Bakgrunn
Barne- og ungdomskriminalitet har store samfunnsmessige
og menneskelige konsekvenser for de fornærmede og deres nærmeste.
For barn og unge kan det å utføre kriminelle handlinger være en
trussel mot dem selv og deres utvikling, og det kan i tillegg være
en belastning for familiene deres og omgivelsene. Det er viktig
både å forebygge kriminalitet blant barn og unge og å hjelpe dem
som allerede har utøvd kriminelle handlinger, til å utvikle en positiv
tilknytning til samfunnet og å hindre gjentakelse.
Stortinget understreket gjennom behandlingen
av Innst. 248 S (2020–2021) om Politimeldingen – et politi for fremtiden,
at det var nødvendig å snarest sette i verk tiltak for å stanse
utviklingen i ungdoms- og gjengkriminalitet, som hadde fått et stadig
større omfang og blitt et stadig større problem de senere årene.
Det er relativt få barn og unge som er i konflikt
med loven. Barne- og ungdomskriminaliteten er, i et historisk perspektiv,
ikke på et uvanlig høyt nivå i dag. Den registrerte barne- og ungdomskriminaliteten
hadde en fallende trend fra et høyt nivå på tidlig 2000-tallet og frem
til 2015. Deretter har det vært en jevn økning. I 2023 ble nesten
9 000 barn og unge under 18 år siktet for lovbrudd, som er det høyeste
antallet siktede siden 2011.
Økningen i barne- og ungdomskriminaliteten de senere
årene skjer først og fremst blant barn som er under 15 år. Økningen
i denne aldersgruppen gjelder ikke bare for mindre alvorlige forhold,
men også for alvorlig kriminalitet som grov vold og ran. I 2024
var det en liten nedgang i den registrerte barne- og ungdomskriminaliteten,
og den største reduksjonen skjedde blant barn under 15 år (Politidirektoratet
og riksadvokaten, 2025).
Nedgangen i barne- og ungdomskriminaliteten
fra 2000-tallet og frem til 2015 var særlig knyttet til den generelle
reduksjonen i vinningskriminalitet (Politidirektoratet og riksadvokaten,
2024). Den samlede økningen de siste årene gjelder i stor grad flere
registrerte vinnings- og voldsforhold. Endringer i anmeldelsesrutiner og
-terskler kan også ha påvirket utviklingen i statistikken.
En ekspertgruppe (2025) har anslått at av de
9 000 barna som ble siktet i 2023, ble om lag 800 siktet for gjentatt
eller alvorlig kriminalitet. Dette omfattet barn både over og under
15 år. Av disse ble 117 barn siktet for minst 10 lovbrudd hver i
2023.
Det er relativt små forskjeller mellom fylkene
i antallet siktede barn og unge under 18 år per 1 000 innbyggere
i 2023, jf. figur 2 i Dokument 3:15 (2024–2025). Forskjellene mellom
fylkene har blitt noe mindre de senere årene. Sammensetningen av
kriminalitetstyper er imidlertid ulik. For eksempel gjelder en stor
andel av forholdene i Finnmark trafikk, mens det i Oslo er få slike
forhold (Politidirektoratet og riksadvokaten, 2023). Barn og unge
med innvandrerbakgrunn er overrepresentert blant siktede under 18
år (Ekspertgruppen, 2025). I 2023 var det ca. 15,5 siktede per 1 000
blant personer med innvandrerbakgrunn i alderen 5–17 år, mot ca.
9,3 siktede per 1 000 blant personer uten innvandrerbakgrunn i samme
aldersgruppe. Ekspertgruppen viser også til at økningen i antallet
siktede barn og unge siden 2015 ikke bare gjelder for Oslo eller
særskilt for personer med innvandrerbakgrunn.
På begynnelsen av 2000-tallet var det organiserte gjenger
som dominerte kriminalitetsbildet i Norge. I dag rapporteres det
om en utvikling med mer omskiftelige og uoversiktlige ungdomsgrupperinger
(Jonas mfl., 2024). Informantene i Riksrevisjonens undersøkelse
beskriver de kriminelle miljøene blant barn og unge som dynamiske,
der miljøene er preget av skiftende grupperinger og økt mobilitet.
