Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Hagenborg, lederen Mani Hussaini, Linda Monsen Merkesdal, Frida Hegranes Selvik og Solveig Vik, fra Fremskrittspartiet, Kristoffer Sivertsen, Rikard Spets, Morten Stordalen og Tor Mikkel Wara, fra Høyre, Kari Sofie Bjørnsen og Aleksander Stokkebø, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Senterpartiet, Maren Grøthe, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Miljøpartiet De Grønne, Frøya Skjold Sjursæther, og fra Venstre, Marit Vea, viser til Representantforslag 3 S (2025–2026) fra Grunde Almeland, Guri Melby og Abid Raja om en plan som sørger for at Norge kutter utslipp og når klimamålene.

Komiteen ba om statsrådens vurdering av forslaget i brev datert 23. oktober 2025. Dokument 8:3 S (2025–2026) inneholder 42 ulike anmodningsforslag og berører fem departementer: Finansdepartementet, Energidepartementet, Klima- og miljødepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet samt Samferdselsdepartementet. Klima- og miljøministeren viser i sitt svarbrev datert 6. november 2025 til at det derfor er innhentet svar fra de ansvarlige statsrådene.

Komiteen har gjennomført skriftlig høring i saken, og det har kommet inn 13 høringsinnspill.

Komiteen viser til at forslaget tar utgangspunkt i Norges klimamål og forpliktelser og peker på muligheter knyttet til utslippsreduksjon, virkemiddelbruk og styring. Det omtales videre alternativer for utslippskutt i flere sektorer, herunder industri, transport og arealbruk, og forslagsstillerne mener det er behov for mer effektiv ressursbruk og overgang til en sirkulær økonomi.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter intensjonen i flere av forslagene og viser til at flere av forslagene er under utredning eller allerede er igangsatt politikk. Disse medlemmer vil likevel poengtere at mange av disse forslagene ble behandlet i forrige periode, senest i forbindelse med behandlingen av Klimameldingen (Meld. St. 25 (2024–2025), jf. Innst. 520 S (2024–2025)). Disse medlemmer mener det er viktig for folk og næringsliv som skal forholde seg til klimapolitikken Stortinget vedtar, at politikken står seg over tid.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne deler flere av ambisjonene og målsettingene til forslagsstillerne fra Venstre. Disse medlemmer vil likevel understreke at Venstre var en del av klimaforliket våren 2025 sammen med Arbeiderpartiet og Høyre, som satt en effektiv stopper for flere av målsettingene og tiltakene partiet Venstre her foreslår.

Komiteens medlemmer fra Høyre ser flere gode intensjoner med Venstres 42 forslag og viser til at Høyre i behandlingen av klimameldingen fikk følgende gjennomslag i vedtak nr.985 (2024–2025):

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i løpet av neste stortingsperiode med en felles klima- og energimelding. Stortingsmeldingen skal legges frem i første halvdel av fireårsperioden, redegjøre for statusen på Norges klimamål og fremheve nødvendige prioriteringer i klima- og energipolitikken.»

Det er disse medlemmers oppfatning at en helhetlig gjennomgang av nye forslag egner seg best i den felles klima- og energimeldingen, og oppfordrer regjeringen til å komme tilbake til Stortinget med denne så tidlig som mulig i denne stortingsperioden.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Venstre viser til at Stortinget har vedtatt og lovfestet tre klimamål i klimaloven. Innen 2030 skal Norges klimagassutslipp reduseres med minst 55 pst. sammenlignet med utslippsnivået i 1990. Innen 2035 skal utslippene reduseres med minst 70–75 pst. Dette er et nødvendige steg på veien mot målet om et nullutslippssamfunn innen 2050, hvor utslippene skal reduseres med 90–95 pst. Å nå disse målene er avgjørende både for å begrense skadelige og irreversible klimaendringer og for å sikre en forutsigbar omstilling av norsk økonomi som ivaretar velferd og verdiskaping i framtiden.

Disse medlemmer viser til at det i regjeringens klimastatus og -plan (2025–2026) meldes om at regjeringens foreslåtte politikk vil etterlate et utslippsgap på 13,3 millioner tonn CO2-ekvivalenter i ikke-kvotepliktig sektor i 2030. Dette er en økning fra 5,4 millioner tonn, som ble oppgitt som utslippsgapet i samme plan året før.

Disse medlemmer mener dette viser at det er økende avstand mellom mål og politisk handling. Klimautvalget 2050 har påpekt det samme, nemlig det store misforholdet mellom de uttalte ambisjonene i klimapolitikken og vedtatte tiltak og virkemidler. Riksrevisjonen (Dokument 3:15 (2023–2024)) har kritisert myndighetenes manglende styring og koordinering i klimapolitikken og påpekt at dagens virkemidler ikke er tilstrekkelige for å nå Stortingets vedtatte klimamål. Derfor trengs det flere og tydeligere virkemidler for å nå klimamålene.

