romaktivitet.
Kapittel 7. Forvaltningstiltak og administrative
sanksjoner
§ 24 Pålegg om retting eller
stans
Tilsynsmyndigheten kan pålegge operatøren å
rette eller stanse et forhold som er i strid med bestemmelser gitt
i eller i medhold av denne loven. Pålegget skal fastsette en frist
for oppfyllelse.
Tilsynsmyndigheten kan pålegge midlertidig stans av
romaktivitet:
-
a. ved alvorlig, gjentatt
eller vedvarende overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av denne loven
-
b. hvis det er nødvendig for å avverge
en overhengende fare.
§ 25 Endring og tilbakekall
Tilsynsmyndigheten kan oppheve, trekke tilbake, endre
vilkårene i eller sette nye vilkår for en tillatelse gitt etter
bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven dersom:
-
a. operatøren i alvorlig
grad, gjentatte ganger eller vedvarende overtrer bestemmelser gitt
i eller i medhold av loven
-
b. operatøren har gitt uriktige eller
ufullstendige opplysninger og opplysningene har hatt vesentlig betydning
for tillatelsen
-
c. vesentlige forutsetninger for tillatelsen
er endret
-
d. operatøren skifter eier, eller eierstrukturen
endres
-
e. romaktiviteten er i strid med nasjonale
sikkerhetsinteresser
-
f. det følger av ellers gjeldende regler
om omgjøring av vedtak.
Endringer og tilbakekall av en tillatelse etter
første ledd kan gjøres tidsbegrenset. Begrensningen kan gjøres betinget
av at bestemte forhold utbedres eller endres.
Ved avgjørelser etter denne paragrafen skal
det tas hensyn til det økonomiske tapet og de ulempene som det må
påregnes at en endring eller et tilbakekall vil påføre operatøren,
og de fordelene og ulempene som endringen eller tilbakekallet ellers
vil medføre.
Departementet kan gi forskrift om endring og
tilbakekall av tillatelser etter denne paragrafen.
§ 26 Tvangsmulkt
Ved overtredelse av bestemmelser gitt i eller
i medhold av loven kan tilsynsmyndigheten fastsette tvangsmulkt.
Tvangsmulkten begynner å løpe dersom operatøren oversitter den fristen
tilsynsmyndigheten har fastsatt for retting.
Har overtredelsen skjedd på vegne av et foretak,
kan tvangsmulkten pålegges foretaket. Er en tvangsmulkt pålagt et
selskap som inngår i et konsern, kan den påløpte tvangsmulkten også
inndrives hos morselskapet.
Tilsynsmyndigheten kan i særlige tilfeller redusere eller
frafalle en påløpt tvangsmulkt.
Departementet kan gi forskrift om fastsettelse,
utmåling, inndrivelse, ettergivelse og varigheten av tvangsmulkt.
§ 27 Overtredelsesgebyr
Tilsynsmyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr til
en operatør som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av §§ 10, 11, 14 eller 18.
Departementet kan gi forskrift om utmålingen
av overtredelsesgebyr.
Kapittel 8. Avsluttende bestemmelser
§ 28 Ikrafttredelse og overgangsregler
Loven trer i kraft fra det tidspunktet Kongen
bestemmer.
Enhver som utøver romaktivitet ved lovens ikrafttredelse,
må søke om tillatelse innen 12 måneder fra lovens ikrafttredelse
for å kunne fortsette aktiviteten. Departementet kan i enkeltvedtak
fastsette unntak fra søknadsplikten.
§ 29 Endringer i andre lover
Fra det tidspunktet denne loven trer i kraft,
gjøres følgende endringer i andre lover:
1. Lov 13. juni 1969 nr. 38 om oppskyting av
gjenstander fra norsk territorium m.m. ut i verdensrommet oppheves.
2. I lov 13. desember 2024 nr. 76 om elektronisk
kommunikasjon oppheves § 11-17.