Det er likevel en bekymring for at ungdom kan bli rekruttert av
eldre inn i kriminelle nettverk. Politidirektoratet uttaler at merkelappen «gjengkriminalitet»
ofte brukes synonymt med barne- og ungdomskriminalitet, men at bare
noen få unge involveres i gjengkriminalitet.
Mange aktører og tjenester, både på statlig
og kommunalt nivå, har viktige roller i arbeidet med å forebygge
og håndtere barne- og ungdomskriminalitet. Undersøkelsen omfatter
Justis- og beredskapsdepartementet og Barne- og familiedepartementet
og de av deres underliggende virksomheter som har oppgaver og ansvar
både for forebygging og håndtering. I tillegg har kommunene en sentral
rolle både i det forebyggende arbeidet og i oppfølgingen av barn
og unge som gjennomfører straff.
Kommunene har det generelle ansvaret for forebygging.
De har også ansvaret for mange av de mest sentrale tjenestene i
det forebyggende arbeidet. Undersøkelsen vektlegger tiltak og virkemidler
for forebygging på selektert og indikert nivå. Kommunene har et
stort handlingsrom når det gjelder hvordan de vil innrette forebyggingsarbeidet,
og de tar i bruk et bredt spekter av tiltak for å møte utsatte barn
og unges behov, som bruk av for eksempel mentorer, ungdomsloser
og samtalegrupper. Mange kommuner jobber også med forebygging gjennom
oppsøkende sosialt arbeid, og om lag 200 kommuner har dessuten tatt
i bruk modellen for Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak
(SLT). Skole, barnehage og primærhelsetjenesten er også viktige
verktøy for kommunene for å forebygge barne- og ungdomskriminalitet.
Utdannings- og helsesektorens universelle tiltak inngår imidlertid
ikke i undersøkelsen.
Når det foreligger en bekymringsmelding, skal
den kommunale barnevernstjenesten sette inn tiltak tidlig for å
forebygge alvorlig omsorgssvikt og atferdsvansker. Barnevernstjenestens
forebyggende ansvar er å komme tidlig inn med tiltak for å forebygge
ytterligere problemutvikling og behov for mer inngripende tiltak.
Det er barnets individuelle behov som avgjør om et barn har behov
for hjelpetiltak i hjemmet eller en plassering utenfor hjemmet.
Riksrevisjonen viser for øvrig til Dokument 3:10 (2024–2025) Riksrevisjonens
undersøkelse av årsaker til utfordringer i barnevernet.
Politiet har også en viktig rolle i arbeidet
med å forebygge barne- og ungdomskriminalitet, og forebygging er
av Politidirektoratet definert som politiets hovedstrategi (Politiet,
2020). Politiet har imidlertid et begrenset sett med virkemidler
til rådighet, og svært ofte vil det være aktører utenfor politiet
som har de mest egnede tiltakene og virkemidlene.
Justissektoren har lav kriminalitet som ett
av hovedmålene sine. Rask etterforskning og tilpassede straffereaksjoner
kan bidra til å forebygge lovbrudd. Politiet og påtalemyndigheten
har ansvar for å etterforske og påtale straffbare handlinger. De
fleste unge som begår lovbrudd og er i alderen 15–17 år, begår mindre
alvorlige lovbrudd, og får ofte påtaleunnlatelse eller forelegg som
straffereaksjon. Når domstolene eller påtalemyndigheten beslutter
strengere reaksjoner, gjennomfører kriminalomsorgen reaksjonene
samfunnsstraff og fengsel, og konfliktrådet gjennomfører reaksjonene
ungdomsoppfølging, ungdomsstraff og mekling.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere i
hvilken grad myndighetenes innsats for å forebygge og håndtere barne-
og ungdomskriminalitet er i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.