Overordnet styring av klimapolitikken

Komiteens medlemmer fra Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Venstre mener det er avgjørende med et tett samarbeid med EU, som vår viktigste samarbeidspartner og handelspartner i et felles marked, blant annet på energiområdet. Klimaavtalen med EU er avgjørende for mye av arbeidet med å redusere klimagassutslipp. Når nå både EU og Norge har vedtatt klimamål for 2035, er det riktig anledning for å se på forlengelse av avtalen og tydeligere styring av klimapolitikken for å nå målene som er satt. Gjennom blant annet en ny avtale med EU, gjennomføring av styringssystemforordningen og et nasjonalt klimamål vil Norge få en tydeligere styring av klimapolitikken.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om et nasjonalt klimamål som gir en tydelig ramme for norsk klimapolitikk.»

«Stortinget ber regjeringen legge fram ‘Grønn bok’ som en egen sak for Stortinget.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen videreføre klimaavtalen med EU ut over 2030.»

«Stortinget ber regjeringen etablere et uavhengig klimaråd som kan gi faglige råd, evaluere politikken og følge opp Norges klimamål.»

Komiteens medlemmer fra Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag for å ta inn styringssystemforordningen i norsk rett, slik at det stilles krav til en helhetlig energi- og klimaplan.»

Omstilling til en sirkulær økonomi

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre mener at omstillingen til en sirkulær økonomi er en nøkkel til å redusere både utslipp og presset på naturen. Disse medlemmer viser til at ekspertgruppen for virkemidler for sirkulære aktiviteter har foreslått 79 tiltak som kan redusere ressursbruken, kutte utslipp og bidra til grønn verdiskaping. Denne rapporten må gjennomgås raskt for at man skal kunne starte med oppfølgingen av viktige tiltak.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag for en styrket sirkulær økonomi, med utgangspunkt i ekspertgruppen for virkemidler for å fremme sirkulære aktiviteter.»

Et skatte- og avgiftssystem som fremmer grønn omstilling

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De Grønne og Venstre erkjenner at det er et økende press på våre naturresurser som gjør at vi må bruke og utnytte dem best mulig ved gjenvinning og gjenbruk og etterlate minst mulig avfall.

For å stimulere til økt gjenvinning og gjenbruk ønsker disse medlemmer å bruke avgiftssystemet og avgiftslettelser på en mer effektiv måte slik at forbrukere tar valg som fører til økt produksjon av varer som kan gjenbrukes, og ordninger som kan stimulere til økt grad av gjenvinning og mindre avfall.

Disse medlemmer mener at momsfritak for gjenbruksbutikker, bruktsalg og reparasjoner kan være et hensiktsmessig virkemiddel for å nå målene om økt gjenbruk og redusert ressursbruk.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre mener samtidig at en slik ordning bør utredes før eventuelle endringer innføres.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag.

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget innen utgangen av 2026 med en utredning av momsfritak for gjenbruksbutikker, bruktsalg og reparasjoner.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Venstre mener økonomiske insentiver er avgjørende for å styre investeringer i en mer klimavennlig retning. Et effektivt skatte- og avgiftssystem må belønne utslippsfrie løsninger og gjøre det mindre lønnsomt å forurense. Samtidig må det gi forutsigbarhet for både bedrifter og husholdninger. Disse medlemmer mener skatte- og avgiftssystemet må gjennomgås og innrettes slik at omstilling lønner seg.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå og fremme forslag til justeringer i skatte- og avgiftssystemet for å fjerne unødvendige hindringer og gjøre gjenbruk mer lønnsomt.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å fjerne merverdiavgiften på brukthandel.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å fjerne merverdiavgiften på reparasjoner av klær, elektronikk og husholdnings- og fritidsvarer.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå og fremme forslag til justeringer i skatte- og avgiftssystemet for å fremme klimavennlige valg, inkludert firmabilbeskatning, trafikkforsikringsavgift, engangsavgift og veibruksavgift.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem en opptrappingsplan for økt CO2-avgift til minst 3 000 kroner per tonn innen 2030.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag til en miljøavgift på ‘ultra fast fashion’ og bruke skatte- og avgiftspolitikken for å redusere importen av miljøskadelige varer via netthandel.»

Komiteens medlemmer fra Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å fjerne merverdiavgiften på frukt og grønt.»

