Merknader

Midlertidig versjon

Innledning

Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i pasientjournalloven, helseregisterloven og helsepersonelloven. Ifølge departementet synliggjør den sikkerhetspolitiske situasjonen og endringene i risikobildet et behov for regelendringer for bedre å kunne ivareta helse- og omsorgstjenestens oppgaver og den enkeltes personvern, ved å redusere risiko for at kritiske samfunnsfunksjoner påvirkes og at store sett med helsedata blir tilgjengelig for aktører som kan utgjøre en trussel. Den teknologiske utviklingen og bruk av kunstig intelligens har ytterligere aktualisert problemstillingen.

For det første gir lovforslaget en adgang til å begrense deling av enkelte store sett med helsedata. Departementet foreslår spesifikt at det ikke skal gis unntak fra taushetsplikten etter helsepersonelloven § 29 dersom tilgjengeliggjøring av helseopplysninger kan true samfunnets evne til å verne grunnleggende verdier og funksjoner og sette liv og helse i fare. Departementet foreslår videre å gjøre unntak fra plikten til å utarbeide statistikk og tilgjengeliggjøring av helseopplysninger etter helseregisterloven § 19 og § 19 a, dersom anonyme datasett kan true samfunnets evne til å verne grunnleggende verdier og funksjoner og sette liv og helse i fare.

For det andre foreslår departementet endringer i både pasientjournalloven § 22 og helseregisterloven § 21. Paragrafene regulerer informasjonssikkerhet ved behandling av personopplysninger. Departementet mener det bør fremgå tydelig at bestemmelsene også dekker andre sikkerhetsutfordringer enn det som er knyttet til personvernforordningen. Det foreslås en plikt til å gjennomføre risikovurdering av nettverks- og informasjonssystemer. Ved vurderingen av hva som er et forsvarlig sikkerhetsnivå skal det tas hensyn til personvern, kritiske samfunnsfunksjoner, helse- og omsorgstjenestens evne til å ivareta sine oppgaver og den teknologiske utviklingen.

I høringen foreslo departementet også et krav til bakgrunnssjekk av personell med enkelte kritiske funksjoner. Den endrede sikkerhetspolitiske situasjonen har medført at denne delen av forslaget i hovedsak vil ivaretas gjennom sikkerhetsloven. Forslaget om bakgrunnssjekk er derfor ikke videreført i lovforslaget, med unntak av hjemmelen for innhenting av politiattest for personell som har privilegerte tilganger til IKT-systemene.

De økonomiske og administrative konsekvensene av lovproposisjonen antas i all hovedsak å gjelde i begrenset omfang for noen statlige aktører, og merutgiftene for dette vil dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.