Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
*) Referatet er ennå ikke korrekturlest.
Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bengt Fasteraune, Ole Herman Sveian og Geir Inge Lien om en utredning av konsekvensene ved en eventuell stenging av Spranget parkering i Sel kommune (Innst. 404 S (2025–2026), jf. Dokument 8:223 S (2025–2026))
Presidenten []: Etter ønske fra energi- og miljøkomiteen vil presidenten ordne debatten slik: 3 minutter til hver partigruppe og 3 minutter til medlemmer av regjeringen.
Videre vil det – innenfor den fordelte taletid – bli gitt anledning til inntil sju replikker med svar etter innlegg fra medlemmer av regjeringen, og de som måtte tegne seg på talerlisten utover den fordelte taletid, får også en taletid på inntil 3 minutter.
Rikard Spets (FrP) [] (ordfører for saken): Vi skal nå behandle et representantforslag fra Senterpartiet om å utrede konsekvensene ved en eventuell stenging av Spranget parkering i Sel kommune.
Jeg ønsker å takke for det gode samarbeidet i komiteen i forbindelse med saken. Komiteen har gjennomført skriftlig høring, og det har kommet inn ett høringssvar.
Komiteens tilrådning fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, SV, Rødt, MDG og Venstre. Jeg overlater til de forskjellige partiene å redegjøre for sine standpunkter til representantforslaget.
Saken om Spranget parkering handler ikke om å være for eller imot villrein. Vi er alle opptatt av å ta vare på villreinen og naturen i Rondane. Samtidig må gode miljøtiltak bygge på kunnskap, lokale konsekvenser og tillit.
Spranget er en viktig inngangsport til fjellet, til Rondvassbu, til friluftsliv, reiseliv og lokal verdiskaping i Sel. En stenging vil få konsekvenser for næringslivet, for tilgjengeligheten og for folk som bruker fjellet på en ansvarlig måte.
Derfor mener Fremskrittspartiet at det er helt rimelig å kreve en skikkelig konsekvensutredning før man tar en så inngripende beslutning. Vi må vite hva tiltaket faktisk vil bety, hvilke alternativer som finnes, og hvordan eventuelle negative virkninger kan avbøtes. Det er ikke nok å si at prosessen er i gang. Når lokalsamfunnet ber om svar, må vi faktisk gi dem svar.
Vi skal ha respekt for faglige råd, men vi skal også ha respekt for lokalkunnskap, næringsliv og folks rett til å bruke naturen, og sikre fortsatt tilgang til Rondane for flere enn bare topptrente turgåere.
Med dette tar jeg opp forslaget som Fremskrittspartiet er med på.
Presidenten []: Representanten Rikard Spets har tatt opp det forslaget han refererte til.
Bengt Fasteraune (Sp) []: I denne saken fremmer Senterpartiet og Fremskrittspartiet et forslag om å «sørge for at det ikke tas beslutning om en eventuell stenging av Spranget parkering i Sel kommune før det er utredet hvilke konsekvenser en stenging vil føre til». Den korte tidsrammen for behandlingen forsterker denne utfordringen, og det er derfor nødvendig at den pågående prosessen stilles i bero inntil konsekvensene av tiltaket er tilstrekkelig utredet.
I regjeringens tiltaksplan for villrein i Rondane foreslås det å fjerne parkeringsplassen ved Spranget, en sentral innfallsport til området. Tiltaket fremmes uten fullverdig konsekvensutredning, tilstrekkelig lokal medvirkning eller grundige vurderinger av ringvirkninger for lokalsamfunn, næringsliv og villreinforvaltning i hele denne delen av Rondane. Berørte aktører som Sel kommune og nasjonalparkstyret har etterlyst dette, uten å bli imøtekommet.
Direktoratet har få dager etter at representantforslaget ble fremmet, utsatt stengingen av Spranget og innledet dialog med kommunen om tettstedsutviklingsprosjekt på Mysusæter. Dette er en positiv utvikling i saken.
Senterpartiet vil understreke at det fortsatt er behov for en konsekvensutredning av stenging av Spranget parkering, spesielt av hensyn til næringslivet.
Nå til sakens kjerne: Den pågående verneprosessen omhandler ikke konsekvenser ved en eventuell stenging av parkeringsplassen, men vurderer utelukkende hvilken verneform som best kan benyttes for å begrense motorisert ferdsel på veien inn til Spranget og Rondane. De to alternativene som er sendt på høring, gjelder etablering av et nytt biotopverneområde eller utvidelse av nasjonalparken, faktisk ikke noe annet.