Utslippskutt i alle sektorer

Komiteens medlemmer fra Miljøpartiet De Grønne og Venstre mener det er avgjørende med en konkret plan for utslippskutt i alle sektorer for å nå klimamålene i tråd med intensjonen i klimaloven. Dagens klimapolitikk er for fragmentert, og på flere områder går utviklingen for sakte. Viktige tiltak utredes i det uendelige, mens eksisterende støtteordninger og reguleringer ikke er tilpasset tempoet som trengs. Samtidig finnes det store muligheter for å kutte utslipp dersom økonomiske insentiver, reguleringer og støtteordninger brukes mer målrettet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå det regulatoriske rammeverket for fiskefartøy og fjerne unødvendige hindringer i reguleringene samt sørge for at disse ikke utgjør barrierer for innovasjon og reduserte klimagassutslipp fra fiskeflåten.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå og revidere metode- og beslutningsverktøyene som brukes i transportplanlegging, herunder i arbeidet med Nasjonal transportplan, slik at de er i tråd med Norges klima- og miljømål.»

«Stortinget ber regjeringen styrke bruken av UFF-prinsippet (unngå, flytte, forbedre) i transport- og arealplanlegging, slik at utslipp og naturinngrep reduseres mest mulig.»

«Stortinget ber regjeringen legge fram en forpliktende plan for nullutslippsløsninger på ikke-elektrifiserte togstrekninger.»

«Stortinget ber regjeringen i arbeidet med Nasjonal transportplan prioritere en satsing på kollektivtransport, sykkel og gange og andre tiltak som sikrer at det blir mer attraktivt å bruke kollektivtransport.»

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal sykkelstrategi som både gjør det tryggere og mer attraktivt å sykle, og som legger til rette for at flere bruker sykkelen i daglig transport.»

«Stortinget ber regjeringen i arbeidet med Nasjonal transportplan prioritere vedlikehold og oppgradering av eksisterende fylkesveier fremfor utbygging av nye motorveier.»

«Stortinget ber regjeringen fremme en handlingsplan for utslippskutt i fiske.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at Enova oppretter et målrettet støtteprogram for fiskerinæringen.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om krav til overgang til nullutslipp eller biogass i anbud og kontrakter der det i dag benyttes flytende naturgass (LNG).»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nullutslippskrav i offentlige anskaffelser av hurtigbåter fra 2026.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nullutslippskrav til servicefartøy i havbruksnæringen fra 2027.»

«Stortinget ber regjeringen utrede hvordan utslipp fra fritidsbåter kan reduseres, herunder momsfritak for elbåter, for å gjøre Norge til et ledende land for utvikling av ny elbåtteknologi på privatmarkedet, etter modell av norsk elbilpolitikk.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Sokkeldirektoratet bidrar til en forsvarlig forvaltning av norske petroleumsressurser i tråd med Norges klimamål og internasjonale klimaforpliktelser.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at et forbud mot nedbygging av myr reelt sett gir en betydelig reduksjon i nedbygging av myr.»

«Stortinget ber regjeringen styrke Enova under Klima- og miljødepartementet og sikre at satsingen på punktutslippsprogrammet i industrien forsterkes.»

«Stortinget ber regjeringen utrede en støtteordning for karbonfangst og -lagring i industrien, basert på et auksjonssystem som involverer et differansekontraktregime som kobles mot kvoteprisen, slik at utbetalingene for staten blir mindre jo høyere kvoteprisen er.»

«Stortinget ber regjeringen utvikle en plan for sluttfasen av norsk petroleumsindustri, som sikrer at Norge slutter å lete etter mer olje og gass, ikke tildeler nye lisenser på norsk sokkel eller tillater bygging av ny infrastruktur som binder Norge til utslipp mot og forbi 2050.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en tilskuddsordning for karbonfangst og -lagring på avfallsanlegg ved de store byene.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om en ordning med en negativ CO2-avgift, hvor fangst av CO2 fra omgivelsesluft (DACCS) og fangst av biogene utslipp (bio-CCS eller BECCS) belønnes per lagrede tonn.»

«Stortinget ber regjeringen styrke Enovas tilskuddsordninger for å sikre 50 prosent utslippskutt i transportsektoren innen 2030.»

«Stortinget ber regjeringen styrke vedlikehold og utbedring av jernbane- og togmateriell, samt kjøpe inn mer togmateriell.»

«Stortinget ber regjeringen i en tilleggsavtale gi Enova ansvar for å etablere et nasjonalt nett av fyllestasjoner for flytende biogass og hydrogen.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi lastebiler og varebiler som er utslippsfrie eller går på biogass, tilgang til kollektivfeltene.»

Komiteens medlemmer fra Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at 100 prosent av den samlede kompensasjonen en virksomhet mottar fra CO2-kompensasjonsordningen, skal brukes på klima- og energieffektiviseringstiltak fra 2026.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at landbruket har økonomiske insentiver til å gjennomføre tiltak som øker karbonbinding i jord.»

Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om modeller for prising av klimautslipp fra jordbruket som gir sterkere økonomiske insentiver til å kutte klimautslipp på norske gårder.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om en avgift på mineralgjødsel, hvor formålet er å redusere utslipp av lystgass.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om krav til at offentlige anskaffelser av mat og måltidstjenester skal være i tråd med kostholdsrådene.»