Det er viktig at saken bygger på en korrekt forståelse av hva den pågående prosessen omhandler, slik at det ikke skapes et inntrykk av at spørsmål og konsekvenser knyttet til parkeringsplassens framtid allerede er utredet gjennom verneprosessen. Det er det ikke. Dette er blitt påpekt ved flere anledninger overfor statsråden, gjennom skriftlige spørsmål fra meg og fra Høyre, før representantforslaget ble fremmet.
Det er derfor sterkt beklagelig at statsrådens svarbrev ikke tydeliggjør at høringsprosessen ikke belyser konsekvenser knyttet til stengingen av parkeringsplassen, men kun valg av verneform og regulering av motorisert ferdsel. Dette har ført til at både Høyre og nå også Venstre, ser jeg, mener at konsekvenser og medvirkning er godt ivaretatt gjennom den pågående verneprosessen, hvor to alternative løsninger er utredet. Det blir også sagt at det da er tid til å finne gode løsninger med de berørte parter for 2027 og framover.
Jeg vil bare presisere at det vel nå er tatt en beslutning om hvilken verneform man skal bruke, og i den beslutningen er det ingenting som er utredet når det gjelder tiltak og hva dette har av konsekvenser i framtiden.
Statsråd Andreas Bjelland Eriksen []: Norge har et viktig internasjonalt ansvar for å ta vare på villreinen. Utviklingen for villreinen i Norge er dårlig, og villreinen i Rondane har store utfordringer med at leveområdet er fragmentert og splittet opp av fysiske inngrep og menneskelige forstyrrelser. Dette gjør at reinen ikke lenger beveger seg forbi og tar i bruk beitearealer som tidligere. Resultatet av dette er at vi i dag har nesten helt atskilte villreinbestander i Rondane.
Spranget er den mest brukte innfallsporten i Rondane, og et av de første stedene hvor det ble registrert direkte negative konsekvenser for villrein på grunn av ferdsel. Konsekvensene av opphør av villreintrekket er store, og det er en viktig grunn til at Rondane villreinområde er klassifisert til å ha dårlig tilstand.
Stenging av Spranget parkering er et viktig tiltak for å bedre forholdene for villreinen i Rondane. Tiltaket er prioritert i tiltaksplanen for Rondane villreinområde. Det bygger på grundige faglige vurderinger, omfattende innspillprosesser med høring, dialog- og folkemøter og aksept hos Statskog som grunneier. Det er allerede mulig å parkere på Mysusæter, og videre stedsutvikling her skal inngå som en viktig del av en helhetlig plan for området. Med finansiering fra Miljødirektoratet skal Sel kommune få en egen prosjektleder for stedsutviklingen.
I mai leverte Miljødirektoratet anbefaling til Klima- og miljødepartementet om endring av verneform og vernebestemmelser ved Spranget. Anbefalingen bygger på tilråding fra statsforvalteren, som også har gjennomført høring, dialogmøter, folkemøte og utredning av to alternativer for endringer i vernebestemmelser og verneform. Det er gjennomført en grundig prosess etter reglene i naturmangfoldloven, som sørger for at alle får anledning til å komme med sine innspill og til å bringe klarhet i interessekonflikter. Verneprosessen oppfyller utredningsinstruksen, og vi har et kunnskapsbasert beslutningsgrunnlag der konsekvenser dokumenteres og blir vurdert grundig.
Det er altså ikke slik at fravær av utredningskrav etter forskrift om konsekvensutredninger ikke innebærer at konsekvensene belyses. Jeg vil også nevne at forskriftsendringen og oppstart av sanering er flyttet til høsten, av hensyn til lokale interesser.
Jeg mener dermed klart at vi gjennom tiltaksplanarbeidet, og nå verneprosessen etter naturmangfoldloven, på en god måte har ivaretatt hensynet til medvirkning og fått belyst ulike konsekvenser. Jeg anbefaler derfor ikke at mindretallets representantforslag vedtas.
Presidenten []: Det blir replikkordskifte.
Bengt Fasteraune (Sp) []: Jeg er helt enig med statsråden i at det er svært viktig at vi tar vare på villreinen i hele Norge, også i Rondane. Slik jeg tolker statsråden, er det nå gjennomført en konsekvensutredning, og da er det vel også fattet en beslutning om hvilken verneform veien og Spranget skal ha i framtiden. Kan statsråden redegjøre for om det er korrekt, og hvilke konsekvenser som er lagt til grunn for den beslutningen?
Ingrid Fiskaa hadde her teke over presidentplassen.
Statsråd Andreas Bjelland Eriksen []: Det er riktig at det har vært en grundig vurdering, også knyttet til spørsmålet om verneform. Det har vært to forslag på høring. Miljødirektoratet sendte sin tilråding til Klima- og miljødepartementet 5. mai 2026. De anbefaler at man endrer verneform, og at dette området skal inngå som en del av Rondane nasjonalpark. Endelige beslutninger om endring av verneform og bestemmelser må gjøres av Kongen i statsråd, så det får vi komme tilbake til. Her har det vært grundige prosesser i forkant, egentlig helt fra oppstarten av arbeidet med tiltaksplanene og fram til de vurderingene som nå er gjort knyttet til vurderinger og anbefalinger av endring av verneform.
Bengt Fasteraune (Sp) []: Som jeg sa i mitt innlegg, er det dette som er sakens kjerne. Man har nå gitt en anbefaling basert på det statsråden kaller en grundig konsekvensutredning, og man har sagt at verneformen for veien og Spranget mest sannsynlig blir nasjonalpark, hvis man da følger tilrådingen fra direktoratet. Det vi spør om, er en konsekvensutredning som ser på Spranget som én del, men også på hvilke konsekvenser en eventuell stenging av Spranget får for hele området. Konsekvensene kan være økt trafikk på Mysusæter og at andre innfallsporter kan bli berørt. Det kan i og for seg også få konsekvenser for hva slags ferdsel man skal tillate i området, etter at en slik vurdering er gjennomført. Ingenting av dette er gjennomført, og da er mitt spørsmål: Kan statsråden beskrive hvilke konsekvenser en stenging av Spranget får for resten av området?
Statsråd Andreas Bjelland Eriksen []: Jeg kjenner meg ikke igjen i at dette ikke er forhold vi har både utredet, diskutert og sett på underveis. Når jeg har vært med og deltatt i disse diskusjonene lokalt – om gjennomføringen av tiltaksplanene, før vi la fram vår tiltaksplan – var nettopp hvorvidt man skulle gjennomføre tiltaket og hvilke konsekvenser det ville få, noe av det vi diskuterte aller mest. Det er også bakgrunnen for at vi f.eks. har lagt til rette for at man skal kunne drive lokal stedsutvikling på Mysusæter. En konsekvens av dette forslaget vil antakeligvis bli at man f.eks. kanaliserer mer ferdsel til Mysusæter og bruker det mer som et utgangspunkt for friluftsinteresser. Det er i utgangspunktet bra, for det er jo nettopp det vi ønsker: å sette gode rammer for områder som villreinen skal kunne bruke, og å sette gode rammer for områder som mennesker skal kunne bruke.
Bengt Fasteraune (Sp) []: Som jeg sa i mitt innlegg, er stedsutviklingsprosjektet på Mysusæter veldig positivt, og det tror jeg også den lokale befolkningen setter pris på. Det er samtidig en sak som kanskje hadde kommet som en konsekvens av en slik utredning. I samme henseende lurer folk som har en tilknytning til Høvringen, som også er en innfallsport til Rondane, på hvilke konsekvenser det får for Høvringen og dem som har sitt virke der. Det er selvfølgelig ikke belyst. I tillegg får det direkte konsekvenser for bruk av veien – altså hvordan den skal brukes, hva som skal være forbudt, og hva som ikke skal være forbudt. Kan statsråden si noe om hva man kommer til å gjennomføre ved Spranget og veien til Spranget etter at denne beslutningen blir tatt?
Statsråd Andreas Bjelland Eriksen []: Vi skal følge opp tiltaksplanene og alle de tiltakene som ligger der, på en god måte – se hvordan de virker, eventuelt ikke virker, og vurdere å justere kursen underveis der det er behov for det. Akkurat denne saken opplever jeg egentlig ikke at handler om behov for flere utredninger. Her har vi utredet lenge og grundig. Jeg vet at det er delte meninger, ikke minst lokalt, om tiltaket knyttet til stenging av Spranget. Jeg har stor respekt for at det er delte meninger om det i praksis. Når jeg imidlertid ser på hvem som har sendt skriftlig innspill til komiteen, er det vel kun ett innspill, fra Norges Jeger- og Fiskerforbund – som altså sier det ikke er nødvendig med videre utredninger – og da tror jeg i utgangspunktet ikke det er mangelen på belyste konsekvenser som er utfordringen i denne saken, men at det er delte meninger om tiltaket skal gjennomføres eller ikke.
Nå har vi tatt den beslutningen. Da er det viktigste at vi får gjennomført det på en best mulig måte. Det tror jeg bl.a. stedsutviklingen på Mysusæter kommer til å bidra positivt til.
Presidenten []: Replikkordskiftet er dermed avslutta.
Fleire har ikkje bedt om ordet til sak nr. 27.